Remmen met je stem.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nandolufyou

Remmen met je stem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 10:00

Ik heb een tijdje een keer in de twee weken priveles met mijn verzorgpaardje waar ik nu bijna een half jaar op rij, en ik heb zes jaar les gehad op een manege. In mijn lessen proberen we hem nu op hoho, te laten remmen, zonder druk te zetten op je teugels. Maar met het oefenen, gaat hiuj uit stap elke keer draven en lijkt het alsof hij mijn hoho gewoon negeert, ik heb geen geduld meer soms. En dan ga ik toch druk gevan aan mijn teugels maarja dat moet ik dus afleren.
Ik ben niet iemand die aan de teugels snokt hoor, maar ik mag met mijn verzorgpaardje weer de dressuur opbouwen, hij liep twee jaar teug M, en ik wil het graag allemaal leren.

Heeft iemand dit probleem ook (gehad) en wat hielp bij jou?

Oedi

Re: Remmen met je stem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:43

Luister hij wel naar je stem als je hem longeert?

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:44

Ik heb het probleem zelf nooit gehad hoor, maar ik weet wel dat de klank van je stem heel erg belangrijk is. Als je zelf al bang bent dat hij niet gaat reageren of wat gespannen bent, hoort een paard dat aan jou stem en voelt hij het op zijn rug. Dan zal hij echt niet langzamer gaan. Probeer volledig te ontspannen en je stem te laten klinken alsof je heel erg lui bent op vakantie. Een paard reageert namelijk niet zozeer op woorden, maar vooral op de manier waarop je het zegt. Succes!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:07

ipv hoho gebruik ik altijd easy, dat kun je namelijk heel langgerekt rustig en kalm uitspreken, eaaaassssyyyy.. EN laat het dan ook echt uit je buik komen

Ineke2Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:10

Als ik hoho zeg luistert mijn pony ook niet, maar als ik hoooo maaaar zeg dan wel en vooral rustig met een wat zwaardere stem dat uitspreken. Liefst dat je het zegt en tegelijk uitademt. Dan ontspan je namelijk het meeste.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:25

Hahaha, mijn verzorgpoown luistert perfect hoor, maar gewoon omdat ze netjes is opgevoed en omdat ik haar al een aantal keer heb gelongeerd.

Je moet als je hem langzamer wil laten gaan geen gebruik maken van plotselinge klanken als: 'ho!', maar 'Hooooooo'. Door iets langzaam te zeggen begrijpt je paard de tip: :)* Langzamer! Als je 'Let op! Drrrrrrraf!' zegt, zal hij dus ook geneigd zijn om te gaan draven.
Intonering is dus heel belangrijk.
Als je wil dat hij je gehoorzaamt, longeer hem dan veel, dan komt het op den duur goed!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:22

Goed van je dat je probeert te remmen zonder teugels, maar in plaats van je zo te focussen op "remmen met je stem" zou ik een hele andere methode van remmen willen toepassen, nl. op je zit. Zo "hoort" dat namelijk ook in de dressuur. En stel dat je nog eens een keertje een wedstrijdje zou willen rijden, dan mag je ook geen stemhulp gebruiken! :)*

Op je zit rijden betekent dat je zo veel mogelijk hulpen geeft met jouw eigen houding te paard en dat je je teugels alleen maar als ondersteuning daarvan gebruikt, alleen als richtingaanwijzer zeg maar. Als jij je zwaar maakt en diep in het zadel gaat zitten (proberen je billen aan het zadel te plakken zeg maar) en uitademt, moet je paard terugkomen in tempo. Zeker als hij al M is geweest moet hij dat kennen. Probeer maar eens en overleg ook maar eens met je instructrice! :)

zanmeesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:24

Je moet zelf heel ontspannen zijn als je hem longeert zien dat ze ook echt luistert. Met het rijden echt duidelijk zijn tot ze het door heeft. Kan wel lang duren. Maar je moogt gerust paar keer cordaat zijn paard moet de ruiter gehoorzamen niet zijn eigen weggetje aflopen... succes!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:27

