Manegepony stopt 'zomaar' en komt niet meer in beweging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Manegepony stopt 'zomaar' en komt niet meer in beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 10:51

Gisteren weer eens lekker les gehad op de manege in plaats van met mijn verzorgpaard. Daarbij reed ik op een pony die bekend staat om haar kuren. Grootste probleem: sowieso altijd te traag en verder soms uit het niks stilstaan.

Dit had ik (dacht ik) redelijk aangepakt door vanaf het begin extreem consequent te rijden: één hulp, geen reactie --> tikje erbij. Hier reageerde ze goed op en het grootste gedeelte van de les leek ik haar aardig voorwaarts te hebben en redelijk reactie te krijgen. Daar was ik dus absoluut niet ontevreden over.

Een ding snap ik alleen niet. Op twee verschillende momenten stonden we vanuit draf opeens stil. Dan kon ik nog zo duidelijk hulpen geven, tikje erbij en later zelfs echt slaan (heel rot... :( ) maar vooruit gingen we niet, totdat mevrouw blijkbaar besloten had dat het tijd was om weer door te lopen. Dat leek dan niks met mij te maken te hebben!

Ik ben niet vies van een tikje bijgeven om te laten blijken dat je het meent, maar blijven slaan op je paard terwijl je geen reactie krijgt gaat me eigenlijk te ver. Ik vroeg me dus af of iemand een alternatief idee heeft om deze pony toch weer in de vooruit te krijgen op zo'n moment?

Voor de allergrootste duidelijkheid: ik sloeg echt niet zacht dus harder/langer slaan is niet de oplossing en ik kreeg echt totaal geen reactie, nog geen verongelijkte blik. Ik had net zo goed een rots kunnen tikken... Heel maf want tijdens het normale rijden reageerde ze al met een versnelling op een heel klein tikje op de hals, ze is (het grootste gedeelte van de tijd) dus niet compleet afgestompt voor de zweep.

En voor alle mensen die nu denken 'ach wat zielig!' of 'dierenmishandeling!': daarom zoek ik juist naar een alternatieve oplossing... Tikje + reactie = okee, slaan zonder reactie = niet constructief.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:54

is deze pony toevallig niet hengstig?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:57

tja, als jij de 'hele tijd' zit te 'petsen' met die zweep dan zou ik ook op een gegeven moment hebben van jaaa... daag ik doe 't niet meer :Y) sommige paarden zijn nu eenmaal slomer (flegmatiek?) dan een ander. En zo'n manegepony... daar 'hobbelt' toch iedereen op en iedereen heeft een andere aanpak etc. en dan is het gewoon heel moeilijk hier iets aan te doen, heel sneu voor de pony, maar dat is nu eenmaal zo.

Sofy

Re: Manegepony stopt 'zomaar' en komt niet meer in beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 11:01

Pony doet dit stilstaan helaas al jaren op de manege, dus als ze hengstig is: dan wel permanent.

En ik geef haar heus niet de hele tijd een tik met de zweep: alleen als ze op been niet reageert. En been geef ik ook niet constant, juist slechts een keer op de tien passen indien nodig omdat ze is vertraagd. Ze reageert inderdaad juist heel slecht op 'constante' hulpen, dan wordt ze doof voor de hulpen. Maar dat deed ik nou juist expres niét. Ik denk dat ik buiten de keren dat ze stilstond maximaal tien keer (op een uur les) de zweep heb gebruikt.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 11:03

Maar ik zou dus vooral graag tips willen krijgen hoe ik haar weer naar voren krijg op het moment dat ze stil staat. Ik denk niet dat ik goed genoeg rijdt om dit gedrag er op een manegepony uit te krijgen, maar ik zou wel de manier waarop ik er mee om ga willen verbeteren.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:03

Maartje1990 schreef:
tja, als jij de 'hele tijd' zit te 'petsen' met die zweep dan zou ik ook op een gegeven moment hebben van jaaa... daag ik doe 't niet meer :Y) sommige paarden zijn nu eenmaal slomer (flegmatiek?) dan een ander. En zo'n manegepony... daar 'hobbelt' toch iedereen op en iedereen heeft een andere aanpak etc. en dan is het gewoon heel moeilijk hier iets aan te doen, heel sneu voor de pony, maar dat is nu eenmaal zo.

