Monty 2 weken later..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mir_horses

Monty 2 weken later..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 18:29

Twee weken geleden begon ik een topic over Monty, waarin ik een binnenpaddock in mijn eentje reed, en probeerde in galop aan te springen. ( [RT-HAW] Monty@work, voor het eerst op Bokt! ).
In de twee weken tot nu, heb ik geprobeerd zoveel mogelijke tips op te volgen, en vooral te beginnen met hem aan het been te krijgen. Gisteren had ik les van een instructeur die ik ook op mijn manege heb, en ik ben echt ontzettend blij dat ik hem een keer heb gevraagt op mijn eigen paard les te geven. Ik heb zowaar gegalloppeerd in de grote binnenbak wat ik nog niet had gedaan.

Waar ik dus nu op oefen: Als ik been geef, moet hij vooruit, en niet 5 stappen daarna reageren. Dus van stap naar draf en weer terug. Ect...
Daarnaast heb ik gisteren geoefend niet aan te galopperen met buitenbeen naar achteren te leggen maar hem vanzelf in galop te laten vallen door hard te draven. Monty snapte dit feilloos!
Ik ga hier dus de komende weken mee aan de slag!

Verbeterpunten, meer achterover in galop (tsja, dat is een errrrg hardnekkig probleem), en onderbenen stiller houden. Hoe voorwaatser hij is, hoe stiller ik mijn onderbenen hou. Dus komen we weer op het punt, dat hij na één keer been moet luisteren. Dan merk ik echt het verschil hoe stil ik ineens mijn onderbenen kan houden.

http://www.youtube.com/watch?v=sm1vGt8v4JY

http://www.youtube.com/watch?v=czt3pNmZY6o

Marliee

Re: Monty 2 weken later..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:43

Ten eerste: Waarom heb je in godsnaam sporen? Je paard is nog jong en je loopt hem continu te prikken met die sporen..

Ik zie echt wel verbetering in de galop, maar probeer wel echt je voeten in de beugels te houden en al helemaal als je sporen draagt wat ik eigenlijk nog nieteens vind kunnen.

Verder vind ik het zadel er ook niet helemaal toppie uitzien, het lijkt net alsof je steeds op en neer "wipt" in het zadel en volgens mij zag ik ook dat het zadel klapperde.

Wel heelveel succes en er zat wel verbetering in!

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:05

ja waarom heb je sporen om, je prikt hem de hele tijd waardoor hij op later leeftijd niet meer goed aan het been is!
je kan voor het voorwaartse beter je sporen af doen en een zweepje pakken. als hij niet luistert meteen een tikje met het zweepje!

maar ondanks het spoorverhaal, vind ik al wel verbetering na twee weken (heb je andere filmpjes ook gezien). probeer goed op je houding te letten zoals je benen, maar dat geef je zelf ook wel aan. en niet te ver je voeten in de beugels hé ;)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 19:10

De sporen heb nu 3x om gehad. De reden is dat hij door mijn binnenbeen heen drukt. Als ik bijvoorbeeld een volte wil maken, gaat hij echt door mijn binnenbeen heen. Overigens was het op aanraden van een vriendin om sporen een aantal keer te gebruiken. Ik ben er niet weg van, en omdat hij nu beter naar mijn been luister gaan de sporen ook zeker weer af.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:15

