Grote reus en kleine topper @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissDesign

Grote reus en kleine topper @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:11

Omdat mijn favoriete super fotograaf & goede vriendin vandaag is langs gekomen en weer mooie foto's heeft geschoten, leek een HAW-topic me wel weer leuk :) Thank you edelweis1 (http://www.eshots.nl)!

Over mijzelf; ik rijd nu ongeveer 9/10 jaar. Ik rijd op verschillende paarden en vaak ook op de manegepaarden om veel ervaring op te doen. De laatste tijd rijd ik voornamelijk Zeus, Irish heb ik heel lang alleen gelongeerd maar sinds begin januari weer begonnen met rijden. Zeus doe ik vaak 4x per week, Irish vaak 2x per week. De andere dagen rijden de eigenaren er op. Ik zelf rijd denk ik L niveau, met de manegewedstrijden start ik F11. Mijn grote probleem is mijn rechterhand, die houdt ervan een eigen leven te leiden. Daarnaast moet ik leren rechterop te zitten, helaas zijn allebei de zadels springzadels :(:)

We beginnen met Zeus. Zeus is een 20-jarige grote ruin van Rex Magna. Ik rijd hem nu ongeveer een jaartje en sinds een half jaar minimaal 4 keer per week. Zeus wordt vaak gebruikt als bospaard, dus dressuren is hard werken voor hem; maar hij doet erg zijn best. Ik weet niet wat het niveau van Zeus vroeger is geweest, maar ik denk dat hij wel wedstrijden heeft gereden. Met Zeus ben ik succesvol de F10 doorgekomen & al 2x de F11; 6maart moeten we voor de laatste keer F11. Ook hebben we al een keer succesvol een onderling B-proefje gereden op vreemd terrein.

Andere topics van mij en Zeus (bij de 1e doen helaas niet alle foto's het meer);
[RT-HAW] Topper Zeus & Claire @ wedstrijdwork
[RT-HAW] Grote reus Zeus @ dressuurwork

1. Draf
Afbeelding

2. Galopje
Afbeelding

3. Stukje schouder-binnenwaarts. Toen ik Zeus begon te rijden zat dit er echt niet in, we hadden zelfs moeite met wijken; Zeus ging volledig door mijn beenhulpen heen en veel te hard.
Afbeelding

4. Middendraf
Afbeelding

5. Middendraf
http://img16.imageshack.us/img16/4339/img3059w.jpg

6. Middendraf
Afbeelding

7. Nog een drafje
Afbeelding

8. Galop
Afbeelding

9. Sprongetje
Afbeelding

10. Galopje naar de hindernis
Afbeelding

11. En nog een laatste sprongetje
http://img5.imageshack.us/img5/1782/img3079n.jpg

En dan nu Irish.
Irish is een pittige oude dame van ook 20 :) Vroeger heeft Irish Z2-internationaal dressuur gereden, maar na deze carriere heeft ze waarschijnlijk veel verschillende eigenaren gehad. Maar nu hebben wij heel veel plezier aan haar! Ik rijd haar sinds mei 2008. Ze is van een jong ruitertje en samen hebben ze dikke lol.

Irish een jaar lang itp;
[RIJ-ITP] Irish, oud omatje bloeit op!

12.
Afbeelding

13. Galopje
Afbeelding

Nog wat mooie draffoto's;
http://img705.imageshack.us/img705/6357/img3107i.jpg
http://img138.imageshack.us/img138/43/img3104b.jpg
http://img30.imageshack.us/img30/8251/img3089d.jpg

14.
Afbeelding

15. Nog een drafje
Afbeelding

16. En dit krijg je als je voor de grap nog wat appuyementen probeert :P
Afbeelding

Ik ben heel erg benieuwd naar tips! Ik zou het leuk vinden als jullie de andere topics ook bekijken en mij kunnen vertellen of we vooruit zijn gegaan!

Celine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:47

Mooie foto's, en zeer nette houding hoor!
Je hebt alleen hier en daar pianohandjes, probeer daar op te letten.
En op je tenen die wel naar voren houden, en je hakken netjes uitdrukken.

