Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
doet dat ook.
lailapri schreef:jij wilt dat zij dat niet meer doet. Klinkt een beetje alsof je paard het zou doen om jou te pesten. Ik zie het meer als jou wat vertellen en waarschijnlijk ben je al door heel wat signalen heen gereden. Ik heb zelf nog nooit een paard gehad die het deed, maar wel eens perongeluk meegemaakt, even gestopt tong terug en even nadenken wat heb ik gedaan. 1 keer was een noodrem met een kar deed ik dat niet had het een ongeluk kunnen zijn, dus idd ik had veel te hard getrokken, andere keren had meestal ook wel een reden in dat moment.
lailapri schreef:Een tandarts kan je verder helpen, kijk bijvoorbeeld eens op de site van daan staller http://www.paardentandartstaller.nl maar je zal ook zeker naar jezelf moeten kijken, wat doe ik op dat moment waarom mijn paard doet wat hij doet. Als je nu niet ingrijpt kan het een gewoonte worden en dan is het veel lastiger op te lossen.
Citaat:Mijn ervaring met een leren bitje is dat het toch vrij harde randen heeft. Een rond gevormd bit lijkt me prettiger voor een paard. Het nadeel van een leren bitje is: het ligt plat op de tong zolang je de teugels niet aanneemt. Neem je de teugels aan dan wil het bit gaan kantelen en krijgt het paard de ene rand in zijn tong/lagen geduwd en de andere tegen zijn verhemelte .
Mijn ervaring met een leren bitje die je onder de kin van het paard moest vastmaken is ook: je bind eigenlijk (ordinair gezegd) gewoon de tong van het paard aan zijn onderkaak. Ik vond niet dat mijn pony beter op een leren bit stuurde, hoewel hij hem wel gewoon aannam en zonder problemen in zijn mond liet stoppen... Geen leren bitten meer voor mijn paarden! Daarbij: vind ik het zelf een rot idee om een leren bit te gebruiken: het is immers huid van een dode koe dat je in zijn mond hangt!
Verder is het heel belangrijk dat als je toch zo'n onding wilt aanschaffen dat je erop let dat het leer op een goede manier gelooid is. De meestgebruikte looistoofen zijn namelijk giftig en de stoffen kunnen weer vrijkomen als het paard er lekker op sabbelt. Er bestaan ook looiprocessen met nontoxische stoffen, maar dat is een veel duurder proces. Aangezien het meeste winkelpersoneel hier niets over weet, zou ik, voor aanschaf, bij de fabrikant precies nagaan welke stoffen er gebruikt worden.Citaat:Het doel van leerlooien is om een dierenhuid soepel en bestand tegen bederf te maken.
Het proces verloopt als volgt:
* huiden van herbivoren worden eerst onthaard en ontvleesd
* daarna in een kalkbad ontkalkt en geweekt (voor de soepelheid) en gepikkeld in water met zwavelzuur of zeezout
* dan komt het echte looien in stenen of houten kuipen met natuurlijke of chemische looistoffen en drogen, daarna de zeemlooiing (om de vezels soepeler te maken) in een vette oplossing
* de huiden worden daarna afgekrabd, gewalst en geschuurd (voor de glans)
* dan komt het verven met plantaardige stoffen en een beitsmiddel (om de kleur te fixeren)
* tenslotte worden de huiden gedroogd
Van een andere site:
Leerlooien is een werkwijze om de huid van dieren geschikt te maken voor kleding, schoeisel of andere toepassingen. Door het looien worden de eiwitten in de huid onoplosbaar gemaakt. Hydrolyseerbare polymeren van galluszuur zijn de nu meest gebruikte looistoffen. Andere looistoffen zijn gehydreerde derivaten van flavanolen en anthocyanidinen, de zogenaamde catechienen.
Mij lijkt het niet lekker om leer (geolied of niet) in mijn mond te houden. Iedereen die wel eens op een stukje leer/leren veter heeft gekauwd weet hoe vies het is (heel erg bitter). Het wordt viezer naarmate je er langer op kauwd. Metaal is tenminste smaakloos.