Evenwicht probleem en angst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lon30

Evenwicht probleem en angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 10:44

Ik wilde graag jullie hulp vragen met een probleem waar ik echt mee zit. Ik heb zowiezo wat privé-lessen in mijn hoofd, maar helaas niet meteen het geld voor nu.
Ik rij dus een keer per week op de manege. Het is nu mijn tweede jaar, dus ik ben ongeveer anderhalf jaar bezig nu.
Ik heb in het verleden ook altijd gereden, maar alleen voor mijn plezier. Ben gestopt toen ik zwanger werd en nu na 8 jaar niet gereden te hebben weer begonnen. Het probleem dat ik heb, heb ik altijd wel gehad, maar nu (door de leeftijd, ik weet het niet :o) komt er dus ook een hoop angst bij.
Ik heb dus echt een evenwicht probleem. Ik kan, behalve dan in stap, onmogelijk zonder beugels rijden. Ik volg mijn lessen in Frankrijk en een keer in de zoveel tijd hebben we dan een les zonder beugels en zodra we dan in draf (om het over galop maar helemaal niet te hebben) gaan raak ik ontzettend in paniek. Zelfs zo erg dat de instructeur mij gewoon de beugels weer laat aandoen. Zodra het paard begint met sneller bewegen, rol ik gewoonweg uit het zadel.
Nu is mijn evenwicht zowiezo slecht (zodra het glad is buiten ga ik meteen onderuit, ik struikel over een kiezel etc.) maar doordat ik zo angstig ben verkramp ik nog extra en blijf ik al helemaal niet meer zitten. Ik ben zowiezo ontzettend angstig op het paard. Tenminste zodra het een wat moeilijker paard is, die graag bokt en andere paarden bijt enzo. Op een rustig paard wat ik goed ken heb ik al meer vertrouwen, maarja op de manege zeggen ze, je moet op alle paarden kunnen rijden. En daar zullen ze vast gelijk in hebben. Maar ik wil zo graag echt goed rijden en niet meer die angst hebben om te vallen. (en ja, ik ben al heel vaak gevallen en tot nog toe zonder ernstige zaken, het ergste was een verstuikte enkel en pols, maar toch). Hebben jullie tips voor me. Ik voel me zo'n zeikerd nu. :o

Lielle

Re: Evenwicht probleem en angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:09

is een bokriempje iets voor je? een riempje aan je zadel dat je kunt vasthouden om zo je evenwicht te bewaren.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:39

Dat is een lastig probleem en zooooo herkenbaar! Als je nou valt en iets breekt wie zorgt er dan voor de kids, inkomen etc. Dat is het grote verschil met vroeger, de verantwoordelijkheid die je hebt en de risico's die je neemt.
Waarom wil je dan eigenlijk nog wel paardrijden. Welk beeld heb je ervan en hoe is het nu.
Het heeft voor jou nu helemaal geen zin om op ieder manegepaard te rijden. Als je zo bang bent leer je niks, dat gaat niet over op een eng paard.
Probeer eerst les te krijgen op een paard wat je wel durft. Ontspanning is het geheim en dat is al moeilijk genoeg zonder dat je bang bent.
Cap en bodyprotector voor je eigen veiligheidsgevoel scheelt misschien al. Dan vooral letten op je eigen ademhaling. Als het spannend wordt, diep zuchten. Adem naar je buik, schouders los, benen laten hangen.
Laat je niet overmannen door paniek, tenslotte wil jij het leren, niemand anders zegt dat je op een paard moet.
De angst zit tussen je oren. Dat is niet erg, wel als het je belemmert zoals nu.
Je moet een manier vinden die je helpt om je spanning op het paard af te vloeien. Bij mij hebben bovenstaande dingen geholpen.
Eigenlijk ben jezelf de enige die je van je angst af kan helpen. Ook een braaf paard springt wel eens opzij. Dan kun je best blijven zitten als je ontspannen bent.
Ik hoop dat je wat kunt met deze tips. Paardrijden moet vooral leuk zijn! :(:)

