Manegepaard Murphy @ manegeles (filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

Manegepaard Murphy @ manegeles (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 14:54

Gisteren had ik ook al een topic, maar die is gesloten.
Vandaar hier een nieuw topic, dat (volgens mij) wel aan de regels voldoet.

Gister ochtend heb ik voor de 7de keer op Murphy gereden. Hij liep erg lekker en daarom zou ik graag commentaar willen wat ik nog beter kan doen.
Ik rijd nu F8, dinsdag heb ik wedstrijd (op een ander paardje) en hoop dan door te mogen naar de F9. Ik let bij Murphy voornamelijk op zijn tempo, want de snelste is hij niet :P. Voor de volgende keer ga ik iniedergeval proberen minder te schoppen, en tikje erbij als hij geen reactie geeft. En beugels wat langer :P

Thiedeman moet helaas van de manege, en daar kan ik dus niets aan veranderen ;)

Ik wil graag opbouwend commentaar. ;)
hier zijn de filmpjes.

Stappen en draven.

(sukkel)galopje.

Aanspringen en Galopje. (het aanspringen ging niet heel netjes, maar Murphy is erg lastig om in de linkergalop aan te springen. Dus ik was al lang blij dat hij goed zat. ;) ) (hebben jullie hier misschien nog tips voor dat het makkelijker en netter/beter gaat?)

Stukje draf.

en uitstappen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lauke op 21-02-10 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Theeglas

Re: Manegepaard Murphy @ manegeles (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:57

Leuke pony maar hij is voor geen meter aan je been. Probeer veel consequenter te zijn en eerder een zweepje gebruiken.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:02

Jeetje, die lijkt veel op Drassic :oo (zie profiel, niet m'n eigen paard, manegepaard :P ) Echt niet normaal. Alleen is Drassic een meisje O:)

Je benen inderdaad stilhouden, of stiller houden. Niet zo heen en weer gaan bij het aanspringen en hem meer voorwaarts rijden :j

Succes!

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:02

Vind het echt een hele leuke pony! :D en je hebt hem ook best netjes aan het lopen, maar hij moet wel een stuk voorwaartser.
Ik vind wel dat er veel paarden met hulpteugels lopen... Vind ik toch wel beetje raar in een manege les.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 15:06

daar ga ik zeker aan werken! ;)
Bij mij op de manege lopen alle paarden met thiedeman :\ Ik snap ook niet waarom dat nodig is..
bedankt voor de reacties!

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:07

Hij is idd niet aan je been ik vind dat je voor de rest wel leuk kan rijden. Probeer is een zweepje tegebruiken en anders overleggen met je lesgever of je met spoortjes mag rijden. verder loopt die hardstikke leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:23

love_nadesh schreef:
Hij is idd niet aan je been ik vind dat je voor de rest wel leuk kan rijden. Probeer is een zweepje tegebruiken en anders overleggen met je lesgever of je met spoortjes mag rijden. verder loopt die hardstikke leuk.

Sporen :?
Die zijn niet om je paard vooruit te stampen.... ;)

Ik blijf bij mijn commentaar uit je vorige (gesloten) topic :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 15:27

zweepje ga ik wel proberen ;) maar sporen heb ik nog geen ervaring mee, en wacht daar ook nog mee ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:32

Als je een paard continu aandrijft kun je niet verwachten dat hij goed aan het been is. Een paard leert goed aan het been te zijn door consequent met je hulpen om te gaan dus 1 keer been -> reactie (wat ik ook zie, als jij de hulp draf geeft draaft hij) en dan moet je niet verder gaat drijven, wat je dus duidelijk doet. Je doet niks als drijven, drijven, drijven en daardoor wordt het normaal voor hem en heb je meer nodig om het harder te laten lopen en in dit geval een goede schop om hem in galop te krijgen.
Om een manege paard aan het been te krijgen is niet te doen.... aangezien iedere ruiter anders rijd en vaak ook veel 'schopjes' geven zoals jij ook doet. In 1 les krijg je een paard niet goed aan het been, dat heeft tijd nodig en vooral consequentie. Sporen zullen in dit geval ook zeker niet helpen. Sporen zijn er namelijk voor om de hulpen te verfijnen bij een paard wat al goed aan het been is. Met sporen los je dus niks op.

Wat wel oplost is gewoon je benen van zijn buik afhouden. Hakken uitdrukken (het zand in) en je hakken naar buiten draaien daardoor hangen je benen al van de buik af en geef je geen onbewuste 'schopjes' en zal je paard leren reageren op minder, steeds minder wat ook de bedoeling is van het hele rijden.

