Aansporen - been niet optrekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nandolufyou

Aansporen - been niet optrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 16:04

Ik heb een probleempje. Ik trek mijn been op, of in elk geval mijn hiel als ik aanspoor. Anders kan ik er niet goed bij dank ik altijd. Maar het staat niet echt netjes, dus ik moet ervan af. Mijn beugels zijn al zo lang ze kunnen, als ze nog langer of korter moeten, zit het niet goed.

Heeft iemand tips? Of oefeningen of hetzelfde probleem?

Ik hoor het graag.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:13

Aansporen doe je door je kuit wat steviger tegen de buik van je paard aan te leggen. Je gebruikt je hiel daarvoor als het goed is niet.

lon30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:19

Klopt wat Skygirl zegt. Heel veel mensen hebben zichzelf aangeleerd om aan te sporen door te schoppen met de hielen, maar correct is om aan te sporen met je kuiten. Je drukt je hielen een klein beetje naar beneden en drukt aan met je kuiten.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:23

Je moet je hakken naar beneden drukken. Heel moeilijk om het goed te doen wanneer je het jezelf verkeerd hebt aangeleerd. Misschien een idee om een keer zonder beugels veel overgangen te gaan rijden? het is handig als er iemand bij in de bak staat die je kan helpen om je been lang te houden, als je er even niet aan denkt komt hij waarschijnlijk alweer omhoog.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:54

Henkjan schreef:
Je moet je hakken naar beneden drukken. Heel moeilijk om het goed te doen wanneer je het jezelf verkeerd hebt aangeleerd. Misschien een idee om een keer zonder beugels veel overgangen te gaan rijden? het is handig als er iemand bij in de bak staat die je kan helpen om je been lang te houden, als je er even niet aan denkt komt hij waarschijnlijk alweer omhoog.

Naar beneden drukken hoeft niet perse. Ik heb te korte kuitspieren, maar zo lang ik mijn hak niet optrek en goed druk op de beugels houd ligt mijn been ook goed genoeg om netjes been te kunnen geven. Druk op beide beugels houden is het belangrijkst denk ik, want dan kun je je hak ook niet op trekken. Dus zou daar mee beginnen TS en eventueel proberen voor het mooie je hakken een beetje uit te drukken. ;)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:55

Ik denk wel dat het makkelijker is om het goed te doen dan. Je merkt meer verschil tussen je hakken uitdrukken en je hakken optrekken dan ze ''recht'' te houden en op te trekken. :)

nandolufyou

Re: Aansporen - been niet optrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 07:37

Bedankt voor de tips! Ik ga het zeker proberen!

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:23

hakken optrekken kan ook komen doordat je met je bovenbenen "klemt", probeer ook je bovenbenen te ontspannen. succes!

Jannyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:27

Iemand enkele keren naast de bak zetten en je continu erop laten wijzen.
Diegene hoeft niet te kunnen rijden, want iedereen kan zien of je je hiel optrekt. (mits je eht even uitlegd) Als je elke keer erop geattendeerd wordt word je er op ene gegeven moment zelf ook alert op waardoor je je zelf gaat corrigeren. ;) :D

Dit heeft echt wel even tijd nodig, iets aanleren is makkelijker dan het afleren. ;)

Succes!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:27

Ik heb hier ook heel veel last van, mij is op de manege altijd geleerd om je paard aan te sporen door hem te 'schoppen' met je hakken.
Tja, ik was een klein meisje en ik wist niet anders. Maar de gevolgen ervan zijn erg vervelend.
Jammer, want nu kan ik mezelf er bijna niet meer vanaf helpen.

Dus voor alle instructeurs/instructrices die mensen leren paardrijden die het nog nooit eerder hebben gedaan;
Absoluut niet aanleren om ze te 'schoppen' met hun hakken!

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:33

Veel druk zetten op je kuit en dan proberen. anders moet je het is zonder beugels proberen!

dreamingaway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:46

druk op beide beugels houden,
iemand bij de bak neerzetten en laten corrigeren als je het weer doet en dan ga je erop letten en dan word het vanzelf wel beter want dan weet je hoe het voelt en kan jij jezelf gaan corrigeren.

P_aardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:42

heej,
ik heb zelf ook dat probleem ik rijd op een manege op een manege paard,
tja ik heb het mezelf aangeleerd, dus ik ga het topic maar even heel goed in de gaten houden of er ook tips voor mij bij zitten,

wat ik wel heb gehoord van een vriendinnetje van mij is dat ze ging rijden met dunne touwtjes aan de buegels onder het paard door
als je dan je hak/hiel omhoog doet raak je dus je beugel kwijt, ofzoo :P

veel suc6 !

