--

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shinedown

--

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 16:30

--
Laatst bijgewerkt door Shinedown op 07-04-22 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

HAPPY22

Re: Wilight (Jet Set X Dageraad) en ik aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:46

Het ziet er super ontspannen en fijn uit!
Let wel op je pianohandjes en de knik in je ellebogen (dit kan ik verkeerd zien omdat de mouwen van je trui wat wijd zijn :))
Ook niet vergeten je hakken uit te drukken.
Je hebt haar op de laatste foto's best lekker aan het lopen, maar ze loopt wel erg op voorhand. Ze heeft wel mooi beenwerk en voor een jong paard loopt ze lekker ontspannen. Nog veel succes :).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:58

Wilight is waarschijnlijk 7, officieel vanaf 1 januari volgens het stamboek ;)
Als ik zo de voorletter zie.

Ik begrijp dat je nageeflijkheid vanuit ontspanning wilt, maar zonder contact (wat ik op veel foto's mis) kan je geen nageeflijkheid krijgen. De aanleuning vind ik dan ook zeer matig, maar ik heb geen idee wat het niveau van het paard is.
Wel ben ik nieuwsgierig naar je beweegredenen naar deze manier van rijden, aangezien je tante iets heel anders nastreeft. Dit is erg verwarrend voor het paard, en dat vind ik persoonlijk goed zichtbaar op de eerste paar foto's.
Dat het paard meteen omhoog komt in draf, is doordat er geen contact is, hierdoor raakt het paard uit balans. En valt het ook op de voorhand. Verder loopt het paard op enkele foto's ook behoorlijk op de voorhand, terwijl je wél contact hebt. Ik heb niet het idee dat het zo zeer de bouw van het paard is, maar dit kan je oplossen door voorwaarts te rijden en veel tempowisselingen en overgangen. Maar aangezien het je eigen paard is, denk ik niet dat je hier iets mee kunt doen...

Je hebt ook een ietwat holle rug, zorg dat je goed op je botjes in je kont gaat zitten (sorry, ik weet de naam niet meer :') ), en zorg dat je een gelijke verdeling over de twee botten voelt! Zo zullen je benen ook wat minder naar voren liggen, heb ik het idee. Mijn benen gaan in ieder geval makkelijker naar achteren, wanneer ik op m'n kont ga zitten.

De foto waarop je een volte inzet, kan je aan zien dat je stuurt met je handen (en daarmee bedoel ik niet trekken, maar aangeven). Het paard reageert hier heel erg op, naar mijn idee, door naar binnen te vallen. Probeer dat de volgende keer te ondersteunen met je benen. Binnen én buitenbeen dus.

Vind het een leuk paard, en ik ben benieuwd naar een nieuwe partij foto's! :)

Cariena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:07

Janine1990 schreef:
Je hebt ook een ietwat holle rug, zorg dat je goed op je botjes in je kont gaat zitten (sorry, ik weet de naam niet meer :') ), en zorg dat je een gelijke verdeling over de twee botten voelt! Zo zullen je benen ook wat minder naar voren liggen, heb ik het idee. Mijn benen gaan in ieder geval makkelijker naar achteren, wanneer ik op m'n kont ga zitten.

Zitbeenknobbels :+

xAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:31

probeer er op de letten dat o.a. bij de voltes je bit er niet uitkomt
iets meer met je benen sturen;)

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 17:51

@ Janine1990

Ja klopt dat ze in de war raakte. Ik kreeg gelukkig tips van haar, daar had ik om gevraagd, en die heb ik opgevold en je ziet dat het op de 2e partij foto's dus een stuk beter gaat.
Ik heb idd een holle rug en zit niet goed op mijn kont, hier werk ik al aan, het is ontzettend lastig haha ^^

Colga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:20

Wat leuk een halfzusje van mijn Twilight! :D
Denk er inderdaad aan dat je contact houdt en het niet weggeeft van voren.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 08:12

Daar op de stalling staat ook nog een Alight en een Kilight haha, nog meer halfbroertjes/zusjes ^^.

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:09

Leuk paard zeg! En voor de tweede keer rijd je hem ook erg netjes. Het ziet er heel vriendelijk uit. Let wel op je tenen, draai ze niet naar buiten. Maar dat zie ik ook maar een paar keer op de foto's. En van mij mag Wilight wel een beetje meer van achteren komen.