Beetje hard gezegd hierboven maar ik zou idd de sporen ook af doen. Je kunt hem NU nog leren om goed aan het been te zijn. Naar mijn mening reageert een paard op been zoals hem dat geleerd is en is het meer een probleem voor de ruiter om op te lossen. Als hij niet goed reageert op druk kun je met grondoefeningen en leren reageren op stemhulpen ook veel doen. En anders een tikje met t zweepje achter het (binnen)been, daar waar jij reactie wilt. Mijn fjord heeft dit ook vaak genegeerd, later versnelde ze gewoon, maar reactie is reactie en t is nu wat ik wil dat t is.
Je galoptempo vind ik goed, mooi handgalopje, mooi voorwaarts.
Probeer hem vanuit dat voorwaarts iets naar beneden te rijden, niet aan de teugel of zo maar laag en nageeflijk, zodat hij zn rug gaat gebruiken. Mijn fjord gaat nageeflijker lopen naarmate ik meer ga zitten, dat werkt echt samen maar is makkelijker gezegd dan gedaan. Laat die teugels maar los, hij kan toch nergens heen, zijn nek is is balanshulp, die heeft zo'n jong paard nodig. Ik zie helaas te veel jonge paarden die "in de krul" moeten lopen maar zonder ruggebruik. Ik blijf het een mooie pony vinden en wens je veel succes!

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:26

Ik heb mijn bijna 6 jarige wel op spoortjes maar dit is nog echt te jong je hebt nog niet eens gegallopert en je rijd al met sporen!
Verder ben ik het eens met iedereen hierboven!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:27

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je er blij mee bent dat je paard in galop valt i.p.v. op de hulpen aan galoppeert, wat is er de reden van dat je het zo wilt doen?

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:35

@ sannikita: waarom heb jij je 6 jarige dan op sporen? Omdat je m niet goed op been hebt? Heeft overigens niks met leeftijd te maken, een goed opgeleid paard heeft in principe geen sporen nodig, op zn 10e nog niet en op zn 20e ook niet. Behalve als je in de wat hogere dressuur wilt "verfijnen" en dan nog snap ik niet waarom sporen verplicht worden in de M of zoiets.

@ Babel: mss is de pony wel zoekende naar wat hij er precies mee moet? Mijn pony deed t eerst ook zo. Ik heb de reactie beloond en nu zij t goed snapt wanneer ik wat bedoel wordt t steeds meer aanspringen ipv vallen.

Tis wel weer typisch bokt hier he.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:37

Ja maar er staat dat ze heeft geoefend om hem in galop te laten vallen in plaats van op de hulp aan te galopperen. Als een jong paard nog niet snapt hoe het moet dan begrijp ik het een beetje. Maar uit haar verhaal dacht ik op te maken dat hij al op de hulp kan aanspringen, waarom dan laten aanrennen?

Overigens, vind ik het belangrijker om een paard aan de longe perfect op je stem te hebben qua galop. Onder het zadel kun je dan die hulp gebruiken met je been hulp en zo aangalopperen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:37

Ik zie zeker verbetering.
Als ik het filmpje zie van het eerste topic, zie ik een ruiter die in draf al lichtrijdend haar paard in galop probeerd te krijgen.

Als ik dan nu kijk zie ik je door zitten, voordat je het gaat proberen.
Ik vindt wel dat je erg bewegelijk bent met je benen.
Kun je niet beter zeggen ik galopeer nu even niet, en probeer haar ZONDER sporen eerst goed aan het been te krijgen.
Ga lekker overgangen rijden, van draf naar galop, van stap naar draf van halthouden naar draf enz.
Ga dan eens goed oefenen op het doorzitten, en probeer dan nog eens de galop.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:38

Wat ontzettend goed dat je nu les krijgt, dan gaat het vast goed komen.
In 2 weken is er vaak nog weinig verschil te zien maar vind het een goede stap van je om les te zoeken!
Probeer wat minder snel naar hulpmiddeltjes te grijpen. Om een paard beter aan het been te maken, voldoet een zweepje al.
been = impuls, anders een tikje, maar doe me een plezier en bespreek dit eerst met je instructeur. Ik kan niet zien hoe jouw paard reageert natuurlijk!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:44

Ik vind op het eerste filmpje, de tweede heb ik nog niet gekeken dat de TS teveel met haar handen beweegt. Dat maakt het voor de pony erg onrustig en hij wordt daardoor niet beloont voor het galoperen maar krijgt juist een onplezierige sensatie. Wel een leuke pony. Misschien beter om op een wat ervarener paard eerst wat les te nemen alvorens een jonkie van alles te leren.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:47

