Professioneel laten doorrijden, gelukt?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StEpHaNiE66

Professioneel laten doorrijden, gelukt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 13:18

Hallo bokkers,

6 mnd geleden heb ik een 4 jarige ruin gekocht (nu dus 4,5). Dit omdat ik graag een jong paard wilde om samen verder te groeien vanaf het begin. Dit is mijn 1e jongere paard wat ik zelf doorrij (heb overigens wel veel ervaring)...en de 1e 3 mnd gingen erg goed maar de afgelopen 3 mnd heb ik alleen maar problemen gehad. Nu weet ik dat iedereen die heeft maar afgelopen week(en) werd het zelfs gevaarlijk (voor mede-paarden in de bak). In volle rengalop recht erop af! Alle medische redenen zijn nagekeken en uitgesloten!

Nu heb ik gisteren besloten om hem een maand in training te zetten bij Edwin Agterhuis (Hattem). Dit samen in overleg met mijn instructrice. Hebben meer mensen dit uiteindelijk moeten doen? En hoe kwam jullie paard terug?
Ik heb een soort "faal" gevoel. Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken en waarom je die keuze hebt gemaakt, misschien kom ik van dat gevoel af :).

Alvast bedankt!

Mootje

Re: Professioneel laten doorrijden, gelukt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:22

Ik heb sinds 3 maanden een jong paard van 4. Ik heb mijn rijstijl en denkwijze helemaal moeten veranderen (mbv instructeur). De afgelopen week gaat het super, maar ik heb al heel wat steiger- en bokpartijen gehad. Sommige mensen durven ook niet samen met mij in de bak te zijn/rijden.

Ik breng hem in maart twee weken weg, omdat ik op wintersport ga. Ik ben net niet snel en handig genoeg om hem op bepaalde punten door te rijden. Ik hoop dat ik dan verder kan borduren op de training van twee weken. Tja, aan de ene kant is het wel een beetje falen, maar ik denk dat zowel het paard als ik er enorm veel baat bij heeft!

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:28

heyy

ik heb vorig jaar mijn paard een maand door laten trainen (klinkt kort maar was voor haar toen genoeg)
ze was toen 5 jaar ze werd mij te onhandelbaar ik vloog door de bak (bleef nog net zitten vaak)tot ze elke x gewoon recht omhoog kwam en niet 1 x nee bleef doorgaan.... was bij mij de maat vol als ik het niet redde moest het een ander maar doen zo gezegt zo gedaan...een maand lang, kreeg haar terug super!!!wou dat ik het eerder had laten doen.
Mij was het nooit gelukt als ik hoorde wat voor geintjes ze daar nog heeft geflikt (ik lag erom hun niet :+ )door de omheining,staken en uiteindelijk liep ze super mij was het nooit gelukt ik was denk ik op den duur bang geworden want ze stond echt recht op haar achterbenen(1 zuchtje wind en ik zou omgaan zeg maar)heb genoeg rodeos overleeft en ponys/paarden zadelmak gemaakt maar dit vond ik gevaarlijk worden zelfs mensen in mijn omgeving durfde er niet meer op

nou gaat die van mij er zodra het dooit weer heen want ze staat nu al 2,5 maand stil i.v.m de vorst en de sneeuw en ja baasje is ook niet slim die is 8 weken geleden gevallen en heeft kniebanden verrekt dus ik kom er nog niet op(ze is dan net te hoog en kom er denk ik ook niet af....kan net normaal lopen zeg maar)dus dan word ze weer even doorgereden want ja anders moet ze nog langer stilstaan...
Laatst bijgewerkt door _sabinee op 18-02-10 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:30

Ik denk dat je er toch beter aan had kunnen doen onder goede begeleiding door te rijden en niet zelf te gaan proberen. Hoogstwaarschijnlijk komen de problemen deels door jou. Dit zegt verder niets over jou kunsten als ruiter helemaal niet. Maar niet iedereen is geschikt om een paard door te rijden. Je doet er goed aan hem aan een deskundige over te laten. Een vriendin van mij heeft haar fries prof. laten inrijden en deze kwam als een net rijpaard terug. Nu hopen dat de slechte eigenschappen er nog niet te ver ingebakken zitten, daar in- en doorrijden een delicaat proces is. Voor rengalop is een rijbak overigens te klein, maargoed niettemin zal het hard gegaan zijn

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:34

Ondanks je rijervaring vereisen sommige jonge paarden een wat meer consequente ruiter met her en der wat lef en durf ;-)

Er zitten boefjes tussen of niet duidelijk genoeg weten waar ze aan toe zijn of zelfs onzeker worden van een ruiter...
Zo'n ruiter die hem doortraind heeft veel handigheid en ervaring met jonge paarden en zal zo door dit moeilijke stukje heen prikken.
Daarna onder begeleiding van deze ruiter enkele lessen onder zijn toezicht (tips & trics) en dan kun je thuis zelf weer aan de slag!

