Bakrijders kunnen niet buiten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Bakrijders kunnen niet buiten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:26

Volgens mij zijn er al verschillende discussies over geweest en plaats ik het niet helemaal goed.
Volgende is het probleem.
Ik heb een hele leuke nieuwe bijrijdster. Heel erg enthousiast. Rijdt sinds haar 8e al paard (even voor de goede orde, ik rij pas vanaf mijn 17e met hele grote gaten tot nu en nu rij ik pas 3,5 jaar aan een stuk) Ze heeft ook wel eens sprongetjes gemaakt etc. prima ruiter. Nu heeft ze dus een probleem. Ze durft gewoonweg niet met mijn paard buiten te rijden! Haar angst straalt ze uit naar mijn paard, en mijn paard heeft gisteren dus een ontzettende pokke streek bij mij geleverd door gewoon te weigeren! :( Dit is voor het eerst in 2,5 jaar dat hij dat doet. Gewoon omdat hij haar heeft uitgeprobeerd en door haar angst gewonnen heeft.
Ze heeft dus een keer met een bosrit op een Brabander een dolle rit meegemaakt en is bang dat zoiets buiten nog eens kan gebeuren.
Ik heb zoiets: Kom op hee, je hebt meer paardervaring dan ik! Je kan toch wel een paard de baas?
Daarnaast heb ik zoiets: Cisco doet niks, en zal zoiets ook niet doen. Mits je het toelaat! Hop beetje ballen en gaan met die banaan.
Nu is de vraag, kunnen bakrijders eigenlijk wel buiten rijden? Of is dit totaal niet verantwoord?
Is dit gewoon een karakter kwestie? Zijn bakrijders wel voorbereid op een onvoorspelbare wending buiten?
Ben benieuwd!
Het is overigens geen kritiek naar bakrijders toe. Kwa rijtechnisch kan ik er nog veel van leren!!

siskeh

Re: Bakrijders kunnen niet buiten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:31

Ik ken geen bakruiters, wel angstige ruiters die daardoor weinig buiten de bak rijden :+
Maar buitenrijden moet je leren, je moet eerst een paard vertrouwen en weten hoe je, je buiten moet gedragen.
Als jou bijrijder angstig is vind ik het heel goed van haar dat ze niet met je paard naar buiten wil.
Geeft aan dat ze weet wat ze wel en niet kan/durft.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:33

siskeh schreef:
Ik ken geen bakruiters, wel angstige ruiters die daardoor weinig buiten de bak rijden :+
Maar buitenrijden moet je leren, je moet eerst een paard vertrouwen en weten hoe je, je buiten moet gedragen.
Als jou bijrijder angstig is vind ik het heel goed van haar dat ze niet met je paard naar buiten wil.
Geeft aan dat ze weet wat ze wel en niet kan/durft.

Ik heb geen bak, nog niet, dus kan haar ook weinig alternatief bieden :o
Ik heb wel een weide 500 meter verderop waar ze een stuk wei kan afzetten en als bak kan gebruiken. Cisco is echter een draver en kent weinig van dressuur. Heel moeilijk dus voor haar om daar mooi mee te rijden.
Cisco zit wel nu in CR-lessen, maar door het slechte weer heeft hij die sinds begin december ook al niet meer gehad.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:35

dat hangt totaal van de situatie,het paard en de ruiter af,beetje makkelijk om zo de 'bakrijders' over een kam te scheren en te zeggen 'hop een beetje ballen' ,want blijkbaar is ze wel erg bang,en helemaal na de streek van jouw paard.

ik ben een fanatiek bakrijder,maar ik ga ook heel graag naar buiten met mijn pony.

