Paard gooit tong over het bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laux

Paard gooit tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:01

Zoals de titel al zegt; mijn paard gooit haar tong over het bit.
Eigenlijk zou ze dat helemaal niet mogen kunnen, omdat het bit hoog genoeg zit en alle riempjes zitten ook op een goede stand (niet te strak en niet te los).
Zodra ze haar tong over het bit heeft wordt ze heel zwaar in de mond en gaat ze de hele tijd haar tong heel ver uitsteken.
Als ik dan afstap en even in haar mond kijk slaat ze hem heel vaak weer terug.
Laatst had ik op wedstrijd 2 proeven, en beide keren met inrijden had ze het weer gedaan, gelukkig niet tijdens de proef.
Veel paarden zijn niet te sturen zodra ze hun tong over het bit hebben, dat heeft de mijne gelukkig niet.
Maar ik heb natuurlijk liever niet dat ze het doet, want ze wordt wel heel zwaar in de mond.

Hoe kun je dit voorkomen?

Lillian__

Re: Paard gooit tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:02

mijn bijna lease paard :P doet dat ook.
zijn baasje gaat een lepelbit kopen
misschien werkt dat ook voor jou paard.

dreamingaway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:03

ben het wel eens misschien kan je een lepelbitje proberen dat werkt meestal heel goed

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:05

Een lepelbit is alleen maar symptoonbestrijding, je paard probeert je te vertellen dat het bit in zijn gehemelte prikt:

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:07

Ik ken wel meer paarden die dat doen, bij de een helpt zon lepel idd maar bij de ander niet (een hengst) maar hij is idd gewoon normaal te rijden dus doen ze er verder niets aan ;)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:09

Een tonglepel is tijdens wedstrijden niet toegestaan lees ik net op internet, dat is dus niet zo handig.
Is het niet op een rijtechnische manier op te lossen? Ik wil er graag aan werken namelijk.
Laatst bijgewerkt door Laux op 07-02-10 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:09

Lauste schreef:
Een tonglepel is tijdens wedstrijden niet toegestaan lees ik net op internet, dat is dus niet zo handig.

-O-

kijk het filmpje eens, misschien dat je daar wat van opsteekt ^)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:10

Arabesk schreef:
kijk het filmpje eens, misschien dat je daar wat van opsteekt ^)

Ga ik nu doen. :j Maar hij duurt 8 minuten, wou dus eerst even vertellen dat een lepelbit niet toegestaan is op wedstrijden.
Voordat meer mensen die tip geven. ;)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:10

Niet aan zo'n lepelbit beginnen aub... kijk maar gewoon naar het filmpje! Zegt genoeg;) Heeft mijn kijk op een bit iig geheel veranderd! Probeer eens een ongebroken happy mouth bitje ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:11

Wanneer een paard z'n tong over het bit of uit z'n mond legt of achter het bit opkrult, dan is dit een uiting van verzet.
Géén verzet in de zin van "ik heb geen zin", "ik doe het lekker niet" of "klieren" oid (wat veel mensen wel als zodanig interpreteren), maar verzet omdat hij iets niet prettig vindt, gehinderd wordt of pijn heeft.
Het paard zegt in feite AU tegen de ruiter.
Wanneer de ruiter dmv een tonglepel het 't paard onmogelijk maakt om nog langer AU te zeggen, ben je dus heel wreed bezig en het is pure kwelling.

Hier nog een interessant artikel over de tong van het paard: http://www.bitloospaardrijden.info/tong.htm

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:12

jij wilt dat zij dat niet meer doet. Klinkt een beetje alsof je paard het zou doen om jou te pesten. Ik zie het meer als jou wat vertellen en waarschijnlijk ben je al door heel wat signalen heen gereden. Ik heb zelf nog nooit een paard gehad die het deed, maar wel eens perongeluk meegemaakt, even gestopt tong terug en even nadenken wat heb ik gedaan. 1 keer was een noodrem met een kar deed ik dat niet had het een ongeluk kunnen zijn, dus idd ik had veel te hard getrokken, andere keren had meestal ook wel een reden in dat moment.