lon30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 13:48

Wat een lieve reactie. :j

En inderdaad ik doe het voor de lol. En ik vind het ook echt heel erg leuk. Ik bedoel op het moment dat je echt voelt dat je het kunt. Dat je vanuit stap zonder moeite de galop krijgt of als je een goede hindernis neemt, of als je een prachtige volt rijdt of precies in het ringetje weet te stoppen. Dat is voor mij dan zo'n voldoening.
Maar op het moment dat ik merk dat het paard een loopje met me neemt omdat ik gewoonweg nog niet goed genoeg rijdt, of bij elke ritmeverandering begint te bokken, zomaar vanuit het niets stopt of achteruit begint te lopen, dan krijg ik het weer zwaar benauwd en vraag ik me inderdaad af waar ik het voor doe?
Maar ik wil gewoon meer goede momenten als slechte momenten zien te krijgen. Uiteindelijk moet ik dan toch ook minder bang worden? Ik vind paardrijden ook erg gezellig trouwens en heb echt het gevoel dat ik niet de enige ben die dat probleem heeft, maarja hoe krijg ik het onder controle? Het moet natuurlijk geen handicap worden.

lon30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 13:53

Lielle schreef:
is een bokriempje iets voor je? een riempje aan je zadel dat je kunt vasthouden om zo je evenwicht te bewaren.

En dan alleen gebruiken als ik zonder stijgbeugels rijdt? Is dat makkelijk te bevestigen aan een manege zadel?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:02

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:20

ha je weet wat je leuk vindt, dat is goed! Het gaat dus om de momenten dat het paard ff niet doet wat je wilt. Ben je bang op de momenten dat het goed gaat? ik denk het niet. Al die dingen die niet goed gaan gebeuren nooit allemaal tegelijk. Als er iets niet goed gaat... denk aan wat je wilt, het leuke en hoe je je dan voelt. diep zuchten, check of je (weer) ontspannen zit. Doe alsof je gek bent en ga weer door. Dat bokriempje lijkt me ook een hele goede. Gewoon er altijd aandoen tot je het niet meer nodig hebt. Komt wel goed hoor.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:35

paardrijden en angst...het komt zoveel voor, je bent echt niet alleen hierin hoor :(:)
door je angst ga je verkrampen, waarschijnlijk verkeerd ademhalen, wat weer spierspanning oplevert waardoor je je balans moeilijk kunt houden en wat weer angst oplevert..zo zit je in een vicieuze cirkel. :o Wat al eerder hier gezegd is is dat een goede ademhaling je hiermee kan helpen. Belangrijk is dat je ondanks de angst op de juiste manier blijft ademhalen vanuit je buik. Misschien kun je in jouw omgeving daar eens een training in volgen? Yoga, helpt ook goed. Door de juiste ademhaling blijven je spieren op de juiste manier ontspannen wat er voor zorgt dat je beter kunt blijven zitten en je je angst kunt beheersen. misschien kun je op de manege ook eens zitlessen volgen? waardoor je je balans kunt trainen en even niet op je paard hoeft te letten.
Je instructeur heeft dan wel gezegd dat je op ieder paard moet kunnen rijden en dat is in principe ook wel zo, maar misschien is dat nu even te vroeg voor je en is het misschien bespreekbaar dat je eerst een poosje mag op paarden die je vertrouwt en wat goed gaat, waardoor jou zelfvertrouwen kan groeien en je je veiliger voelt. Veel succes!

meer4b

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:56

Een bokriempje kan inderdaad goed helpen!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:58

En anders proberen zitlessen te nemen als die mogelijkheid er is? Aan de longe...desnoods met een voltigeersingel

Even iets heel anders; ik lazerde vroeger buiten ook over elk steentje / drempeltje ... sinds ik een bril heb (dat is al een poosje) is dat wel over...misschien een tip ;)

Korrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:05

je kan misschien iemand laten naastlopen zodat jij je alleen moet concentreren op blijven zitten met behulp van zo een riempje ofzo. misschien voel je je daardoor ook al veiliger ...

;)

lon30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 09:00

Een bril hoef ik niet. :) Had gekund inderdaad, maar nee.

