Zo leren rijden??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Zo leren rijden??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 22:03

Kwam net via startlijsten.nl op de onderstaande site

www.dressuurlesonline.nl

Tegen betaling kan je privéles krijgen van Edward Gal, zoals het introfilmpje zegt...

Wat is dit nu allemaal voor commerciële onzin???? Moeten er nog meer flopruiters komen?

Tartarus

Re: Zo leren rijden??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:07

Ik denk dat je er wel dingen van kunt opsteken, maar dat het voor menig ruiter weinig zin heeft. En dan voornamelijk omdat de paardjes van Edward wel heel wat anders zijn de de paardjes van de meeste bokkers.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:08

Tja, ik heb dus een filmpje bekeken (gewoon nieuwsgierig), en laten we wel wezen voor 1,30 kun je je nu niet direct een bult vallen ;).
Het zijn gewoon aanwijzingen en tips die je kunnen helpen om een bepaalde oefening beter voor elkaar te krijgen. Als je zelf een goede instrukteur hebt, kan deze je dit ook vertellen, maar dan nog zoveel instrukteurs zoveel meningen en om de visie van een (andere) topruiter/instrukteur er bij naast te leggen zeg maar, is het toch best interessant. Elke tip is dan meegenomen vind ik.
Tuurlijk is het commercie, maar daar maken zoveel bekende ruiters/trainers 'zich schuldig aan'. Vind dit wel een hele uitgekiende variant en getuigd m.i. van ondernemingszin en inzicht. Tis een keer wat anders dan een kledinglijn en/of harnachement.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:11

vraag me af of het alleen een video is van hoe HIJ de oefeningen uitvoert ('probleemloos' dus) of ookm et uitleg over de hulpen en oplossingen voor bepaalde problemen zoals uitzwaaien enz.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:18

In het filmpje wat ik bekeken heb, liet hij ook zien hoe het niet moet. Gaf aan welke hulpen er bij de oefening horen en wat je kunt doen om een probleem te verbeteren. Gezien de duur van een filmpje toch best wel veel info. Maar goed, dat is mijn mening.

Beau_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:08

Je kunt er echt wel van leren maar ik zou het niet zo snel doen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:11

Op youtube staan ook genoeg clinics van Edward Gal, heel leerzaam. Denkt toch niet dat ik hiervoor ga betalen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 14:56

aslo schreef:
In het filmpje wat ik bekeken heb, liet hij ook zien hoe het niet moet. Gaf aan welke hulpen er bij de oefening horen en wat je kunt doen om een probleem te verbeteren. Gezien de duur van een filmpje toch best wel veel info. Maar goed, dat is mijn mening.

Hoelang duurt een filmpje dan?

Dergelijke info kan je ook in een goed ruiterboek krijgen, denk ik dan... Het gevoel kunnen ze de ruiter niet uitleggen denk ik, dat moet een ruiter gedeeltelijk hebben en kan een instructeur die de combinatie kent een klein beetje uitleggen denk ik.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:58

ik denk niet dat je er van leert, het is puur commercieel

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:59

je zal er vast wel iets van leren.. alleen vind het beetje dom om voor een filmpje te betalen sorry hoor maar waarom zou je er voor betalen kijk 1.30 is natuurlijk niet veel maar vind gewoon beetje dom mijn mening ! maar goed je zal er vast wel iets van opsteken !

ladydevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:01

lijkt me puur commercieel maar er zullen zat mensen zijn die het leuk vinden zo'n filmpje te bekijken

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:08

Tuurlijk zullen er mensen zijn die het zullen kijken, en tuurlijk zijn er ook mensen die denken: zó kan het ook. En het kan ook op die manier, maar er zijn maar weinig mensen die het zo van het filmpje na kunnen doen.

xx_tassjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 07:35

ik denk weldat je e iets van leert, maa op youtube staan zulke filmpjes gratis

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 07:42

Je zal der vast wel iets van opsteken, maar als er niemand is die je vanaf de grond helpt kan je ook minder duidelijk zien wat je fout doet. Daarmee bedoel ik kleine dingetjes die je zelf niet altijd gelijk door hebt (een hand die te ver van de hals af gaat etc. etc.), maar wel belangrijk zijn.

Maar ik denk wel als een oefening erin zit dat je dan lichte problemen met zijn tips makkelijker kan oplossen :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 15:06

Oke, een paar korte meningen hier....

Wil nu mijn eigen mening nog even uitgebreid uitleggen...

