verruimen ipv van versnellen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

verruimen ipv van versnellen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 13:20

Hoi,
Ik heb vaak als ik de middendraf wil doen dat het paard niet verruimt maar versnelt, heeft iemand een tip hoe je goed kan zorgen dat je paard echt verruimt en niet gewoon harder gaat draven?
Groetjes.:)

Smoethie

Re: verruimen ipv van versnellen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 15:24

balkjes heel veel balkjes:D
tenminste datheeft bij mij veel geholpen.
leg op één lange zijde balkjes neer.
en leg die net iets verder dan zijn passena achter elkaar.
de eerste twee drie keer zou je merken dat zijn passen verkleint drijf hem dan goed door zodat hij zijn passen groter moet maken. versnelt hij neem hem dan terug en ga weer verder nu moet die wel en begint het kwartje vanzelf te vallen ;)
bij mij hielp het egt heel goed
heb het een paar weken gedaan en balkjes verminderd en nu is het een plaatje

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:10

Idd balkjes, hiermee train je zijn achterhand en die wordt dan sterker, zodat hij kàn verruimen. Dus bij bovenstaande tip is de pony niet gaan verruimen omdat de balkjes verder weg stonden, hij is gaan verruimen omdat door dat balkjes lopen zijn achterhand sterker is geworden.
Veel overgangen en tempowisselingen rijden maakt hem ook sterker en alerter. Succes :)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:22

Je kan ook op de lange zijde veel tempowissselingen rijden. Dus gewone draf, been eraan en zorgen dat het paard snel weg is en na een paar passen weer terug. Op een gegeven moment dusdanig terug dat hij langzamer gaat dan de arbeidsdraf maar wel achter actief blijf. Heb je geen instructeur waar je les van krijgt?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:27

ik heb het altijd zo geleerd:
Eerst ga ik lichtrijden en neem ik hem eerst wat terug, verzamel ik hem. Ik wil dat hij van voor stijgt, want hij moet stuwen vanuit de achterhand en dat gaat dus moeilijk zijn voor je paard als zijn achterhand er niet bij is.
Vervolgens kijk ik welk voorbeen naar voor komt. Komt links voor dan geef ik been met rechts, want op dat moment komt zijn rechterachterbeen naar voor en wil ik dat hij dit verder weg zet, dus geef ik been. Daarna komt het rechtervoorbeen naar voor en laat ik mijn linkerbeen voelen.
Mijn handen geef ik een centimetertje toe. Hij krijgt wel de ruimte, maar hij mag niet uit elkaar vallen.
Ik zie veel ruiters met beide benen drijven, dit snap ik echter niet goed. Je ziet bv. Anky in de uitgestrekte draf toch ook niet met beide benen prikken, maar (vind ik toch) duidelijk links-rechts-links-recht.
En de eerste keren zal het paard wel iets versnellen. Dat komt omdat hij misschien nog niet de kracht en de handigheid heeft om het zo te doen.
succes ermee.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:33

x_Quinta_x schreef:
Ik zie veel ruiters met beide benen drijven, dit snap ik echter niet goed. Je ziet bv. Anky in de uitgestrekte draf toch ook niet met beide benen prikken, maar (vind ik toch) duidelijk links-rechts-links-recht.

Dat komt omdat dat heel veel mensen niet eens geleerd wordt wanneer en hoe ze aan moeten drijven. Zijn helemaal niet gewend om te voelen welk been waar is, dus doen maar wat.

Moet zeggen dat ik het met mijn Hafje ook wel eens verkeerd zit hoor, als hij loperig wordt is hij wel heel vlug en als hij zich dan strak in de rug maakt is het in draf niet zo simpel meer te voelen.
Laatst bijgewerkt door Sosha op 07-02-10 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:35

x_Quinta_x schreef:
Eerst ga ik lichtrijden en neem ik hem eerst wat terug, verzamel ik hem. Ik wil dat hij van voor stijgt, want hij moet stuwen vanuit de achterhand en dat gaat dus moeilijk zijn voor je paard als zijn achterhand er niet bij is.
Vervolgens kijk ik welk voorbeen naar voor komt. Komt links voor dan geef ik been met rechts, want op dat moment komt zijn rechterachterbeen naar voor en wil ik dat hij dit verder weg zet, dus geef ik been. Daarna komt het rechtervoorbeen naar voor en laat ik mijn linkerbeen voelen.
Mijn handen geef ik een centimetertje toe. Hij krijgt wel de ruimte, maar hij mag niet uit elkaar vallen.
En de eerste keren zal het paard wel iets versnellen. Dat komt omdat hij misschien nog niet de kracht en de handigheid heeft om het zo te doen.
succes ermee.

