An easter boy (v. Koss) L1, hoop op veel leuke tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

An easter boy (v. Koss) L1, hoop op veel leuke tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 11:10

Hoi allemaal,

Wat leuk dat jullie kijken :D

An easter boy (5 jaar oud) en ik zijn inmiddels L2 startgerechtigd, maar we gaan nog lang niet over, want zo bevestigd is alles nog lang niet...

De punten variëren nog veel te veel, tussen de 172 en 192, en er zijn nog teveel dingen die niet gaan zoals ze zouden moeten gaan. Waar werken we aan:
- Ik moet beter gaan zitten.
- Ik moet mijn handen mooier bij elkaar houden
- In het doorzitten ga ik nu nog erg zwaar zitten waardoor de impuls nog al eens verdwijnt.
- Boy mag nog constanter worden in zijn hoofd/halshouding
- De middengangen mogen beter uit de verf komen, en dan vooral de middendraf.
- Het wijken naar links gaat al beter, al moet het nog beter. Het wijken naar rechts daarin tegen is helemaal niks.

Zoals jullie kunnen lezen, ik probeer echt alles goed te krijgen voor onze overstap naar het L2, en ik hoor dus ook graag op motiverende wijze onderschreven hoe ik daar samen met mijn instructrische volgens jullie verder aan kan gaan werken.

In onderstaande filmpjes hadden we 175 (2e prijs) en 172 punten, waar 2x werd gewonnen met 176. Naar mijn gevoel waren de proeven te gehaast waardoor Boy zijn passen niet zo mooi afmaakte en er wat slordigheden ontstonden. De dag daarvoor waren we ook op wedstrijd geweest. Daar was boy voor het eerst enorm angstig, wat toen toch nog 183 -6 en 181 opleverde.

Hopelijk hebben jullie nog meer aanvullingen op mijn eigen punten, ik leer graag van iedereen wat, dus leek het me leuk om mijn twee filmpjes eens op internet te plaatsen :)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:22

Ik denk dat je met je eigen 'commentaar' lijstje een redelijke reele lijst hebt gemaakt.
Ik zie idd dat je je paard wat gehaast door de proeven lijkt te sturen waardoor hij wat kort (lijkt) te gaan lopen. Wellicht als je hem meer ruimte geeft om zijn passen af te maken, hij van achteren nog wat actiever wordt. Het beeld oogt nu wat 'stijfjes'.
Je doorzitten vind ik heel nog niet zo slecht (voor het zicht) terwijl die grote paarden vaak wat lastiger door te zitten zijn.
Galop zou ik proberen hem nog wat meer door te laten springen, zonder echt harder te gaan. Zijn galop oogt nog wat vlak, wellicht kun je met wat meer sprong net wat meer activiteit krijgen.

Ik vind dat je hele nette proeven rijdt en fijn om te lezen dat je je paard netjes voor elkaar wilt hebben voor je overgaat!
Heel veel succes nog samen!! :D

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:39

ik had natuurlijk al gezegt dat ik um leuk vind :+

let erop dat hij niet net achter de loodlijn valt, verder iets rustiger tempo aannemen. Dan kan hij zijn passen beter afmaken en komt er meer rust in. waarschijnlijk komen dan ook de middengangen er beter uit.
Galop mag inderdaad iets activer, iets meer doorgesprongen en de overgang terug ook wat activer, het lijkt nu net alsof hij erwat uitvalt.
Dat valt niet mee hoor met zo'n groot paard!

Verder valt het me op dat je je handen wat breed hebt staan, en soms wat vlak maar dat is niet altijd goed te zien. En je tenen steken wat naar buiten: probeer er aan te denken om ipv je tenen naar binnen te draaien je hakken naar buiten, dan leg je gelijk je knie mooi aan het zadel.

Bewondering voor hoe je hem rijd, het ziet er vriendelijk en netjes uit! :)
Ik doe het je niet na met mijn A-tje ;)

Edit: het lijkt alsof je hem elke pas drijft, probeer je been rustig te laten liggen dan gaat het gehaaste er waarschijnlijk ook af.