Dus geen schande of "faal" gevoel hebben....ik vind het een erg wijs besluit dat je je paard verder door laat trainen,
beter nu goed, als straks verkloot....

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:35

Ik heb dit probleem met mijn jong paard ook gehad. Ik heb hem gekocht als 3 jarige en ben hem zelf gaan beleren onder toezicht van mijn instructrice. Ik ben al op veel problemen gestoten (hij bokt of steigert gelukkig niet onder het zadel) maar hij had wel erg veel schrik van opstappen. Hij is me al aan het uittesten geweest aan de hand door te kappen en te bijten. Onder het zadel gaat alles goed, tot er andere paarden in de bak komen. Dit kent hij namelijk niet echt en loopt er dan ook knal naartoe en let op alles wat ze doen.
Het enige dat je daar aan kan doen is gewoon negeren en elke keer als hij dat doet gewoon terug aan het werk zetten. Blijf figuren en overgangen rijden zodat hij op moet letten en minder op de andere paarden kan focussen. Dit heeft bij mij erg geholpen.
Ik probeer er liever zelf door te geraken dan dat ik mijn paard door iemand anders moet laten rijden.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:35

Zie het niet als 'falen' maar als een goede en verstandige beslissing!
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 18-02-10 13:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:36

listiglistje schreef:
Dus geen schande of "faal" gevoel hebben....ik vind het een erg wijs besluit dat je je paard verder door laat trainen,
beter nu goed, als straks verkloot....

Ik zou dat faal gevoel ook wel een beetje hebben, maar ik ben ook de eerste om toe te geven als het niet meer lukt en ik hulp nodig heb voor ik inderdaad mijn paard verpest. Maar eerst zou ik ook wel zelf proberen door te zetten :)

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 13:37

@lara: Klopt ben ik met je eens. Ik weet dat er een groot verschil is tussen in- en doorrijden. En ik weet nu inmiddels ook dat niet iedereen dat kan (incl mezelf). Verder is echt een schat van een beest en mede daarom wil ik er 100% voor gaan en op goede voet verder met z'n 2en. Maar dat knagende gevoel is nog niet helemaal weg...Vandaar dat ik graag reacties lees van mensen die dit ook hebben gedaan of moeten doen :)

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 13:41

@yontheke: Die problemen herken ik inderdaad ook. Op welk punt zeg je: "Het lukt me niet meer maar heb er wel alles aan gedaan wat ik kon" of "ik weet dat het me niet gaat lukken dus breng ik hem weg voordat het helemaal mis gaat?"

Daar zit ook nog een groot verschil tussen. Ik kan wel zeggen dat ik vind dat ik er alles aan gedaan heb maar dat het niet lukt, terwijl een ander vind dat ik (bijvoorbeeld) te snel opgeef!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:47

Dat is geen falen. Dat is jezelf en je paard en plezier doen.

Ik heb ook een jong paard. Zelf ingereden, geen centje pijn. Tot hij op enig moment (na een dik half jaar eruit wegens ziekte en herstel van het paard) een ontzettende bok-reeks deed. Ik ging er op de kop af. En voor het eerst was ik bang geworden (terwijl ik wel vaker gevallen ben). Dat voelde Wiz, die daardoor ook gespannen werd. En ik weer bang. We hielden elkaar in stand. Wiz was ook nog eens aan het puberen en de grenzen aan het opzoeken en ik durfde niet meer door te pakken. Ik heb iemand gevraagd hem wat meer door te rijden en daarna zelf instructie gezocht die me met mijn angst kon helpen. Nu rij ik hem gewoon weer zelf, de angst is al lang weg. Maar het was niet goed afgelopen als ik toen niet hulp had gevraagd. Ik zie dat niet als falen, maar als verstand gebruiken. Het ging toen even niet met dat paard, terwijl ik wel rustig op de bokker/steigeraar van een ander stapte. Het zij zo :D

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:23

Steph, verstandig meid :) Komt goed, jullie gaan straks weer vol vertrouwen samen in de ronte :)

MM88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:43

Vind het een wijs besluit. Heb zelf geen ervaring hiermee, maar heb het om me heen wel gezien met goede resultaten.
Niets van aantrekken hoor, wanneer mensen zeggen dat je niet lang genoeg hebt doorgezet! Ik vind het juist goed dat je durft te beslissen dat jij en je paard hulp nodig hebben. Beter dan tot in den treure 'doorzetten' ten koste van jou en je paard!
Veel succes gewenst!