Dan nog een puntje bij de linker galop. Je laat hem vrij klein draaien en zet hem in de galop. Een paard wat al niet de snelste is kun je beter ruimte geven dan hem opsluiten dan zul je zien dat hij sneller in galop zit omdat hij dan meer bewegingsruimte heeft met zijn benen. Ook zouden je beugels nog zeker 2 gaatjes langer mogen voor een optimale ligging van je benen waardoor je soepeler beweegt in je bekken en zo de galop nog een tikkie beter uit kan zitten :) .

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 15:37

xmarliez schreef:
Wat wel oplost is gewoon je benen van zijn buik afhouden. Hakken uitdrukken (het zand in) en je hakken naar buiten draaien daardoor hangen je benen al van de buik af en geef je geen onbewuste 'schopjes' en zal je paard leren reageren op minder, steeds minder wat ook de bedoeling is van het hele rijden.

Dit ga ik zeker proberen! ;)

xmarliez schreef:
Dan nog een puntje bij de linker galop. Je laat hem vrij klein draaien en zet hem in de galop. Een paard wat al niet de snelste is kun je beter ruimte geven dan hem opsluiten dan zul je zien dat hij sneller in galop zit omdat hij dan meer bewegingsruimte heeft met zijn benen. Ook zouden je beugels nog zeker 2 gaatjes langer mogen voor een optimale ligging van je benen waardoor je soepeler beweegt in je bekken en zo de galop nog een tikkie beter uit kan zitten :) .

De eerste keer in de linker galop had ik hem op een grote volte in galop gezet, maar toen sprong hij eerst 4 keer verkeerd aan, en daarna pas goed. Vandaar dat ik het zo probeerde ;) Tips hiervoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:38

Ja, gewoon meer stelling naar binnen pakken ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:42

Ik kies zelf liever voor de buitenstelling in dit geval daardoor blokkeer je namelijk de buitenschouder waardoor hij hem wel vanuit links op moet pakken en dus vanuit links makkelijker aanspringt, links heeft in dit geval ook mee ruimte om te kunnen bewegen en zal daarom ook sneller voort bewegen en dus simpel aanspringen. Door te veel binnenstelling te pakken blokkeer je weer zijn linkervoorbeen en moet hij dus wel met rechts aanspringen. Ik heb wel wel over lichte buitenstelling he, anders kan hij namelijk helemaal niet aanspringen.
Ik denk dat je instructrice wel over de voldoende kennis en ervaring beschikt om dit jou duidelijk te kunnen maken en goed aan te leren?

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:57

Ik vind dat je hem heel netjes rijd :)

Je merkt wel van veel manege paarden dat ze niet aan het been zijn,want op manege's heb je natuurlijk veel mensen die erop rijden en vaak sporen die ook om de halve tel aan.

Als je de volgende keer erop rijd,iets strenger zijn wat minder been geven reageerd ie niet tikje erbij :)

Verder je rijd hem echt heel mooi,en een heel erg leuk paardje :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 17:02

bedankt voor de tips!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:35

Mooi paard! Probeer je been lang te maken, drijf met je kuit, niet met je hak. Je hebt hem mooi aan het lopen!

(heeft niks met jou te maken, maar weet jij misschien watdat ,mens bij het 2e filmpje bij 0.14 seconden doet?)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:12

bdankt voor de tip.
nee geen idee.. toen ik het zag vond ik het ook een beetje raar ja.. ik was zelf te druk met murf dus ik heb het in de les niet opgemerkt ;)

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:17

jammer idd van de thiedeman maar daar kun je verder niets aan doen. Je mag hem wat meer naar voren rijden. Hij is ook voor geen meter aan het been maar dat is meestal het probleem met een manege paard ;)

Mag ik vragen waar deze manege is?

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:03

xmarliez schreef:
Als je een paard continu aandrijft kun je niet verwachten dat hij goed aan het been is. Een paard leert goed aan het been te zijn door consequent met je hulpen om te gaan dus 1 keer been -> reactie (wat ik ook zie, als jij de hulp draf geeft draaft hij) en dan moet je niet verder gaat drijven, wat je dus duidelijk doet. Je doet niks als drijven, drijven, drijven en daardoor wordt het normaal voor hem en heb je meer nodig om het harder te laten lopen en in dit geval een goede schop om hem in galop te krijgen.
Om een manege paard aan het been te krijgen is niet te doen.... aangezien iedere ruiter anders rijd en vaak ook veel 'schopjes' geven zoals jij ook doet. In 1 les krijg je een paard niet goed aan het been, dat heeft tijd nodig en vooral consequentie. Sporen zullen in dit geval ook zeker niet helpen. Sporen zijn er namelijk voor om de hulpen te verfijnen bij een paard wat al goed aan het been is. Met sporen los je dus niks op.

ben ik het volkomen mee eens.
voor jezelf gewoon onthouden, 2x been is tik, want je krijgt geen reactie. :)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:33

Ik vind als eerste je houding niet gek :D . Twijfel wel wat over je beugels, gaatje langer zou niet verkeerd staan. Daarbij mag je meer contact houden met de paardenmond. Hij loopt wel met zn hoofd naar beneden, maar ik zie totaal geen aanleuning. Zo nu en dan zie ik een erg losse teugel. Daardoor kropt hij zich op, omdat hij je hand zoekt.