Nou dat gaat helemaal nergens over, ben ik totaal niet met je eens. TS geeft juist duidelijk aan dat ze er helemaal niet van gediend is om haar pony aan te tikken. Ik geef zelf les op een manege en wij hebben ook een pony die juist makkelijk voorwaarts is, maar op een gegeven moment vanuit de draf stil staat en niet meer voorwaarts wil gaan. Dat duurt even een paar seconden, waarbij ze de rug aanspant en opbolt. Na het rustig oplossen en ontspannen van de ruiter, loopt ze weer normaal verder. Dat is ca. 2 x per les en het "probleem" is niet op te lossen met aantikken, want dat haalt niets uit. De pony sluit zich hiervoor af, maar ik kan helaas ook niet helemaal de vinger op de situatie leggen en verklaren waarom dit gebeurd.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:04

:) herkenbaar,, mijn paard doet het ook weleens, gewoon uit gebrek aan vertrouwen. Vroeger stond hij meer stil dan dat hij vooruit ging, maar met gewoon blijven aandringen en heel lang wachten doet hij het nu zelden :P
Een manegepony echter echt vertrouwen geven in zijn ruiter ...
Verder hielp als het te gortig werd (5 minuten gewoon slaperig stilstaan) eens écht boos worden wel, maar ook dat kan je écht niet altijd gebruiken en ook niet zomaar...
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 12-02-10 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:05

Eerlijk? Ik zou tegen de instructeur of manegehouder zeggen dat ik uberhaupt niet op dat dier wilde rijden. Ik betaal niet om een paard in elkaar te moeten meppen om vooruit te komen. Manegehouder moet voor fijn te rijden paarden zorgen, en niet voor trapzakken die niet vooruit te branden zijn. Ik zou de poging niet eens ondernemen :o

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:07

Als mijn paardje dit soort "verzet" zou vertonen zou ik hem direkt na laten kijken door fysio/osteopaat Maar ja, dat is voor maneges te kostbaar en dat ga je als manege klant ook niet doen. Zou zo maar kunnen dat hij gewoon ergens last van heeft. Iets in zijn lijf dat niet goed zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:09

Een goede manege investeert daar WEL in. Dit kost klanten, én je beesten.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:12

Sorry, maar hij is gewoon niet aan het been.
Wat je schrijft, dat je elke tien passen een been hulp geeft, slaat eigenlijk nergens op. Dat is niet aan het been.
Deze manege pony's zijn hier ook niet meer geschikt voor. Iedereen rijdt zonder been gebruik.
Als je echt wat wilt leren over rijden, ga veel lezen, ga veel bij echte ruiters kijken, vraag veel en neem betere instructie op een niet afgestompte pony.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:13

Een goede manege eigenaar weet waarom zijn/haar paarden zo reageren en gaan daar op een vriendelijke manier mee aan het werk!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:15

Ollie23 schreef:
Maartje1990 schreef:

Nou dat gaat helemaal nergens over, ben ik totaal niet met je eens. TS geeft juist duidelijk aan dat ze er helemaal niet van gediend is om haar pony aan te tikken. Ik geef zelf les op een manege en wij hebben ook een pony die juist makkelijk voorwaarts is, maar op een gegeven moment vanuit de draf stil staat en niet meer voorwaarts wil gaan. Dat duurt even een paar seconden, waarbij ze de rug aanspant en opbolt. Na het rustig oplossen en ontspannen van de ruiter, loopt ze weer normaal verder. Dat is ca. 2 x per les en het "probleem" is niet op te lossen met aantikken, want dat haalt niets uit. De pony sluit zich hiervoor af, maar ik kan helaas ook niet helemaal de vinger op de situatie leggen en verklaren waarom dit gebeurd.