Ik zal eens kijken dan voor zo'n bokriempje en inderdaad wat zitlessen nemen en letten op mijn ademhaling.

Gister had ik een heel fijn paard met springen, maar had ontzettende last van mijn rug, waardoor ik mijn schouders niet naar achter kreeg en dus veel te snel ging over de hindernissen. Was niet echt een succes dus, maar en daar ben ik heel blij om, ik ben niet bang geweest. Bedankt allemaal voor de tips! :o

Brecht_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:31

Inderdaad, goed letten op je ademhaling. Zo gaat je lichaam zich meer ontspannen en zal je zit ook minder gespannen zijn. Op die manier ga je meer zitten in je zadel en blijf je makkelijker zitten. Verder vind ik het bokriempje ook iets handig. Alleen zien dat je je daar niet aan vastklampt.

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:44

Waarom "moet" je zonodig op alle paarden kunnen rijden? Wat een onzin als je voor de lol rijdt!
Zelf heb ik door MS ook wel eens wat balansprobleempjes, maar opgelost sinds ik mijn IJslanders heb!!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:34

Draven zonder beugels is ook echt niet makkelijk hoor! Ik moest het zelf omdat ik op dat moment geen goed passend zadel voor m'n paard had. Nou, pas na 2 maanden had ik die draf eindelijk te pakken! De galop vind ik wat makkelijker, maarja als ze dan weer teruggaat naar draf moet je toch kunnen blijven zitten.

Ik zou gewoon tegen je instructrice zeggen dat jij graag lol wilt beleven aan het paardrijden en dus wilt oefenen op de wat rustigere paarden tot je zelfverzekerd genoeg bent om ook op de andere paarden te gaan zitten.

Want zelfs als je verkrampt op een rustig paard gaat zitten, gaat die ook bokken als je aan wilt draven etc. laat staan op een heet paard!

Geef dus duidelijk aan dat het niet zo is dat je alleen maar op rustige paarden wilt rijden, maar dat als jij iets nog niet goed genoeg kan je dat eerst even op een rustig paard wilt oefenen voordat je het op alle paarden gaat proberen.

lon30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 13:03

Ik zal het eens aan haar proberen voor te leggen. Het gekke is, ze doet er niet moeilijk over bij andere meiden, want er zijn er wel meer die een vast paard hebben, maar bij mij wel. We hebben op zich een goed contact, maar ik heb een beetje het gevoel dat ze vindt dat ik prima kan rijden en me niet moet aanstellen. Ik zit nu ook in een groep met vooral gevorderden, terwijl ik daar naar mijn gevoel echt niet tussenhoor.

Brecht_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:09

Eens goed praten met haar. Uiteindelijk moet je niets doen waar jij je niet goed bij voelt. En vooral vermelden dat het voor jou echt om de fun gaat.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 16:06

Inderdaad eens goed met haar praten, als jij je niet goed genoeg voelt voore en gevorderde groep (of uberhaupt iets moet doen waar je jezelf niet goed genoeg/zeker genoeg voor voelt) word je vanzelf een beetje angstig lijkt me zo..
En een vast paard, of een paard waar je je in elk geval veiliger op voelt.

En zitlessen en evenwichtsoefeningen op het paard is mischien een goed begin.

Ik kan me je gevoel trouwens heel goedvoorstellen hoor. Ik ben ook zo iemand die een heelslecht evenwicht heeft.

daliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:27

Hoi
ik herken het heel goed, ik ben zelf na 15 jaar niet gereden te hebben vorig jaar ook weer op een manege begonnen. Ik vond het helemaal niks! ik ben er de eerste 3 lessen afgevallen waardoor mijn zelfvertrouwen een enorme deuk had gekregen. Ik had moeite met het feit dat ik iedere keer op een ander paard moest en ze daardoor niet kende. ik ben na mijn 10 lessen gestopt. ik kwam via via in contact met iemand die hulp zocht met zijn paarden en ben daar gaan helpen en nu na een jaar rijd ik 2 paarden waarvan 1 een heel moeilijk paard is en krijg ik les van iemand die heel rustig is en volgens de monty robberts methode les geeft. We doen ook veel grondwerk en ik had dit nooit verwacht. Ik ken "mijn" paardjes door en door en weet precies wat ze wel en niet fijn vinden en dit geeft mij weer veel zelfvertrouwen. Ik heb in het begin niets anders gedaan dan stallen uitmesten borstelen en wandelen met de paarden om weer wat vertrouwen terug te krijgen. Dit heeft mij heel erg geholpen. Misschien kun je tussendoor gewoon eens gaan borstelen ed. En idd ik gebruik ook een bokriempje. Als ze even wat moeilijker doen geeft me dit vertrouwen dat ik me vast kan pakken zonder dat ik mijn paarden hinder.

