"Manegepaard" @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

"Manegepaard" @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 17:49

Inmiddels hebben we een nieuw paard op de manege en vandaag was Djoontje zo lief om filmpjes en foto’s te maken. De foto’s zijn alleen niet goed genoeg voor HAW, dus daarom plaats ik hier wat filmpjes.
Maykel staat sinds kort op de manege. Hij kent alle Z oefeningen. Mijn niveau is normaal gesproken L1. Ik ken wel wat oefeningen van verder als de L1, maar aangezien ik ook maar 1 keer per week rijdt, kan ik ook niet zo vaak oefenen. Waar ik mee bezig ben tijdens het rijden is eerst wat basis en vervolgens eens kijken wat we er allemaal uit kunnen rijden. Dit was overigens pas de tweede keer dat ik erop zat. Ik loop niet zozeer ergens tegenaan wat betreft het paard, maar meer tegen het feit dat ik de hogere oefeningen wel grofweg weet, maar ja vaak heb ik het nog niet gedaan.
Mijn houding is een hekel punt, maar dit komt mede door rug- en nekklachten.
Genoeg gekletst, hier de filmpjes

Een middendraf waar we iets te enthousiast werden

Hier werd hij behoorlijk heet

Een galopje

Van hand veranderen en stukje schakelen in de galop. Hij heeft de neiging om door te blijven gassen als je vooruit schakelt.

En dan hier met hulp de beginselen van een pirouette. Nog lang niet wat het wezen moet maar het begin is er op sommige stukjes wel.

Commentaar is welkom, maar hou het vriendelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:55

Wauw wat een gaaf paard! Zo eentje wil ik er ook wel op de manege als leerpaard! *Jaloers. :j Ik vind wel dat je een erg krampachtige houding hebt. Het lijkt vooral alsof je armen en handen helemaal vast staan en er geen beweging in zit, geen soepelheid. Of komt dat ook door je rug en nek? Dat kan natuurlijk wel.

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:00

mooi paard, maar niet wat vroeg om aan een pirouette te beginnen?
ikz ie het ook nergens, k zie een paard wat een volte gallopeert

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 18:05

unicumW schreef:
mooi paard, maar niet wat vroeg om aan een pirouette te beginnen?
ikz ie het ook nergens, k zie een paard wat een volte gallopeert

Het is ook vroeg om aan een pirouette te beginnen, maar dit was eigenlijk meer een probeersel om te kijken wat hij allemaal kan.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:08

Leuk paard hoor! Neem aan dat hij alleen in een gevorderde les loopt? :) lijkt mij namelijk een fijn dier om te rijden, maar als je daar alleen maar hele erge beginners op zet wordt dat al snel minder :P

je rijdt hem netjes hoor :) Zou alleen nog wat minder spanning willen zien, even wat minder drukke overgangen en strekken.
maar als hij zo heet wordt, gewoon evn rustig laten afvloeien door een paar hoefslagen gewoon te draven.

En probeer hem meer te verzamelen voordat je aan een oefenpirioutte begint, paard moet dan helemaal op de achterhand zijn. En dan in galop op de volte richting travers, achterhand naar binnen. Maar was nog iets te vroeg om aan te beginnen ;)

stoer trouwens ook die 4 witte benen :9

amo500

Re: "Manegepaard" @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:11

ik ga helemaal mee met de reactie boven mij. :)
Probeer inderdaad véél ontspannender te zitten, als dat lukt. :)

Echt een heel stoer paard!
Hoop alleen wel beetje dat hij inderdaad in gevorderdenles loopt. :P

Succes! dit is in ieder geval een heel fijn leerpaard zo te zien! :)

lesleygjof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:14

Echt een supervet paard, zou willen dat ik op zon paard kon rijden:P
Ik heb af en toe het idee, vooral op het eerste filmpje. dat je heel ver achter in het zadel zit.
Misschien moet je eens proberen je bekken meer te kantelen.
Maar zoals je zei dat je met rugklachten zat, kweet ook niet of het daardoor komt.
Verder zien de filmpjes echt super uit,
Vooral die langzame galop. echt mooi

