wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1goudvisje

wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 11:28

Hallo, ik wil graag jullie mening over het volgende:
Mijn dochter heeft nu zo'n 5 maanden paardrijles en ze gaat heel goed.
Maar gister ging het mis.......de pony waar ze opzat, kreeg de kolder in z'n kop en ging ipv gewoon galop, even in ren galop door de bak heen met een paar bokken erbij.
Ze is blijven zitten ook al was ze allebei haar beugels kwijt, dat vind ik al heel knap.
Maar op het moment dat het gebeurde was ze natuurlijk heel erg geschrokken en wilde van die pony af, de lerares en ik hebben haar toen zover gekregen dat ze bleef zitten en de les uitreed op die bewuste pony.
Alleen nu heeft ze zoiets van ik wil noooooit meer op die pony.
Ik persoonlijk denk dat het juist wel goed is om weer op die pony te stappen om over die angst heen te komen, wat vinden jullie?

marcha1987

Re: wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:32

Met iemand er eerst naast zodat ze weer wat vertrouwen krijgt misschien een idee?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:34

Laat haar eerst even lekker wat tutten met de pony en dan even een paar rondjes aan de hand meenemen door de bak.

dan gaat het vast weer wat beter.

succes met je kleine meid ;)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:35

Misschien eerst even op andere pony's rijden en zodra zij het weer vertrouwt op die pony..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:35

ergens heb je wel een punt. 't voornaamste was dat ze de les uitreed met de bewuste pony.
Of je ze moet dwingen hier terug mee te rijden hangt er vanaf. Als haar angst echt te groot is, is de kans vaak groter dat de pony opnieuw met haar aan de haal gaat. Juist omdat je dochter verkrampt gaat zitten en misschien bruusk gaat reageren. In dit geval is het niet zo verstandig om haar telkens weer op de bewuste pony te zetten. Op deze manier gaat ze niet beter leren rijden en al helemaal haar angst niet overwinnen, maar alleen maar bevestiging voor haar gevoel krijgen.

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:38

Ik denk dat je haar eerst tijd moet gunnen, even op een andere pony dus. Dan komt haar vertrouwen vast snel terug en dan komt ook vanzelf het moment dat ze weer op die bewuste pony durft. Met onder druk zetten bereik je het tegenovergestelde.
Enneuh... paardrijden doe je toch voor je lol??

Groet
Paulien

1goudvisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 11:40

idd dat weet ik nog van mijn eigen paardrijtijd, gelijk er weer op als je valt anders ga je nooit meer, daarom wilde ik ook dat ze die les uitreed op die pony (en gelukkig was de lerares dat met me eens)
ze zal zeker gespannen zijn, als ze weer op die pony moet maar zal het haar vertrouwen juist niet doen groeien als het wel goed gaat, want deze pony rijd elke les mee en er is nog nooit zoiets gebeurt.....

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:43

Ik zou haar niet dwingen om weer op deze pony te gaan. Ze heeft de les nu met hem uitgereden en ik zou de keus lekker aan haar zelf laten. Over een tijdje wil ze het misschien zelf wel weer een keer proberen en anders is ze er blijkbaar nog niet aan toe. Ik zou niet forceren iig.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:46

Aan de ene kant begrijp ik het wel dat ze wat bangig is.
Maar aan de andere kant.....
als ik er vroeger af lag, dan was ik al weer bezig om te kijken waar mijn pony was voordat ik de grond raakte. Om er dan weer zo snel mogelijk weer op te klimmen. Natuurlijk heb ik ook een periode van angst gehad, maar het is echt nooit in me opgekomen om er niet meer op te gaan of om een andere te vragen.

Bij de huidige paardenmeisjes zie ik dit doorzettingsvermogen weinig terugkomen (op enkele uitzonderingen na) en vraag me dus af of ze het rijden zelf echt wel zo leuk vinden. Of omdat ze rijden omdat een vriendinnetje het doet en/of moeders het zo leuk vind.