je begrijpt me verkeerd, of ik heb 't verkeerd gezegt, over 't algemeen worden zo'n pony's nogal naar voren 'gestompt' etc. tja en dan krijgt iemand anders die NIET zo rijd ook een sloom paard tja. wat doe je er aan?.... niks in mijn ogen, niet als je daar maar 1 uur per week op rijd :) dan ga ik ook verder met sonja mee om gewoon te zeggen dat je niet op die pony wilt rijden.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 12-02-10 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:15

misschien vindt ze het manegepaarden leven niet leuk?
Ik zou hetzelfde doen....(de hele dag die stomme rondjes met plukkende trekkende mensen op mij rug...)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 11:20

@ Sonja: om eerlijk te zijn vind ik het (afgezien van dit stilstaan) juist wel leuk om deze pony te rijden, juist omdat ze redelijk goed reageert wanneer je wél enigszins consequent bent met je hulpen. Het leert me af om bij iedere stap te drijven maar er bewust mee bezig te zijn. De manege heeft nog een hele hoop andere paarden en ponies, waarvan de meesten van zichzelf juist te snel zijn.

@ Johanna59: mee eens, pony is niet aan het been. Heb ik ook nooit willen beweren. Daar rij ik zelf ook simpelweg niet goed genoeg voor.

@ Ollie23 & LordIK: allereerst fijn om te horen dat er meer paarden/ponies zijn met dit probleem en om een stukje begrip te zien. Wat adviseren jullie? Eerst een paar seconden wachten of ze uit zichzelf weer in beweging komt, zo niet me dan toch maar even echt kwaad maken? Of hebben jullie nog andere ideeën?

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:23

annebe schreef:
Een goede manege eigenaar weet waarom zijn/haar paarden zo reageren en gaan daar op een vriendelijke manier mee aan het werk!

Dat bedoel ik, dank je.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 11:25

Overigens nog even ter aanvulling: op mijn manege is het de gewoonte iedereen zo veel mogelijk verschillende paarden te laten rijden zodat je met veel verschillende situaties en paarden vertrouwd raakt. Ik rijd dus ook regelmatig andere dieren en zeker niet iedere week deze pony.

AnneKi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:27

Even buiten de reacties over manegepaarden om, je vraagt om advies :)

Goed dat je al probeert consequent te zijn en let daarbij ook goed op dat als je been geeft, de pony ook reactie geeft. dus ook als je het idee hebt dat je elke tien passen een keer drijft, blijf er op letten dat been reactie betekent...

Uit je verhaal maak ik op dat als de pony stil gaat staan, ze even later vanuit zichzelf weer gaat lopen. Wat je dan zou kunnen proberen is om de pony dan meteen weer stil te zetten en nog een tijd stil te laten staan. Ze mag dan pas weer gaan lopen als jij het zegt. Vaak is het 'spelletje' dan niet leuk meer en hebben ze op een gegeven moment geen zin meer om stil te staan...

Het is wel even kijken of dit bij een manegepony ook werkt, dat blijft (helaas) vaak toch anders dan een eigen of verzorgpony waar slechts 1 of 2 mensen op rijden..
Laatst bijgewerkt door AnneKi op 12-02-10 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:28

OK, dan is het een bewuste keuze om op zo'n paard te rijden. Toch zou ik van de manegeeigenaar willen horen of het paard gezond is en niets mankeert, of dat dit gewoon een extreme vorm van staken is.

Ik denk dat je het dit paard gewoon heel oncomfortabel moet maken als 'ie stil gaat staan. Laten merken dat het prettig is om te doen wat gevraagd wordt (dus idd benen stil, geen hulpen geven is een beloning) maar het hem steeds oncomfortabeler en onaangenamer te maken als hij staakt. Dus zéker niet een paar seconden wachten of het hem blieft om verder te lopen, maar direct lik op stuk. En daarbij sla ik liever 1x heel hard dan 10x half.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:29

vreemd dat niemand eens bedenkt dat dit dier een probleem in de rug kan hebben en daarom plots stopt en niet meer verder wil.
Het is zaak van de manege eigenaar om dit te laten onderzoeken,zelf denk ik dat ie stopt vanwege pijn!

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:30

Citaat:
@ Ollie23 & LordIK: allereerst fijn om te horen dat er meer paarden/ponies zijn met dit probleem en om een stukje begrip te zien. Wat adviseren jullie? Eerst een paar seconden wachten of ze uit zichzelf weer in beweging komt, zo niet me dan toch maar even echt kwaad maken? Of hebben jullie nog andere ideeën?

