liever voor of achter de loodlijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wake_up

liever voor of achter de loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:13

Dat is iets wat ik me de laatste tijd heeel erg afvraag.
In de B zie je vaak paarden/pony's die niet perfect met de neus op de loodlijn lopen.
Vaak lopen ze dan met de neus achter de loodlijn, dus te diep.
Plaats je zulke foto's op bokt dan krijg je vaak als commentaar 'hij loopt te diep', of 'zijn neusje mag er meer uit'.
Maar, er zijn ook genoeg mensen die rijden met een paard dat de neus vóór de loodlijn loopt.
Soms krijgen ze het commentaar dat er ronder gereden moet worden, maar er zijn
zat mensen die zeggen dat het er dan heel 'vriendelijk' uit ziet, dus niet op en top in de krul.

Uit ervaring merk ik dat het in de B en L (bij de pony's) minder wordt 'afgestraft' als je paard achter de loodlijn loopt,
maar vaak krijg je wel wat commentaar op je protocol als je paard met zijn neus voor de loodlijn loopt.
Wat zie je liever en waarom?
Want ik heb het gevoel dat, als je paard achter de loodlijn loopt in een correcte aanleuning, hij/zij de rugspieren
veel beter gebruikt omdat je ze oprekt. Maar wat is dan het voordeel van de neus voor de loodlijn?
iemand die daar opheldering over kan geven? :o

Sodeletuut

Re: liever voor of achter de loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:15

Met achter de loodlijn zie je natuurlijk ook heel vaak dat de paarden in de krul getrokken worden, dus dan zie ik het paard liever ontspannen voor de loodlijn lopen dan gespannen achter de loodlijn. Maar als het paard wel gewoon zijn lijf goed gebruikt zonder geruk en gepluk dan zou ik niet veel problemen hebben met een beetje (een beetje dus!!) achter de loodlijn..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:19

Ik denk dat dat ook ligt aan waarom ze daar lopen? Als ze achter ll lopen omdat ze uit zichzelf uit graag daar opkrullen moet je ze eigenlijk uitnodigen om met het neusje eruit te lopen. (rek)

Als het paard niet graag ontspant in zijn kaak/nek kan het wat meer ronder rijden beter zijn om ontspanning te bewerkstelligen.

In principe moet je in de training als ruiter dus kunnen bepalen waar het hoofd precies is.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:29

RT P -> RT D

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:31

Maar waar zit dan het punt van totaal ontspannen en de rug niet helemaal loslaten? want ik heb het idee dat een paard makkelijker stelling en buiging geeft als hij achter de loodlijn loopt, dan ervoor. En als een paard wel een goede aanleuning heeft,
waarom wordt het dan bij de FEI (en eigenlijk ook bij HAW/RITP topics op bokt) zo afgestraft als een paard achter de loodlijn loopt?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:39

Probeer maar eens bij jezelf, als je je kin richting je borst brengt is het veel lastiger je rug hol te trekken. Kan nog steeds overigens, maar om die reden vind ik achter de loodlijn prettiger dan ervoor (als je dan toch moet kiezen ;))

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:43

Ik doe geen dressuur, en ik wil absoluut niet dat mijn paard achter de loodlijn loopt. Ik wil dat hij meer ziet dan net z´n voorhoeven, te gevaarlijk.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:44

Voor. Absoluut voor.
Een van de redenen dat ik niet aan dressuur doe, dat onnatuurlijke, perfecte beeld dat mensen hebben. Ook ik vind het mooi staan hoor, een paard die zo kijkt. Maar heb liever dat ie lekker met z'n hoofd omhoog loopt. :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:46

Een paard dat achter de ll loopt hoeft niet persé enkel zijn voorhoeven te zien... Dat is weer overdrijven. 'Achter de ll' heb je in verschillende gradaties en staat niet gelijk aan LDR of hyperflexie/rolkur.

