Lootje idiootje @ work in de mist

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Lootje idiootje @ work in de mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 17:56

:wave: Hoi!

Vandaag heb ik weer eens een poging tot dressuur gedaan met mijn hypere pony Lotus. Normaal is ze druk, maar vandaag was het helemaal erg en er zat alleen maar vol gas op...
    Ik heb Lotus morgen precies vijf maanden en we rijden meer buiten dan ik de bak. We proberen één keer per week te lessen, maar dit is niet altijd haalbaar.
    Lotus is niet de makkelijkste pony, ze is ontzettend druk en ontzettend voorwaarts, waardoor het tempo vaak te hoog ligt. Daarbij kán ze ontzettend gemene bokken geven, die nauwelijks tot niet uit te zitten zijn. Gelukkig doet ze dit niet vaak, maar ze wil het wel eens proberen.

Zowel Lotus als ik vinden het allemaal best lastig, dus verwacht geen perfecte foto's. Lotus vindt het lastig om op haar eigen benen te lopen en op een rustig tempo te draven/galloperen. Ik vind het moeilijk om haar goed recht te houden, het tempo onder controle te houden en zelf ook nog eens netjes te blijven zitten.. :+

Dus hierbij de foto's, commentaar en tips graag maar houd het ajb vriendelijk.. We doen ons best.. :Y)
    Mijn eigen commentaar:
    - Rug recht!! Niet zo hol maken.. (iemand tips hiervoor, heb het zelf namelijk niet zo door tijdens het rijden..)
    - Handen netjes boven de schoft houden, ik wil ze nog wel eens wat te breed zetten
    - Lotus mag af en toe wat lager in de hals...

Miranda, bedankt voor het maken van de foto's! :*

Afbeelding
    [1] Meet mij en mijn hypere pony Lotus!

Afbeelding
    [2] Instappen..

Afbeelding
    [3]

Afbeelding
    [4]

Afbeelding
    [5]

Afbeelding
    [6]

Afbeelding
    [7]

Afbeelding
    [8]

Afbeelding
    [9]

Afbeelding
    [10] Oefenen met doorzitten, hier ben ik absoluut geen ster in.. :+ Helemaal niet als ze zo hard wil/gaat

Afbeelding
    [11] Galop; Lotus dacht YIHAAAA en ik dacht MOOOINIET

Afbeelding
    [12] Mijn houding.. :x

Afbeelding
    [13] Zoef zoef

Afbeelding
    [14] Bijna klaar..

Afbeelding
    [15] Poseren..

HarmanyL

Re: Lootje idiootje @ work in de mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:58

Wat een prachtig mooie pony. Dat is het model waar ik van hou.

Let erop dat je niet in stoelzit gaat zitten. Verder komt het volgens mij wel goed met jullie!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:20

Ik vind het plaatje er zeker niet onaardig uit zien hoor Nath! Wetende waar jullie vandaan komen, zijn jullie enorm vooruit gegaan.
Ik herken bepaalde dingen in Des; voorwaarts, loperig etc etc..
Tip van mij is: gaan rijden! En daarmee bedoel ik: figuren, overgangen, wijken, stelling binnen-buiten en noem maar op.
Doen, doen, doen.. bezighouden.
Je zal zien dat ze dan vanzelf haar energie nuttiger gaat besteden :+
Je hebt haar vanachter goed voor elkaar, als ik de foto's zie. Nu de voorkant en het loperige nog. Jullie komen er wel :j

Ik denk dat je houding daarmee ook stukken beter wordt (als ze meer ontspannen loopt), als ik zie hoe ze loopt als jij doorzit: haar rug is niet ontspannen.
Dan is het ook vrijwel mission impossible om daar lekker op door te zitten. Ik ken het gevoel :)

Succes!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:29

Wat een leuke foto's! Ik vind het er eigenlijk wel goed uitzien! :D ;)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:31

Nath, jullie gaan echt vooruit!!!

Je weet zelf heel goed waar je aan moet werken, maar ik moet hier wat zeggen he....
Ik vind het lijken alsof je echt op een soort stoel zit..Ik weet niet of dat aan je zadel ligt of echt ana jou, maar probeer op die lijn te letten. Wellicht dat je holle rug dan ook recht wordt?
Juist ook hele voorwaartse paarden moet je blijven rijden, dus ook je benen goed gebruiken!

Verder vind ik echt dat er hele fijne plaatjes tussen zitten! Echt superleuk om te zien!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:40

Ik zie heel veel vooruitgang met de vorige keren Nath. Netjes hoor!
Idd wat Nicole zegt: bezig houden. Probeer ook wat temposchakelingen te rijden, die jij gaat bepalen. Dus niet alleen maar stand: race.

Voor de rest erg netjes :j

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:49

Ik wil nog even inhaken op wat Janneke zegt: ik zie je nog niet op je billen zitten.
Ook dat komt me bekend voor, bij mezelf.
Hoe is je ademhaling tijdens het rijden? En rijd je wel eens overgangen puur op ademhaling?

Je zou je eens kunnen verdiepen in Centered Riding, daar ben ik zelf erg mee geholpen :)

Verder zou ik eerst aan het rijtechnische gaan werken en dan wordt je houding ook beter, denk/vind ik.
Op een paard wat rot loopt (en dat bedoel ik niet negatief!), kan je onmogelijk lekker, goed en ontspannen zitten.. want de effecten voel je in je lijf. Ik praat uit ervaring: rugpijn, pijnlijke liezen, knieën die pijnlijk worden etc etc...