Welk woordje je paard aan leerd is niet van belang, wel de toonhoogte.
Bij een versnelling lager en dus ook halthouden is een lage toon belangerijk, versnelling hoger.. hoge toon.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:28

Als je tegen Pret "Ho" zegt staat ze stil...... Of je dat nou in galop, draf of stap zegt.... (geeft wel leuke situaties als je op wedstrijd ipv "ruuuustig meiske" per ongeluk "ho maar" zegt :=)

Beginnen van uit stap. Terug rijden naar halt zoals je altijd doet en "ho" zeggen... Belonen alsof ie net een GP gewonnen heeft... Pas als hij begint door te krijgen dat "ho" langzamer is kan je de druk weg laten. :)

Tiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:33

Je moet eerst zorgen dat je paard op jouw gericht is. Dat geldt voor longeren en voor rijden. Een paard dat helemaal op jouw gericht is, heeft de mogelijkheid om naar jouw stemhulp te luisteren.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:39

Waarom wil je je paard op je stem laten remmen?
Eigenlijk is daar maar 1 goede reden voor, als het nog een jong groen paard is.

Je kunt ook remmen op je zit.
Ik maak me niet zwaar maar juist licht. :D
Ik span de spieren van de binnenkant van mijn bovenbenen iets aan en maak mijn bovenlichaam langer. (niet achterover, maar echt langer)
Hierdoor beweeg je als het ware niet meer mee met je paard, hij zal vanzelf in een langzamere gang overgaan, dus gaan stappen.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:39

ik zou eerst tijdens het longeren zorgen dat hij gaat luisteren naar je stem,
toen ik mijn paardje kocht was er amper met hem gelongeerd, en hij reageerde totaal niet op mijn stem, dus ik moest eerst hem leren longere(hele klus want hij raakte telkens in paniek omdat hij niet wist wat hij moest doen) en dan steeds maar hooooohoooooooooo, of drrrrraffffff. en gaaaalloooooppp zo zou je eerst kunnen oefenen en daarna pas tijdens het rijden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:42

shan schreef:
Waarom wil je je paard op je stem laten remmen?
Eigenlijk is daar maar 1 goede reden voor, als het nog een jong groen paard is.

Je kunt ook remmen op je zit.
Ik maak me niet zwaar maar juist licht. :D
Ik span de spieren van de binnenkant van mijn bovenbenen iets aan en maak mijn bovenlichaam langer. (niet achterover, maar echt langer)
Hierdoor beweeg je als het ware niet meer mee met je paard, hij zal vanzelf in een langzamere gang overgaan, dus gaan stappen.

Weet nog een reden
Als je wilt gaan mennen.. (aangezien je er dan niet opzit ;) )
En als je paard als manegepaard wordt ingezet kind helemaal uit zijn dak gaat en zit te gillen.
Dan heel handig als je paard op hoooooo reageert... :D
(overigens ook om paard in galop te krijgen stem commado wel handig, als deze lespony is. Bij de hele hele beginners.)

In geval van TS zou ik het meer met houding en zit proberen...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:20

Ik bedoelde natuurlijk alleen als je er op zit! :D
Verder zijn er idd talloze redenen op te noemen om je stem wel te gebruiken.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:23

als je wilt stoppen helpt het om goed lang uit te ademen door je mond, en niet meer mee te gaan met je zit met de bewegingen van je paard. Succes!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:33

Dat is heel goed dat je je paard wilt leren om op HO te reageren. Het is de meest vergeten hulp van ruiters, en o zo belangrijk. Ik doe het met al mijn paarden, en in het parcours werkt dat echt fantastisch. Hoe ik ze dat leer, is consequent iedere keer dat ik in tempo
of een gang terug ga, iedere keer roep ik dan, hoooooooooooo. na een tijdje ga je merken dat ze er op gaan reageren. Als je paard dat eenmaal geleerd heeft, zal je merken wat een plezier je daar van zult hebben. Ik kan met mijn paarden alleen al door hooooo te zeggen, in een kort lijntje hun galopsprongen verkorten, terwijl ik bijna niet aan de teugels zit. Maar het is geen hulp die je alleen gebruikt. Altijd met iets meer of minder teugelgebruik. Ik weet niet of je springt of dressuurt, want in een dressuurproef mag het niet geloof ik. Tijdens springen is het geen probleem. Met je zit het tempo verkorten, is in het springen niks waard, daar je het meest van de tijd verlicht moet zitten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:36

