opgewonden en kijkerig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samirah22

opgewonden en kijkerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 08:57

heyy,

ik heb een probleem en hoop graag tips te krijgen van jullie hoe ik dit moet oplossen,

ik verzorg nu wiep een net 8 jarige kwpner merrie en poeh wat een pittige tante.

Als ik haar longeer is ze heel erg kijkerig en heel erg opgewonden, ze ziet echt van alles om der heen en is dus heel snel afgeleid hoe kan ik dit oplossen?
ook elke keer met galop is zo erg opgewonden dat ze niet normaal kan galoperen elke keer staat haar staart omhoog en galopeert ze briesend door de bak heen.
Ik probeer haar dan op een kleine volte te galoperen maar dan blijft ze nog steeds opgewonden en waardoor ze heel erg trekt en ik haar soms bijna niet meer hou.

ik weet echt niet meer hoe ik dit moet oplossen dat kijkerig en opgewonden gedrag.
met behulp met een hulpteugel?

tips zijn zeer welkom

Gr sammy Y;(

Zilvermoon

Re: opgewonden en kijkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:03

Je longeerd alleen maar? Je rijd niet?

Ik zou zorgen voor genoeg afwisseling zodat het interessant blijft voor haar wat je volgende stap is en ze wel op moet letten. Als je alleen maar longeerd leg er is balkjes tussen. Probeer is iets met grondwerk te doen.

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 09:08

Zilvermoon schreef:
Je longeerd alleen maar? Je rijd niet?

Ik zou zorgen voor genoeg afwisseling zodat het interessant blijft voor haar wat je volgende stap is en ze wel op moet letten. Als je alleen maar longeerd leg er is balkjes tussen. Probeer is iets met grondwerk te doen.

ik kan haar alleen berijden als ze echt 20 minuten aan de longeerlijn heeft gezeten en daarna ga ik meestal op. als ik erop zit dan is het kijken natuurlijk wel minder maar ik durf echt niet met haar te galoperen.

maar ze blijft echt kijkerig overal zit ze wel wat ze is niet echt bang integendeel zelfs het lijkt net of ze het zo naar der zin heeft dat ze alleen maar meer en meer wilt.

en ik doe veel aan afwisseling de ene x longeren, clickertraining, schriktraining, ik heb geen springmateriaal dus maak ik balkjes van oude dweilstokken :o en speel ik met piontjes etc...

brendastral

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:33

als je alleen maar longeerd kan je het eens met een pasoateugel proberen of dubbele longe?
Misschien dat dit kan helpen maar blijf er wel streng voor dat ze dit leert dan hebben jullie er achteraf meer genot van

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:11

Ik heb het ook terug met mijn pony. Nu heeft die 2 maanden stil gestaan en daarvoor ging alles heel goed (hij zat toen wel niet goed in zijn vel). Nu zit hij lekker in zijn vel, maar de bespiering is dus weggevallen.
Misschien moet je haar gewoon heel erg aan het werk zetten zodat ze terug spieren krijgt (ook rechtrichten!). Het kan ook aan het eten liggen.

heidi73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:14

Hoe is ze bij de eigenaar met longeren/rijden? Wellicht een idee om diegene te vragen een keer te helpen of voor te doen?

Taartdoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:33

Hoe staat ze in het voer, ik denk dat dat ook een deel meespeelt.

Persoonlijk zou ik haar eens op minder voer zetten en dan kijken hoe ze het dan doet.

Succes, er kunnen zoveel oorzaken zijn......

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:37

Ken het wel een beetje. Mijn paard kan ook heel opgewonden zijn/raken. Vooral als ik te lui ben om 'echt' te longeren, en hem gewoon zonder bijzet rondjes laat rennen. Het is ook een wisselwerking: opgewonden -> kop in de lucht. Kop in de lucht -> spanning. Spanning -> opgewonden. En zo is het circeltje rond.

Nu longeer ik bijna altijd met bijzettouwtjes, en dat helpt erg om die circel te doorbreken. Zijn hoofd kan niet hoog, zakt eerder, en een hoofd lager dan de schoft zorgt altijd voor ontspanning.