Een tandarts kan je verder helpen, kijk bijvoorbeeld eens op de site van daan staller http://www.paardentandartsstaller.nl maar je zal ook zeker naar jezelf moeten kijken, wat doe ik op dat moment waarom mijn paard doet wat hij doet. Als je nu niet ingrijpt kan het een gewoonte worden en dan is het veel lastiger op te lossen.

edit een S toegevoegd :D
Laatst bijgewerkt door lailapri op 07-02-10 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:12

zoals-Arabesk al zegt is een lepel bit alleen symtoonbestrijding,
je paard gooit zijn tong over het bit omdat hij pijn heeft.
door dat het bit in zijn geheemelte prikt(ga zelf meer eens met een vork of een anders scherp ding in je gehemelte prikken niet echt fijn..)

je paard doet daarom de tong over het bit om de pijn te verzachten.

een lepel bit legt de tong vast paard kan de pijn niet verzachten en word alleen maar erger..

wil jij je paard pijn doen?
lijkt me niet.. dus ik zou opzoek gaan naar een andere oplossing dan het lepel bit, misschien is een leren bitje iets?
Laatst bijgewerkt door judith__ op 07-02-10 21:19, in het totaal 2 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:16

gedaan, deed het even met mijn nagel en niet super hard maar nu heb ik bloed |(

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:18

nou dat voelt een paard dus in zijn mond!
en door het lepel bit word het alleen mar erger!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:19

Misschien kan je er een foto van zo'n wedstrijd bij zetten? Misschien dat het wel veel simpeler is op te lossen door iets in de houding van je handen te veranderen ofzo;)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:20

Ik wil er ook absoluut geen lepelbit in duwen hoor, dat idee kwam niet van mij. :n
Heb het filmpje bekeken, word er ook absoluut niet vrolijk van.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:22

lailapri schreef:
jij wilt dat zij dat niet meer doet. Klinkt een beetje alsof je paard het zou doen om jou te pesten. Ik zie het meer als jou wat vertellen en waarschijnlijk ben je al door heel wat signalen heen gereden. Ik heb zelf nog nooit een paard gehad die het deed, maar wel eens perongeluk meegemaakt, even gestopt tong terug en even nadenken wat heb ik gedaan. 1 keer was een noodrem met een kar deed ik dat niet had het een ongeluk kunnen zijn, dus idd ik had veel te hard getrokken, andere keren had meestal ook wel een reden in dat moment.

Ik wil het probleem ook oplossen, wil mijn paard absoluut geen pijn doen. :n

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:23

nee is idd geen fijn beeld wat het filmpje geeft. maar misschien is een leeren bitje wel iiets voor jou.
schijnt het meest vriendelijk bit te zijn,

en zal waarschijnlijk niet in zijn gehelemte prikken,
waardoor het geen pijn heeft en dus de tong er niet meer over heen gooit

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:23

lailapri schreef:
Een tandarts kan je verder helpen, kijk bijvoorbeeld eens op de site van daan staller http://www.paardentandartstaller.nl maar je zal ook zeker naar jezelf moeten kijken, wat doe ik op dat moment waarom mijn paard doet wat hij doet. Als je nu niet ingrijpt kan het een gewoonte worden en dan is het veel lastiger op te lossen.

De link doet het niet.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:25

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:34

Citaat:
Mijn ervaring met een leren bitje is dat het toch vrij harde randen heeft. Een rond gevormd bit lijkt me prettiger voor een paard. Het nadeel van een leren bitje is: het ligt plat op de tong zolang je de teugels niet aanneemt. Neem je de teugels aan dan wil het bit gaan kantelen en krijgt het paard de ene rand in zijn tong/lagen geduwd en de andere tegen zijn verhemelte .