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:09

Ik heb op dit moment zelf wat problemen met mijn paard en zit er over te denken om hem door te laten rijden, MAAR......
ik ben bang dat als hij terugkomt, het weer hetzelfde zal zijn. Gaat hij me dan niet weer opnieuw uitproberen? Hij moet toch weer opnieuw vertrouwen in mij krijgen.
Ook vind ik het vervelend, dat hij dan (tijdelijk) moet verhuizen. Dat is nogal een aanslag op zo'n paard. Zeker wanneer het een gevoelige is. Je haalt hem uit zijn omgeving weg, dan weer terug. Wat dan?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:59

Ateo, heb je thuis een goede instructeur of heb je de mogelijkheid een paar keer te rijden onder begeleiding van de ruiter die hem gaat doorrijden als je hem hebt laten doorrijden?

Ik persoonlijk vind het tijdelijk verhuizen van een paard niet erg. Mijn vorige paard at dan nog alleen hooi en stro. Krachtvoer at hij dan niet (muesli uit mijn hand wel). I.m.o. moeten ze dat maar leren!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:01

Ik heb mijn vorige merrie laten doorrijden..zij was gewoon levensgevaarlijk onder het zadel. Dit werd helaas op de africhtingsstal ook beaamt maar hij heeft toch doorgezet! Uiteindelijk heb ik haar naar een maand weer meegenomen en ging het redelijk maar zij was niet te vertrouwen en heb haar dus uiteindelijk verkocht. Je moet het toch samen gaan doen maar als alle knoppen goed bevestigd zijn wordt het wel net iets makkelijker.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:02

Ik heb mijn jonge merrie (Gribaldi x Jazz), vorig jaar toen ze 4 was ook weg gebracht om haar door te laten rijden. Ik kon er gewoon op zitten, aan de longe geen probleem tot we haar los klikten. Dan draaide ze om naar degene die in het midden stond, ging achterwaarts etc, etc. Omdat ik haar zelf niet daar doorheen durfde te rijden heb ik ook samen met mijn instructrise besloten om haar door te laten rijden door iemand met meer ervaring. Ik was zelf wat angstig voor wat ik zou krijgen als reactie, en als je al met zo'n gevoel aan de slag moet kan je erop wachten dat het fout gaat.
Mijn merrie heeft een maand bij diegene gestaan (Wilma Salm) en in de tussentijd heb ik haar daar ook een paar keer gereden. Ik heb haar echt netjes aangereden terug gekregen. Ik kon er zelf zo op gaan zitten en wegrijden. Wel heb ik nu nog steeds intensieve begeleiding om de basis goed te krijgen en houden. Ik zou bij een ander paard als ik een dergelijk probleem zou hebben dezelfde keus maken!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:06

StEpHaNiE66 schreef:
@lara: Klopt ben ik met je eens. Ik weet dat er een groot verschil is tussen in- en doorrijden. En ik weet nu inmiddels ook dat niet iedereen dat kan (incl mezelf). Verder is echt een schat van een beest en mede daarom wil ik er 100% voor gaan en op goede voet verder met z'n 2en. Maar dat knagende gevoel is nog niet helemaal weg...Vandaar dat ik graag reacties lees van mensen die dit ook hebben gedaan of moeten doen :)

Je hebt op tijd aan de bel getrokken hoor. Je denkwijze is goed. Beter nu even hulp hebben en straks een super team worden!

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:29

mo_van_dijk schreef:
Ateo, heb je thuis een goede instructeur of heb je de mogelijkheid een paar keer te rijden onder begeleiding van de ruiter die hem gaat doorrijden als je hem hebt laten doorrijden?

Ik persoonlijk vind het tijdelijk verhuizen van een paard niet erg. Mijn vorige paard at dan nog alleen hooi en stro. Krachtvoer at hij dan niet (muesli uit mijn hand wel). I.m.o. moeten ze dat maar leren!

Ja ik heb een hele goede instructeur. Rijd de laatste tijd ook alleen maar onder begeleiding van hem of mijn man. ALS ik hem ga laten doorrijden, zal ik zeker de afspraak maken om onder begeleiding een paar keer te rijden. Maar ik ben nog aan het twijfelen. Imo heb ik de knopjes er al redelijk op, maar we hebben niet goed kunnen doorpakken met dit weer.

