Opstappen Jonge Fjord.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StefenYnia

Opstappen Jonge Fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 12:13

Sinds zeer kort ben ik de trotse "mamma" van een bloedmooie Fjordenmerrie. Ze is 7, moet nog veel leren daar ze nog niet -zo- lang onder het zadel is, maar is SUPER braaf tot noch toe, onder het zadel. Ook bereden.

Alleen... 1 klein probleempje. Ze wil niet echt goed stilstaan met opstappen. Een krukje vindt ze maar niets, dus het wordt toch gewoon opstappen, maar ze loopt telkens achteruit. Het is niet extreem, ze probeerd niet te 'vluchten', maar het maakt het opstappen voor beiden niet echt ideaal, lijkt me. (En ik moet erbij zeggen, zodra je zit is ze mak als een lammetje!)

Ik wil niet altijd afhankelijk zijn van een ander die mijn paard moet vasthouden, dus ik zoek naar wat oplossingen die ik eventueel zou kunnen proberen.

Ik heb zelf al gedacht aan gewoon wat extra tijd besteden in op en afstijgen (Meerdere malen op en afstijgen, achter elkaar). En natuurlijk goed belonen met knuffels en af en toe eens een stuk peen om haar te leren wanneer ze het goed doet.

Maar ik dacht: Misschien zijn er nog mensen met andere vindingrijke oplossingen (En ja, ik weet ook wel dat ik nog hard moet werken aan de relatie met mijn paard, dus dat kan buiten beziening gehouden worden!). Vandaar mijn vraag. :-)

Alvast bedankt!

Jasmijn159

Re: Opstappen Jonge Fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:15

Hoe stap jij zelf op? Gaat dat snel en soepel of blijf je heel lang op 1 beugel hangen?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:17

met haar kont tegen de bakrand zetten..dan kan ze niet naar achter lopen..

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:19

Ik zou toch gaan oefenen op stilstaan aan de hand.. het maakt niet uit waar.. maar steeds weer even 10 seconden stil laten staan, en dan uitgebreid belonen.

Dan oefenen op naast het krukje (en andere voorwerpen) stilstaan, belonen, en later weer herhalen..

Ook als je dan zover bent dat ze netjes stilstaat bij het opstijgen flink belonen

zo leert je paardje dat stil staan als jij dat wil prima is.
succes met je paardje.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 12:21

Het opstappen gaat over het algemeen wel soepel, ik blijf niet 'hangen' (Ik ben redelijk lang en ondanks dat ze heel groot is voor een Fjord, is het niet bepaald een Shire of Clydesdale!). De eerste keer dat ik op haar stapte, reed ik buiten, lag er veel ijs en slipte ik de eerste keer, maar dat komt nu niet voor.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:22

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn 3,5 jarige.
Aan de hand staat hij stil zodra ik zelf stil sta en als ik zeg dat hij moet wachten. Ik heb geprobeerd iemand mijn paard vast te laten houden en dat hielp wel een beetje maar ik wil niet afhanklijk zijn van iemand anders.

Wat ik nu doe is opstappen (iemand houd hem vast) en dan rijden en wanneer ik klaar ben afstijgen en gelijk weer opstijgen. Dat dan een stuk of 3-4 keer achter elkaar en dan terug naar stal. Dan kan ik die keer daarna bijna gelijk opstijgen.
Misschien helpt het bij jou ook?
Laatst bijgewerkt door _Jessie op 04-02-10 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:22

Wanneer loopt zij naar achteren? Zodra je je voet al in de beugel hebt gezet? Heb je je teugels los bij het opstappen?

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:24

Je moet in iedergeval zorgen dat je niet weer terug stapt als je paard achter uit stapt. Als je bezig bent met opstijgen ook doorgaan. En zorgen dat je snel bent,
En inderdaad wat je zegt oefenen en belonen. En niet straffen als ze het fout doet maar als je opstapt en ze gaat achter uit dan stijg je gelijk weer af en doe je het op nieuw. en als ze het dan goed doet niet gelijk stoppen maar nog een paar keer doen.
Als het dan goed gaat zet je haar weg en doe je de volgende dag netzo weer !!

veel succes !!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 12:50

Lins_Vetra schreef:
Wanneer loopt zij naar achteren? Zodra je je voet al in de beugel hebt gezet? Heb je je teugels los bij het opstappen?

