Pepper im Schnee

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura01234

Pepper im Schnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 12:32

haaaaaaaaaaaaaaaayyyyy

hier is Pepper :)

Pepper is een vuilnisbakkie, ik denk dat ie 8 jaar is en hij is 1.40 meter :+

ik rijdt hem nou sinds mei 2009, en daarvoor kon ie nog niks, hij kon nog geen volte rijden, hij kende geen been, rechtlopen stelling, galophulp enzovoort :)
in mei zag het er zo uit:
Afbeelding

Hij had vandaag sinds zaterdag niet meer gereden, dus was een beetje heet ;XD

geen gezeur over de sneeuw, hij heeft geen ijzers, en gleed ook niet uit ;)
en op sommige stukken is ie veel te gehaast, maar ik was meer bezig dan hem rustig te krijgen dan met de rest :)
en hij wil ook nogal snel iets té rond lopen, en omdat ie vandaag dus nogal heet was, kreeg ik dat er ook niet echt eruit gereden, het is niet dat ik trek!! ik heb zelfs bijna geen spanning op de teugels....

en oowjaaa, hij kan eigenlijk ook niet wijken dus let daar maar niet op ;XD

ik heb het gefilmd, en uit het filmpje wat stills gehaald

hier het hele filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=SXwQQCBj3kU

de foto's
1 draf
Afbeelding

2 draf
Afbeelding

3 draf
Afbeelding

4 middendraf
Afbeelding

5 draf
Afbeelding

6 draf
Afbeelding

7 galop
Afbeelding

8 strekken
Afbeelding

9 halsstrekken
Afbeelding

**********nog voor het rijden*************

10 Pepper en hooi :+
Afbeelding

11 Pepper en z'n beste vriendje :)
Afbeelding

12 z'n buren
Afbeelding

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:35

Leuke pony! en op die foto van mei is niet te zien dat hij nog niks kon.

Wat ik jammer vind, is dat je hem zo strak houdt, vooral op foto 1, 2 en 3 vind ik de teugel te kort, je houdt je hand te laag en je pony is overduidelijk achter de teugel. Geef hem wat meer lengte en ontspanning en je hebt een heel ander plaatje!
Je zegt dat je het er niet uitgereden krijgt, maar ik zie ook dat je paardje wel degelijk kan halsstrekken. Neem dat als uitgangspunt en pak hem vanuit daar heel geleidelijk op, terwijl je hem steeds naar de aanleuning toe rijdt!
Laatst bijgewerkt door beantsje op 13-02-10 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:37

Leuk dier zeg! :) Kan ook lekker strekken zo te zien! Ik zou hem van voor wel wat meer lucht geven, hij kropt zich nu helemaal op. Halsstrekfoto geeft bijvoorbeeld een veel fijner beeld.

A_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:43

Het lijkt of je in het filmpje in de galop nogal trekt. Misschien is hij heet in de galop, maar het ziet er trekkerig uit. Je bent nogal streng met je hand, zeg maar. Ook zie je in het begin van het filmpje duidelijk dat je op de volte teveel met je binnenhand werkt. Je pony zijn hoofd ´schokt´ telkens naar links.
Ik ben het met beansje eens! ;)
Verder leuke pony! Succes!

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:45

ooo dat filmpje is heel irritant :')
je hebt er stukjes uit geknipt dus hij kan wel heel snel die zijkanten door _O-
en dat begin stukje ook :P

verder vind ik het een leuke pony, soms houd je hem wat te strak en van mij mag ie nog wel ff iets rustiger lopen het is nu allemaal nog wat te gehaast naar mijn idee

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 12:48

ja dat komt omdat de bakrand het heeft gefilmd :)
dus dan heb ik de stukken waar je niks ziet er even eruitgeknipt

en wat ik al zei, ik trek niet! ik heb zelfs bijna geen spanning op de teugels, en het klopt dat ie iets te diep loopt, maar dat krijg ik er alleen maar uitgereden met m'n been, en die kon ik op dat moment niet zo veel gebruiken want dan ging ie ervandoor :)
en hij kruipt uitzichzelf nogal makkelijker achter de teugel

en bedankt iedereen!

Elmee

Re: Pepper im Schnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:23

Ziet er al goed uit! En een erg leuk paardje ook. Mss een beetje op je tenen letten maar jullie zijn een leuke combinatie!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:24

Laura01234 schreef:
ja dat komt omdat de bakrand het heeft gefilmd :)
dus dan heb ik de stukken waar je niks ziet er even eruitgeknipt

en wat ik al zei, ik trek niet! ik heb zelfs bijna geen spanning op de teugels, en het klopt dat ie iets te diep loopt, maar dat krijg ik er alleen maar uitgereden met m'n been, en die kon ik op dat moment niet zo veel gebruiken want dan ging ie ervandoor :)
en hij kruipt uitzichzelf nogal makkelijker achter de teugel

en bedankt iedereen!

