Hoe spoortjes te gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nohorse

Hoe spoortjes te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 15:44

Hoi allemaal,

Ik rijd bij een manege en heb van een invalinstructrice het advies gekregen om met spoortjes te gaan rijden op sommige paarden,
Nu heb ik al kleine spoortjes uitgezocht met hulp van een medewerker van een ruiterzaak,
en nu vraag ik me af hoe je ze goed moet gebruiken, om alvast een beetje voorbereid te zijn op de komende manegeles.

ilse86

Re: Hoe spoortjes te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:47

ik zou even de zoekfunctie gebruiken. hier staan al zoveel topics over het gebruik van sporen...

en stel je instructrice eerst even de vraag waarom ze wil dat je met sporen rijdt... sporen zijn doorgaans niet voor het voorwaartse... meer voor de verfijning van de hulp.

nohorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 15:51

ilse86 schreef:
ik zou even de zoekfunctie gebruiken. hier staan al zoveel topics over het gebruik van sporen...

en stel je instructrice eerst even de vraag waarom ze wil dat je met sporen rijdt... sporen zijn doorgaans niet voor het voorwaartse... meer voor de verfijning van de hulp.

Dat is omdat het paard niet goed naar mijn been luisterde.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:54

hmm ok. naja, ben geen voorstander van t rijden met spoor met dat doel... maar je moet het zelf weten. ik zou dan gewoon een klein knopje gebruiken.

Veeeeerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:10

Om met sporen te rijden moeten je benen echt al goed liggen tijdens het rijden.
Je gebruikt gewoon je sporen zoals je gewoon je been zou gebruiken, juist hangt er nu een verfijning van je beenhulp aan je been.
Laat je benen lang, zodat je paard niet altijd het spoortje in zijn buik voelt als hij goed loopt, als je weer je been moeten gebruiken geef je hem gewoon weer een tikje met je spoor tot hij loopt zoals jij wil en als hij goed loopt stoor je hem niet, zodat je spoor nog altijd zijn effect heeft en hij er niet 'gewoon' aan geraakt ;)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:16

waarom vind je instructeur dat?kan zij dat jou goed uitleggen?sporen gebruiken om voorwaards te rijden is niet mijn ding..verder moet je een heel stil been hebben en sporen alleen gebruiken als extra aanwijzing..

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:19

waarom een spoor en niet gewoon een zweep?
Waarom heb je het niet met je instructrice hebt besproken waarvan je normaal les hebt?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:20

Ik zou eerst goed met je instructeur overleggen.
Als sporen namelijk ergens niet voor bedoeld zijn, dan is het wel het voorwaarts rijden van een paard. Juist waarvoor jullie ze dus wel willen gebruiken.
Dit kun je beter rijtechnisch oplossen aangezien ze uiteindelijk ook niet meer op de sporen zal reageren. En dan moet je weer een stap verder en zo kom je in de spreekwoordelijke molen terecht.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:24

je rijd op een manege.
die pony's zijn allemaal zo voor geprogrameerd, gebruik anders een flink de zweep.

Tebaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:47

hmmm fijne manege gezien je laatste opmerking..:S
Goed, spoortje is voor verfijning, je hebt diverse sporen.
Lange sporen, korte sporen, stompe sporen..
Per paard verschilt het weer welke spoor je kan gebruiken en het aller belangrijkste is je eigen been.
Hoe stiller deze ligt, hoe beter het is voor de verfijning en het snappen van de hulp.
Hoe drukker jou been, hoe meer hij 'stomper' wordt voor de spoor + dat hij strax helemaal niet meer snapt wat je bedoeld.
als ik jou was zou ik eerst een normale stompe spoor proberen met een uitsteeksel van 1,5 cm. of een knop spoortje.
Dezen hebben een dikke knop en je kan ze amper tot niet hiermee pijn doen.
Handig voor als je zelf wat drukker bent met je been, zit je niet steeds met je spoor in zijn buik.

