Erg drukke pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Erg drukke pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 16:31

Voordat ik mijn probleem vertel, wil ik eerst mijn verhaal kwijt.

Een half jaar geleden kreeg ik mijn eerst eigen pony: Marene! Ik had ervaring met jonge pony's, en ik had goede begeleiding, dus zorgen maakte ik me niet. Alles ging erg voorspoedig. Ze kende alleen stap en draf, maar al snel had ze ook de galop door en liep ze netjes door de bak. We deden alles rustig aan, want haast hadden we helemaal niet en ze was jong genoeg. Maar na drie maanden gebeurde het: We waren aan het rijden maar ik voelde dat er iets mis was. Papa erbij geroepen, en die zei dat ik maar eventjes door moest rijden, voorzichtig natuurlijk, omdat het waarschijnlijk gewoon stijfheid was, aangezien ze de dag ervoor stil gestaan had. Na eventjes doorgereden te hebben liep ze welliswaar beter, maar nog steeds niet goed genoeg. Ook de dagen daarna niet. Mijn vader kon niets vinden, geen dikheid of warmheid, maar toch besloten we om even rustig aan te doen. We riepen nog niet de DA erbij, aangezien we eerst af wilden wachten of het erger werd of niet. Maar na 2 weken stappen werd het niet beter, en daarom besloten we om naar de DA te gaan. In eerste instantie kon deze ook niets vinden, maar na foto's en testjes kwam het eruit dat ze een tussenpeesblessure had, en dat ze 3 maanden op rust moest. Verschrikkelijk voor een arabische volbloed natuurlijk.

Toch wilden we ook de mening van een andere DA hebben. Daarom haalden we er een DA uit Oostenrijk erbij, die altijd sportpaarden behandeld. Ook hij zei dat het een tussenpeesverdikking was, maar dat ze niet 3 maanden op rust hoefde. Er werden stamcellen uit haar borstbeen gehaald, en die werden in de pees gespoten. Ze werd ook meteen gekraakt, want door die pees en het verkeerd lopen was haar rug helemaal vast gaan zitten. De DA vertelde dat we nog maar 4 weken hoefden te stappen, en dat ik er daarna gewoon op moest gaan en het langzaam weer op mocht bouwen. Maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Marene was super fris en vol met energie en ze sprong dus alle kanten op. Ik ben er een paar x afgestapt omdat ik het gewoon niet meer aandurfde op dat moment met die pees.

Nu zijn we iets meer dan twee maanden na de behandeling en ik mag dus gewoon weer rijden. Alleen kwamen we maandag op stal en we zagen het volgende: Een dikke knie. De hele week gekoeld (2 à 3 x per dag) en gestapt, en vandaag mocht ik er weer even op. Ze liep niet kreupel, maar ze was zo ongelooflijk druk. Ze sprong alle kanten op en ik kon nog maar net blijven zitten. Ik wilde niet dat het weer de verkeerde kant op ging, dus ik ben afgestapt. Stom natuurlijk, maar door al die blessures enzo ben ik gewoon een soort van bang geworden voor nog een blessure. Stom natuurlijk, maar ik kan er niks aan doen.

Morgen moet ik er weer op, maar morgen is ze waarschijnlijk nog drukker en ik weet echt niet wat ik met haar aan moet. Ze is verder echt super braaf en ongelooflijk lief, maar ze heeft in de afgelopen maanden zoveel energie opgebouwd. Ik mag haar niet losgooien en ik mag haar al helemaal niet longeren.

Wat moet ik doen?

Ik heb trouwens altijd goede begeleiding van mijn vader, die al zijn hele leven in de paarden zit. Instructie is op dit moment geen optie.

Alvast bedankt. :)

ladyleonie

Re: Erg drukke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:37

hoezo mag je dan wel gewoon rijden, maar niet longeren?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 16:38

ladyleonie schreef:
hoezo mag je dan wel gewoon rijden, maar niet longeren?

Als ik rijd dan kan ik haar iets beter inhouden dan aan de longe, want dan gaat ze als een idioot te keer, en dat is nou juist wat niet mag. :\

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:42

Is er geen stapmolen in de buurt die je even mag gebruiken?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 16:44

Mies schreef:
Is er geen stapmolen in de buurt die je even mag gebruiken?