Ik snap niet dat mensen hier in trappen. Het is commercie alom. Allereerst heb je de manegeruiters die idolaat zijn van Edward en zijn wonderpaard. Deze beginnen te prutsen met hun verzorgponys/manegepony's. Zonder begeleiding, maar ze onthouden wat hun eigen hulpen moeten zijn. Als het niet lukt, ligt het niet aan henzelf... Ze doen immers precies wat er gezegd wordt. En dáár gaat het mijns inziens verkeerd... Het gevoel mist bij veel van deze ruiters, en het gevoel kan je ook niet leren zonder iemand op de grond. Een training zal bij hen ook draaien om het filmpje dat ze hebben gezien, terwijl een training véél meer omvat.
Dit laatste krijg je ook bij het overige aantal ruiters die hier hun lessen zoekt, de training draait om één oefening, (na de opwarming, die zij hopelijk niet vergeten) wordt eentoning voor het paard en als het niet lukt zal training voor paard en ruiter niet meer leuk zijn. Naar mijn idee raak je door dergelijke filmpjes in je training in een neerwaartse spiraal...
Je moet een heel creatieve ruiter zijn, wil je je training in een stijgende lijn laten resulteren en ook afwisselend houden voor jezelf en je paard...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:48

Als je geen ruitergevoel hebt, zul je dit ook nooit krijgen/leren, ook al les je nog zoveel. M.i. is ruitergevoel een 'aangeboren' iets. Je kunt het middels hele goede les wel enigszins ontwikkelen, maar daar houdt het dan ook mee op. Ik denk dat het juist goed is om zoveel mogelijk info te verkrijgen en niet op 1 enkele instructeur af te gaan, temeer omdat de goede voor de meeste ruiters niet te betalen zijn, niet dik bezaaid zijn en/of ze hebben het geld er niet voor over. Ik zie weinig/geen verschil tussen betalen voor: een boek, een les, een clinic, een dvd of een filmpje zoals dit. Voorkeur gaat uit naar les, makkelijk zat, maar alle bijkomende/aanvullende info is wat mij betreft welkom. En dat ruiters dan gaan zeggen, ja maar dat heb ik zo gezien/geleerd van een filmpje van Edward Gal, dus .... zegt meer over die persoon dan over in dit geval Edward Gal. Dat mensen (dan) éénzijdig trainen zegt ook meer over hun zelf dan over in dit geval maar weer Edward Gal. Een ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten.

Maarre, heeft één van jullie zo'n filmpje (al) bekeken ? Zoniet, hoe kun je er dan over discussiëren, er een mening over vormen ;) ?

Steffie_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:49

ik vind het echt maf, ieder paard is anders en je kunt dit niet toepassen wanneer je bezig bent, aangezien je de tips op het moment van rijden nodig hebt. Vind ik dan..

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:03

Ik moet zeggen dat ik me bij aslo aansluit. Betalen voor een boek, dvd of clinic lijkt me gelijk aan betalen voor een filmpje. En om eerlijk te zijn: zien is over het algemeen geloven en veel beter doen. Een boek heeft wat dat betreft volgens mij zelfs minder waarde dan zo'n filmpje waarin je ook kunt zien hoe het zou moeten. Ze zeggen wel eens: een plaatje zegt meer dan duizend woorden... Hoe veel woorden is een filmpje dan wel niet waard?
En inderdaad: je vorm van training blijft je eigen verantwoordelijkheid. Dit is gewoon een extra informatiebron, net als bijvoorbeeld dit forum. ;)

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:25

Tuurlijk steek je er altijd wel wat van op, maar zodra je de techniek moet gaan toepassen op je eigen paard zonder begeleiding, dan wordt het moeilijk....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:27

Voor de filmpjes moet je met je paard al redelijk op dat niveau zijn en in mijn ogen, de 2 filmpjes die ik heb gezien geeft hij tips die een instructeur ook geeft als je op dat niveau bent. Dus die filmpjes heb je ook niet nodig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:27

Gosh, krijg via hyves een berichtje dat Anky ook al een education center heeft....

Edit: De eerste video van Anky is een stuk aannemelijker volgens mij dan wat Edward er op heeft staan... Maar revolutionair zoals de site zegt, in mijn ogen echt niet... :n

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:30

Ik vind het idd een leuk en best leerrijk medium. Idd echt leren rijden moet je hier niet van verwachten en is ook de bedoeling niet. Het zijn gewoon de meest voorkomende oefeningen die uitgelegd worden in stappen, en je waarschuwt voor valkuilen.

En idd voor die paar centen, heb je kijkplezier en kan je iets opsteken

westerwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:23

Het is misschien best leuk om de filmpjes te zien, maar of je er echt wat van leert :? ???
En ik moet zeggen voor die 1,30 wil ik nog wel een filmpje gaan kijken (vooral uit nieuwschierigheid }> ), maar bij Anky moet je je eerst registreren en dan nog € 12,50 betalen.... :roll:
Nou dat dacht ik dus niet.... :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 14:25

westerwind schreef:
Het is misschien best leuk om de filmpjes te zien, maar of je er echt wat van leert :? ???
En ik moet zeggen voor die 1,30 wil ik nog wel een filmpje gaan kijken (vooral uit nieuwschierigheid }> ), maar bij Anky moet je je eerst registreren en dan nog € 12,50 betalen.... :roll:
Nou dat dacht ik dus niet.... :n

Zoveel? Of kan je dan ten alle tijde filmpjes uploaden e.d.??
Ik vond de opzet van Anky een stuk beter, moet ik zeggen...

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:36

Ik denk niet dat je er van leert rijden, maar ik denk wel dat het helpt bij de beeldvorming van oefeningen. Dat vind ik dan positief, echter ik zou er niet voor willen betalen.