Mijn ervaring met een leren bitje die je onder de kin van het paard moest vastmaken is ook: je bind eigenlijk (ordinair gezegd) gewoon de tong van het paard aan zijn onderkaak. Ik vond niet dat mijn pony beter op een leren bit stuurde, hoewel hij hem wel gewoon aannam en zonder problemen in zijn mond liet stoppen... Geen leren bitten meer voor mijn paarden! Daarbij: vind ik het zelf een rot idee om een leren bit te gebruiken: het is immers huid van een dode koe dat je in zijn mond hangt!

Verder is het heel belangrijk dat als je toch zo'n onding wilt aanschaffen dat je erop let dat het leer op een goede manier gelooid is. De meestgebruikte looistoofen zijn namelijk giftig en de stoffen kunnen weer vrijkomen als het paard er lekker op sabbelt. Er bestaan ook looiprocessen met nontoxische stoffen, maar dat is een veel duurder proces. Aangezien het meeste winkelpersoneel hier niets over weet, zou ik, voor aanschaf, bij de fabrikant precies nagaan welke stoffen er gebruikt worden.

Citaat:
Het doel van leerlooien is om een dierenhuid soepel en bestand tegen bederf te maken.
Het proces verloopt als volgt:

* huiden van herbivoren worden eerst onthaard en ontvleesd
* daarna in een kalkbad ontkalkt en geweekt (voor de soepelheid) en gepikkeld in water met zwavelzuur of zeezout
* dan komt het echte looien in stenen of houten kuipen met natuurlijke of chemische looistoffen en drogen, daarna de zeemlooiing (om de vezels soepeler te maken) in een vette oplossing
* de huiden worden daarna afgekrabd, gewalst en geschuurd (voor de glans)
* dan komt het verven met plantaardige stoffen en een beitsmiddel (om de kleur te fixeren)
* tenslotte worden de huiden gedroogd

Van een andere site:

Leerlooien is een werkwijze om de huid van dieren geschikt te maken voor kleding, schoeisel of andere toepassingen. Door het looien worden de eiwitten in de huid onoplosbaar gemaakt. Hydrolyseerbare polymeren van galluszuur zijn de nu meest gebruikte looistoffen. Andere looistoffen zijn gehydreerde derivaten van flavanolen en anthocyanidinen, de zogenaamde catechienen.

Mij lijkt het niet lekker om leer (geolied of niet) in mijn mond te houden. Iedereen die wel eens op een stukje leer/leren veter heeft gekauwd weet hoe vies het is (heel erg bitter). Het wordt viezer naarmate je er langer op kauwd. Metaal is tenminste smaakloos.

Dit las ik in een ander topic.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:38

okee,
nouja dat is dus wat zij ervaart,ik heb vroeger op mijn manage waar ik toen reed altijd met lerenbitje gereden en moet zeggen dat ik het echt een heel pretige manier van rijden vond,

maar denk dat ieder een at anders ervaart

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:44

even off-topic: het filmpje was ook voor mij een eye-opener. Ik ga vanaf nu zonder sperriempje rijden en nog beter letten op mijn handelingen met de handen.
Wat ik zo jammer vind: het vastzetten van de handen bij het zadel is er vroeger op de manege "ingehamerd", had achteraf zo graag anders willen leren rijden, het afleren van "trekken aan de teugels" is moeilijker ;(

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:44

Inderdaad, iedereen ervaart alles anders.
Wel lastig als je iemand om advies wil vragen, iedereen spreekt elkaar tegen.

Het filmpje heeft voor mij ook een boel verandert, ik denk er nu goed overna wat ik precies fout doe.
Maar het gekke is dat ik al met een hele zachte hand rij en ik probeer alles zo goed mogelijk te doen voor mijn paard.
Als mijn paard ergens last van heeft voel ik dezelfde pijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:48

vind het wel erg goed dat je de ervaringen van andere leest. Normaal vinden de meeste bokkers dat je beter kunt luisteren ipv zelf uitproberen en nu moedigen ze je aan het zelf uit te proberen.
Ik bedoel er verder niets meer maar vind het wel een mooi contrast.