dus ik vind niet dat je hier een algemene uitspraak over kan doen

maaikeew1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:36

ik heb ook veel bakervaring.
ben namelijk niet echt het type recreatieruiter.
als ik vaak moet buitenrijden verveelt mij dat zo dat ik er al gauw mee stop. hahah.
ben echt iemand die wil trainen.
dit doe ik in de binnenbak, buitenbak, weiland.
dus ik heb ervaring met buitenrijden.
maar ik durf ook heus wel op een buitenrit. verveelt dan wel gauw maar als ze een beetje wild zijn, waarom niet? ( en dan bedoel ik
wild in de vorm van lekker veel galop en draf erin.)
ik denk dat het gewoon een probleem van dat meisje is en niet van de bakruiter op zich.
want een buitenrit is ook heel ontspannend voor paard en ruiter.
dus zelfs de top bakruiter gaat wel naar buiten toe.
wij gaan juist vaak na een intensieve spring of dressuur les nog even buiten uitstappen.
nu hebben wij de mazzel een pad te hebben tussen de weilanden waar we heel leuk kunnen stappen.
Laatst bijgewerkt door maaikeew1 op 28-02-10 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:37

sorry hoor ik rij heel erg veel in de bak ga ook met wedstrijden beginnen maar mijn paard loopt zo het duin in hoor..... dus ik denk niet dat jou redenering helemaal klopt....

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:39

Snoevie schreef:
want blijkbaar is ze wel erg bang,en helemaal na de streek van jouw paard.

Die Brabander is niet van mij hé!

Cisco heeft gisteren juist bij mij een streek geleverd doordat hij vorige keer bij haar niet wou. Hij heeft toen gewonnen en ze is omgedraaid. Nu zit ik met een paard die ik niet meer de straat op kreeg.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:40

@Snoevie: idd, je kan er geen algemene uitspraak over doen.
In de ogen van TS ben jij al geen bakruiter omdat je graag naar buiten gaat.

Overigens denk ik dat het paard van TS helemaal niet meer zo braaf is als er een angstige ruiter op gaat rijden.

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:40

Je moet je niet afvragen of bakrijders beter of slechter zijn je kan je beter afvragen of het wel te vertrouwen is dat ze met JOUW paard de weg op gaat.Blijkbaar heeft ze dat vertrouwen zelf niet en vind ik het van haar een verstand besluit om het niet te doen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:42

siskeh schreef:
Overigens denk ik dat het paard van TS helemaal niet meer zo braaf is als er een angstige ruiter op gaat rijden.

Klopt :j hij probeert je uit. Geef hem eens ongelijk!
Maar hij zal je er nooooooooooooooooooooit afgooien of er vandoor gaan zoals die Brabander!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:43

Het is hier ook geen kritiek op het meisje hoor! Ze gaat super met de diertjes om. Ik vraag me alleen af hoe dit komt? Door enkel dat ze in de bak rijdt en bijna nooit buiten, of omdat ze een slechte ervaring heeft gehad? Of een combinatie van?

Ik vraag me dan af op wat voor een hobbelpaard die angst wel verdwijnt? Hoe krijg ik het zo dat ze vertrouwen krijgt in hem?
Laatst bijgewerkt door 1Boefje op 28-02-10 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:43

Bakrijders hebben misschien weinig buitenrijervaring, maar dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen ... In dit geval heb je zo te lezen te maken met een nieuwe combinatie tussen ruiter en paard en moeten ze elkaar nog wat beter leren kennen en wederzijds vertrouwen opbouwen. Geef het de tijd en ga, als je die mogelijkheid hebt, zelf eens mee op buitenrit, al dan niet zelf ook te paard.

Ik merk zelf wel, als bakrijder met eigen paard, dat ik ook iets moet overwinnen om met mijn eigen paard een buitenrit te maken, wat vooral te maken heeft met het feit dat wij beiden nog relatief onervaren zijn. Ervaren begeleiding helpt ons net over de drempel.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:45

Je moet mensen altijd laten doen waar ze goed in zijn. Het bos (buiten) is niet voor bangerts.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:46

Ik denk dat er wel een kern van waarheid inzit, ik ken menig wedstrijdruiter die zich zo focussen op die bak van 20x60 dat hun paard niet normaal naar buiten kan, zijzelf durven evenmin.
Een vriendin van mij rijdt jonge paarden door en heeft in de bak veel en veel meer lef en kunde dan ik, maar zodra ze buiten de veilige omheining komt voelt ze zich niet prettig.
Persoonlijk denk ik dat het te maken heeft met vertrouwen, in jezelf maar ook in je paard.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:46

Maflinger_S schreef:
Bakrijders hebben misschien weinig buitenrijervaring, maar dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen ... In dit geval heb je zo te lezen te maken met een nieuwe combinatie tussen ruiter en paard en moeten ze elkaar nog wat beter leren kennen en wederzijds vertrouwen opbouwen. Geef het de tijd en ga, als je die mogelijkheid hebt, zelf eens mee op buitenrit, al dan niet zelf ook te paard.