Je ziet in mijn post ook niet dat ik zeg dat je trekt, maar toch vind ik het er niet lekker uitzien. Je paardje loopt haastig, haast dribbelig en op het moment dat je gaat halsstrekken, krijg je een hele andere beweging, meer deining, meer rust, beter afgemaakte passen.

Waarom rijd je hem niet veel meer vanuit dat halsstrekken/ vwnw?

O ja, nog een klein zeurpuntje; je pony stapt al weg voordat je zit. Dat is niet goed, je pony moet gehoorzaam stilstaan totdat jij hulpen geeft.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:37

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels verwijderd van RT-HAW verwijderd. Letten jullie er op dat het de bedoeling is om rijtechnsiche commentaar te geven zonder daarbij in herhaling te vallen?

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:40

Ik vind je erg streng in de mond, dat is wel jammer

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:49

ik vind het er nog erg onrustig uitzien.
ik vind dat je hem veel te veel van voor terug trekt en zoals al beantsje in het topic zegt, bij het halstrekken komt hij veel beter uit zijn passen, probeer hem vanuit daar ook te rijden. Ik denk ook dat het omdat jij hem te strak van voren hebt hij geen goede schoudervrijheid heeft waardoor er al veel problemen ontstaan, probeer hem meer schoudervrijheid te geven en ze neusje wat meer laat uitkomen misschien dat hij dan harder gaat lopen maar dat is dan ook het punt om aan te werken, ookal loopt je paardje niet nagefelijk moet je hem onder controle houden en moet je niet de op de vlucht gaan en hem maar naar beneden te trekken.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 15:34

ik trek niet!!!!!!!!!!!!!!!

echt niet!!!

wat jullie zeggen is waar, maar ik trek echt niet hoor

SpeedyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:57

Leuke pony, let op dat je goed voor je blijft kijken. veder ziet er goed uit ga zo door :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:02

Laura01234 schreef:
ik trek niet!!!!!!!!!!!!!!!
echt niet!!!
wat jullie zeggen is waar, maar ik trek echt niet hoor

Hee, niet in de verdediging vliegen...
Misschien heb je een paardje met een hele gevoelige mond die heel gauw achter de teugel kruipt, dan heb je idd niets meer in de hand.
Echt ik boor je niet de grond in, ik probeer alleen opbouwende kritiek te geven.
Maar ik zie wel een lage breed neergezette hand. houd je hand op de correcte hoogte, dus een handbreedte boven de schoft, en handen bij elkaar.

Kijk zelf nog eens kritisch naar het filmpje en zie het verschil in de beweging als je gaat halsstrekken. Je paardje gaat gewoon veel beter lopen!
Waarom rijd je gewoon niet veel meer met zijn neus over de grond? Juist bij een paard wat zich gauw opkropt, moet je zien dat je lengte in de hals krijgt. En vwnw is dé basis!
Laatst bijgewerkt door beantsje op 13-02-10 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:03

Je trekt niet zeg je..maar de laatste foto laat zien dat hij wel degenlijk met z'n neus wil zakken en meer naar voren wil en kan.
Juist dat stukje tussen die laatste foto en de eerste paar zou een mooier beeld geven.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:05

Pak je teugels eens 5 cm langer en doe je handen eens 5 cm hoger en maak nog eens foto's? Denk dat je een heel ander beeld krijgt...

Meisje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:59

Laura, de mensen die hier reageren op jou handen willen je alleen maar advies en tips geven, ga er niet meteen fel tegen in, ook al is het niet zo neem het dan niet te zwaar op! dit is wat mensen zien van een filmpje en foto's en daar geven hun hun reactie op.

Probeer je handen goed stil en voor je te houden.. denk eraan dat je je tenen niet te ver naar buiten draait, en dat je je hoofd recht op je romp houd, je krijgt nu een beetje bolling van je schouders doordat jij na je pony kykt, verder vind ik de gangen erg mooi, loopt mooi ruim en voorwaarts. wel zie ik in het filmpje ( het kan zo lijken ) dat jij sneller licht rijd dan dat je pony loopt, probeer hierop te letten dan gaat het al een stuk minder gehaast eruit zien.

Verder vind ik jullie een leuke combinatie, je hebt een leuke pony onder je kont en je zit er verder netjes op!