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:14

Lees ook dat je een beetje last van je lijf hebt?
Probeer dan niet je best te doen om door te zitten..
want hij gebruikt zijn rug niet genoeg, vooral niet tijdens die middendraf. Dat maakt het alleen maar lastiger om door te zitten, zo ga jij gespannen zitten, om stuiteren te voorkomen en gaat hij meer onder je vandaan lopen.

maaike5581 schreef:
Leuk paard, imo jammer dat het een manege paard is.

zo denk ik er ook over maar wel een mooie manier om leskinderen echt te laten rijden *D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:18

Fijn paard hoor!Probeer nog wat meer halslengte te geven door hem kort op te vangen,als je wat langer opvangt gaat hij er in duwen en wordt hij te kort.Zo bereik je het achterbeen ook meer.
Bij je werkpirouette eerst opvangen en dan 2 handen wat naar buiten ipv naar binnen.Laten wachten aan je binnenbeen.Goede oefening hoor,daar hoef je echt niet zo lang mee te wachten om dat te doen.Worden ze sterk van en buigzaam.
Hoop voor je dat je er nog vaak op mag rijden,hier kun je echt van leren!

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:23

mooi paard,
Wel jammer dat het een manege paard is!
ik vind hem af en toe wat te opgekropt lopen, zoals op het laatste filmpje. Daar galopeer je bijna een middengalop op die volte maar houd hem voor tegen(lijkt net)
probeer wanneer die heet word hem niet opgekropter te laten lopen, maar ook af en toe laag en lang, of halstrekken. Een heet paard is moeilijk, dat weet ik,probeer wanneer die onder je uit loopt stil te zetten, zo leert die het af, en alleen met je been eraan zitten als het nodig is(voorwaarts)
Veel succes met het paard!

edit; je houding valt best mee hoor! alleen je moet proberen meer op je kont te gaan zitten door je bekken te kantelen want af en toe stuiter je nogal :P

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:36

Ziet er een beetje verkrampt uit,, en daardoor (denk ik) vind ik je nogal stuiteren in draf.
Probeer relaxter te gaan rijden;)
Voor de rest ziet het er heel netjes uit ;)

Vooral zo doorgaan, wees blij dat je zo'n leerpaard hebt op de manege... echt super !

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:04

Mooi paard en hij lijkt me ook fijn te rijden. Persoonlijk vind ik dat hij teveel achter de loodlijn loopt en op sommige stukken haast met de kin op de borst. Ik zie liever een iets vriendelijker hand die wat meer ruimte geeft. Maar ja, ik zit er niet op.....

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:10

Ik zou hem meer ruimte geven van voren. Hij loopt nu zo kort in de hals en het geeft geen fijn beeld vind ik. Stoer dat je zo'n leerpaard hebt daar op de manege!

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:40

tof paard, zo mogen ze er op elke manege wel eentje staan hebben

maar ik vind je nogal in stoelzit zitten op je paard, je benen hingen zeker in de eerste filmpjes giga naar voor (kan door het zadel zijn, of door je houding op zich, is mss iets om aan te werken, mss dat je dan makkelijker je kunt ontspannen)
is mss mijn mening, maar ga de rest ook niet meer herhalen, is ook niet fair vind ik van 10 keer hetzelfde te lezen (zou het daar heel moeilijk mee hebben)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:08

leuk paard, zoals velen al zeggen idd erg jammer dat hij nu als manegepaard moet rondlopen.
hij (zij) ziet er nu nog mooi uit en loopt redelijk netjes maar dat wordt vast minder naarmate hij meer ingezet wordt in de lessen.
het is idd te hopen dat hij alleen bij de gevorderden blijft.
je laat hem nu ook veel te veel 'showen' (maar dan op een foute manier).
da's geen goede manier als ie zo heet is, spanning laten afvloeien dmv halsstrekken lijkt mij een veel beter idee dan een poging tot middendraf waarbij hij alleen maar in galop valt daar heb je dus niets aan.
hij is ook nog te strak in de bovenlijn en de achterhand komt nog niet goed genoeg mee.
een pirouette is inderdaad nog te vroeg (hij galoppeert hier alleen op een klein voltetje dus misschien had je beter onder je filmpje kunnen zetten:galop op een kleine volte).
het lijkt nu misschien alsof ik je afkraak maar dat is niet zo hoor ik wens je nog veel succes met dit paard mag je hem elke week rijden?