Toch zou ik wel ff met je instructeur praten, vind het ook een beetje vreemd dat je dan zelf maar spoortjes moet aanschaffen.
goed, dat is mijn mening.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:50

xTweetyx schreef:
je rijd op een manege.
die pony's zijn allemaal zo voor geprogrameerd, gebruik anders een flink de zweep.

wat een k u t opmerking, hier heeft ze vast wat aan, denk je ook niet ? :r . Niet alle manegepony's zijn voorgeprogammeerd, en haal jij met een zweep flink over je paard? Nee? Waarom zou je dat met een manegepony dan wél doen? Ik kan hier zo pissig om worden :r .

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:56

Sporen op manegepony's is gewoon not done..
Bij ons zijn er ook een paar, al paar keer buik kapot getrapt. Met een zweep kom je ook erg ver, nou moet je die natuurlijk wel op de goede manier blijven gebruiken ;)
Sporen zijn ter verfijning van je hulpen, niet om een paard vooruit te krijgen, of hij moet wel héél erg sloom zijn, maar meestal kun je manege paarden nog wel enigszins vooruit krijgen ;)

Dus ik zou 't niet doen..
Mocht je 't wel willen doen, heb je een stille beenligging nodig, en niet continu in buik van je paard porren, alleen gebruiken als ze nodig zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:40

ik snap niet waarom men op een manege adviseert om spoortjes te gebruiken,tenzij je vaker op een vast paard rijdt,en het dan misschien nodig is voor de verfijning,maar omdat je al zegt dat ze geadviseerd worden omdat het paard niet naar je been luisterd.........ik ben benieuwd welke sporen je nu hebt.
veel mensen die sporen gebruiken om voorwaarts te rijden,prikken er gewoon veel te veel mee,en uiteindelijk reageert het paard helemaal niet meer.

en bespreek het eens met je instructie

abdcefblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:51

Dat het "moet" omdat het paard niet naar je been luisterde vind ik nogal vaag. Sporen zijn énkel ter verfijning van de hulpen, en als jij volgens je instructrice sporen nodig hebt om het paard voorwaartser te rijden moet je wat doen aan je manier van drijven. Voor hoelang heb je deze invaller? Ik zou dit sowieso nog even goed met je normale instructrice bespreken, vragen of ze het kan uitleggen.

Ohja, xtweetyx, wat is dat een nare opmerking zeg. :r Het is een manegepaard dus je moet er maar even "flink" met de zweep overheen? Vind je opmerking nogal kinderachtig zeg.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:06

nouw ik heb bij heel wat manege's gekeken hoe ze daar reden.
en niemand reed met sporen die pony's liepen allemaal achter elkaar, omdat ze dat gewend zijn,
en als ze niet luisterde moest je gwn die zweep gebruiken.

manege's zijn eenmaal zo hoor.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:37

hmm wel een beetje vreemd dat je dat mag gaan doen op paarden waar je dan maar af en toe op rijdt...

Maargoed met de zoekfunctie kan je heel veel vinden!

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:13

xTweetyx schreef:
en niemand reed met sporen die pony's liepen allemaal achter elkaar, omdat ze dat gewend zijn,

Dan zou ik je graag eens op mijn (ex-manege! )pony zetten, of misschien liever niet :r . Overmatig '' gwn '' de zweep gebruiken gaat ze van bokken, spoortjes vliegt ze van door de bak en toch staat ze op een manege, heeft ze 3 jaar in notabene gehandicaptenlessen gereden en nu rijd ik dr, het is een super paard, en totaal geen manegegebreken!

abdcefblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:38

xTweetyx schreef:

Jij hebt naar mijn mening écht een te grote mond. Dat je bij "heel wat manege's" hebt gekeken, betekent toch niet dat het overal zo is? Je scheert alles over een kam en bent ook echt van mening dat je gelijk hebt. Erg knap.

Dat "manege's eenmaal zo zijn" vind ik ook erg sterk. Ze vraagt ook niet om commentaar over de manege pony's, maar over hoe ze sporen moet gebruiken. Je kan ook gewoon een reactie geven zonder de TS af te zeiken omdat ze op een manege rijdt.