Ik ben benieuwd naar de volgende foto's! :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:19

Wat heerlijk zeg, eindelijk een ruiter die niet zo idioot een paard in de krul trekt! Ik vind het een prettig beeld. Je ziet bij het uitstappen dat hij heerlijk halsstrekt; dat geeft ook aan dat je lekker aan ontspanning hebt gewerkt.

Ik ben het trouwens niet met Kelly_J eens; ik zie een paard dat lekker actief de achterhand gebruikt.
Complimenten!

Klein puntje; vooral op die foto met die lange hals, zie je dat het zadel te ver naar voren ligt. Ik denk dat je gemakkelijker ontspanning bereikt als je het verder naar achteren legt. Dan ligt hij beter en de schouder is vrij.

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:35

Mooi paardje en een ruiter met zachte hand, top! Je geeft het paard de kans om zelf nageeflijk te worden i.p.v. hem naar beneden te trekken, je hebt licht contact maar wel contact. Ik heb alleen het idee dat ik wat spanning bij je schouders en rug zie, klopt dat? Als dat zo is probeer ze toch los te laten (is lastig ;)).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:19

beantsje schreef:
Wat heerlijk zeg, eindelijk een ruiter die niet zo idioot een paard in de krul trekt! Ik vind het een prettig beeld. Je ziet bij het uitstappen dat hij heerlijk halsstrekt; dat geeft ook aan dat je lekker aan ontspanning hebt gewerkt.

Ik ben het trouwens niet met Kelly_J eens; ik zie een paard dat lekker actief de achterhand gebruikt.
Complimenten!

Klein puntje; vooral op die foto met die lange hals, zie je dat het zadel te ver naar voren ligt. Ik denk dat je gemakkelijker ontspanning bereikt als je het verder naar achteren legt. Dan ligt hij beter en de schouder is vrij.

Sorry, ik lees nergens dat Kelly dat zegt hoor :?
Zadel ligt ook niet ver naar voren, dat vertekend door het shabrak.... Ik zie een schouder die volledig vrij is... :?

En het halsstrekken heeft niets te maken met wat jij beoogd, maar met het accepteren van de hand, en het volgen van de hand. Dit paard is erg gesteld op contact, wat je ook ziet wanneer TS het paard meer opzoekt. Het paard wil dus graag de hand volgen, en dat uit zich wanneer je de hals laat strekken.

Cariena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:34

Ruiter rijdt lekker ontspannen, zonder ruk en pluk werk. En zit het paard niet in de weg, voor zover te beoordelen op de foto's.
Maar om nu te zeggen dat het paard echt van achter werkt.. ;) Ruiter lift lekker mee, niks mis mee maar echt werken doet het paard niet. Loopt erg op de voorhand en uit elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:02

Óf het zadel ligt net te ver naar voren, óf het kantelt ontzettend naar voren :) Vooral op foto 9 is het heel goed te zien.

Het ziet er wel ontzettend ontspannen uit, nageeflijkheid gaat echt wel goedkomen :j Afentoe mag de achterhand wel iets actiever. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:04

Janine1990 schreef:
beantsje schreef:

Complimenten!

Sorry, ik lees nergens dat Kelly dat zegt hoor :?
Zadel ligt ook niet ver naar voren, dat vertekend door het shabrak.... Ik zie een schouder die volledig vrij is... :?

En het halsstrekken heeft niets te maken met wat jij beoogd, maar met het accepteren van de hand, en het volgen van de hand. Dit paard is erg gesteld op contact, wat je ook ziet wanneer TS het paard meer opzoekt. Het paard wil dus graag de hand volgen, en dat uit zich wanneer je de hals laat strekken.

Dat is niet het enige waar je op moet letten ;)
Je ziet dat het zadel voorover 'valt'. Dit kan dus komen doordat het zadel gewoon nét iets te ver naar voren ligt (dan ligt het dus nog wel achter de schouders, maar kunnen de kussens niet goed aansluiten op de rug) óf het zadel ligt gewoon niet goed.
Zoals vermeld in mijn vorige post :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:08

Bizzybijtje schreef:
Dat is niet het enige waar je op moet letten ;)
Je ziet dat het zadel voorover 'valt'. Dit kan dus komen doordat het zadel gewoon nét iets te ver naar voren ligt (dan ligt het dus nog wel achter de schouders, maar kunnen de kussens niet goed aansluiten op de rug) óf het zadel ligt gewoon niet goed.
Zoals vermeld in mijn vorige post :)

Ik zal eerlijk zeggen dat ik geen zadelmaker ben, maar ik heb wel eens slechter passende zadels gezien... Ik heb nog steeds het idee dat het beeld vertekend door de foto's en het shabrak.
Maargoed, wie ben ik :)
Het lijkt me niet aan TS om te zorgen voor een ander zadel :n Het is het paard van haar tante en daar heeft zij geen enkele verantwoordelijkheid over. Lijkt me ook geheel ongepast commentaar.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 20:09

Cariena; Ik wil eerst wennen aan een paard, voordat ik hem hard aan het werk zet. Vooral als dit paard anders is gewend te rijden dan dat ik altijd doe. Als je het paard deels kent kan je veel fijner met hem werken namelijk, daarom wil ik eerst ontspannenheid en dan zet ik hem de volgende keer wel hard aan het werk :).

