Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
CM_ schreef:Geen van allen, want het probleem zit m in jouw manier van rijden.
Kneepjes dragen niet bij tot een goede aanleuning.
Kneepjes is rommelen en soms zelfs zagen voor een gevoelige paardenmond.
Ik kan dus als tip geven, geen hulpteugels te nemen !!! Maar een goede instructrice!
mo_van_dijk schreef:Stelling (en buiging) bereik je niet d.m.v. een hulpteugel. Probeer op zo'n dag dat het niet gaat je paard zijn hals naar beneden uit te schuiven om wat meer ontspanning te krijgen. Van daar uit kan je dan weer verder werken!
Niezzz schreef:Idd geen, als je niet met een slof kan rijden is het echt rampzalig en de rest ben ik zelf ook niet zo enthousiast over.
Probeer veel overgangen te rijden, schakelen in de draf, naar de stap en weer aandraven. Vooral blijven schakelen hou hem bij de les maar blijf zelf wel ontspannen.
Veug schreef:Met een slof mag ik rijden, ik vroeg mij alleen af wat het meest onschuldige is...
Niezzz schreef:Veug schreef:Nee, geen ophouding! Je ziet nauwlijks dat ik iets vraag met mijn hand!
Als een paard nageefelijk loopt moet het bit stil liggen. Op het moment dat jij er aan zit te kneien oid ligt die niet stil en kan het paard niet goed los laten.
VDB schreef:Veug, ik denk dat het handiger is om wat privelessen te vragen aan een instructeur. Dit is even wat geld investeren maar al neem je maar 3 privelesjes van een half uur; ze kunnen wel de kneepjes laten zien en ook zelf zien wat je wel en niet goed doet. Vanuit bokt is het niet te zien![]()
Het is echt de investering waard
Gooya schreef:Hallo,
Snap dat je wat anders wilt proberen om dit probleem op te lossen.
Ik heb met Thiedeman gereden om het zelfde probleem proberen op te lossen. Het leek toen allemaal veel beter te gaan. Maar toen de Thiedeman er eenmaal weer af was had ik pas echt een probleem. Ik heb maanden nodig gehad (en ik overdrijf niet) om mijn fouten te herstellen. Met een Thiedeman (of andere hulpteugels) kan je de fouten nl heel mooi verbloemen, en het lijkt het alsof het beter gaat. Ik heb er zo'n spijt van gehad.
Mijn probleem bleek te zijn dat ik mijn paard niet goed van achteren bleef motiveren. Ik zocht de oorzaak aan de "voorkant" maar het bleek aan de "achterkant" te zitten.
Nu ben ik inmiddels 2 jaar verder, en heb heel veel bijgeleerd. Ik zou je echt willen adviseren er niet aan te beginnen. Je kan je paard hier echt doorheen rijden zonder het gebruik van hulpteugels. het duurt misschien lang, en de weg is moeilijk, maar de voldoening voor paard en ruiter is zoveel groter als je het zelf voor elkaar krijgt. Het gebruik van hulpteugels zal voor de juiste ruiter misschien echt wel zijn nut hebben, maar als je het fout aanpakt, dan is je probleem veeeeel groter geworden.
Wens je veel succes en wijheid!