Super uitgelegd! +:)+ Was al bang dat ik het hele verhaal zou moeten typen :o

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:36

Dus TS, misschien wringt daar jouw schoentje en zeg je tegen je paard met de benen: 'sneller sneller sneller' maar denk je in je hoofd 'verruimen verruimen verruimen'

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:37

Ook niet te veel ineens verwachten, beginnen met een paar passen een heel klein beetje.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:39

Er zijn hier al verschillende tips gegeven.
Eerst moet je het paard sterker maken, dus door veel tempowisselingen te rijden en veel overgangen.

Een trucje waar je daarin kan gebruiken is in de draf te lichtrijden en bij het verruimen, zelf iets langer uit het zadel te blijven.
Je kan door je gewichtverplaatsing ed zelf heel veel regelen in het afmaken van de passen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:40

Dat is handig als je straks moet gaan doorzitten liesje... Dan staat hij stil?

Hij zal het toch op je been moeten gaan doen. Je gewicht moet gewoon normaal blijven volgen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:43

Annemeik schreef:

Hij zal het toch op je been moeten gaan doen. Je gewicht moet gewoon normaal blijven volgen.

Het is een trucje.
Dat betekent dat je paard hierdoor leert verruimen en jij het leert te voelen. Dat je dit kan gebruiken voor het aanleren.
Door te oefenen maak je hm sterk, en straks bij het doorzitten kan je vanuit hier verder werken.

Uiteraard is het moment van lichtrijden langer maken secondenwerk
Laatst bijgewerkt door Attitude op 07-02-10 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:44

Annemeik schreef:

Alleen op je been? Verruimen alleen op je been?
Leg dat eens uit?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:46

Trucjes zorgen er later voor dat je alleen de trucjes kent, je kan beter gewoon de goede hulp geven en zorgen dat je iedere keer de goede reactie krijgt en daarbij belonen.

Als jij been geeft, moet het paard reageren. Als jij iedere keer een gewichthulp aan een oefening hangt, gaat het paard het later allemaal door elkaar halen en maak je het veel te moeilijk. Simpele hulpen geven.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:48

True

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:58

Annemeik schreef:
Trucjes zorgen er later voor dat je alleen de trucjes kent, je kan beter gewoon de goede hulp geven en zorgen dat je iedere keer de goede reactie krijgt en daarbij belonen.

Als jij been geeft, moet het paard reageren. Als jij iedere keer een gewichthulp aan een oefening hangt, gaat het paard het later allemaal door elkaar halen en maak je het veel te moeilijk. Simpele hulpen geven.

Met alleen been geven kom je er niet. Daarmee krijg je in ieder geval geen verruiming.
Je hebt met het gehele scala te maken.

Een paard moet eerst wel snappen wat je bedoelt.
Een paard is ook niet vanuit zichzelf gelijk recht, daarvoor moet je ook met een onweg richting het rechtgerichtheid komen.
Zo is het ook met verruimen, ook met verzamelen etc etc.

Door alleen 'terug te rijden ' verzamel je niet. Met alleen been verruim je niet.

Je zult eerst 'grote' hulpen ( duidelijke hulpen) moet geven om iets duidelijk te krijgen en dit te herhalen, daarna kan je steeds meer terug naar het kleinere.

Leg eens uit hoe je alleen met beenhulp een verruiming krijgt?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:03

Hoi Liesje, ik heb boven beschreven hoe dat kan.

Hoe kan dan een anky of een edward een verruiming rijden. Die ruiters zie je helemaal niets doen. Een paard kleine tikkies van het been en die paarden zijn weg. Ik zie ze niet groots doen met armen benen en romp.
Ik vind toch dat je bij dressuur muis en muisstil moet zitten. Dus op dat vlak deel ik je mening niet. Sorry

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:08

Met mijn paard lukte het ook maar niet.
Toen ben ik hem gaan longeren om te kijken of hij het wel kon, zodra hij enige verruiming liet zien beloonde ik hem met mijn stem.
Onder het zadel ben ik het op de lange zijde gaan oefenen en dan eerst aan een lange teugel.
Toen dat goed ging ook op de diagonaal.
Het lukt nog niet altijd even goed, maar hij begint het steeds meer te snappen.

