moeilijke mond..advies gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SantaCruz

moeilijke mond..advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:18

Ik rij sinds heel kort een paard dat voorheen wel M heeft gelopen maar de afgelopen twee jaren recreatief is gereden. Het is een apart paard dus ik wil hem wel verder africhten. Hij heeft ook een goed karakter. In het lopen en het uitoefenen van de figuren doet hij met gemak en is hij heel soepel!!

Maar hij heeft direct de neiging om zijn hoofd wat omhoog te gooien en zijn mond te verharden.
Hij heeft ook momenten dat hij wat meer ontspant maar ik zou het voor elkaar willen krijgen dat hij een wat gevoeligere / soepelere mond kreeg. (ik ben namelijk gewend de paarden op hele lichte hulpen te rijden). Nu hou ik er niet van om de paarden een schop te geven en bij elkaar te trekken!!
Normaal gesproken rij ik de paarden zelf in en ben ik gewend om ze lichter te krijgen in plaats van zwaarder. Nu is het andersom en heb ik daar moeite mee.

Wie heeft hier ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door SantaCruz op 28-02-10 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Re: moeilijke mond..advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:32

is er weleens nagekeken of het paard nergens last/pijn heeft?

en als een paard zijn mond 'verhard' is het heel belangrijk om zelf zacht en soepel met je handen te blijven.

is er iemand bij wie je les volgt?die kent jou en het paard in het echt,en zal meer concrete tips kunnen geven

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:38

Het kan zijn dat hij naar de tandarts moet, dat wil ik aan de eigenaar vragen. Maar zij is wel redelijk stipt met dit soort dingen. Hij is een aantal jaren recreatief gereden door een jong meisje...
linksom is linker teugel...rechtsom is rechterteugel...zoiets. Echt zonde, want ik denk dat als hij was doorgetraind echt hogere dressuur had gelopen. Ik kan zien dat het een goed paard is.
En ik zou hem graag op mijn pinken willen rijden. Lichte hulp. Mijn trainer kan elk paard rijden maar die heeft ook zeer sterke benen waar het paard in opgesloten word.

maaikeew1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:39

ik heb wel eens paarden gereden die behoorlijk verpest waren.
dus van die dieren die echt hard waren in de mond en alleen vooruit te rijden met harde hulpen.
niet echt mijn stijl van rijden.
vaak pak ik zulke paarden aan door ze rustig met een losse hand te rijden.
als je niet teveel druk neemt kan een paard zich beter ontspannen.
dus dat is mijn methode van aanpakken.
maar dat verschilt natuurlijk per paard en ruiter.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:44

Hoe past het zadel en hoe is jou zit?
Kan ook zijn dat de oorzaak niet in de mond zit , maar bij het zadel of ergens anders in het lichaam. let op je eigen houding en zit, blijf eens ene keer uit de rug , kijk hoe hij hier op reageert, onder zoek een aantal dingen.
Probeer het anders ook eens onder bitje of zonder zadel.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:55

Dank voor jullie tips. Er wordt vaak gezegd dat ik een goede houding en zit heb, met ruitergevoel. Nu heeft het paard ook een heel goed zadel (speciaal op maat). Kosten noch moeite zijn gespaard. De basis moet hiermee toch goed zijn om ermee aan het werk te gaan.

Maar ik denk dat het niet 1,2,3 te verhelpen is. Het paard heeft waarschijnlijk lange tijd te weinig gedaan en moet weer aan het werk. Heeft daarbij ook niet de juiste spieren om hem hierin te ondersteunen (hals is ook armer bespierd). Het valt mij wel op dat zijn mond aan de buitenkant ook stugger is. Dat ben ik eigenlijk van niet 1 paard gewend.

Ik wil voor de zekerheid ook kijken hoe hij reageert zonder zadel, of het dan beter gaat. Ik zal ook eens een dubbelgebroken trensje proberen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:17

hoezo denk je aan een dubbelgebroken trens?
pas daarmee op,want mensen denken vaak ten onrechte dat dat altijd het zachtste is

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:37

Ik zou dan juist toch even bitloos proberen, dubbel gebroken hoeft niet perse zachter te zijn, dat ligt aan je eigen hand hoe je het bit gebruikt.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:11

Welk bit heb je er nu in hangen? Is het een dik of juist dun bit? Hoe ligt het op zijn lagen? Is er voldoende ruimte in de mond voor het bit?