Dus je zou een lichte bijzet kunnen proberen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:52

Ik zou dit zeker niet met bijzet oplossen, maar verbeter je eigen.
Ga eerst eens een tijdje loswerken zodat het paard jou gaat geloven.
zet hem los in een longeerbak, of halve bak en probeer in de eerste instantie controle over de richting te hebben en beweeg met hem mee, daarna kun je het tempo over nemen zodat hij zich aan jou gaat vastplakken, dat kan best een paar weken duren zeker omdat jij de leiding moet gaan krijgen en het paard jou als leider moet gaan zien,
Met bijzet is gedwongen het hoofd omlaag, maar is het niet zo dat het paard het voor jou moet doen?
Leer zelf wat meer over paardentaal, dan ben je al heel veel stappen in de juiste richting.
Leer de techniek van het longeren en niet dat longeren alleen maar rondjes rennen is om haar moe te maken en dan er pas op.
Dan krijgen ze alleen maar meer conditie en je wilt tenslotte dat het paard naar jou luistert en voor jou wil werken.

loveuuuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:05

Gewoon naar beneden trekken, niet zo moeilijk doen. En anders gewoon een scherp bit of een stootteugel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:14

loveuuuu schreef:
Gewoon naar beneden trekken, niet zo moeilijk doen. En anders gewoon een scherp bit of een stootteugel.

Aandacht tekort?????????

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:17

loveuuuu schreef:

sorry maar jou reactie is niet echt doordacht..dat is symptoom bestreiding..je kan beter de oorzaak proberen te achterhalen..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:21

Longeren met hulpteugel is echt niet fout hoor. Ik kan je een gogue aanbevelen; veel paarden ontspannen er goed door.

Ik neem aan dat je hebt uitgesloten dat je paard last van de rug heeft?

Kleine volte in galop is moeilijk en kost veel kracht. Hij zal dan nog zwaarder worden op de hand. is dit onder het zadel overigens?
Heb je weleens geprobeerd om aan losse teugel te galopperen? Hij kan dan weleens opvallend ontspannen reageren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:54

Probleem is dat de meeste mensen niet weten hoe je zo`n hulp teugel moet gebruiken, als je zelf al niet bij machten ben om problemen op te lossen heb je al helemaal niks te zoeken bij een hulpteugel lijkt me??

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:02

het kijken is bij alles wat ik doe, bij het longeren, bij het loswerken (vorm van emiel voest) en bij het rijden
ik heb hier een klein stukje film van wat ik bedoel.

ik heb echt een hele goeie band met haar en ik weet dat zij mij vertouwd we rennen samen ook vaak door de bak heen op mijn tempo, dan weer stappen dan weer draven.
Ik weet dat longeren niet inhoudt om haar moe te maken en dan pas erop te gaan, maar met haar moet het wel ik heb 1x de fout gemaakt om er gelijk op te gaan waarvan het gevolg was dat ik een hersenschudding had en een hele dikke knie daarom durf ik niet meer gelijk op te gaan voordat ze is uitgeraast.

hierbij het filmpje zoals je zit zet ik haar in galop waarbij ze gelijk opgewonden raakt, ook onder het draven zie je dat ze erg kijkerig is.

iig bedankt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:29

Heb je verder geen les??
Misschien dat je echt je kan gaan verdiepen in het rechtrichten de techniek enz van het rijden, dat heeft helpt mij enorm bij mijn paarden als ze erg druk en kijkkerig zijn.

Het lsowerken , denk dat het toch een kwestie is van veel doen en steeds maar weer proberen aandacht te hebben, wat ik ook wel doe, als ze niet opletten en zo kijken van hand veranderen en telkens als ik merk dat de aandacht verslapt van hand verander ik aan het loswerken zijn.
Je zou aan de enkelen lijn met een kaptoom kunne gaan werken om zo het hoofd laag te houden.
Misschien heb je wat aan de site van www.paardenbegrijpen.nl

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:32

Juist proberen naar voren te gaan in galop. Paard gaat harderlopen, naarmate jij meer gaat proberen haar tegen te houden. Juist actief voorwaarts rijden en je hand wat ontspannen kan wonderen doen. Als ze dan weer terugwilkomen, rijd jij juist weer voorwaarts. Als ze voorwaarts blijft, probeer je langzaam je hand weer wat meer te sluiten om haar iets in tempo terug te laten komen. Gaat ze dan weer rennen, dan weer naar voren rijden etc. etc. en daar ben je dan wel weer een paar maanden zoet mee.....;-) Veel succes