Ik merk zelf wel, als bakrijder met eigen paard, dat ik ook iets moet overwinnen om met mijn eigen paard een buitenrit te maken, wat vooral te maken heeft met het feit dat wij beiden nog relatief onervaren zijn. Ervaren begeleiding helpt ons net over de drempel.

Ze is al een keer op de fiets mee geweest en halverwege heb ik haar laten rijden.
In het bos is hij het braafst! Op straat wil hij inderdaad wel eens reageren op dingen die hij eng vind.
Door de CR-lessen heb ik ook moeten leren dat te negeren, maar hoe breng ik dit over op haar?

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:46

Hoe lang rijdt ze al op jouw paard?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:47

Hoe kan het zo zijn dat hij je wel uitprobeert en dat hij je er nooit af zou gooien :=
IMO kan elk paard dat nl. doen, het blijft een dier.
En als je bijrijder gaat rijden terwijl ze dat eigenlijk niet wil/durft en het probleem stapelt zich op zal je paard wel degelijk meer kuren krijgen.

Is het btw de bedoeling dat ze zonder eerst (veel) in de bak te rijden meteen naar buiten gaan?
Dat zou ik ook niet snel durven namelijk :=

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:48

santana67 schreef:
Hoe lang rijdt ze al op jouw paard?

Ze is net begonnen, maar het is gelijk mis gegaan (hij weigerde het veldje af te stappen de baan op en ze is omgedraaid). Ik wil haar helpen, maar weet niet hoe.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:48

Jah ik ben een echte buitenrijder he..........
Crossen door de bossen!
De bak vind ik saai :Z
Doe het wel, om mijn eigen houding te verbeteren. En er komt ook een bak. Maar tussen thuishaven en bak zit wel een paar km.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:49

Jij hebt wel een goed paard :j Die weet wanneer het niet veilig is om op de weg te gaan!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:50

siskeh schreef:
Jij hebt wel een goed paard :j Die weet wanneer het niet veilig is om op de weg te gaan!

Zo kan je het ook zien :P
Hij hangt aan de ruiter. Twijfelt de ruiter, twijfelt hij.
Wat is de tip? Meegaan met de fiets een aantal keer om het vertrouwen te scheppen?

lidaju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:51

Ja, dat zal denk ik wel helpen, is voor het paard vertrouwder en voor het meisje!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:52

lidaju schreef:
Ja, dat zal denk ik wel helpen, is voor het paard vertrouwder en voor het meisje!

En haar ermee laten wandelen aan de lijn, is dat ook niet goed voor de band en het vertrouwen?
Wat ik nog drastischer kan doen is zelf rijden tot het bos en haar niet over straat laten gaan voorlopig. Wat ook kan is haar laten wachten tot juli, na het hooien staan de paardjes direct aan het bos.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:53

Ik zal komend seizoen Z1 starten, dus in dat opzicht op en top bak ruiter.. Maar probeer (zeker in de winter, als het weer het toe laat) even lekker het bos in te gaan..

Met het juiste paard kan het dus zeker!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:55

Ik zou de eerste tijd meegaan om vertrouwen te kweken bij haar en het paard. Het is een combinatie die moet groeien. Je Bijrijdster krijgt meer vertrouwen als ze merkt dat er niks gebeurd en als er wel iets is kun je haar meteen aanwijzingingen toeroepen zodat ze het ook kan oplossen. Als ze merkt dat het paard daarna wel luistert, schept ook dat weer vertrouwen.

Als dat goed gaat en ze geeft aan zich veilig te voelen kun je het afbouwen door bijvb een eind achter hun te gaan fietsen. Dan ben je er wel, maar moet ze het toch grotendeels alleen doen en roep je ook niet gelijk iets toe als er wat is. Pas als je ziet dat het niet lukt om het op te lossen ga je weer roepen wat ze moet doen etc....