lon30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 09:05

We moeten zowiezo voor en na de les zelf voor de paarden zorgen. Dus borstelen, hoeven krabben etc. dat hoort daar allemaal bij. Ook daarbij merk je al meteen dat sommige paarden echt monstertjes zijn, maar die zet ik dan gewoon vast in de box. Ik ga geen risico's nemen daarmee. Ik heb donderdag weer les dus dan ga ik eens overleggen met de directrice. Ik hou jullie op de hoogte.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:13

Ik herken dit wel. Nadat ik m'n arm had gebroken, na een valpartij van een paard, heb ik me drie jaar lang alleen maar geconcentreerd op het lesgeven. Ik dacht: "Misschien is dat paardrijden toch niks voor mij." En ik had 14 jaar ervaring!

Toen ben ik op een manege les gaan geven en ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan; ik wilde weer 's paardrijden.
Ik heb niks gezegd over m'n angst, in mijn geval was het daardoor alleen maar erger geworden, het motto was dus: Zolang ik het niet hardop zeg bestaat het ook niet echt. ;)

Ik zweette echt peentjes en natuurlijk ging het helemaal niet lekker na een stop van drie jaar en geloof me, die 14 jaar rijervaring heb je dan bijna helemaal niks aan. Maar ik ben niet gevallen dus in principe ging het ok. Daarna heb ik er een vrijwilligersbaantje bijgenomen op een andere manege waar ik nu alweer een half jaar rij. En ik moet zeggen, ik ben echt over m'n angst heen.

Ik ben in die drie jaar ook getrouwd en hoewel ik nog geen kinderen heb, realiseer ik me wel degelijk hoeveel meer ik te verliezen heb in tegenstelling tot vroeger. Ik geloof ook dat daar m'n angst vandaan kwam.
Maar, na twee lessen heb ik mezelf eens streng toegesproken en ik realiseerde me dat ik ELK moment iets kon doen waardoor m'n hele leven overhoop zou worden gegooit. Stel dat je over een kiezeltje struikelt en verkeerd terecht komt en misschien je nek breekt? Ik wil je niet bang maken, maar het gevaar ligt niet alleen bij het paardrijden. Als je alles nagaat is het een wonder dat we elke dag weer overleven. Nadat ik dit doorhad was m'n angst al een stuk minder. Er kan van alles gebeuren en in de tussentijd moest ik zorgen dat ik lol had en dus lekker gaan paardrijden! ;)

Overigens ben ik totaal over m'n angst heengekomen toen ik op een paard zat dat een giga bok maakte vlakvoor de galop. Daarna galopeerde ik lekker en ik dacht: "Hey, lekker zo'n bok, dat was net als vroeger en ik ben mooi rustig blijven zitten. Wat een lekker dier!" :+:

Net als wat je hierboven beschrijft over je springles, het zijn dat soort ervaringen die je elke keer een beetje minder bang maken. Ga er voor en probeer die ervaringen te verzamelen.