Eingelijk al zodra je klaarstaat om je voet in de beugels te zetten. Ik heb de teugels losjes vast, ik zit d'r dus echt niet in de mond te rukken, ZEKER omdat ze erg gevoelig is en licht in de mond is en ik dit graag zo wil houden.

Ik krijg de indruk dat het echt met haar onervarenheid te maken heeft, en natuurlijk dat we nog aan elkaar moeten wennen. Maar goed, dat betekend niet dat ik tips niet kan gebruiken daar dit natuurlijk ook weer de omgang paard/mens kan stimuleren en vertrouwen kweekt! :-)

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 12:52

FrisianlOver schreef:
Je moet in iedergeval zorgen dat je niet weer terug stapt als je paard achter uit stapt. Als je bezig bent met opstijgen ook doorgaan. En zorgen dat je snel bent,
En inderdaad wat je zegt oefenen en belonen. En niet straffen als ze het fout doet maar als je opstapt en ze gaat achter uit dan stijg je gelijk weer af en doe je het op nieuw. en als ze het dan goed doet niet gelijk stoppen maar nog een paar keer doen.
Als het dan goed gaat zet je haar weg en doe je de volgende dag netzo weer !!

veel succes !!

Dat is een goeie en werkt verder op het idee wat ik zelf al had. Bedankt! (Straffen hou ik trouwens niet van, ik werk liever met VEEEEEL geduld en belonen als het -wel- goed gaat.)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:02

Ik ben een type van het werken aan de oorzaak en niet van het symptoom bestrijden. Jij schrijft:
StefenYnia schreef:
Een krukje vindt ze maar niets, dus het wordt toch gewoon opstappen, maar ze loopt telkens achteruit.

Ik zou je als tip willen geven: ga daarom juist werken aan het opstappen met een krukje en het stil staan. :)

Doe het stap voor stap en leer haar eerst stilstaan aan de hand. En stil blijven staan terwijl je om je paard heen loopt. Zet je paard elke keer terug als hij een stap verzet en beloon wanneer jij om hem heen loopt en ze blijft staan.

1) Leer je paard dat ze zich moet parkeren naast het krukje, beloon als ze in de juiste positie staat en leidt haar weer weg van het krukje. Herhaal dit een paar keer op de eerste training. Herhaal de training zo vaak dat ze snapt wat de bedoeling is.
2) De volgende stap is je paard naast het krukje parkeren en op het krukje stappen. Beloon als je paard blijft staan en leidt haar weg aan de hand, herhaal daarna de oefening. Lukt het niet, terug naar stap 1
3) Pakt de teugels vast zoals je zou doen voor je erop stapt. Blijft je paard staan: beloon uitgebreid en leidt het paard weer weg. Herhaal tot ze het 10 van de tien keer goed doet. Beloon de ene keer wel en de andere keer niet. Variabel belonen maakt dat je paard beter oplet.
4) Herhaal stap 1-3 en voeg toe: voet in de beugel zetten, gewicht erop en direct afstappen. Afstappen voor ze een stap verzet en belonen. Blijf als het goed gaat een sec. langer staan. Beloon variabel, in het begin 100%, na een aantal keer om en om.
5) Herhaal stap 1-4 en zwaai je been erover. Gaat dat goed, blijft ze stil staan, dan belonen, afstappen en paard wegleiden en herhaal stap 5 net zolang tot ze het 10 van de 10 x goed doet. Elke goede keer blijven belonen, gaat ze lopen dan een stap terug. Later ook hier variabel belonen.