Die is er wel op deze stal, maar met een stapmolen komen we er ook niet. Ze heeft zo veel energie nu, met alleen stappen verandert er weinig. Het is echt een paardje die niet moe te krijgen valt, dus als ze in de stapmolen gaat dan is ze met rijden net zo fris. :\

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:48

Waarom ga je niet met haar wandelen?
Dagelijks zoveel mogelijk en zo afwisselend mogelijk,dus ook naar buiten en als dat niet gaat in de bak,binnebak,buitenbak,balkjes in de bak,pionnen neerzetten en aan de hand continu bezighouden.
Hier wordt ze geestelijk mee uitgedaagd en beziggehouden waardoor ze rustiger kan worden.
Geen krachtvoer of minimaal en veel hooi voeren.
Probeer anders ook grondwerk te doen,bezighouden en nieuwe,andere dingen leren dat schept ook veel vertrouwen tussen jullie samen.
Als je dan weer wil/kan gaan rijden heb je geen start problemen meer.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 16:50

Marei schreef:
Waarom ga je niet met haar wandelen?
Dagelijks zoveel mogelijk en zo afwisselend mogelijk,dus ook naar buiten en als dat niet gaat in de bak,binnebak,buitenbak,balkjes in de bak,pionnen neerzetten en aan de hand continu bezighouden.
Hier wordt ze geestelijk mee uitgedaagd en beziggehouden waardoor ze rustiger kan worden.
Geen krachtvoer of minimaal en veel hooi voeren.
Probeer anders ook grondwerk te doen,bezighouden en nieuwe,andere dingen leren dat schept ook veel vertrouwen tussen jullie samen.
Als je dan weer wil/kan gaan rijden heb je geen start problemen meer.

Bedankt voor je ideeën.
Nu kan ik ook weer in de buitenbak rijden idd, dus dat ga ik morgen misschien maar eventjes doen. Pionnen zijn ook een goed idee.
Ze krijgt al heel weinig krachtvoer, echt minimaal, en veel hooi. Ik heb nu natuurlijk wel vakantie dus ik kan er zeker 2x per dag heen vanaf morgen.

Heel erg bedankt!

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:00

Geen dank hoor :) maak gewoon goed gebruik van deze tijd,je zal er ook allebei veel plezier mee hebben,weet ik zeker ;)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 17:02

Marei schreef:
Geen dank hoor :) maak gewoon goed gebruik van deze tijd,je zal er ook allebei veel plezier mee hebben,weet ik zeker ;)

Ik ga denk ik morgenochtend/middag even naar haar toe, en dan ga ik haar lekker poetsen en even lekker wandelen. :)

Het is erg jammer dat ze niet los mag, want dat zal zoveel schelen, maarja het kan écht niet. Het is gewoon zo'n leuk paard. Ik kan echt met haar spelen als ze los gaat.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 21:49

Ik heb trouwens nog een vraag. Ik kan haar echt niet ontspannen laten lopen nu ze zo druk is, waardoor ze haar rug volgensmij erg wegdrukt. Hoe kan ik dit oplossen? Eerst écht de energie eruit rijden toch? :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:08

Dit lijkt nergens op.
Sorry als het even een beetje bot overkomt, maar als ze voldoende hersteld is om bereden te worden dan kan ze ook gelongeerd worden hé, en wat jij zegt dan springt ze onbestuurbaar rond wel dan is er iets mis met jouw longeertechniek denk ik, ook aan de longe dien jij te bepalen in welke gang een paard zich voortbeweegt, en het is wel waar dat als ze eens zou wegspringen je dat niet kan tegenhouden dan , maar das op zich echt niet erg he, genezen is genezen en je moet nu weer gaan opbouwen.
grondwerk is altijd de basis, breidt dat dan uit naar longewerk dus de controle moet blijven, jij vraagt stap, vraagt draf, vraagt stop, vraagt achterwaarts, .... dat moet echt wel kunnen aan de longe hoor.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 22:11

aeolusnr1 schreef:
Dit lijkt nergens op.
Sorry als het even een beetje bot overkomt, maar als ze voldoende hersteld is om bereden te worden dan kan ze ook gelongeerd worden hé, en wat jij zegt dan springt ze onbestuurbaar rond wel dan is er iets mis met jouw longeertechniek denk ik, ook aan de longe dien jij te bepalen in welke gang een paard zich voortbeweegt, en het is wel waar dat als ze eens zou wegspringen je dat niet kan tegenhouden dan , maar das op zich echt niet erg he, genezen is genezen en je moet u weer gaan opbouwen.
grondwerk is altijd de basis, breidt dat dan uit naar longewerk dus de controle moet blijven, jij vraagt stap, vraagt draf, vraagt stop, vraagt achterwaarts, .... dat moet echt wel kunnen aan de longe hoor.

Maar dat is juist het probleem. Als ik erop zit dan kan ik haar net iets beter in het gereel houden dan aan de longe. Het is niet dat ze niet naar mij luistert, want normaal loopt ze hartstikke braaf aan de longe, netjes op stemhulp. Maar nu, als ik ook maar een beetje de longeerlijn laat vieren, is het meteen PWAM. Ze is verder ook hersteld, voor de pees, maar met een dikke knie moet je gewoon beweging geven, alleen ik kreeg als advies van de DA dat het alleen therapeutisch bewegen moest zijn, dus het liefst zoveel mogelijk rechtdoor en geen korte bochten.