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:09

Ik vind het er best leuk uitzien.

Maar, ik vraag me wel af, waarom gaat een Z paard naar een manege waar iedereen er 1 uurtje op kan rijden??

Paard maakt de passen lang niet af, is niet rad.

Jijzelf komt voornamelijk in de galop te veel uit je zadel. Probeer je kont in het zadel te houden. In de draf valt mij op dat je een stoelzit hebt.
Bij het filmpje waarbij je zegt dat het paard heet wordt, is dit eigenlijk alleen doordat het paard jou niet snapt. Een Z gereden paard is gewend aan de kleinste hulpen. Je ziet hier bv een niet fijne beenligging en je hebt ook geen fijne aanleuning. Wat zulke dingen betreft vind ik het sosm echt zonde dat Z paarden in de manege lessen moeten lopen. Vele ruiters hebben geen idee van been ligging en/of handhouding. L1 of Z is wel een degelijk verschil waarvan ik zeg, jammer van het paard... :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:18

Ik vind dat als jouw niveau L is dat jij niet de ruiter bent die moet gaan "testen" wat dit paard kan eerlijk gezegd. :o

Ziet er fijn uit al zou hij wat meer ontspannen mogen zijn. :) Dat gaat sowieso al lukken als jij zelf meer ontspannen gaat zitten. Verder ziet het paard er erg fijn uit, hoe is hij eigenlijk op een manege terecht gekomen?

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:25

Sorry ik vind dat je een beetje in een stoel houding zit. Verder zou ik jou wat relaxter willen zien zitten voordat je het paardje gaat Uittesten op wat die kan en niet. Rijd eerst de basis is goed rond voor je dat je dit soort dingen gaat doen ;)

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:31

wáaaaaaaaaaaat een gaaf dier hy lijkt echt op mijnes!
vind hem leuk lopen maar volgens mij kun je hem nog niet helemaal uitzitten in de middendraf? (heb er zelf ook moeite mee) en dan gaan lichtrijden stoor je je paard ook gelijk een stuk minder! en in de galop mag zn neusje dr wel iets meer uit. maargoed dát vind ik :)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:36

Ziet er dan niemand dat dit paard niet rad is? Niet zuiver loopt? Ja zeker is het een mooi paard om te zien, maar ik vraag mij serieus af wat er mee aan de hand is. Als ik me niet vergis is het links achter.

Helaas weinig draf filmpjes, want daarin zie je het het beste.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:39

Ik zal eens even naar de filmpjes gaan kijken, ff kijken of het me opvalt dat hij niet rad is. Zou een goede reden zijn waarom zo'n paard op een manege terecht komt.

Wat rug en nekklachten betreft, heel vervelend, heb er namelijk ook last van, maar juist dan moet je actief bezig zijn met het verbeteren van je houding enzit! Zo word je zelf ook soepeler in nek en rug. Want de houding die je nu hebt zal je klachten waarschijnlijk alleen maar verergeren. Even door de zure appel heen bijten, vraag je instructeur gewoon om je te drillen, door constant op je houding te blijven hameren, want dit leer je niet zomaar even af.

Ook ik vind dat dit paard te opgekropt loopt van voren en dat hij af en toe net even wat actiever in zijn achterhand mag zijn. Dat opgekropt kan misschien ook komen doordat je lichaam zo stijf is, waardoor je niet voldoende ontspant in je handen.

Edit: zo op het eerste gezicht zie ik niet dat het paard niet rad loopt... Waar dacht jij dat te zien dan, op welk filmpje?
Laatst bijgewerkt door joyce2 op 27-02-10 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:41

Ik denk dat hij vooral ernstige tactfouten maakt, niet rad zou ik hem niet noemen.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:42

In de middendraf en galop zijn het tactfouten, de gewone arbeidsdraf is niet rad. Of zie het wel heel raar.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:43

Ik wou net zeggen dat het leek dat ie af en toe een beetje minder rad liep. Mooi paardje. Je zit wel erg ver naar rechts op de kleine volte/piroutte beginsel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:44

ik zie echt niet waar hij niet rad is, op welk filmpje zie je het?

Zie wel een paard dat enorm tegen de hand in gaat en daardoor wat vreemd loopt (korte pas).