Wat ik me trouwens nu nog even binnen schiet; Janine1990; Je zegt dat ik niet met mijn binnenhand moet sturen. Mij is altijd (op een manege) geleerd dat je ook stelling moet vragen als je een volte inzet, dat was mijn plan daar dus ook. Is dit fout en moet je gewoon sturen en als je volledig op de volte zit pas stelling vragen?

En dan nog wat meer mensen zeiden : Hoe ontspan ik mijn rug en schouders? Deze houd ik volgens mij idd soms nogal gespannen aan.

Nog even op de nieuwe post: Het zadel is idd niet aan mij. Naar mijn idee toen ik er was lag het prima, maar ik ben ook geen echte zadelkenner :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:15

Wat ik bedoelde met het sturen met de binnenhand was dat het paard als het ware naar binnenviel, alleen de hals buigt. Stelling vragen is absoluut niet verkeerd hoor, maar je vergeet de buiging in het lichaam, die moet je ondersteunen met je benen. Het paard moet als het ware buigen om je binnenbeen.

Edit: Je schouderpartij en rug, tsjah... Dat schijnt heel makkelijk te zijn, ik heb er ook heel veel moeite mee :o Het is een kwestie van je schouders af laten hangen...

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:33

Shinedown schreef:
En dan nog wat meer mensen zeiden : Hoe ontspan ik mijn rug en schouders? Deze houd ik volgens mij idd soms nogal gespannen aan.

Het is ook lastig hoor, ik heb er in het dagelijks leven moeite mee om m'n schouders te ontspannen maar met paardrijden gaat het juist een stuk makkelijker bij mij :P Ik heb wel eens een oefening gehad waarbij ik eerst spieren moest aanspannen en daarna ontspannen, dan leer je goed het verschil op te merken en oefen je dus ook de ontspanning zeg maar. Dus als je merkt dat je schouders gespannen zijn, proberen los te laten en ze te laten hangen zeg maar. Misschien dat het helpt als je een paar keer even langzaam en diep in- en uitademt zodat je hele lichaam wat meer ontspant?

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:43

Ik heb ook even mijn schouders aangespannen en ontspannen, en je voelt idd een heel verschil.
Ga ik zeker op letten, dankje voor de tip!

Janine1990, ik snap hem, oke :)!

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:47

Kan het kloppen dat ik je foto's niet kan zien?

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:08

Judith94 schreef:
Kan het kloppen dat ik je foto's niet kan zien?

Dat zou eventueel kunnen als bij jou Mijnalbum.nl het niet doet of als je internet even wat slechtere verbinding heeft.
Bij mij doen ze het en volgens mij bij de meeste andere ook. Probeer eens met rechtermuisknop -> Afbeelding weergeven.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:13

ik zie in ieder geval een vrolijk paard wat (te) vriendelijk gereden wordt.

probeer wat meer contact te nemen aan de voorkant en dan van achteren wat meer aan het werk zetten zodat ze in je hand gaat zakken. dan train je ook de juiste spieren.

ik ben het wel eens over het zadel, het lijkt alsof hij enorm over de schoft heen zakt en dus naar voren kiept

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:18

Ik vind idd dat je iets te vriendelijk rijd.
een paard gaat niet zomaar aan het werk.
Tenminste ik heb nog nooit een paard gehad die uit zichzelf actief van achter werd en nagevelijk werd? :)

Maar het ziet er wel lekker ontspannen uit. probeer nu alleen iets met die ontspanning in gedachten aan het werk te gaan.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:33

Wanneer jij zegt: "Nu heb ik het door" Heb je pas aanleuning.
Jij zegt, dat je tante vrij 'hard'is met haar handen. Ik denk van niet. Aanleuning is wat anders dan hard zijn in de mond. Je moet wel aanleuning houden. Vanaf daar ziet het er veel beter uit. :D