Verder heb ik weinig commentaar, leuke foto's om te bekijken.

xJess

Re: Grote reus en kleine topper @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:53

Ziet er heel netjes uit.
Alleen je strijklappen zitten verkeerd om:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:02

Ik vind dat je netjes rijd, leuk dat je op verschillende paarden kan rijden, daar leer je echt veel van :j
Dingen waarvan ik vind dat ze nog wat beter kunnen:
-Je tenen, vooral in de galop gaan die nog wel eens naar buiten. Let er op dat je in galop ontspannen blijft zitten, niet klemmen met je benen, dan blijven je tenen waarschijnlijk vanzelf naar voren.
-Je zegt zelf al dat je wat teveel voorover zit. Dat komt volgensmij niet uit je rug (die is kaarsrecht) maar uit je bekken. Probeer je bekken wat meer achterover te kantelen, zodat je echt op je zitbeenknobbels zit. Zoek daarbij ook echt het diepste punt van het zadel op. Als je dat lukt is het ook makkelijker om je onderbeen op de plek te houden, nu heb je vooral op de pony je onderbeen vrij ver naar voren liggen.
-Verder mag er voooral bij de pony nog wat meer ontspanning in komen, ze ziet er een beetje zurig en gespannen uit op sommige foto's. Schakel je ook wat in hoofd/hals houding (soms wat lager richting halsstrekken)? Soms helpt dat heel goed om even te laten ontspannen en lopen ze daarna veel lekkerder :)

succes nog!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:07

vind het er netjes uitzien. Bij beide paarden trek je je hakken en duw je de tenen naar buiten. Probeer je been te laten hangen.
Bij de vos kan er meer ontspanning in komen, probeer laag/rond te rijden en daarna oppakken.

jericho_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:14

Het grote paard loopt er super bij. Alleen je benen wat meer uitdrukken.
De vos loopt te gespannen en het lijkt soms iets te gehaast.
Hetzelfde hier ook met je benen. Je tenen meer naar binnen draaien.

Goed dat je op zoveel verschillende paarden rijdt.

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:29

ziet er goed uit!:D
Ik vind je houding erg netjes, waar je nog wel op mag letten zijn je tenen, die willen soms wel wat naar buiten steken vooral in de galop.
De pony mag misschien wat losser worden over de rug door 'm wat meer naar beneden te rijden, nu loopt ie een beetje in 1 stand.
Veel succes!;)

ps iloveprincess: die strijklappen zitten niet verkeerd om haha.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:33

IlovePrinses schreef:
Ziet er heel netjes uit.
Alleen je strijklappen zitten verkeerd om:P

Jeeh wat een rare foto met die achterbenen :P
Foto 10 ...

Zitten idd niet goed; de bolle kant moet naar buiten (bandje met het merkje moet naar achter)

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:14

Oooh dan ben ik een beetje dom denk ik haha.
Dacht serieus dat de grote vlakken zo noujuist hielpen tegen het strijken, anders heeft het toch helemaal geen effect?
maar zal wel aan mij liggen Haha sorry! :o

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:04

Ziet er leuk uit :) Een kleine tip: soms ga je iets voorover zitten (met name in de galop ;))

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:06

sorry ff offtopic:
die strijklappen zitten toch wel gewoon goed.
die zijn er toch juist voor dat ze de benen kan beschermen,dat doen ze toch niet als de bolle kanten aan de buitenkant zitten?
klitteband moet toch naar achteren wijzen,en dat gaat alleen op deze manier.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:22

moniquebosch schreef:
sorry ff offtopic:
die zijn er toch juist voor dat ze de benen kan beschermen,dat doen ze toch niet als de bolle kanten aan de buitenkant zitten?

Jij denkt dan dat de witte kant naar buiten zit ofniet :).
De witte kant zit wel goed maar ze moeten gedraaid worden.
Afbeelding
Ze moeten zo zitten.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:30

Patty14 schreef:
moniquebosch schreef:
sorry ff offtopic:

Jij denkt dan dat de witte kant naar buiten zit ofniet :).
De witte kant zit wel goed maar ze moeten gedraaid worden.
Afbeelding
Ze moeten zo zitten.