Daarnaast kan je het rijtechnisch oplossen door zelf een zo zacht mogelijke hand te hebben en hem uit te nodigen naar beneden. Zelf goed blijven ontspannen, zeker als hij zakt. En goed vanuit het achterbeen blijven activeren. Er gaat veel tijd overheen voor dit eruit is, maar het is eruit te krijgen. Veel geduld en met name een zachte hand.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 18:54

Rijtechnisch doe ik het zoals het hoort. Ik heb hem vandaag weer gereden en merk dat hij omdat hij zolang niet goed getraind is, hij niet de juiste bespiering heeft om zichzelf te dragen zoals het hoort. En dus voldoende ontspannen en nageefelijk te zijn. Daardoor houdt hij vast.
Ik rij hem zelf nog maar sinds deze week. Heb altijd paarden op hoger niveau gereden maar ik ben gewend om de paarden heel licht te rijden. Omdat ik ze meestal zelf van begin af aan begeleid. Nu heb ik dit paard waar veel meer werk aan zit.

Iemand maakte opmerking over het bit. Daar heb ik vandaag naar gekeken. Deze is iets te groot, het hoofdstel ook. Ik ga eerst eens kijken of ik dat fatsoenlijk kan oplossen. BIj sommige paarden kan dat heel nauw kijken.

Dank voor de reacties.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:37

Ik zou de tandarts (en dan een goede) laten komen en hem/haar bitadvies vragen. Sommige paarden hebben een kleine mond, dikke tong en dus weinig ruimte. Je tandarts kan je er goed in adviseren.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:40

vooral met hele stille, zachte handen rijden. Vnl. met je zit rijden en niet te veel met je handen rijden. :o
Het heeft even tijd nodig maar dan heb je grote kans dat zijn mond weer zachter wordt en hij beter gaat reageren. Succes!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:48

Naast alle handige tips, is het misschien een optie om naar een myler bit te gaan kijken.
Ik geloof dat mensen het soms nogal een scherp bit vinden, maar wanneer het op de juiste manier gebruikt wordt (en zo kom je wel over) geeft het de juiste tongvrijheid waardoor het paard minder snel het bit vast zal pakken (vastpakken heeft ook veel met de tong te maken).

Dubbelgebroken bit, daarbij is het risico dat die kan gaan werken als een notenkraker op de tong. Ook niet echt fijn ;)

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 09:22

Piedher en Rihanne, (sorry als ik het fout heb geschreven),

Een goede tandarts is zeker nodig denk ik. Eigenlijk heb ik een soort plan opgesteld.

* Ik wil een goede tandarts laten komen (als je tips hebt voor welke, hoor ik het graag - regio Utrecht/Rotterdam)
* ik wil een fysiotherapeut/osteopaat laten kijken naar het paard
* ik wil hem binnenkort naar een andere hoefsmid brengen (naar mijn idee staat hij op te kleine ijzers (alhoewel hij door een zogenaamd goede/bekende hoefsmid is bekapt)
* het zadel laten aanpassen aan zijn rug
* meer grondwerk met hem doen
* een ander bit proberen zoals rihanne aangeeft.

Ik zie de potentie van het paard en hoe hij eigenlijk zou zijn als het allemaal ok was...
Ik begrijp het als mensen tips over het rijden geven maar als ik ergens goed in ben is het het paard onstpannen laten lopen. Er is dus meer aan de hand.

Mochten jullie tips / advies / belevingen hebben op bovenstaande punten..graag!

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:40

Hoi,

Ik ben erg tevreden over Peter Helthuis als tandarts maar hij zit hier in de buurt dus voor jou wel een hele rit om naar hem toe te gaan.
Je plan lijkt goed, zo sluit je in ieder geval al een boel uit.

