het schiet me net weer tebinnen, en ik was benieuwd of er hier een nuttige discussie uit voort kan komen.
met ponykamp 2009 hadden we wat clinics, o.a. dressuur. toen kwam er dus een (professioneel!!) iemand met een 4 jarig paard die in totaal 24 uur onder het zadel was. en dat beest liep al aan de teugel. ik kan me niet erg goed meer herinneren of hij ook op de achterhand liep of niet. en toen ging hij dus uitleggen hoe dat paard dat geleerd heeft. als dat paard zijn hoofd omhoog deed, bracht hij druk op het bit. als het paard zijn hoofd naar beneden deed dan was er enkel nog licht contact, waardoor het paard uiteindelijk het fijner vind om met zijn hoofd naar beneden te lopen.
die ruiter is professioneel, het is zijn beroep, hij rijd paarden in en verhandeld ze als ze op L/M niveau zijn (dat vertelde hij tenminste).
even voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat dit mijn mening is hoe het moet, ik weet niet wat ik ervan moet denken eigenlijk. daarom dat ik dit topic o.a. startte.
nou, brand los, houd het netjes aub
het is een discussie topic en geen ruzie topic

Mensen letten niet meer op het gangwerk, het plaatje is belangrijker dan wat dan ook. Ik heb een vriendin, en die heeft pas een paard gekocht. Paard is waarschijnlijk voorgereden geweest oid, en daar heeft ze dan goed nageeflijk gelopen. Nu doet ze dat niet meer zo, behalve als ze echt goed losgewerkt is. Nu wordt er keer na keer na keer sterker stugger bit in gegooid, beest loopt nu met een stang, terwijl ik haar met een trens prima kon rijden. Kostte wat moeite, maar goed.
). maar toch vind ik het snel