Als hij moet verruimen zeg ik het ook altijd met mijn stem en vertel ik hem steeds als het wel of niet goed is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:14

x_Quinta_x schreef:

Hoe kan dan een anky of een edward een verruiming rijden. Die ruiters zie je helemaal niets doen. Een paard kleine tikkies van het been en die paarden zijn weg. Ik zie ze niet groots doen met armen benen en romp.
Ik vind toch dat je bij dressuur muis en muisstil moet zitten. Dus op dat vlak deel ik je mening niet. Sorry

Met alleen been geef je voor geen ruimte :D
En geloof me, Edward zal bij een 4-jarige echt wel grotere en zichtbaardere hulpen geven dan dat hij tijdens de GP-proefjes doet. Daarbij kun je onzichtbaar nog een heleboel gewichtshulpen geven, hoor, ik ben ervan overtuigd dat Anky en Edward dat ook doen.
In de opleiding van een paard geef je wel vaker hulpen die je later gaat minimaliseren, maar je moet je paard wel eerst duidelijk kunnen maken wat je van hem wil. Die truc die Liesje23 geeft kan bij veel paarden best goed werken.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:16

x_Quinta_x schreef:

Ook die paarden leren het op een andere manier.
Tuurlijk zie je dat bij hen niet meer, omdat die paarden hoger geschoold zijn.

Je hoeft ook niets groots te doen met je armen of benen en romp.
Je blijft alleen een tikkeltje ( fractie van een seconde) langer in de lucht.
Je geeft je paard hiermee dus een tikkeltje meer ruimte om zn passen langer en ruimer te maken.

Maar ik vermoed dat sommige mensen dat ruitergevoel gewoon niet hebben.

Leg me dan maar bijvoorbeeld eens uit hoe je een travers aanleert.
Ook daar heb ik trucs ( hulpmiddel) voor om het aan te leren. Daarna werk je naar het kleinere toe, en kan je gaan verfijnen.
Hetgeen hoe het aangeleerd wordt, zo voer je het uiteindelijk uiteraard niet uit.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:45

Mij is het ook verkeerd aangeleerd:
als beginner al als iets simpels.

vooruit drijven met bijde benen, en niet te snel gaan.
Als het paard in galop springt is het niet erg, want dan let ie inieder
geval op het been.
verder niet uit elkaar vallen.

daarom drijven dus ook mensen met 2 benen omdat ze niet anders weten..

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 18:44

Okee bedankt allemaal:)

Mascha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:00

Je moet ook in het naar voren rijden blijven schakelen.
Dus een beetje naar voren en nog een beetje en dan nog een beetje.
Ook in het terug rijden kan je dit doen, dus terug en nog een beetje meer terug.
Een paard leert nl. van herhaling dus als je na t naar voren schakelen altijd meteen terug rijd gaat je paard altijd meteen terug en blijft dan niet meer voorwaarts denken.
En juist dat voorwaartsdenken is zo belangrijk voor je verruiming. (voor al je oefeningen is t belangrijk)

ZaffJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:25

Hee,
Bij mij is het ook een kwestie van heel veel oefenen,
Eerst ging Zaff ook veel meer naar voren dan dat ze verruimde,
maar heb ook veel van deze dingen hierboven gebruikt,
en gaat het steeds beter. En soms moet je gewoon even het knopje vinden :)

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:42

Annemeik schreef:
x_Quinta_x schreef:
succes ermee.

Super uitgelegd! +:)+ Was al bang dat ik het hele verhaal zou moeten typen :o

Werkt dit echt?

Ik heb namelijk een kanjer van een paard (1m83) super braaf en werkwillig. Niks op aan te merken. En 9 jaar (heb hem 2 jaar)
Hij was heel zwak in het begin, maar vanaf deze winter ben ik harder aan het trainen (als het weer natuurlijk meezit)
Mijn paard kon 2 jaar geleden helemaal geen middendraf, nu moet ik hem eerst verzamelen dan vooruit rijden, dan voel ik hem goed zweven
Dit is wat ik wil voelen maar hij gaat veel te snel, dat is het probleem. Kan ik dit door jullie methode beteren???
Ik wil dat hij nog beter omhoog komt met die benen....