Als we weer door kunnen rijden, zal ik stevig aan het werk gaan.
Wil toch zo lang mogelijk tegenhouden om hem te verhuizen. Ik denk dat dat voor mijn paard helemaal niet goed is. Het is een Andalusier en die hebben een groot vertrouwen in hun baas, ik ben bang dat hij van streek raakt met weer iemand anders die het voor het zeggen heeft binnen een paar maanden en dan daarna weer terug naar mij. Moeilijk, hoor.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:40

Hier even een ervaring van de andere kant van het verhaal...heb een hele tijd op een africhtingsstal gewerkt.

Wij kregen ook veel paarden binnen waar de eigenaar even niet mee overweg kon.Het zijn vaak de mensen die dat het langste uitstelden, die de paarden met de meeste problemen hadden. Want dat gedrag het word steeds verder bevestigd.

Dus, als je het niet ziet zitten zelf, niet doormodderen, maar gelijk hulp inroepen. Hoe langer je doormoddert, hoe langer het duurt voordat het weer in orde is, en hoe heftiger de paarden zijn als je ze moet corrigeren :)

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:48

oeps, dat geeft te denken. Maar wat is nou precies het punt waarop je zegt: nu is het klaar.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 08:30

Bedankt voor alle reacties! Ben blij dat er meerdere zijn :)

@ Ateo: Bij mij ging de knop afgelopen dinsdag om, toen het dus echt gevaarlijk werd voor mijn mede bakgebruikers! Ik ben nu op een punt dat er gewoon wat aan gedaan moet worden. Ik kan nu een week lekker rijden en dan blokkeerd het weer! Ik ga gewoon met een slecht gevoel mijn paard op en dat wil ik absoluut niet! Ik vind dat ik er nu nog op tijd bij ben voordat de problemen zich op gaan stapelen! Ik wil ook gewoon normaal kunnen opstappen en zonder problemen de bak rond sturen (naast een bok/een sprong etc)!

Het verhuizen ben ik niet bang voor want daar worden ze alleen maar makkelijker van! Ik vind dat ze ergens anders ook moeten kunnen eten etc...En hij is nu nog jong dus hoe makkelijker hij het oppakt. Hoe vaker ze meegaan (hetzij les/stalling/vakantie/wedstrijd) hoe normaler ze het gaan vinden.

@chrisje: Nou zijn de jazz'jes ook niet de makkelijkste he ;)
Laatst bijgewerkt door StEpHaNiE66 op 19-02-10 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 08:36

Ik begrijp heel goed dat het een beetje voelt als falen. Maar dat is het niet, je maakt juist een hele verstandige keuze hiermee. Dat is het tegenovergestelde van falen.

Edwin doet niet anders dan paardrijden. Hij heeft ook niet de makkelijkste paarden. Hij heeft veel ervaring en is een fijne ruiter. Ik denk dat je een hele goede keuze maakt door hem daarheen te brengen.

Rij je paard daar zelf ook een paar keer onder begeleiding van hem en als je paard weer thuis is, zorg dan de eerste tijd ook voor begeleiding, zodat je er zelf ook weer vertrouwen in krijgt!

Succes!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 08:41

Ik vind het een verstandige beslissing.
Ik heb de mijne ook onder begeleiding van een heel ervaren persoon (in het zelf zadelmak maken en beleren van jonge paarden) zelf beleerd. Hij was toen 4 en ik heb het heel rustigaan gedaan. Ik ben de mijne pas sinds afgelopen december iedere dag gaan rijden (fries heeft over het algemeen gewoon lang de tijd nodig om uit te groeien) en ik merk nu dat ik met sommige dingen ook net iets te 'langzaam' ben om hem door te pakken. Dus ik rijd nog steeds onder diezelfde begeleiding en met regelmaat gaat zij er zelf een uur op. En vaak merk ik dan gelijk verschil!!!

Dus als je hem nu wegbrengt voor een periode, zul je denk ik ook zeker wel verschil merken en een fijn paard terugkrijgen. Wel slim denk ik om ook nog even onder die begeleiding te blijven rijden.
Ik zie vaak dat goede instructeurs (op manege's oid) toch niet heel veel inzicht hebben in het rijden van een jong paard, wat over het algemeen toch net iets anders is.. Zoals al eerder gezegd, je moet je hele rijstijl en denkwijze aanpassen. Moest ik ook. In feite leer jij nu niks van je paard, je paard enkel van jou... En dat is het lastige... moeilijke dingen sluipen er snel in :)

Ik hoop dat je je fijne rijgevoel weer snel terughebt en er weer helemaal voor kunt gaan!!!

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 08:50

@ pollewoppy: Ik hoor gelukkig meer goede reacties over Edwin dus dat zit wel goed! Ik ga zeker een aantal keer onder zijn begeleiding rijden en daarna pak ik het bij mijn instructrice weer op (kennen elkaar ook) en ik hoop dat we zo een goede start kunnen gaan maken.