Mijn paard heeft een luie achterhand en sleept dus!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annelinnie

Mijn paard heeft een luie achterhand en sleept dus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 19:09

Hee allemaal..

Raar maar waar, Spot, mijn paardje heeft de laatste maand geen zin om zijn achterbenen op te tillen |( vraag me niet hoe het komt, dat weet ik namelijk ook niet.. over het gevolg van dat gesleep met zijn achterbenen (vooral links) maak ik me namelijk meer zorgen, zijn hoeven slijten af! omdat de smid vandaag op stal was heb ik hem om advies gevraagd, maar hij kon wat zijn vak betreft er niet veel aan veranderen en zei dat als het erger werd er een ijzer onder moest, dus moet ie 4-kant worden beslagen.. en dat heb ik liever niet.. (geen geld en een geen zin om telkens proppen in te moeten draaien als ie thuis komt te staan :Y) )

Dus: iemand tips om van dit gesleep af te komen en(/of) dus zijn hoeven te besparen???

heb het volgende al geprobeerd:
:list:
- Met een zweepje zijn achterhand 'wakker maken'
- Extreem langzaam rijden en zijn achterhand er goed onder zetten (op les geleerd, vind ik wel moeilijk dus zou ook aan mij kunnen liggen)
- Versnellen en verzamelen
- Goed aan het been maken (dat is ie inmiddels :P )

Ik hoop echt dat ik wat handige tips krijg, wil hem echt niet op ijzers hebben..

Poekiemansss

Re: Mijn paard heeft een luie achterhand en sleept dus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:13

Heeft het niet een medische oorzaak?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:13

Weet je zeker dat het 'geen zin' is van je paard? Dat lijkt me echt sterk.
Lijkt mij eerder een blessure, rugprobleem, iets met de zenuwbanen, o.i.d.
Tip: laat haar goed nakijken door een DA en osteopaat/fysiotherapeut.
Succes.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:14

Probeer eens balkje te stappen/draven, als hij deze aantikt heb je een kans dat het medisch is.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 19:21

Jooke schreef:

heb hem niet na laten kijken, maar daar ook nog niet aan gedacht.. Springen enzo doet ie wel met alle plezier, klinisch is ie goedgekeurd toen we hem kochten..
Spot is een luchtzuiger maar verder kerngezond, denk niet dat het iets medisch is maar het zou kunnen natuurlijk |( zal op stal eens overleggen wat ze hier van vinden

balkjes draven doet hij wel gewoon.. tikt geen balkje aan, alleen in het begin maar dan weigert hij (zoals bij elke eerste sprong meestal)

angellelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:27

Misschien heeft Spot last van spierspanningen of een verzuring in de spieren. Een paard geeft signalen af als hij last heeft van iets in zijn of haar lichaam, een paard zal niet snel aangeven dat die pijn heeft omdat het een prooidier is.

Is het wel echt zo dat die geen zin heeft om zijn achterbenen op te tillen of zit er iets waardoor die het niet kan? Signalen die een paard geeft worden vaak bestempeld als zijnde lui/lastig terwijl er vaak wel een oorzaak voor is.

Een keer laten masseren door een paardensportmasseur kan uitkomst bieden. Ik ken veel paarden die van een massage erg opknappen.
Veel succes!

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:27

annelinnie schreef:
Jooke schreef:

heb hem niet na laten kijken, maar daar ook nog niet aan gedacht.. Springen enzo doet ie wel met alle plezier, klinisch is ie goedgekeurd toen we hem kochten..
Spot is een luchtzuiger maar verder kerngezond, denk niet dat het iets medisch is maar het zou kunnen natuurlijk |( zal op stal eens overleggen wat ze hier van vinden

balkjes draven doet hij wel gewoon.. tikt geen balkje aan, alleen in het begin maar dan weigert hij (zoals bij elke eerste sprong meestal)

Tsja.. als ik jou was zou ik voor de zekerheid er toch maar even naar laten kijken.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:30

Ik zou inderdaad er ook even naar laten kijken. Je weet maar nooit.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 19:42

nee misschien moet ik dat iid maar eens serieus laten doen..

verder is het zo dat ik toen ik hem net kreeg hij het niet deed, sinds de strenge kou zeg maar, al weet ik niet of dit een verband is hoor!

het is wel zo dat hij zijn achterbeen optilt maar alsnog laat slepen, dus van helemaal niet optillen is geen sprake

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:09

vind het niet helemaal lekker klinken zoals je het omschrijft, zou er zeker even naar laten kijken..