Het lijkt of je hier eeuwen mee bezig zal zijn, maar meestal is dit is een paar sessies aangeleerd. :)

Je kunt het blijven stilstaan ook oefenen na het rijden, omdat ze daarmee nog geen associatie hebben van weglopen. Maar vooraf wil je natuurlijk wel weten of het weglopen geen symptoom is van iets, bijvoorbeeld:

- het paard wordt bij het in de mond getrokken (laat jezelf filmen bij het opstijgen)
- het paard met de tenen in de flank geprikt wordt
- de ruiter niet in een vloeiende beweging opstapt maar 'ploft'
- het zadel schuift en onaangenaam tegen de doornuitsteeksels van de ruggenwervels drukt (smalle zadelkamer)
- een combinatie van bovenstaande
- of iets heel anders

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 13:25

@ HippoLogic: Daar ik lange benen heb, heb ik het krukje -eigenlijk- niet nodig. Ze is groot voor een Fjord, maar het is en blijft natuurlijk een Fjord, en is geen Shire. Maar dan nog is het een goed idee haar op die manier met zaken kennis te laten maken.

Tijdswijze maakt het me niet uit. Ik heb alle tijd van de wereld dus geduld is geen probleem!
Zeker een tip die het waard is te onthouden. Bedankt!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:26

helder verhaal van HippoLogic en iets waar ik helemaal achter kan staan.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:15

Lielle schreef:

idem, waarschijnlijk heeft je paard nooit goed geleerd gekregen hoe ze stil moet staan. Op deze manier kun je het je paard goed aanleren. Veel succes!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:55

StefenYnia schreef:
@ HippoLogic: Daar ik lange benen heb, heb ik het krukje -eigenlijk- niet nodig. Ze is groot voor een Fjord, maar het is en blijft natuurlijk een Fjord, en is geen Shire. Maar dan nog is het een goed idee haar op die manier met zaken kennis te laten maken.

Ah, zo bedoel je dat... :) Juist bij een rond paard (en snel een schuivend zadel bij opstappen) is een krukje handig.
Oja, nog een voordeel van een krukje: je moet heel consequent zijn en kan niet het minste stapje weglopen toestaan omdat je er anders niet meer veilig opstapt. Ik heb lang een Haflinger gereden met ditzelfde probleem en door een krukje te gebruiken werd ik veel consequenter. :D

StefenYnia schreef:
Tijdswijze maakt het me niet uit. Ik heb alle tijd van de wereld dus geduld is geen probleem!
Zeker een tip die het waard is te onthouden. Bedankt!

Lielle schreef:

Dank jullie !

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:58

Je kunt ook proberen om voor de bak in het gang pad of ik de stenen op te stappen. Sommige paarden blijven dan meestal wel staan misschien dat het helpt

lijntjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:17

Ik rijd een fjord die ook achteruit ging lopen bij het opstappen.
Hij wist wel dat hij stil moest staan, iets wat hij voorheen altijd braaf deed.

Ik heb er toen tijdens de les aandacht aan besteed. Het eerst wat mijn instructrice zei was dat ik hem moest terug zetten op zijn oude plek zodra hij achteruit liep. Ook mocht ik NIET opstappen zolang hij niet stil stond, ookal deed hij 1 stapje. Ik ben toen een minstens een kwartier bezig geweest met opstappen. Maar hij stond wel stil uiteindelijk.

Maar de les erna wou hij weer niet stil staan. Toen kreeg ik de opdracht hem door te laten lopen zodra hij achteruit ging lopen bij het opstappen. En hij mocht pas stil staan als ik dat zei. Dat was dus met het idee: Jij wil achteruit lopen als ik opstap, dan loop je nog maar een extra stukje achteruit. Na 3 keer dit gedaan te hebben stond hij stil bij het opstappen. De keren erna was het duidelijk nadat ik dit 1 keer had gedaan. En vervolgens bleef hij weer stil staan bij het opstappen.
Misschien kan je deze methode eens proberen?