Misschien nog andere tips?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:24

ik zou toch zeggen , iets meer op je strepen staan, ook aan de longe ben jij de leider, en met een leider daar sol je niet mee.
Ik geloof je best wel hoor dat het anders wel goed lukte, maar dat moet dus nu ook lukken, jij bent de leider en de leider bepaald wat en hoe en wanneer.

Ambrasoft schreef:
aeolusnr1 schreef:
Dit lijkt nergens op.
Sorry als het even een beetje bot overkomt, maar als ze voldoende hersteld is om bereden te worden dan kan ze ook gelongeerd worden hé, en wat jij zegt dan springt ze onbestuurbaar rond wel dan is er iets mis met jouw longeertechniek denk ik, ook aan de longe dien jij te bepalen in welke gang een paard zich voortbeweegt, en het is wel waar dat als ze eens zou wegspringen je dat niet kan tegenhouden dan , maar das op zich echt niet erg he, genezen is genezen en je moet u weer gaan opbouwen.

Maar dat is juist het probleem. Als ik erop zit dan kan ik haar net iets beter in het gereel houden dan aan de longe. Het is niet dat ze niet naar mij luistert, want normaal loopt ze hartstikke braaf aan de longe, netjes op stemhulp. Maar nu, als ik ook maar een beetje de longeerlijn laat vieren, is het meteen PWAM. Ze is verder ook hersteld, voor de pees, maar met een dikke knie moet je gewoon beweging geven, alleen ik kreeg als advies van de DA dat het alleen therapeutisch bewegen moest zijn, dus het liefst zoveel mogelijk rechtdoor en geen korte bochten.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 10:29

Ambrasoft schreef:
aeolusnr1 schreef:
Dit lijkt nergens op.

Dat is wel zo. Bedankt voor de tips. :)

Ineke2Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:37

Misschien kun je haar een half uur voor het rijden een klein beetje muisjes geven zodat ze net wat minder druk zal zijn met rijden en je eventjes door kunt rijden. Op deze manier kun je de energie eruit rijden zonder dat ze zo mal doet en de volgende dag zonder muisjes proberen. (muisjes is verdoving om de scherpe kantjes eraf te halen, verkrijgbaar bij de DA)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 10:39

Ineke2 schreef:
Misschien kun je haar een half uur voor het rijden een klein beetje muisjes geven zodat ze net wat minder druk zal zijn met rijden en je eventjes door kunt rijden. Op deze manier kun je de energie eruit rijden zonder dat ze zo mal doet en de volgende dag zonder muisjes proberen. (muisjes is verdoving om de scherpe kantjes eraf te halen, verkrijgbaar bij de DA)

Toen ik er na de peesblessure op ging hadden we haar ook een tijdje een goedje gegeven dat ons werd aangeraden door de DA. Maarja, vroeg of laat moet je hier toch vanaf en ik wil het graag oplossen zonder hulpmiddelen. Maar heel erg bedankt voor de tip, ik hou het in mijn achterhoofd voor als het echt niet gaat. ;)

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:49

Ik heb zelf ook een druk paardje die heel erg vol energie zit & die niet moe te krijgen is. Maar ook al zijn ze fris dan moeten ze blijven luisteren. Als je gaat rijden, dan moet je haar gewoon veel laten stappen & laag rond laten lopen. Als je dit een tijdje oefent & het is echt niet makkelijk met een druk paard dat weet ik. Maar door dit te blijven herhalen, weten ze op gegeven moment dat ze rustig moeten blijven & dat ze hun zin toch niet krijgen. Zodra zei harder wil zet je hem gelijk stil & dan stap je rustig verder.
Een druk paard krijg je rustig door veel overgangen te rijden. Het heeft geen zin om kilometers te lopen. Wat goed helpt is stappen 4 passen laten draven & dan weer stappen. Op gegeven moment krijgt hij door dat hij moet op letten & dan gebruikt hij zijn energie om op jou te letten & het niet te gebruiken bij een explosie!
Het werkt echt alleen het zal niet gelijk helpen, het heeft even de tijd nodig.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 10:53