Als die pony dus niet echt gevaarlijk is, er gewoon weer op zou ik dus zeggen. Het hoort nu eenmaal bij pony's dat ze af en toe wat doen wat je niet verwacht. Als je dat niet aanstaat moet je een andere sport uitkiezen zoals bv fietsen. Kun je hooguit een lekke band krijgen.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:47

ik zou het ook niet dwingen.
inderdaad eerst maar weer wat vertrouwen terug wqinnen op een andere pony, en als ze er aan toe is misschien wel weer op de desbetreffende pony.

1goudvisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 11:49

oke, niets forceren dus.....bedankt voor de info

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:50

@Jury; Dat ligt toch helemaal aan het type kind dat je voor je hebt? De een is nu eenmaal angstiger aangelegt dan de ander, dat heeft mi niet zoveel met doorzettingsvermogen te maken. Als je niet bang bent aangelegd stap je misschien makkelijker weer op je paard, nadat er iets is gebeurd. Een wat angstiger kind zal misschien eerst weer een poosje op een andere pony vertrouwen moeten winnen. Vind dat je zoiets per situatie moet bekijken.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:51

Hoe oud is je dochter als ik vragen mag? Als ik ga kijken met mijn peetdochter, die is nog maar 8 en gewoon nog niet toe aan dat soort uitdagingen als zoiets bij haar zou gebeuren (Ze gaat nu een maandje of 2 naar de manege onder mijn begeleiding.) - ik ken haar karakter en weet dat als zoiets gebeurd, ze uiteindelijk zelf zou aangeven wanneer ze weer klaar zou zijn op die pony te rijden. Maar goed, niet ieder kind is hetzelfde, maar in het algemeen is het in die leeftijdsgroep belangrijk dat ze zelf leren waar hun persoonlijke grenzen liggen.

1goudvisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 11:56

Ze is 9, maar absoluut niet bang aangelegt, het liefst zou ze op het grootste paard van stal rijden;-)
Angst voor het rijden heeft ze totaal niet, wat ik ook al in de openingspost zei, ze gaat als een tierelier pakt het snel op, rijd netjes, heeft een goede zit en het is niet zo dat ze van mij moet, ze wilde al heel lang op paardrijden maar ik heb het 3 jaar afgehouden omdat ik haar nog te jong vond.
Er rijd dus wel een meisje bij haar in de groep die als de dood is maar die moet dus van haar moeder, als ik dat zou zien zou ik er gelijk mee stoppen!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:57

Tuurlijk ene kind is het andere niet.
Maar heb de laatste tijd wel het idee dat de jeugd allemaal verwacht dat je erop springt en dan alles gelijk moet op Anky niveau. Je leert het letterlijk met vallen en opstaan. En om dan gelijk niet meer op een pony te willen omdat ie een rondje hard ging??????
Eraf vallen hoort nu eenmaal bij paardrijden. En als deze situatie nu gelijk de eerste les gebeurd maar ze rijdt al 5 mnd.
Mijn nichtje rijdt nu 2 jaar en ik snap werkelijk nog steeds niet waarom. Ze zegt zelf dat ze het leuk vind maar ze blijft angstig als het paard maar even van de lijn afwijkt. Ik denk dat het bij haar meer het gebeuren erom heen is dat haar aantrekt dan het werkelijke rijden. Ook prima hoor maar is echt heel lastig lesgeven.

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:07

wat wij altijd deden in de lessen als kinderen bang waren of voor een bepaalde pony of over t al gemeen. Eerst ernaast lopen en dat uit bouwen aan de longe bij de ene begin je echt een altijd x aan de hand bij de ander meteen longe. Bij de een kan er ook mee geforceerd wordn dan de ander.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:15

1goudvisje schreef:
Ze is 9, maar absoluut niet bang aangelegt, het liefst zou ze op het grootste paard van stal rijden;-)
Angst voor het rijden heeft ze totaal niet, wat ik ook al in de openingspost zei, ze gaat als een tierelier pakt het snel op, rijd netjes, heeft een goede zit en het is niet zo dat ze van mij moet, ze wilde al heel lang op paardrijden maar ik heb het 3 jaar afgehouden omdat ik haar nog te jong vond.
Er rijd dus wel een meisje bij haar in de groep die als de dood is maar die moet dus van haar moeder, als ik dat zou zien zou ik er gelijk mee stoppen!