En het zou fijn zal dit topic zich concenteert op voor of achter de loodlijn en niet voor of tegen LDR/hyperflexie/rollkur.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-02-10 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:46

Benieuwd of je paard zijn rug dat ook leuk vind Drrrassic.

Bij mij hangt het van het paard af. Sommige heb ik liever ietsje achter de loodlijn terwijl paarden die van nature graag opkrullen, die heb ik liever op of iets voor de loodlijn. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:54

wake_up schreef:
Maar waar zit dan het punt van totaal ontspannen en de rug niet helemaal loslaten? want ik heb het idee dat een paard makkelijker stelling en buiging geeft als hij achter de loodlijn loopt, dan ervoor. En als een paard wel een goede aanleuning heeft,
waarom wordt het dan bij de FEI (en eigenlijk ook bij HAW/RITP topics op bokt) zo afgestraft als een paard achter de loodlijn loopt?

Op wedstrijden moet je de graad van oprichting tonen. Volgens de FEI dus in totale verzameling als het nek het hoogste punt is en zijn hoofd op de ll zit. Paard laat in de kaak los en is gewillig voor de hulpen van de ruiter. Beetje kort door te bocht, maar de complete tekst kan ik mij even niet herinneren. Vast wel iemand hier die dat zo kan ophoesten.

Er zijn echter ook mensen die beweren dat dat punt niet perse voor elk paard daar ligt en dat het soms kan verschillen. Als je goed kijkt zie je een paard dat een correcte piaffe uitvoert, dus goed gaat zitten en vanuit achter de beweging maakt, soms net met zijn neus er iets meer uit komen.

Op HAW/ITP vind ik zelf de opmerkingen over de ll wel meevallen, maar ik kom er ook niet vaak. Verder denk ik dat het niveau, achtergrond en leeftijd van de meeste mensen die daar reageert ook al genoeg zegt over hun kennis en ervaringen over hoe je een paard traint. Niet iedereen is daar kundig genoeg in.

Maar wedstrijden en training is niet hetzelfde. En in de B mag een paard best een beetje met zijn neusje eruit lopen, zolang er maar wel verbinding en nagevelijkheid is. Mijn ervaring is wel dat ze in de B/L een paard liever niet teveel achter de ll zien. Dat kan te maken hebben dat in de basis op de impuls, het voorwaarts zijn de meeste nadruk ligt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:06

Wat ik van de kant graag zie is een actief achterbeen en dat de rug goed wordt gebruikt, en als ruiter dat ik impuls en tempocontrole heb en voor me de spier in de hals van schoft tot helemaal richting oren gebruikt zie worden.
Of ze daarbij iets voor of iets achter de loodlijn lopen vind ik in de B niet zo interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:07

Sammie schreef:
Ik denk dat dat ook ligt aan waarom ze daar lopen? Als ze achter ll lopen omdat ze uit zichzelf uit graag daar opkrullen moet je ze eigenlijk uitnodigen om met het neusje eruit te lopen. (rek)

Als het paard niet graag ontspant in zijn kaak/nek kan het wat meer ronder rijden beter zijn om ontspanning te bewerkstelligen.

In principe moet je in de training als ruiter dus kunnen bepalen waar het hoofd precies is.

Ben het hier mee eens :)

Het hangt echt van het paard af.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:49

Ik heb mijn paard thuis tijdens het los rijden, liefst heel iets achter de loodlijn, maar zeker niet met de kin op de borst, wanneer ik hem los zou rijden op of net voor de loodlijn, voelt hij niet helemaal losgelaten, terwijl wanneer ik hem net iets erachter houd ik hem heel fijn kan buigen en ook zo weer uit deze houding kan rijden, doordat ik een actief achterbeen probeer te verkrijgen :) wat tegenwoordig al steeds beter en beter lukt, waardoor het paard op deze manier van trainen al steeds losser er losser wordt...