Nee jammer genoeg niet. Op jou foto zitten ze juist niet goed. Op de foto van de TS in de beginpost zitten ze wel goed. Kijk maar even naar de anatomie van het achterbeen.

Ik vind de Rex Magna een mooi paard. Ik heb zelf ook een Rex Magna gereden, en die lijkt hier veel op.

MissDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 23:56

Dank jullie wel voor jullie tips!

Even over de pony, het is nogal een zure pony :P Ze is koppig, is vrolijker in de buitenbak en heeft echt een ongelofelijke hekel aan andere paarden en druk op haar mond:P Daarnaast was ze ook verschrikkelijk hengstig deze week, dus het klopt dat ze nogal zurig is ;) Ik rijd de pony pas weer 2 maanden, was zeker een half jaar gestopt. Ik heb niet heel veel foto's van hoe het eerst ging, maar de ontspanning was daarvoor zeker ver te zoeken. Even een paar beschamende foto's van ongeveer anderhalf jaar geleden (en zo was tot ongeveer een half jaar geleden);

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zit er tegenwoordig met een fijner gevoel op en ze begint veel lichter in de hand te worden en zelfs kleine stukjes te ontspannen. In het begin probeerde ik nog druk op de mond te zetten, hier ben ik helemaal mee gestopt; ik geef totaal geen druk op haar mond. Voor mijn gevoel zijn we allebei erg vooruit gegaan :)

Wat Blijheid zegt over mijn houding klopt volledig; mijn rug is recht, maar de bekken moeten meer gekanteld worden. Ik heb erg strenge instructie en het gaat steeds beter, maar vaak zit ik een beetje gespannen. Vooral in de galop dus, ik ga klemmen met mijn bovenbenen en gespannen zitten en dan krijg ik pinguintenen. Moeilijk om af te leren, maar ik doe mijn best :P

Over de strijklappen; wat is het nou :P ? Voor mijn gevoel zitten ze goed, maar als iemand mij duidelijk kan aantonen dat ze verkeerd zitten, dan weet ik dat ;) ! Ik rijd normaal ook altijd met anderen die niet verkeerd kunnen zitten :P

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:08

Jij had de strijklappen wel goed zitten, die volgden de ligging van het gewricht van het paard. Op de andere foto zaten ze niet goed.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:10

BPVS schreef:
Jij had de strijklappen wel goed zitten, die volgden de ligging van het gewricht van het paard. Op de andere foto zaten ze niet goed.

Ze horen toch echt andersom te zitten ;) Met de inham naar achter :j

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:12

Dat zeg jij maar de bouw van het kogelgewricht is juist andersom. Ik ben altijd nog verbaasd hoe ze die dingen zo omstekeerd hebben bedacht, er klopt geen zak van.

MissDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 00:15

Ik maak daar even een apart topic voor, ik zou hier graag tips willen hebben over het rijden :P!
Laatst bijgewerkt door MissDesign op 28-02-10 00:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:15

MissDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 00:20

Okee, dan weet ik dat :) Toch wel apart, het is logischer als ze zo zitten. Dank je voor de opheldering ;)!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 01:49

MissDesign schreef:
Okee, dan weet ik dat :) Toch wel apart, het is logischer als ze zo zitten. Dank je voor de opheldering ;)!

Als de plakstrip meezit naar de achterkant, of over en weer, helemaal goed...

MissDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 13:32

Hij heeft twee plakstrippen, vandaar dat ik ook een beetje in de war was denk ik ;)

Iemand nog rijtechnische tips?

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:42

Uhm... erg mooie combinatie.
Probeer echter wat meer je bekken te kantelen, zo zit je steviger, ontspanner en niet zo naar voren.
Let er ook op dat je geen pianohandjes krijgt, houd ze boven de schoft. als je het moeilijk vindt om geen pianohandjes te krijgen heb ik de ideale tip: telkens als je ziet dat je pianohandjes hebt pak je een wijnglas vol met water of een zweep. deze houd je dan vast. de zeep moet dan verticaal blijven staan. (handvat naar onder.)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:50

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Verder wil ik jullie verzoeken om niet meer door te gaan op de strijklappen en zich enkel te richten op het geven van rijtechnische commentaar.

MissDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 23:31

Dank jullie wel :)