__PSM__

Re: An easter boy (v. Koss) L1, hoop op veel leuke tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 11:43

Hihi jij zegt het is alsof je hem iedere pas drijft :P een ander meisje zei aan de hand van dit filmpje je hebt je benen zo mooi stil :P

Ik probeer zo min mogelijk mijn been eraan te hebben als het niet nodig is :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:03

Ik vindt het er uit zien als of je er met de handrem op rijdt.
Van de hele combinatie (jij maar Boy ook) straalt veel spanning uit! Dat komt natuurlijk ook door de voorgaande dag waarschijnlijk.
Verder vindt ik dat je hem voor de L1 wat lager en langer mag instellen. Waardoor hij ook fijner door het lijf gaat lopen.
Ik ben van mening dat hij onder zijn tempo loopt.
De midden gangen (draf en galop) zie ik nauwelijks verschil bij. Zoals je zelf al zegt is dat wel een punt waar jullie aan moeten gaan werken!
Als hij weer fijner door zijn lijf loopt is zijn nagevelijkheid ook weer veel beter.

Misschien was de angst de dag ervoor te veel voor hem. En was het misschien verstandiger geweest hem even terug te nemen naar de basis. Maar goed dat weet je toch nooit zeker. En daarnaast stond deze wedstrijd natuurlijk al geplant!

Hopelijk is hij de spaning de volgende wedstrijd weer kwijt en gaat hij weer fijn rond sjouwen.

Geef hem meer lucht van voren en ontspan zelf. Daardoor kan hij ook meer ontspannen. En veel lang en laag ook in je proefjes.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 13:00

Ik vind niet zozeer dat de hele combinatie veel spanning af straalt. Dat heb ik eigenlijk ook nog nooit echt eerder gehoord van juryleden, maar ik kan er natuurlijk wel wat extra op letten :) Zelfs afgelopen zaterdag stond er bij paard vind het spannend maar wordt netjes opgelost, dus ik denk dat het hele gespannen in deze twee proeven nog wel meevalt.

Lang en laag doen we veel, maar dat wil inderdaad op wedstrijd nog niet altijd helemaal lukken, goed om even te zeggen, daar kan ik natuurlijk altijd extra op blijven letten. In de proef pak ik hem expres meer op, aangezien hij tijdens het lang en laag nogal snel te lang en te laag wil komen, opzich tijdens training niet erg als je dan fijn van achteruit kan blijven rijden, dan komt hij vanzelf weer meer bovenin, maar dat lukt op wedstrijd gewoon weg nog niet. Als ik hem dan maar lang en laag door laat lopen staat er vaak, paard is te lang ofzo, vandaar deze oplossing.

Naar mijn idee liep boy niet onder zijn tempo, maar juist over zijn tempo, waardoor toen ik naar voren wilde schakelen, wat voor ons altijd al een moeilijk iets is geweest, boy gewoon niet verruimen kon omdat hij daar gewoon nog niet sterk genoeg voor is.. Helemaal niet erg natuurlijk. Maar juist door het tempo nog hoger te gaan leggen, gaat hij naar mijn idee nog gehaaster.

Thnx voor je commentaar, vind het altijd fijn om over ieder dingetje na te denken :D

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:08

__PSM__ schreef:
Hihi jij zegt het is alsof je hem iedere pas drijft :P een ander meisje zei aan de hand van dit filmpje je hebt je benen zo mooi stil :P

Ik probeer zo min mogelijk mijn been eraan te hebben als het niet nodig is :)

Ik vind vooral in het eerste filmpje aan het begin dat je veel drijft. Het 2e filmpje is veel rustiger, vind ook Boy daar meer ontspannen lopen, wat ruimere passen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 13:14

Nou ja, maakt niet uit hoor, ik ga er gewoon nog meer op letten :) Alle tips helpen heh :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:19

Ik moet zeggen dat ik je punten voor de 1e proef wel wat aan de lage kant vind (heb alleen de 1e proef bekeken). Voor mijn idee zag het er toch wel winstwaardig uit voor de L1. Idd iets gehaast.
Ik zou zeker niet lager en langer gaan rijden, dit is een mooie hoofd-halshouding voor wedstrijden. Dit kun je natuurlijk wel doen met losrijden maar niet in je proef. In de middenstap zou ik hem wel graag een stuk meer zien zakken in de hals, ik vind dat hij hierin te hoog blijft en daardoor minder door het lijf beweegt.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 13:23

Fitzroy, heb je zeker gelijk in, wat middenstap betreft :) In dat soort dingen zie ik zelf dus wel wat spanning terug...