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:30

midgie schreef:
Ik zou dit zeker niet met bijzet oplossen, maar verbeter je eigen.
Ga eerst eens een tijdje loswerken zodat het paard jou gaat geloven.
zet hem los in een longeerbak, of halve bak en probeer in de eerste instantie controle over de richting te hebben en beweeg met hem mee, daarna kun je het tempo over nemen zodat hij zich aan jou gaat vastplakken, dat kan best een paar weken duren zeker omdat jij de leiding moet gaan krijgen en het paard jou als leider moet gaan zien,
Met bijzet is gedwongen het hoofd omlaag, maar is het niet zo dat het paard het voor jou moet doen?
Leer zelf wat meer over paardentaal, dan ben je al heel veel stappen in de juiste richting.
Leer de techniek van het longeren en niet dat longeren alleen maar rondjes rennen is om haar moe te maken en dan er pas op.
Dan krijgen ze alleen maar meer conditie en je wilt tenslotte dat het paard naar jou luistert en voor jou wil werken.

Met bijzet longeren is niet gedwongen met hoofd omlaag, dat is longeren over de rug in een ontspannen houding. Gewoon maar wat rond laten rennen zonder bijzet kun je niet eens een goede longeertraining noemen in de meeste gevallen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:31

loveuuuu schreef:

zo jij bent lekker bezig, in andere topics moet je je handen laag doen en zagen, en hier moet je een scherp bit en trekken.

is het soms weer vakantie?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:37

Ik heb het niet zomaar over rondrennen zonder bijzet, maar leren in je eigen handen te voelen en te vragen, met een bijzet ben je dat gevoel kwijt lijkt me??
Denk als je je wat meer in techniek verdiept en minder in de bijzet dat het voor beide beter word.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:47

Het kan zoveel zijn...
Gewoon een pittige hete merrie, voer, contact tussen jouw en merrie, longeer je met zweep, moet ze aan het werk gezet worden...
Misschien helpt het om meer overgangen te maken op je stem..... Stap-draf-stap-draf-galop-draf-stap-draf-stap-draf-galop-draf-galop En dan bijvoorbeeld eerst om de 5 rondjes daarna 4 gaat dat goed 3 enz... Zo gaat ze meer op jouw concentreren...

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 06:41

Damens,

bedankt voor de tips, en ik zou er zeker wat aan doen.
ik weet eigenlijk niet watvoor voer ze krijgt :o dus ik ga morgen even met de boer overleggen waarvan ze is.
voor de rest ga ik even de site doorlezen van paardenbegrijpen.nl, even kijken of ik daar wijzer uit wordt.

Ik maak trouwens ook veel overgangen en ik werk alleen met mijn stem, ik longeer ook niet met zweep anders gaat ze nog harder en het kan natuurlijk ook zijn dat ze zo van nature is ze heeft ook geen ruggebreken etc..

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 07:35

Ik zou haar ten eerste niet los longeren, probeer het eens aan een gewone lijn. Zo heb je meer grip op haar en krijg je waarschijnlijk per direct al meer respect van haar omdat je haar meer geleid. Persoonlijk longeer ik zelf altijd met een dubbele lijn, er fijn, en je hebt steeds een mooi contact met het mondje en een volledige controle over het gehele paard.

Mocht je niet weten hoe dit in zijn werking gaat, vraag dan iemand die je dit wil leren, die zelf ervaring heeft met dubbele lijnen.

Persoonlijk denk ik ook dat de opwinding onder de galop door jezelf komt. Je bent zelf terughoudend,en dit breng je ten allertijden over naar je paard toe. Ik denk persoonlijk dat jullie wat meer kilometers moeten gaan maken en het allemaal gewoon moeten doen. Want vind haar niet heel erg opgewonden op het filmpje. Snap wel wat je bedoeld hoor, ken er ook wel wat die aan de longeerlijn soms erg opgewonden kunnen zijn, maar onder het zadel gewoon fijn bewerkbaar en controleerbaar zijn.

Succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 08:24

Lijkt me dat juist met los longeren je eerder erop in kan spelen, gaat zij sneller en opgewonden doen dan kun je een halve volte naar voren lopen om haar van hand te veranderen, met de lijn lukt je dat nooit als je geen contact hebt met het paard op dat moment.
Wees ook heel bewust wat jij doet op dat moment met je lichaam, misschien geef je wel teveel druk?

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:03

Je moet haar echt heeel goed belonen en heel rustig blijven.
Ze moet op jou stem reageren en het gevoel hebben dat het goed is wat ze doet.
Nooit boos worden want sommige paarden worden hier nog panischer van.
En idd veel afwisseling is goed.
en komt het paard overdag wel gewoon buiten?