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:42

Met wat voor schoeisel rij je? Niet dat het daaraan ligt, maar met leren laarzen trek je al minder snel je hak op dan bijvoorbeeld met chaps, omdat die veel losser zit.
Ik reed tot een tijdje terug met chaps en trok ook verschikkelijk m'n hakken op, nu met leren laarzen is het er een stuk beter op geworden.

Het is handig iemand (instructrice?) te hebben die het steeds weer tegen je zegt. Na een tijdje onthoud je het en ga je er vanzelf veel meer op letten.
Maar zo'n aangeleerde fout is niet binnen een week weg, dat heeft even tijd nodig.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:45

je moet je benen en voeten helemaal om je paard vouwen en dan knijpen zegmaar. als je paard reageerd ontspan je je benen weer (van de voet tot de knie). na een poosje (is de bedoeling) gaat het steeds soepeler gaat en het met steeds subtielere hulpen gaat. mja ik weet niet hoe de manegepaarden zijn waar je op rijdt, ik doe het wel zo met mijn verzorgpony;P

succes!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:52

Ik heb net hetzelfde probleem als de ts.
In galop en stap gaat het al beter maar in draf blijf ik met hetzelfde probleem zitten..

Frrenkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:36

Goed je hakuitdrukken en drijven met je kuit, niet met je hiel!

hanskel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:48

Je beugels niet langer maken :n Dan kun je juist je hakken niet meer uitdrukken.
Beugels op normale maat. En op de hakken gaan staan als het ware. Niet op je tenen. Wil je aandrijven, dan span je je kuitspieren aan :)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:49

Aandrijven doe je door je hak uitte drukken en je paard moet reageren als jij je kuitspier aanspant. je laat dan meteen weer los. je drukt dus niet je kuit tegen je paard.. ;)

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 09:52

Dankjewel allemaal voor de tips! Ik ga ze zeker allemaal proberen!

elbeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:04

__Elizabeth schreef:
Aandrijven doe je door je hak uitte drukken en je paard moet reageren als jij je kuitspier aanspant. je laat dan meteen weer los. je drukt dus niet je kuit tegen je paard.. ;)

Wanneer je je kuitspier aanspant, maak je je been inderdaad lang, maar dit lijkt me eerder van toepassing wanneer je je paard terug wilt rijden?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:34

je kan ook aansporen zonder je been te gebruiken! Als je je paard leert te reageren op de energie in je lichaam. Dus als jij geheel ontspant leert je paard ook te stoppen, als jij dan engergie neemt in je lichaam gaat hij stappen en bij nog meer energie draven etc. Probeer zo min mogelijk met je benen te doen, dan hoef je ze ook niet op te trekken om met je kuit bij je paard te komen :).
In het begin als je paard niet reageert op je lichaamsenergie dan span je daarna je kuit aan. Je zult zien dat ze al snel die kuit niet meer nodig hebben
succes!

brendastral

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:36

och dit probleem heb ik ook gehad
als je paard lekker zit in draf met doorzitten heb je geluk.
Dit moet je echt vaak oefenen gewoon denken aan je hielen en naar beneden drukken en proberen met je kuiten hem aan te sporen door tegen zijn buik te duwen. zorg ook dat je stevig en het zadel zit en dat je dat zelf ok voelt en goed mee gaan met elke stap draf of galop.
veel plezier :)x

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:51

Ik heb het makkelijk geleerd:
Een briefje van 5 onder je voeten doen met het rijden, als hij valt moest ik ons mam 5 euro geven, als hij bleef zitten mocht ik hem hebben...
Dan leer je het zo ;)...
En anders weet ik het ook niet zo goed, want ik heb het gedaan tot de 5eurotruc kwam...

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:15

nandolufyou schreef:
Ik heb een probleempje. Ik trek mijn been op, of in elk geval mijn hiel als ik aanspoor. Anders kan ik er niet goed bij dank ik altijd. Maar het staat niet echt netjes, dus ik moet ervan af. Mijn beugels zijn al zo lang ze kunnen, als ze nog langer of korter moeten, zit het niet goed.

Heeft iemand tips? Of oefeningen of hetzelfde probleem?

Ik hoor het graag.

Ik heb geleerd met mijn knieën aan te sporen, dus proberen je knieën naar binnen te draaien zeg maar :P .
En aansporen met je zit, dus van voren naar achter bewegen met veel energie, ik weet niet hoe je dat uitlegt..