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 00:21

ik val ook niet in de verdeding, ik vraag ook om commentaar, anders zou ik dit topic niet openen

maar met het woord trekken voel ik me gewoon heel erg aanvallen, omdat ik dan meteen denk aan mensen die hun paard alleen maar rond trekken en zowat dat paard mishandelen door al dat geweld
en dat doe ik echt niet, daarom....

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:36

Zelf ervaar je het misschien niet als trekken. Kijk even naar foto 2 en 3. Daar kantel je je handen erg ver door. Je duimen moeten eigenlijk omhoog wijzen maar bij jou wijzen ze naar de oren van je pony. Probeer het maar eens, gewoon nu je dit leest, om net te doen alsof je teugels vasthoud. En dan houdt je je vuisten zó dat de duimen omhoog wijzen en daarna draai je ze verder door zodat je duimen naar voren (dus van je af) wijzen. Voel je nu de spanning toenemen in je onderarmen? Beweeg desnoods je vuisten maar eens heen en weer; duimen omhoog, naar voor en weer terug. Dan voel je het goed. Dat is de spanning die je overbrengt op je pony en ik denk dat dit is wat velen hier als trekken benoemen. Verder knik je je polsen naar buiten (zie foto 7). Ook dat geeft veel spanning in je armen. Houdt je bovenarmen tegen je lichaam aan en laat onderarmen en polsen één rechte lijn maken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:01

Laura01234 schreef:
ik val ook niet in de verdeding, ik vraag ook om commentaar, anders zou ik dit topic niet openen

maar met het woord trekken voel ik me gewoon heel erg aanvallen, omdat ik dan meteen denk aan mensen die hun paard alleen maar rond trekken en zowat dat paard mishandelen door al dat geweld
en dat doe ik echt niet, daarom....

voel je niet aangevallen, dat is nergens voor nodig! Kijk gewoon eens objectief naar de foto's naar wat je ziet. Kijk naar het filmpje en concentreer je op de beweging van je paardje. Kijk wat er gebeurt als je gaat halsstrekken.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 10:58

oke, ik ga zo (als het weer meezit) weer rijden, en dan maak ik wel even een nieuw filmpje, (nou is ie niet meer zo heet, hoop ik, dus dan kan ik ook meer aan z'n houding gaan doen )

Bobbie456

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:11

In het filmpje viel me op dat je in draf beetje kapstokjes heb , misschien heb je dat zelf al gemerkt maar goed
Zie er goed uit, maar ik heb het wel eens met beantsje

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:38

Laura01234 schreef:
oke, ik ga zo (als het weer meezit) weer rijden, en dan maak ik wel even een nieuw filmpje, (nou is ie niet meer zo heet, hoop ik, dus dan kan ik ook meer aan z'n houding gaan doen )

Misschien is dat juist het punt; je moet niets aan zn houding willen doen maar aan zn ontspanning willen werken. die houding komt vanzelf wel.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:45

Ik moet zeggen dat ik het wel wat eens ben met het bovenstaande.
De foto in mei ziet er voor mij qua ontspannen veel beter uit.
Het is leuk dat je zo'n vooruitgang hebt geboekt als het gaat om het rijden van figuren, versnellen en langzamer rijden. Maar hij loopt nu heel erg opgekropt.
Wat hier boven mij al gezegd wordt, probeer niet aan zijn houding te werken maar aan zijn ontspanning.
Het is waar, sommige paarden kroppen zich heel erg op zonder dat je trekt. Als jij zegt dat je niet trekt geloof ik je daarop, maar probeer hem dan juist meer de ruimte en ontspanning op te laten zoeken van voren.
Geef hem dus die ruimte ook.

Verder zie ik je op een paar foto's en dus een paar keer op het filmpje naar voren vallen (en in galop een keertje naar achter) probeer je eigen evenwicht te houden en rechtop te blijven zitten.
En probeer je tenen naar binnen te houden :+

Verder wel een erg leuk beestje! En leuk dat het zo goed vooruitgaat!

Narrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:33

ik vind het er erg netjes uit zien.
als jij zegt dat je niet trekt, dan trek je niet. jij bent de enige die dat kan beoordelen.
en ik denk dat het erg lastig is om een paard lang en laag te rijden, dus voorwaarts neerwaarts, als hij heel heet is, dus als hij minder heet is misschien proberen, maar ik vind het er voor nu zo netjes uitzien ;)
idd wel op je handen letten dat je duimen omhoog wijzen, maar dat kan ook net het moment zijn dat je een grof kneepje geeft.