Voor de draf: Zolang je nog geen arbeidstempo hebt, ga dan lichtlijden. Op terugzitten komen de meeste paarden nog meer terug. Heb je een goed tempo? Dan kun je korte stukjes gaan doorzitten.

De galop: Wat ik echt mis, is een zuivere 3 tact. Als je 'meetelt' tel je constant 4 tellen. Dit horen er 3 te zijn. Het binnenachterbeen komt nog niet goed mee. Probeer zoveel mogelijk rechtuit te rijden en lekker voorwaarts met licht contact met de mond.
Aanspringen kan inderdaad helpen op een kleinere volte, maar ga daarna dan gelijk weer recht uit. Probeer anders (is ook al eerder gezegd) eens ietswat buitenstelling. Daarbij geef je het binnenvoorbeen de ruimte om goed weg te springen.

Wanneer heb je je wedstrijd? Ben benieuwd!
En, consequent rijden hé! Vooral op je wedstrijd! Reactie op jou actie :D !!!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 10:28

morgen ;)

laat ik ook filmen ;)
Maar helaas is die pony wel heel lastig nageeflijk te rijden, (word vaak in beginnerslessen ingezet) en heb haar nog nooit nageeflijk zien lopen :\ En ik ga het ook niet doen met getrek want dat vin dik zielig ;) Dus van het nageeflijkheid zal je dan niet veel terugzien.

maar hij komt wel op bokt te staan ;)

Rocksyboy: erg handige tips! :)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:12

Ik vind je er heel netjes opzitten, maar zoals je zelf al zegt, hij mag veel actiever worden.
Het probleem bij deze pony is denk toch dat hij liever lui is dan dat hij aan het werk wilt. Bij elke filmpje dat ik heb bekeken zat ik; Kom op actiever!
Probeer veel overgangen te maken, stap, draf, stap, draf, stap, galop enz. Zo wordt hij vanaf achter naar voren veel actiever. Je ziet hem op het laatste filmpje heel erg naar voren kantelen, dit is al een tekenen dat hij zijn achterhand er niet goed onder heeft. Vraag eens of je er een zweepje bij mag gebruiken, zo kun je hem soms ook even een kleine tikje bij geven dat hij goed reageert.
Verder, je voeten goed stil houden en je been langer maken, goed eraan houden en niet teveel met je hakken maar met je kuiten.

Ik wens je heel veel succes! :)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:33

Wat een leuk beestje, jammer dat je alleen zo veel je been gebruikt, hij wordt juist lui (en niet aan het been) als jij je been ook zo vaak gebruikt, want waarom gebruik je je been elke keer (waarom telkens die schopjes) op het filmpje lijkt hij in mijn ogen niets verkeerd te doen. Ook mag je je beugels wel wat langer maken,

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 17:53

hij moet doorlopen ander valt hij vanzelf in stap, maar ik snap ook dat die schopjes niet helemaal goed zijn :') maar dat gaat haast automatisch, maar ik ga er extra op letten dat ie doorloopt zonder te veel schopjes te geven ;) (dus een keer zweepje gebruiken als ik geen reactie krijg.)

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:52

Het viel mij ook op dat jullie allemaal zo kort zitten, de beugels mogen wel ietsje langer.
Verder sluit ik me aan bij mijn voorgangers in tips, dat hoe ik denk ik niet te herhalen :P Veel succes morgen op je wedstrijd!
En in de F8 hoef je ook niet nageeflijk te rijden hoor ;)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 15:52

Nou de wedstrijd ging niet top, maar ik heb me puntje en een 2e plaats :D

de pony viel in de galop voltes de hele tijd naar binnen, je kon je binnnebeen aan blijven drukken, maar ze reageerde er totaal niet op.
En door die stomme laarzen (die ik niet gewend ben) verloor ik de hele tijd m'n beugels :+ en dat is irritant!! :+
Maar ik heb m'n puntje binnen en daar ging het om.

ik had 211 punten ;)

filmpje komt binnenkort ook nog op bokt, maar ik mag geen 2 topics in 1 week openen :+