Heb ook niet de indruk dat je haar dwingt, hoor. :-) Maar wel goed dat je haar overtuigt hebt de les uit te rijden - ik sluit me aan bij de anderen dat ze het zelf moet aangeven. Wel misschien met haar praten over de gebeurtenis, als het minder hoog zit zal ze ook sneller over de schrik heenzijn en er dus weer op willen. Het moet een leuke uitdaging zijn!
Ik doe dat mijn peetdochter ook. Zet een paardje dat we aan het poetsen zijn een stapje verkeerd, of schrikt ze ergens van, maak ik er een grapje over. Lol met je knol vind ze dan ook een hele leuke uitspraak - en zo overkomt ze alles een beetje met een lachertje.

Misschien dat het helpt. :-)

Wens haar maar veel succes in ieder geval!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:12

Tjaaaa , das wel begrijpelijk dat ze even schrok, maar dit zijn nu pas echt de reakties die je normaal zou moeten kunnen verwachten van een paard.
En tegelijkertijd is het in de manéges iets dat ze een beetje trachten een paard veel liever voor te stellen dan ze eigenlijk echt wel zijn.
Paardrijden is iets dat veel moeilijker is dan het eruit ziet, das iets dat je pas na heel veel jaren een klein beetje begint te leren, zelfs al rij je echt elke dag.
Ik bedoel hiermee dat zoals jij hier al even aangaf (mijn dochter rijd al 5maand en ze doet het heel goed) , wel das heel mooi, maar na 5maanden manégeles weet je een paar dingen, maar echt nog heel weinig en zeker niet hoe je moet reageren en het inschatten van het paard zijn reakties en die ontspannen zit toch steeds ook weer terug proberen te vinden.
En hou er wel rekening mee dat die zogenaamde rengalop die je dochter nu pas heeft meegemaakt nog maar een fraktie zijn van wat er allemaal echt kan gebeuren met zo een paard, maar dit maakt het hem net ook spannend en tegelijkertijd meer interessant om te trachten daar ook mee om te gaan.
Eigenlijk heeft dit paard je dochter even een lesje geleerd, er even op gewezen dat ze niet moet denken dat paardrijden allemaal vanzelf gaat, en dat paarden zowiezo lieve dieren zijn, want dat zijn ze eigenlijk niet echt.
Voor de rest ga ik eigenlijk helemaal mee met de opmerkingen die "Jury" hier al schreef.
Paardrijden vraagt om doorzettingsvermogen, je inleven in het andere wezen paard, durven maar wel steeds ook met het verstand erbij blijven en geen onodige risiko's nemen, rekening houden met de imense kracht die een paard heeft, elkaar leren begrijpen, eerlijk zijn, .........
Een paard confronteerd je eigenlijk heel dikwijls met jezelf, en doet je nadenken over het wat en hoe en het waarom je iets vraagt aan je paard.
Dus 5maanden les is een leuke start maar meer als een start moet je er echt nog niet in zien hoor.

1goudvisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 15:33

dat heb ik nooit gezegt (dat ze na 5 maanden al goed kan rijden)
Ik vind dat ze het na 5 maanden goed doet in vergelijking met (sommige) groepsgenoten.
Ik heb zelf 25 jaar gereden en weet ook wel dat wat er gister gebeurde in het niets staat met wat er kan gebeuren.
En geloof me, door zoiets KAN ik nu niet meer rijden!
Het gaat er mij om wat ik nu met de "angst"voor die ene pony aanmoet.....mijn gevoel zegt niet zeuren en erop maar aan de andere kant.....laat haar eerst maar weer een beetje vertrouwen krijgen.
En daar ligt het heikelepunt want elke ander paard/pony stapt ze zo weer op. dus angst voor het rijden heeft ze er niet van gekregen, alleen het rijden op die ene pony.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:48