Als je deze manier van trainen gebruikt, niet LDR of wat dan ook, maar net iets ronder ivm het ruggebruik, moet je wat mij betreft wel heel goed in de gaten houden dat het achterbeen er mooi bij komt, en dat je hem weer uit deze houding kunt halen...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:54

Er zijn meer dan voldoende hulp teugels om een paard na te laten geven omdat de neus te ver naar voren/omhoog is, maar er bestaan nog steeds geen hulp teugels om een paard vanuit het achter de loodlijn kruipen vandaan te helpen!
Vul de rest zelf maar in!!!!!!!!

Frrenkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:57

Ik heb mijn paard liever iets voor de loodlijn lopen, als ze maar onstpannen loopt en niet gestresst in de krul!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:00

Ik vind er trouwens een heel groot verschil zitten in een paard wat achter de loodlijn kruipt, of juist eentje die er net iets achter gereden wordt, een paard wat erachter gereden wordt voor het verkrijgen van lossigheid kan ook uit deze houding gereden worden, dit kan niet bij paarden die zelf achter de teugel kruipen, daar moet je alles op alles zetten om ze zo snel mogelijk uit hun hokje te krijgen :)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:22

Ik sluit me geheel bij bovenstaande aan van PSM :Y)

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:13

Ayasha schreef:

Hoezo? Is het beter voor het paard om in de krul getrokken te worden?
Ik niet snap :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:14

aerdenhout1 schreef:
Er zijn meer dan voldoende hulp teugels om een paard na te laten geven omdat de neus te ver naar voren/omhoog is, maar er bestaan nog steeds geen hulp teugels om een paard vanuit het achter de loodlijn kruipen vandaan te helpen!
Vul de rest zelf maar in!!!!!!!!

Vanwaar als die uitroeptekens?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:20

Drrrassic schreef:
Ayasha schreef:

Zo zwart wit is het niet :D
Een correct gereden paard gaat vanzelf nageven, en zijn rug loslaten, hij spant dan zijn buikspieren aan waardoor de rug boller wordt. Op Dat moment kan hij de ruiter beter dragen, het voelt in ieder geval losser aan ;) En een aangespannen rug wordt voor een paard op den duur ook pijnlijk..
Dus nee in de krul trekken is voor geen enkel paard goed, hem laten sterren kijken ook niet.

Het maakt in mijn ogen niet veel uit of het paard er iets voor of er iets(dus echt iets) erachter zit, als het maar correct is, dus dat het paard nogsteeds zijn lijf correct gebruikt. Helaas zie je dat vaak toch anders en komt het achter de LL voort uit pluk werk ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:24

Omdat het achter de loodlijn kruipen nog steeds onderschat wordt. Ik heb al zo vaak gezien dat een jong paard in het begin van de africhting veels te diep ging en de instructeurs riepen..ach DAT komt vanzelf wel weer goed!
Niet dus!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:29

Ik heb eigenlijk nog niet vaak moeite gehad met een paard dat te diep kwam.... :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:42

Drrrassic schreef:

In de krul getrokken worden staat niet gelijk aan een paard dat iets achter de loodlijn loopt, of hij dat nu doet op uitnodiging van de ruiter of niet. (in het laatste geval al zeker niet) Als jij dat echter wel zo ziet, mag je uitleggen waarom je dat vindt/denkt of zo ziet.

Verder zou ik het erg, maar dan ook erg erg fijn vinden als in dit topic gewoon op een normale en respectvolle manier gediscusseerd gaat worden. Dus liever géén half bakken steken onder water of halve opmerkingen waarbij iemand anders de rest mag invullen. Niemand heeft daar wat aan en de sfeer wordt er ook niet beter op. Graag uitleg dus als je vindt dat een paard wel of niet voor of achter de loodlijn gereden mag worden. :D

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:48

Ik heb liever dat ze voor de loodlijn lopen dan achter, voor de loodlijn is nog niet zo'n ramp, achter de loodlijn is een groter probleem ;).