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:11

Zoals ik dit verhaal hoor kan het dus heel goed n spierenkwestie zijn. Helaas hoor van vele paardeneigenaren het verhaal mn paard is lui. Nadat ik het paard dan nagekeken heb komt er dan toch vaak uit dat het een spierenkwestie is en na goede behandeling zie je dat het paard er zelf ook weer zin in heeft. Het komt zelden voor dat een paard ZOMAAR geen zin heeft.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 20:17

oke, ik zal het hier thuis er eens serieus over hebben, want echt gezond is het niet idd! maar zou het dus een relatie kunnen zijn met het koude weer?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:20

Als dit ineens is gekomen is het wel raar,maar ik rijd er 1 die hoor je op straat gewoon eerst met de voorkant aantikken en dan pas 'landen'.
Heb ik ook al alles aan gedaan en als hij goed voelt hoor ik het nog.
Beest inmiddels al paar x naar fysio geweest en wordt echt steeds beter,mankeert niets en loopt inmiddels ZZzwaar....
Het hoeft dus niets te zijn!

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 20:21

ambre schreef:
Als dit ineens is gekomen is het wel raar,maar ik rijd er 1 die hoor je op straat gewoon eerst met de voorkant aantikken en dan pas 'landen'.
Heb ik ook al alles aan gedaan en als hij goed voelt hoor ik het nog.
Beest inmiddels al paar x naar fysio geweest en wordt echt steeds beter,mankeert niets en loopt inmiddels ZZzwaar....
Het hoeft dus niets te zijn!

maar wel laten nakijken dus?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:25

Afgezien van het feit dat ik je paard maar eens goed zou laten nakijken, is schouderbinnenwaarts ook een hele fijne oefening om de achterhand te verstevigen ..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:32

Altijd na laten kijken!Kan er enorm door verbeteren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:06

Een paard van een kennisje van mij had hetzelfde probleem, die is nagekeken en behandeld door een osteopaat.
Was iets met zenuwen bij de ruggewervels waardoor de spieren ook slapper waren geworden...

na de behandeling mocht het paard een week niks doen en daarna weer opbouwen, ook moest wat krachtiger voer gegeven gaan worden om meer energie te leveren.

volgens mij gaat het nu al een stuk beter...

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:16

ik zou hem ook na laten kijken voor de zekerheid maar stel dat het niet medisch is, kun je de achterhand ook sterker krijgen door het lopen van balkjes aan de hand.
hierdoor leert je paard zijn voeten beter op te tillen. Je kunt bijv. variëren in de hoogte van de balkjes (wel langzaam opbouwen) en het is van belang dat je er in een rustig tempo overheen stapt. Hoe langzamer het tempo hoe meer je de balans traint. Veel succes!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:22

Je kunt hem inderdaad na laten kijken en actiever rijden.

Maar als hij toch wat blijft slepen en er is niets aan de hand, dan ben je heus niet veroordeeld tot ijzers hoor! Je kunt ook eens hoefschoenen proberen.
De beschermen de hoef, maar vaak zorgen ze er ook al voor dat het paard z'n voeten wat meer optilt.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:26

Je hoort als klacht nog wel eens dat bij slepers hoefschoenen wel heel erg snel slijten. En als je een beetje goed pasvorm wilt en geen schuurplekken, is dat misschien wel een dure oplossing, goede goedkope hoefschoenen ben ik nl. nog niet tegen gekomen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:32

Voor hoefschoenen moet je de site van hoofcare even bekijken:dan bedenk je je wel...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:01

ambre schreef:
Voor hoefschoenen moet je de site van hoofcare even bekijken:dan bedenk je je wel...

Waar staat dat op hun site??

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:05

Daar ben ik ook beneiuwd naar, Ambre

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:05

Mijn paard is er ook zo eentje.
Toen ik voor het eerst les had met hem werdt er heel verbaasd gezegt, tjee dat paard vergeet zijn achterbeen...hihi
Nee bij hem is het niks medisch, hij moet gewoon veeeel meer geactiveerd worden vanachter.

M.B.T de hoeven heb ik dat opgelost door er achter een heule fikse mustangrol(ook wel opzet genoemd) in te vijlen
Zo help ik hem in het makkelijk afrollen van zijn voeten en sleept hij ook gelijk een stuk minder.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:06

ambre schreef:

Met hoef schoenen is niks mis hoor, mits ze goed passen!