Die punten, ach ik vond de punten van zaterdag veel te hoog, heb namelijk toen getwijfeld of ik af zou groeten ivm verliespunt :P zondag agh, ik vond het ook niet geweldig gaan. Ik vind het niet erg om geen winstpunten te rijden, we gaan hard zat, en hebben lekker alle tijd :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:26

Haha, dan zul je mij wel Sinterklaas vinden als ik je een keer in de ring heb. Bij mij zou je met deze proef wel winst gereden hebben. ;) Hoewel ik eerlijkheidshalve moet zeggen dat ik niet per onderdeel heb mee zitten punten, en dan kan het nog wel eens anders uitpakken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 13:27

Oh nee hoor, ik ben wel blij met ieder winstpuntje die ik krijg :) En zal niet snel zeggen dat ik een flut of sinterklaasjury had.. Zo ook dit keer, hihi als je de punten van het hele weekend bij elkaar optelt, en deelt door 4, klopt het nog wel aardig, het ware alle 4 geen hoogstandjes :P

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 20:44

Jammer 767 kijkers, en maar een paar reacties :) Niemand nog meer tips?

Hanneke184

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:52

He Pauline, iets meer rust in de proef, maar wel de activiteit van achter behouden. Hierdoor zal hij wat ruimer en krachtiger gaan lopen.

Waar is ie zo bang geweest dan? Zondag was je in Vaassen geweest zag ik. Daar heeft die van mij in November heel erg lopen spoken.

Tot binnenkort.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 15:21

Lelystad... Geen idee waarom, maar hij ging nergens meer langs...

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:23

Hé Pauline, leuk dat je een topic geopend hebt :))

Ik ga gewoon zeggen wat ik ervan vind en probeer je wat tips mee te geven.

Het wijken is idd nog een groot probleem, kun je ook erg goed zien in de filmpjes. Voor je linkerbeen gaat het redelijk, hij blijft redelijk stil in de aanleuning (ter vergelijking naar rechts). Als je wijkt voor je rechterkuit zie ik dat de voorhand totaal naar buiten toe wegloopt en de achterhand nog een meter (bij wijze van spreken) naar binnen is. Probeer hem wat rechter te houden. Dan wijkt hij maar wat minder, maar hij moet rechter in zijn gehele lichaam. Naar links is dat aardig goed moet ik zeggen, alleen schaart hij nog lang niet voldoende. En let ook op je handen tijdens het wijken, zet ze niet vast naar beneden toe. Houdt je handen rechtop naast elkaar.

Ik zie ook geen verschil in je middengangen. Je arbeidsstap en middenstap is precies hetzelfde, geef hem van voren wat meer ruimte, laat hem dus iets verlengen en dan de passen wat groter maken. In de draf heb ik het idee dat hij alleen maar snellere pasjes gaat maken als je verruimt. En in de galop moet je een stuk meer naar voren rijden, de sprongen groter maken, zo veel mogelijk grond willen pakken in die galopsprong. Hij gaat wat sneller, maar dat is natuurlijk heel wat anders dan verruimen.

Wat ik heel grappig vind is dat iedere keer als jij door gaat zitten Boy direct terugkomt in tempo. De impuls is dan ook gelijk weg. Over het algemeen vind ik zijn tempo/impuls ook nog niet voldoende. In het eerste filmpje is je tempo ietswat gehaast, waardoor hij kortere passen maakt en er geen impuls is. In het tweede filmpje (vooral in t begin) vind ik dat zijn passen wat rustiger zijn dan in het eerste filmpje.

Wat me ook opvalt is dat hij op de rechterhand iets met zijn kont naar binnen loopt. Houdt je paard recht!!

En in de eerste proef je diagonaal waar je naar stap moet en dan weer draf, een enorme slinger erin :+ Probeer alles mooi af te werken, ook al is Boy gespannen. In de tweede proef heb je in de grote volte halsstrekken ook bij de korte zijde dat je totaal van je lijn af bent. Mijn instructeur zegt dat er 3 dingen zijn waar je op moet letten: je tempo, de lijn en de houding van je paard.

En persoonlijk zou ik nog 2 seconden langer blijven staan bij het halthouden op de E-B lijn. Ik telde meestal 23-24-25 en dan ging ik weer voorwaarts.