Mijn excuses hoor ik wil nooit iemand afbreken hoor, was zeker niet slecht bedoelt.
En ja , of ze nu et op dat paard of op een ander paardje zou moeten stappen, das soms een moeilijk probleem.
Allereerst zou ik zeggen zoek altijd de fout bij de ruiter, die moet daar dus echt van overtruigd zijn , wat had ik anders kunnen doen om dit niet gehad te hebben , of op zijn minst het probleem zo klein mogelijk te houden, als je daar al zo over denkt ben je op de goede weg, dan maakt het eigenlijk niet uit of je even op een ander paardje gaat rijden om even weer op adem te komen, maar als je zegt het paard is fout van alles, nee dan zeg ik ook zou je niet beter stoppen met paardrijden en zoek een andere hobby, ga kaarten of zoiets.
Ik weet het dit klinkt zeer extreem, maar onthou de meeste manégepaarden geven een vertekend beeld van een paard, het af en toe eens wegspringen is iets dat eigenlijk bij paarden hoort, en das dus niet iets dat dit paard verkeerd deed.
Dus ik bedoel alleen , hoe kijkt je dochter naar het probleem ????
zoekt ze de fout bij het paard ?????
of zoekt ze de fout bij zichzelf ????? en ik bedoel hier niet echt een fout maar eerder een andere manier zoeken van reageren .
Alleen als ze bij zichzelf gaat zoeken is ze goed bezig , als ze de schuld bij het paard steekt is dit gewoon de verkeerde ingesteldheid, voor deze sport.

1goudvisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 15:52

Daar ga ik het inderdaad is met haar over hebben, zo had ik het nog niet bekeken.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:31

Ik zou haar eerst even een paar keer op een andere pony van stal laten rijden, zodat ze in eerste instantie het vertrouwens in pony's in het algemeen helemaal terug heeft. In deze periode zou ik met haar veel de desbetreffende pony borstelen, aaien, misschien rondjes mee stappen over het erf, of dit soort dingen. Ik denk dat ze na een tijdje dit gedaan te hebben het vertrouwen meer terug heeft, en er misschien wel weer is op wil. Je kan haar uitleggen waarom de pony het deed, misschien schrok hij? Ze schrikt zelf soms ook vast wel van dingen, gewoon zo simpel mogelijk uitleggen.
Als ze er weer op gaat kan er dan misschien het eerste half uurtje iemand naast laten lopen, en als het goed gaat het tweede half uur weer los.
Gewoon kijken hoe het gaat, en het rustig opbouwen.
Laatst bijgewerkt door Myrthe92 op 10-02-10 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:32

Waarom wil je haar er weer opzetten?

Laat haar eerst het vertrouwen weer terugkrijgen, als ze het weer durft geeft ze het vanzelf aan.
Of niet, ook prima. :)

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:22

Ik zou haar nog even niet op die pony later rijden.. zo kan ze ook in de tussentijd meer rijervaring opdoen en als ze het weer durft zal het ook weer makkelijker gaan.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:27

Ik kan alleen maar nagaan hoe ik mezelf zou voelen... ik heb heel lang angst gehad voor mijn eigen pas ingereden merrie. Nouja, angst, ik vond haar rijden eigenlijk te spannend.

Dat is niet prettig en ik heb om toch nog echt plezier te hebben in het rijden een paar keer op een heel braaf paardje gereden. Zo'n beetje van: zo kan het ook.

Dat was voor dat moment prima.

Ik denk dat je zo ook voor je dochtertje moet denken. Die pony komt wel weer een keertje. Maar voor nu is het prima als ze op een andere pony rijdt, waar ze niet zenuwachtig hoeft te zijn. Het heeft geen enkele toegevoegde waarde om haar weer op precies die pony te zetten denk ik. Het gaat er maar om dát ze nog rijdt en is dat op een makkelijke pony... lekker doen.