Ik probeer het altijd eerst even door de ruiter op te laten lossen. Eerst been, geen reactie, dan tikje, indien nog geen reactie, dan loop ik heel even naar de pony toe en deze weet dan dat ze weer in beweging moet komen. Niet omdat ik er met een zweepje achter aan loop, maar omdat ze weet dat ze niet stil mag staan. In ieder geval probeer je het op te lossen niet door extreem hard tikken, in dit geval heeft het geen zin bij deze specifieke pony. Ik vind dat je dit probleem niet op moet lossen door iets wat gepaard gaat met stress. Maar is het duidelijk ongehoorzaamheid van de pony, dan mag je je best eens wat bozer maken op de pony. In dit geval, bij deze pony is het een spanning.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:38

Sofy schreef:

Ik zou 'r wel wat meer tijd geven dan een paar seconden hoor :). Ik kan echt niet van hier uit ruiken waaròm die pony gewoon stopt, maar er zal vast wel een reden zijn. Gewoon rustig blijven en na een paar seconden gewoon niets doen gewoon een paar keer zachtjes proberen aandringen. Pas als het écht lang gaat duren of ze het een paar keer vlak achter elkaar doet kan je weleens uitvliegen, maar persoonlijk zie ik dit niet graag als dit niet je eigen dier is. Dit is niet iets dat je permanent als oplossing hoort te gebruiken, maar als iets om je dier wat respect bij te brengen, om een reactie te krijgen, wat die reactie ook is en dus om vooruitgang op lange termijn te boeken. Als er na jou iemand op kruipt die het heel anders aanpakt, positief of negatief gezien kan het goed zijn dat je weer van voor af aan kan gaan beginnen, dan is je werk voor niets geweest en dit elke keer doen is echt niet eerlijk voor het dier.

In elk geval niet mijn manier, want ik gebruik wel degelijk mijn vuisten en hielen met de bedoeling de hoeven van een ander paard na te bootsen ... als ik daarbij nog mijn keelgat open zet tot hij eindelijk reactie geeft (wat hij meestal van het schrikken zo goed als meteen doet (ik geef ook altijd even stilte voor de storm)) is mijn beestje wel even geïntimideerd. Als hij daarna op zen minst een paar pasjes naar voren zet krijgt hij meteen een dikke beloning, of hij daarna nu weer stopt of niet, maar dit ga ik echt niet keer op keer doen ... ik heb het tot nu toe misschien 3x gedaan en nu is het zo goed als altijd gewoon niet meer nodig, zelfs al stopt hij, hij negeert me gewoon niet meer.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:43

Het stoppen is een symptoom.
Het is dus belangrijk uit te zoeken waar dat vandaan komt.Paarden kunnen lang door hun pijn heen lopen tot het niet meer dragelijk is en dan zullen ze staken.Dit paard stopt gewoon,andere paarden gaan bokken,steigeren of scheef lopen als symptoom.
Het feit dat het dier stopt komt dus vanuit een lichamelijk probleem!
Dit kun je niet zomaar oplossen door harder te drijven of aan te tikken of wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:44

Ik vind eerst afwachten totaal onduidelijk voor het paard. Dat is immers een beloning, je laat 'm met rust. Dus eerst mag 'ie stilstaan, jij geeft toestemming en goedkeuring door niets te doen, en daarna ga je aandringen dat 'ie door moet lopen?
Snap ik als mens al geen bal van, laat staat dat het voor het paard logisch zal zijn.

Maar nogmaals, ik zou echt een garantie willen hebben dat 't dier niets mankeert, voor ik op zo'n dier zou rijden.

Dutchy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:56

flight fight freeze! ze wil al niet meer vluchten.. wat de eerste natuurlijke reactie is.. ook al niet meer vechten (bokken steigeren) dat is de 2e natuurlijke reactie.. maar ze bevriest.. en dat is niet best.. ik zou eerst eens goed nadenken wat er voor allemaal gebeurt.. want dit is niet best...