Er zitten ook zeker wel nette stukken bij, de overgang draf-galop vind ik hel netjes. De overgang terug moet je erop letten dat hij er niet zo uitrolt, maar gelijk die impuls in de draf meepakt.

Ik geef je als advies voorlopig echt nog geen L2 te gaan starten. Alles moet eerst meer bevestigd worden. Anders beleef je geen plezier in de L2 als je nu al over gaat (ja, ik zeg het even precies zoals ik denk :P )

Heel veel succes, jullie komen er zeker wel met goede begeleiding ;)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 18:15

Hoi Ash, zoals ik al heb aangegeven :P L2 starten is voorlopig ook nog niet aan de orde :) Zit inderdaad hier en daar een slingertje in :P Normaal zitten die er niet in...

Halthouden deed ik expres wat kort, boy wil nog wel eens wat gaan schudden als hij gespannen is, en dat kon ik nu mooi voorkomen :)

De middengangen zijn inderdaad nog niet heel duidelijk, al ben ik dat qua galop niet helemaal met je eens, aangezien hij daar toch echt bijna altijd 7ens voor loopt :P

Wat betreft het lijn, houding en tempo verhaal, heb je helemaal gelijk, maarja soms mislukt dat nog een beetje :P en wijken :P haha daar gaan we nog heel hard op oefenen :P

DanielleLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:31

Over het algemeen zijn het nette proeven, maar zoals je zelf al zegt mogen er nog een aantal verbeterpunten komen voordat je overstapt. Wel een goed besluit anders gaat het je toch punten kosten.
Wat ik heel jammer vind en wat ook een heel slordig beeld geeft, is dat je paard er zo tegen inkomt wanneer jij je teugels op maat maakt na het halsstrekken. echt slordig.
Ook zou ik iets meer in je lichaam ontspannen, misschien dat je doorzitten dan makkelijker gaat. Ook het wijken gaat je punten kosten in het L2. Zoals je al zegt mag de middendraf veel duidelijker naar voren gereden worden, verzamel iets meer in de wendingen, dit geeft een mooier beeld bij het verruimen.
Verder vind ik dat hij best goed in de aanleuning is en dat zijn hoofdhalshouding niet verkeerd is. netjes. Ook is het een mooi paard. Succes met de training en je wedstrijden.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 08:55

Hij komt er op zich niet zo tegen in hoor, hij komt ook gelijk op een stille hand weer netjes nagevelijk, alleen zodra ik op wil pakken brengt hij zijn hoofd horizontaal, dat is mij ook al een aantal keren opgevallen... Eigenlijk geen idee hoe ik dit zou kunnen verbeteren, dus als er mensen zijn die daar ideën voor hebben :)

Doorzitten vind ik echt vreselijk moeilijk, dus ook daar zou ik graag nog meer oefen tips voor hebben :)

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:13

Met doorzitten hobbel je op en neer.Volgens mij moet je meer met de voorwaartse beweging mee gaan.Vanuit je onderrug meeee gaan??
Mooi paard ,kàn heel ruim lopen....denk ik.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:34

vwb halsstrekken en weer oppakken: dat moet vanuit de achterhand komen, je moet hem er echt met je been naartoe rijden. Het teugels verkorten moet je heel geleidelijk doen, het lijkt alsof je het wat abrupt doet. Bereid het goed voor.

Als dit niet goed gaat, dan is er ook wat met je aanleuning niet in orde. Je moet hem dan beter aan je been maken dmv overgangen rijden, en zijn achterhand nog sterker maken. Ik denk ook dat je meer moet gaan recht richten en bij het teugels aannemen goed je binnenbeen en buitenteugel er bij moet houden.

Bij het halsstrekken wek jij de impuls op met je benen en Boy moet de teugels dan uit je handen gaan kauwen. Zodat jij alleen je handen open hoeft te doen en hij de teugels dan meeneemt. Hij kan dit alleen maar doen als jij hem goed recht hebt gericht. Hetzelfde geldt voor de teugels weer aannemen, eerst impuls vanuit de achterhand, zodat je gewicht op de teugels krijgt en dan verkort je heel geleidelijk de teugels, ondersteund door je been.