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:29

maneges zijn eenmaal zo, hahaha wat een uitspraak. hier maak je niet veel vrienden mee tweety.

ik durf te zeggen dat we hier bijna allemaal op een manege zijn begonnen met rijden ik heb er zelfs een jaar of 10 door gebracht voor ik mijn eigen pony kreeg.
en ik ben het helemaal met je eens starsailorr, je kunt ze niet allemaal over een kam scheren. over elke manege is wel wat te zeggen en dat wil niet zeggen dat ze dit dan fout doen, dat wil zeggen dat jij het door jouw eigen ervaring anders zou doen. en ook met sporen rijden moet je ergens leren. en als ts het nou op eigen initiatief zou doen, dan zou ik zeggen "pas op met wat je doet". maar ts gaat dit onder begeleiding doen. en dan is het aan de instructrice op de manege dit op een correcte manier aan te leren.

en een manege pony verdient waarschijnlijk meer respect dan wel ander paard dan ook. want die van mij zouden zich niet lenen voor een rijtjesles.

en bij ons op de manege ( waar mijn pony's gestald staan ) worden niet eens rijtjeslessen gegeven. daar word ook wel degelijk onderscheidt gemaakt qua nivo en is er voor elk nivo een pony/paard.

maar nu even voor de ts: het is goed van je dat je informatie vraagt. blijf dit vooral doen. ga naar je instructrice over je het gebruik van sporen. zij kent de pony's/paarden waar je op rijdt en kan je het beste advies geven. en schaam je niet om veel vragen te stellen. waarschijnlijk kun jij tweety over een aantal jaar antwoord geven op haar vragen om dat jij geluisterd en geleerd hebt.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:36

Ok, en voordat we weer giga persoonlijk worden en het topic op slot wordt gekegeld (waar TS al helemaaaal niks aan heeft), wil ik ook nog wel wat zeggen over sporen.

Ik heb ook bij een manege gereden. Ik had altijd een vast rijpaard die ik met spoor moest rijden. Toen was ik me er niet van bewust dat sporen enkel ter verfijning dienen. Daar pluk ik nu de wrange vruchten van. Ik rij mijn paard nog teveel op de spoor omdat het bij mij voorgeprogrammeerd is. Mijn instructeur heeft me toen wel gezegd dat ik beter zonder spoor kon rijden, maar ik was zelf eigenwijs en ik was niet bij machte het paard voorwaarts te krijgen zónder die spoor. Dom en ongeduldig dus.

Probeer eerst je paard voorwaartser te krijgen met oefeningen. Dan heb je die spoor echt niet meer nodig.

Bezint eer ge begint ;) Hier spreekt een ervaringsdeskundige :P

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:12

Omdat dit over een rijtechnische zaak gaat en niet de sporen zelf verplaats ik dit topic van RUI naar RT-D

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:19

als je de sporen wilt gebruiken voor het voorwaartser maken van je paard zal dat aan het begin wel helpen.. maar na een tijdje word hij/zij toch weer sloom. waarschijnlijk zul jij dan scherpere sporen gaan kopen en werken die in het begin prima, maar later weer minder. en so on. ik ben dus van mening dat je er niet mee moet beginnen maar beter goed kunt leren rijden ;)
ik rij BTW ook met spoortje, maar niet om mijn pony voorwaartser te krijgen ;) daarbij heb ik een goede stille been ligging en kan er netjes mee om gaan. maar zolang dit niet het geval is, niet aan beginnen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:30

intral schreef:
xTweetyx schreef:
je rijd op een manege.

wat een k u t opmerking, hier heeft ze vast wat aan, denk je ook niet ? :r . Niet alle manegepony's zijn voorgeprogammeerd, en haal jij met een zweep flink over je paard? Nee? Waarom zou je dat met een manegepony dan wél doen? Ik kan hier zo pissig om worden :r .

Anders ik wel :\

paardenfan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:47

ik geef ook voorkeur aan zweepje, wrom zou je met sporen werken?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:42

gewoon geen van beiden, been geven en als die niet luistert 1x een opvoedkundige iets hardere schop. Heerlijk om zonder zweep of sporen te rijden, gelukkig heb ik een fijne voorwaartse pony.