In theorie mag het inderdaad niet op dressuur maar ben er tot nog toe nog nooit voor uitgesloten/heb er nog geen opmerking op gekregen.... :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:40

Ayasha schreef:
In theorie mag het inderdaad niet op dressuur maar ben er tot nog toe nog nooit voor uitgesloten/heb er nog geen opmerking op gekregen.... :=

Je moet het ook niet te hard roepen. }>
En als je onderweg met je paard kletst, buikspreken :)* , anders valt het op :D
(ben het buikspreken helaas niet machtig)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:46

:)) Ik mompel gewoon wat tegen haar, of ik nu duidelijk spreek of onduidelijk, peerd luistert toch enkel naar mijn stem :') Niet zozeer naar welk verhaal ik vertel :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:51

Sjolvir schreef:
Ayasha schreef:

Paardenfluisteraar: He, psssssst.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:53

MarcelDufour schreef:
Sjolvir schreef:

Paardenfluisteraar: He, psssssst.

Geloof me, mijn pony heeft ook hele verhalen gehoord..
En vanmiddag kwam iemand de bak in, omdat die hoorde dat ik aan het rijden was :o ..
Ze hoorde steeds Brrrrraaaafffffff (nieuw paard he.. krijg je dat.. :D )

Ben overigens met dressuur proef nog nooit gepakt op kletsen tegen mijn paard..
En geloof me, die heeft wat aan moeten horen...
(zeg voor de uitgestrekte draf altijd LET OP! niet dat het helpt.. we kunnen hem echt niet, maar ach voor het idee)

Mijn excuus is dat mijn fjord ook gement wordt.. En mijn Knabstruppertje dat ooit ook moet gaan doen :+

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:09

Ik heb er ooit 2 x in 1 proef minpunten voor gekregen.
Het was zijn eerste proef en ik mompelde ook maar een beetje.
Tijdens het parcours mag je kletsen wat je wilt. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:11

Sjolvir schreef:
Geloof me, mijn pony heeft ook hele verhalen gehoord..
En vanmiddag kwam iemand de bak in, omdat die hoorde dat ik aan het rijden was :o ..
Ze hoorde steeds Brrrrraaaafffffff (nieuw paard he.. krijg je dat.. :D )

Ben overigens met dressuur proef nog nooit gepakt op kletsen tegen mijn paard..
En geloof me, die heeft wat aan moeten horen...
(zeg voor de uitgestrekte draf altijd LET OP! niet dat het helpt.. we kunnen hem echt niet, maar ach voor het idee)

Mijn excuus is dat mijn fjord ook gement wordt.. En mijn Knabstruppertje dat ooit ook moet gaan doen :+

Ik zou voor mijn strekken eens moeten proberen om "hup, hup, hup!!" te zeggen :') Mijn lesgeefster wordt altijd errug enthousiast en dan gaat dat zo van: "Eennnnn HUP, HUP, Hup!!!" :') Peerd gaat al strekken alsdie de "Ennnnn" hoort, hoef niet eens meer been te geven :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:16

Toch handig.. die stemcommando's...

Vandaag mijn nieuwe paard op stem terug aan het leren..
(sta dan naast het paard bij het zadel kijk in dezelfde richting als hem. Dit snapte hij vandaag.)
Zodat ik dat commando uiteindelijk op het paard met stem kan gaan geven en kan gaan combineren met hulpen.
En dan uiteindelijk mijn stem weg kan laten..
(behalve natuurlijk weer als ie ooit voor de kar staat.. )