Goed doorzitten leer je door veel zonder beugels te gaan rijden. Probeer ook de schokken vanuit je onderrug op te vangen, ontspan je wervelkolom en veer mee met de beweging. Ontspan hierbij ook je benen zoveel mogelijk, want anders druk je jezelf omhoog en kun je niet goed zitten.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 12:05

Agnes, thnx ik ga het oefenen :)

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:12

Leuk om het 2e proefje te zien. (die rij ik ook op het moment) Ik vind dat je het proefje netjes rijdt, maar er zitten nog best veel kleine stukjes in waar je makkelijk nog wat aan kunt verbeteren, zodat je daar nét dat extra puntje op krijgt. Door de gehele proef mag hij nog net iets meer met het neusje eruit, maar dat zal ook wel de spanning zijn.
Het haaks afwenden (EB en AC) kan je nog iets verder door rijden over de hoefslag voor het afwenden en dan goed begrenzen bij het afwenden, dan wordt het figuur een stuk strakker.
Bij het aangalloperen viel me op dat je dat na de hoek doet. (bijna bij de letter pas de overgang maakt) Hij springt niet helemaal van achter uit aan, waardoor hij uit balans komt en meteen een slinger op de hoefslag maakt, die jij weer moet corrigeren. Als je de overgang net iets eerder in de bocht maakt, heeft hij meer balans en is daarna meteen recht te stellen zonder slinger.
Het halsstrekken moet je veel eerder inzetten. Ik zie je de teugels pas na een halve volte echt verlengen (daar volgt hij ook niet helemaal), en in principe zou je dat toch wel in de 1e kwart van de volte al moeten doen. ('na enkele drafpassen') Natuurlijk heeft het geen zin om je teugels te verlengen als hij je hand op dat moment niet helemaal volgt, maar durf er wel iets eerder mee te beginnen. Het teugels op maat maken kan daarna iets geleidelijker met goede aanvulling van je been, zodat je daar geen storing in de aanleuning bij krijgt. (vind ik zelf ook echt moeilijk :o )
Je overgangen van en naar de middengangen kunnen idd iets duidelijker. Misschien iets eerder beginnen met terug rijden, zodat je meer tijd hebt om dat duidelijk te doen zonder impulsverlies? (je hoeft dan minder snel de rem erop te gooien, waardoor hij minder impuls verlies heeft en daardoor korter wordt in de bewegingen)
Na het halthouden wegdraven kan iets actiever, zodat er geen pasje stap tussen zit.
Over het wijken is hierboven al veel gezegd. Bij het rechtuit gaan na het wijken ook iets duidelijker recht stellen.
Dat hij bij het doorzitten iets terug komt in tempo is een kwestie van hééél veel doen. Voor jezelf is zonder beugels rijden idd een goede oefening, en verder in je training tussendoor veel kleine stukjes doorzitten, waarbij hij niet mag veranderen in tempo. Mijn pony had daar ook altijd veel last van. Hij dacht dan dat we gingen galoperen, dus kwam er spanning en kwam hij terug in tempo. Sinds ik in mijn training op de meest rare momenten stukjes ben gaan doorzitten, is het erg verbeterd :j

Voor mij is het echt leerzaam om deze proef te bekijken, zo zie ik ook veel foutjes van mezelf terug en weet ik ook weer even waar ik komend weekend op moet letten. Leuk paard en verder een hele nette proef. (bij ons had je daar wel winst bij gereden) :)

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:43

Citaat:
Hoi Ash, zoals ik al heb aangegeven :P L2 starten is voorlopig ook nog niet aan de orde :) Zit inderdaad hier en daar een slingertje in :P Normaal zitten die er niet in...

Ik zag idd dat je dat in je beginpost vermeldde, maar ik zei gewoon wat ik dacht, vandaar :P

Citaat:
De middengangen zijn inderdaad nog niet heel duidelijk, al ben ik dat qua galop niet helemaal met je eens, aangezien hij daar toch echt bijna altijd 7ens voor loopt :P

Oké, ik vind gewoon dat je het er niet genoeg uitrijdt. Misschien is het voor het L1 wel voldoende, maar voor het L2 zeker niet. Hij gaat wel iets harder enzo, maar ik vind dat hij niet verruimt en dat is volgens mij wel de bedoeling bij middengalop :P

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 16:02

Verbeteren kunnen we het natuurlijk altijd :D