Deze pony ging overigens lopen zodra ik mijn voet op wou tillen om op te stappen.
En in mijn ogen was het een actie om mij te testen, dat soort acties heeft hij namelijk wel vaker.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:21

Tnx Hippologic. Mijn 4,5 jarige wil ook niet naast een krukje staan waar ik op sta, dan draait ie z'n kont van mijn weg. In het begin was ie ook aan het draaikonten met normaal opstappen, dat is gelukkig nu helemaal verdwenen. Voor mij word het dus krukje oefenen, wel zo handig als ie dat ook kan :D

skawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:16

hoi, mijn camarque stond vroeger ook niet stil bij het opstappen. wat ik zelf heb gedaan is gewoon opstappen terwijl ze draaide en dan als ik zat nog voor ik beugels in ging doen enzo gelijk goed stil zetten en helemaal belonen voor het stil staan. let op dat als je het oefent en je wilt toch dat ze stil staan voordat je erop gaat dat je niet mee naar achter loopt. zet haar evenveel passen naar voren als ze naar achter loopt voordat je opstapt. blijf vriendelijk en geduldig. bij nous was het over toen ik een nieuw zadel had, ze staat nu ook heel braaf stil naast paaltjes...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:19

Mijn paardje is ook niet groot, 1.48, en ik kan er ook makkelijk zo op.. maar het is beter voor je paard en voor je spullen om met een krukje op te stappen..

Ze leren het vlug.. pablo gaat nu gewoon naast het krukje staan.. (hoopt natuurlijk iets lekkers te krijgen..)

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 09:30

We gaan van het weekend lekker oefenen met stilstaan, waarschijnlijk zondag als het wat rustiger is op de manege. Ze krijgt op dit moment ook veel aandacht - nieuw paard op stal, en ze is toch wel een aparte vertoning met haar supermooie lange manen en ze is erg groot en stevig. (Ok, ik ben als 'mama' bevooroordeeld natuurlijk :p)
En het leid toch een beetje af, mij ten eerste, en ook al zou het misschien geen uitwerking op haar hebben in de directe zin, ze merkt het waarschijnlijk wel aan mij.

Trouwens even nagedacht en inderdaad misschien toch een goed idee met het krukje, daar het zadel toch inderdaad wel een beetje schuift (gister gemerkt) - moet ook een nieuwe singel hebben. We gaan gewoon lekker aan de slag!

Nog erg bedankt voor de reacties allemaal!

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:10

Misschien een rare tip, maar als je nu eens aan de andere kant op stapt? Blijft ze dan wel staan?

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 13:24

eliette schreef:
Misschien een rare tip, maar als je nu eens aan de andere kant op stapt? Blijft ze dan wel staan?

Ik denk dat ik dat niet eens zou kunnen, physiek. :s

Een aparte tip, maar ik denk dat het echt gedeeltelijk ligt aan de omgeving, de onervarenheid van het paard, en het feit dat we aan elkaar moeten wennen.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 13:30

Ik heb inmiddels een schemaatje gemaakt waar ik vanavond mee ga beginnen; Opnieuw alle basis erin, met z'n tweeen. Eerst aan de hand, dan verder. Zo vormen we ook, als het goed is, de juiste band met elkaar (Leiderschap, vertrouwen, attentief naar elkaar 'luisteren' etc.).

Heel simpel, ze is nog redelijk nieuw op stal, zoals ik al gezegd heb, de basis zit er zeker in, ik heb er al op gereden, maar forceren wil ik pertinent niet. Er moet een routine in onze omgang komen, en rust. Gister zijn we net ietjes te ver gegaan (Gelukkig zonder ongelukken, ze is gewoon wel heel nuchter en braaf!), dus nu even pas op de plaats en oefenen, oefenen, oefenen.

Heel erg bedankt voor alle reacties allemaal, ik heb voor nu m'n plan getrokken. :-)

daliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:46

Ik heb precies hetzelfde gehad met het paard waar ik op rijdt. Ik heb het eruit gekregen met hulp van een vriendin. Eerst een paar keer vasthouden met het opstappen dan alleen ervoor staan en indien nodig vastpakken zodra ze wegliep. Daarna steeds iets verder achteruit gaan staan en uiteindelijk wist ze dat het niet erg was als ik opstapte (bij haar was het wel een beetje angst) en nu blijft ze netjes staan. Ze heeft nog wel eens dat ze wegstapt als ik opstap maar dan doe ik het rustig nog een paar keer over tot ze netjes blijft staan.