iertje2valen schreef:
Ik heb zelf ook een druk paardje die heel erg vol energie zit & die niet moe te krijgen is. Maar ook al zijn ze fris dan moeten ze blijven luisteren. Als je gaat rijden, dan moet je haar gewoon veel laten stappen & laag rond laten lopen. Als je dit een tijdje oefent & het is echt niet makkelijk met een druk paard dat weet ik. Maar door dit te blijven herhalen, weten ze op gegeven moment dat ze rustig moeten blijven & dat ze hun zin toch niet krijgen. Zodra zei harder wil zet je hem gelijk stil & dan stap je rustig verder.
Een druk paard krijg je rustig door veel overgangen te rijden. Het heeft geen zin om kilometers te lopen. Wat goed helpt is stappen 4 passen laten draven & dan weer stappen. Op gegeven moment krijgt hij door dat hij moet op letten & dan gebruikt hij zijn energie om op jou te letten & het niet te gebruiken bij een explosie!
Het werkt echt alleen het zal niet gelijk helpen, het heeft even de tijd nodig.

Ik snap het. :) Bedankt voor de tips.

Kijk het is bij Marene niet echt dat ze hard gaat, nouja dat kan ze wel, maar ze is er nog geen 1x vandoor geschoten of iets dergelijks, want zo is ze gewoon niet. Ze is gewoon niet snel bang. En als ze een keer frisjes wordt en de benen met me neemt, dan heb ik haar binnen 2 tellen weer stil. Ze is gewoon zo eerlijk. Maar ze is nu gewoon fris en dat uit ze in opeens wegspringen, bokken, stijgeren, niet langs de letter e willen, etc. Terwijl ze een week geleden als een mak schaapje door de bak liep, lekker laag en rond. Maar dat laag en rond rijden zit er nu gewoon niet in. Als ik mijn teugels ook maar een klein beetje laat vieren dan maakt ze daar meteen gebruik van. Dit is weliswaar wel minder dan eerst, want ik ben consequent bij haar geweest en ik accepteer dat gedrag gewoon niet. Maarja ze is nou eenmaal heel intelligent, dat voel je gewoon als je erop zit, en ondanks alles verzint ze steeds wel weer een nieuw truukje om eronderuit te komen.

Maar dat met die vele overgangen vind ik wel een goede, dankjewel. :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:02

Even los doen? Ze weet zelf wel wanneer het niet meer gaat of als het niet kan.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 11:09

S__L schreef:
Even los doen? Ze weet zelf wel wanneer het niet meer gaat of als het niet kan.

Ze is ook al los geweest, een week geleden. Maar van de DA mag ze echt niet zo gek doen. Ik zou me vader even bellen over wanneer ik haar eigenlijk weer los mag doen. :) Bedankt voor de tip.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:10

Ja een week geleden.. Ik neem aan dat ze er niet uitkomt overdag?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 11:12

S__L schreef:
Ja een week geleden.. Ik neem aan dat ze er niet uitkomt overdag?

Jawel. Ik ben er 2x per dag. 's avonds rijd ik en overdag wandel ik met haar of doe ik wat leuke dingen met haar. Normaal mag ze ook los maar nu mag dat dus niet met die knie..

Yvett11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:23

hoe gaat het nu met de ontspannen lopen en de druk heid?
mijn paard is ook neit kapot te krijgen en ik longer haar nu als ik neit rij met een bij zetje wordt ze ook heeel erg ontspanne van en als ik ga rijden begin ik gewoon met een lange ontspanne tuigel 5 minuten alleen maar stappen en rechte lijnen rijden en soms een beetje rond.. word ze ook rustiger van gaat ook veel beter.. en afwisselingen rijden in het rijden een keertje springe dan weer dressuur of gewoon lopen of buitenritje.. met andere paarden kan ook nooit geen kwaat :D

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 11:24

Yvett11 schreef:
hoe gaat het nu met de ontspannen lopen en de druk heid?
mijn paard is ook neit kapot te krijgen en ik longer haar nu als ik neit rij met een bij zetje wordt ze ook heeel erg ontspanne van en als ik ga rijden begin ik gewoon met een lange ontspanne tuigel 5 minuten alleen maar stappen en rechte lijnen rijden en soms een beetje rond.. word ze ook rustiger van gaat ook veel beter.. en afwisselingen rijden in het rijden een keertje springe dan weer dressuur of gewoon lopen of buitenritje.. met andere paarden kan ook nooit geen kwaat :D

Bedankt voor je tips. :)

Nouja ze is nog even fris als anders, denk ik, ik ga er namelijk straks pas heen. Dan ga ik even wat grondwerk met haar doen (respect voor me krijgen, want ze solt gewoon met me en dat weet ik). Dit wil ik elke dag gaan doen en 's avonds ga ik er gewoon op. Misschien kan ik haar vanavond voor het rijden even longeren, samen met mijn vader.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:26

Misschien kan je een stuk van de bak afzetten als je gaat longeren. Als ze wel gek gaat doen kan ze niet alle kanten op vliegen.