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:03

wat een superleuke fotos!
Mooi beest ook!
Een klein tipje, probeer je benen wat minder af te steken naar voren. Dit komt misschien ook door het zitprobleem wat boven mij al genoemd wordt :D. Het lijkt soms ook alsof je je eigen rug en bekken 'vast' zet. Hierdoor raakt je onderlijf uit balans. Dit zie ik met name in foto 2,7 en 9. Als je je rug ontspant en je bekken meer kantelt zit je automatisch meer op je billen, en gaan je benen waarschijnlijk als vanzelf weer wat naar achter. Verder super!

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:21

Ik vind het er goed uitzien hoor, netjes! Je zou je benen nog iets verder naar achter mogen leggen zodat het plaatje wat meer klopt. Leuke pony! :)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:02

Dat ziet er helemaal niet slecht uit hoor, je bent streng voor jezelf. Er zitten in ieder geval genoeg goede momenten tussen, dus die ene galopfoto zullen we dan maar vergeten :D Jullie zijn op de goede weg.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:07

Stoelzit?Dat is juist met een naar achter gekanteld bekken!
Jij zit juist met een naar voren gekanteld bekken.
Probeer als je rijdt om,voor je gevoel,je onderrug iets naar achteren te duwen.Alsof er een hand tegen je onderrug ligt die je weg wilt drukken.Met lichtrijden niet je buik naar voren brengen maar inbeelden dat er iemand je aan je hoofd omhoog trekt.
Pony loopt voor zo weinig oefenen best netjes hoor,leuk type!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:08

Vind het er super goed uitzien!
Probeer je handen bij elkaar te houden,
en je hakken uit te zetten! ( maak je je ook zwaarder mee
als je pony zo flot is!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:25

Vind het er goed uit zien Nath, komt echt wel goed met jullie! Blijft een prachtpony :+: Jullie zijn mooi stel samen! :D

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:28

Ik vind het er helemaal neit slecht uit zien! Toen ik het verhaaltje las dacht ik; oh help, nou gaan we t krijgen, maar ik vind het er best netjes uit zien! :)

Probeer er op te letten dat je je been niet te ver naar voren steekt, daardoor ga je al gauw in stoelzit zitten... Heel veel succes samen! :)

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:02

Ziet er goed uit Nath, jullie gaan duidelijk vooruit :j

Commentaar omdat het moet, probeer om de rust er wat meer in te krijgen door veel overgangen, wendingen en (korte) lijnen te rijden en d'r zo bezig te houden :)

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:06

ziet er leuk uit :D
nou het meeste commetaar is gegeven dus ik hou mijn mondje :x

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:11

Leuk nath om jullie weer eens zo te zien rijden.

Ondanks het hyperen let ze toch wel op je zo te zien aan de foto's, maar ik denk dat ze wel wat harder aan het werk kan dan dit ~~}>
Doe veel dingen die haar verrassen, rijd bijvoorbeeld slangenvoltes of achtjes waarbij je soms anders beslist dan zij verwacht. Zo krijg je waarschijnlijk de aandacht wat meer op jou.

Voor je holle rug, ik denk dat je een beetje teveel aanspant, probeer eens wat spiergroepen te ontspannen en kijk naar het resultaat of laat iemand kijken. Al ik denk dat je houding vanzelf komt als Lotus beter gaat lopen :j

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 21:48

Heel erg bedankt voor de reacties en tips allemaal! Hier heb ik echt wat aan en ik ga zeker mijn best doen om er wat mee te doen! :j
Stoelzit was mij idd ook opgevallen, maar heb de hoop dat als mijn rug minder hol wordt, de stoelzit ook wat minder wordt. Heb al geprobeerd om met langere beugels te rijden, maar dat werkt alleen maar nóg nadeliger voor mijn houding. :o

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:58

Gezien het type zadel wat je hebt zal een gaatje korter eerder helpen denk ik.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 08:15

Hoi Nath,

Ook ik vind het er helemaal niet verkeerd uitzien. Je houding is al uitgebreid over gesproken, zelf heb ik daar ook moeite mee, ik steek snel mijn benen af naar voren (en dan nog in de kapstokstand). Wat mij helpt is een stuk in verlichte zit te rijden en dan proberen die beenstand aan te houden wanneer ik weer ga lichtrijden. Probeer dan ook je bekken iets naar voren te kantelen. Succes ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 08:21

ik zie niks schokkends :D :D

wat ik je zou vertellen als ik je instructeur was is dat je wat meer moet ontspannen. Ik zou wat meer lossigheid willen zien aan de voorkant :) zeker bij de zoef momenten :)

Brittiikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:42

mooi!
alleen lijkt het als je er heel bang opzit :$

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:50

Reageer niet zo snel in een HAW topic, want veel tips heb ik niet in huis, maar dit ziet er echt niet verkeerd uit.
Inderdaad wel proberen je benen eraan te blijven houden, ook als ze loperig is, is moeilijk ik weet het. Overgangen rijden en hopen dat ze daar niet heter van wordt. Als ze meer ontspant in d'r rug, kun je vanzelf makkelijker gaan zitten.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:53

Ook ik vind het er niet eens zo heel verkeerd uit zien! Echt een leuke pony! Als ze zo loperig is veel overgangen rijden. Komt het niet door het koude winterweer dat ze zoveel energie heeft? Helpt het niet om haar van te vorne even te longeren :)
Offtopic: wat heb je eenl euke trui aan!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:54

Als jij de spanning uit jouw lichaam haalt en je rug niet zo hol maakt dan zit je prima. Ik kan wel aan jouw gezicht zien dat je het soms eng vindt als er weer een zoefmoment komt. Probeer dan toch te blijven zitten en niet te gaan hangen aan de teugels. Veel rijplezier nog samen.