Ik rijd zelf met een Myler (fase 1) en dat vind ik een erg prettig bit. Omdat mijn paard een smal, klein mondje heeft en een dikke tong had ze met een "gewoon" bit vaak problemen (kopschudden en veel weerstand). Dat is nu over en ik kan 'r echt heerlijk ontspannen rijden.

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:20

SantaCruz schreef:
Ik zie de potentie van het paard en hoe hij eigenlijk zou zijn als het allemaal ok was...
Ik begrijp het als mensen tips over het rijden geven maar als ik ergens goed in ben is het het paard onstpannen laten lopen. Er is dus meer aan de hand.

Mochten jullie tips / advies / belevingen hebben op bovenstaande punten..graag!

Je bekijkt het totaalplaatje van alles wat invloed heeft op het gaan van het paard +:)+
Wij werken ook op die manier. Vergeet de voeding niet!
In welke regio zit je precies? Mag ook per pb.

xciin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:48

padany schreef:
vooral met hele stille, zachte handen rijden. Vnl. met je zit rijden en niet te veel met je handen rijden. :o
Het heeft even tijd nodig maar dan heb je grote kans dat zijn mond weer zachter wordt en hij beter gaat reageren. Succes!

helemaal mee eens! :j

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:37

Het "plan" dat je hebt opgesteld ziet er goed uit +:)+

Heb ik alleen nog wel een kleine toevoeging aan, zoals al eerder genoemd, bitloos proberen. Kijken hoe hij daar op regaeert.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:14

Dat plan dat je opstelde is idd iets heel mooi, maar tis niet jouw paard heb ik zo tussen de lijntjes kunnen lezen hé.
Moest het mijn paard zijn , en jij zou met zo'n lijst bij me aankomen dan zou het niet lang meer duren dat jij op dat paard mocht rijden denk ik.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:42

Toch heb ik het idee dat ze dit doet omdat ze als hulp is ingeroepen door de eigenaar. Lijkt me dat het dan allemaal zeker in overleg en goed vertrouwen gaat.

MartiniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:53

Als je hebt uitgesloten dat het niet komt door pijn het zei door tanden het zei door het bit wat hem misschien niet lekker ligt zou ik hem gewoon lekker los en zacht rijden je zult wel rustig aan moete beginnen me gebruik foefjes als bvb om hem op je been te krijgen overgangen rijden enz dan word hij weer lekker alert op je been en wat zijn mond betreft denk ik dat t wel moeilijk is maar niet onmogelijk om hem weer zacht te krijgen een bit waar hij lekker een beetje op kan kauwe is vaak goed voor zulke paarde want dan ontspant bij zijn mond en is hij dus zachter

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 09:43

aeolusnr1 schreef:
Dat plan dat je opstelde is idd iets heel mooi, maar tis niet jouw paard heb ik zo tussen de lijntjes kunnen lezen hé.
Moest het mijn paard zijn , en jij zou met zo'n lijst bij me aankomen dan zou het niet lang meer duren dat jij op dat paard mocht rijden denk ik.

:?

Wat is dat voor absurde reactie? Een eigenaar zou zo'n ruiter toch moeten waarderen! Een ruiter die uit wil sluiten dat het paard ergens last van heeft, in plaats van er maar gewoon op gaan zitten harken.

x_Jose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:41

Mijn paard is ook heel lastig in haar mond. Ze is best gevoelig voor de hulpen maar toch gaat ze er lekker tegenin.

Met inrijden lang en laag proberen te rijden en veel figuren maken. Hier worden ze vaak wel losser van in de mond en dus lichter op je hand.

Ook heb ik laatst 1x met een slof geprobeerd. Had er nog nooit mee gereden omdat ik zoiets had van ach, zonder moet het ook kunnen. Maar dit rijdt wel fijner! Je hoeft minder kracht te zetten voordat ze lekker los loopt. Zo nu en dan een keer een slof er bij om is niet verkeerd. Toen ik de slof eraf had gehaald merkte ik het verschil wel degelijk! Misschien is dit ook een idee?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:09

vind ik niet correct een paard dat er tegenin gaat met slof dwingen. Misschien voor profs die ervaring ermee hebben maar niet voor amateurs.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:09

vooral het zinnetje "hoef ik minder kracht te zetten" zegt mij al genoeg.