Verder kun je bijvoorbeeld voor het doorzitten in draf telkens je beugels een gaatje langer maken. Dat kan lang duren maar het maakt niks uit. Net zolang totdat je beugels zo lang zijn dat je er nauwelijks steun aan hebt. En remember: Alle schokken opvangen met je buikspieren, ontspannen, zitten en met je heupen de bewegingen volgen! *\o/*

Succes!

jij_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:32

Angst overwinnen heeft soms wat meer tijd nodig.
Het is belangrijk om voor alles de tijd te nemen, lekker ontspannen en zelfs dat moet je soms leren haha.
Ach uiteindelijk komt het allemaal goed :(:).

succes :D

lilly45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:53

Ja, ik denk dat er tussen paarden qua karakter ook verschil zit, net als tussen mensen; die zijn ook niet allemaal hetzelde.
Mijn dochter heeft dit probleem ook, omdat ze een paar keer een hele lelijke val van (na een bok ) van een paard heeft gemaakt.
Nu hebben we sinds kort een paard gekocht , een Belgisch gefokt paard , een merrie, bijna vijf jaar oud , en echt rustig , waardoor mijn dochter ook wat meer vertrouwen kreeg.
Maar misschien is dit ook een goede oefening; mijn dochter ging rijden gewoon, stapvoets, daarna in draf , een klein stukje, en dan weer terug in stap, en zo een aantal keren en iedere keer wat meer, dan leer je je controle opvoeren, en groeit je vertrouwen.
Verder zou ik inderdaad op je ademhaling letten , een paard voelt spanning schijnbaar snel, en een bokriempje, plus cap en evt bodyprotector is zeker aan te raden,; als je je zekerder voelt, ben je ook minder gespannen....verder neem je tijd tijd! Succes!
justkid schreef:
Dat is een lastig probleem en zooooo herkenbaar! Als je nou valt en iets breekt wie zorgt er dan voor de kids, inkomen etc. Dat is het grote verschil met vroeger, de verantwoordelijkheid die je hebt en de risico's die je neemt.
Waarom wil je dan eigenlijk nog wel paardrijden. Welk beeld heb je ervan en hoe is het nu.
Het heeft voor jou nu helemaal geen zin om op ieder manegepaard te rijden. Als je zo bang bent leer je niks, dat gaat niet over op een eng paard.
Probeer eerst les te krijgen op een paard wat je wel durft. Ontspanning is het geheim en dat is al moeilijk genoeg zonder dat je bang bent.
Cap en bodyprotector voor je eigen veiligheidsgevoel scheelt misschien al. Dan vooral letten op je eigen ademhaling. Als het spannend wordt, diep zuchten. Adem naar je buik, schouders los, benen laten hangen.
Laat je niet overmannen door paniek, tenslotte wil jij het leren, niemand anders zegt dat je op een paard moet.
De angst zit tussen je oren. Dat is niet erg, wel als het je belemmert zoals nu.
Je moet een manier vinden die je helpt om je spanning op het paard af te vloeien. Bij mij hebben bovenstaande dingen geholpen.
Eigenlijk ben jezelf de enige die je van je angst af kan helpen. Ook een braaf paard springt wel eens opzij. Dan kun je best blijven zitten als je ontspannen bent.
Ik hoop dat je wat kunt met deze tips. Paardrijden moet vooral leuk zijn! :(:)

lon30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 13:17

Een cap is zowiezo verplicht. Een protector heb ik niet. Maar lijkt me eerlijk gezegd ook niet erg lekker rijden. Lijkt me dat dat je kan hinderen in je bewegingen? En van draf naar stap, dat is in de theorie een goede oefening, in de praktijk krijg ik het paard niet terug in stap natuurlijk als ik niet goed zit. Die draaft als een gek verder...... :P

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:21

het helpt mij wel als ik merk dat ik ga verkrampen me heel erg te concentreren. als het paard vervelend is op hem en allerlei oefeningen met hem te doen. dan krijg je controle en hou je hem en jezelf bezig. als ik me aanstel en het paard niks doet maar ik alleen maar denk dat hij dat zal gaan doen, ga ik meestal met iemand praten met wie ik in de les rij. dan kan ik mezelf afleiden en ontspan ik vanzelf.
ook zou ik proberen zoveel mogelijk tijd naast het paard door te brengen, zeker ook voorhet rijden. het paard kan dan aan jou wennen en jij aan hem. bovendien kun je hem dan al duidelijk maken dat je verwacht dat hij luistert. dat hij soms bijvoorbeeld gewoon rustig moet blijven staan. dat hij niet over je heen mag lopen.
succes!