Citaat:
Waar ik dus nu op oefen: Als ik been geef, moet hij vooruit, en niet 5 stappen daarna reageren. Dus van stap naar draf en weer terug. Ect...
Daarnaast heb ik gisteren geoefend niet aan te galopperen met buitenbeen naar achteren te leggen maar hem vanzelf in galop te laten vallen door hard te draven. Monty snapte dit feilloos!
Ik ga hier dus de komende weken mee aan de slag!

ten eerste leuk paard :) .
ik je vorige topic over monty zei je dat je nogal zwabberende onderbenen hebt. dus zou ik je eerst aanraden die sporen af te laten. onbewust blijf je hier toch been mee geven en hier wordt je paard vaak eerder lui dan voorwaarts van. ook gaat een paard hier 9/10 keer minder snel door reageren omdat hij de hele tijd al been krijgt en hij dus niet echt snapt dat hij dan ineens wel moet aandraven. ook snap ik eerlijk gezegt niet waarom je hem in de galop wilt latn vallen door hard te gaan draven ? misschien heb je hier je redenen voor maar zo heb je een meer onrustige galop . hij moet JUIST leren om op jou teken aan te galloperen dit door middel van je buitenbeen naar achter te leggen. dit is trouwens niet betweterig bedoeld maar dat is mijn ervaring. verder zie je iniedergeval een hele verbetering en dat je ook je min punten aangeeft is juist goed . dat heb ik ook hoor vooral dat snel geneigd zijn om naar voren te zitten maar goed oefenen en dan gaat het vanzelf

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 20:15

Yoshino schreef:
@ sannikita: waarom heb jij je 6 jarige dan op sporen? Omdat je m niet goed op been hebt? Heeft overigens niks met leeftijd te maken, een goed opgeleid paard heeft in principe geen sporen nodig, op zn 10e nog niet en op zn 20e ook niet. Behalve als je in de wat hogere dressuur wilt "verfijnen" en dan nog snap ik niet waarom sporen verplicht worden in de M of zoiets.

@ Babel: mss is de pony wel zoekende naar wat hij er precies mee moet? Mijn pony deed t eerst ook zo. Ik heb de reactie beloond en nu zij t goed snapt wanneer ik wat bedoel wordt t steeds meer aanspringen ipv vallen.

Tis wel weer typisch bokt hier he.

Je verwoordt precies wat ik dus wil zeggen.
Monty snapt soms inderdaad niet wat ik bedoel. En hier draafde ik flink door en hij valt zo in galop, dat vind ik voor nu echt heel erg goed. Straks gaan we aanleren bij hard draven tevens mijn been naar achteren te leggen. Ik neem de stapjes gewoon wat kleiner dan iemand anders misschien doet, dat is toch niet per definitie verkeerd?

En mijn intensie is om Monty ZONDER sporen te rijden dus daar werk ik naar toe.

Daarbij vind ik ook dat sommige antwoorden hier wel erg 'gedumpt' worden. Ik hou er meer van als mensen dat in een vragende vorm zetten zoals : Waarom zou je dat zo doen.. Dmv een vragende vorm gaat diegene ook daadwerkelijk bij zichzelf te raadde waarom je dit zo doet. Gewoon wat opbouwende kritiek aub.

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:04

Ik zie duidelijk verschil tussen nu en 2 weken terug. Ik denk dat je gewoon veel moet lessen, dan komt het wel goed. Ik zou je sporen af doen en een zweep erbij pakken, geen reactie=tik. Probeer je handen meer te dragen en een knik in je elleboog te houden. Probeer hem een lekker voorwaarts tempo aan te leren en hem af en toe wat meer teugel geven zodat hij zijn balans kan zoeken. Veel overgangen rijden, als je wil aandraven en hij reageert niet op het aanspannen van je kuiten, geef je been en als dat niet werkt een tik. dat ook doen als je wil aanspringen in galop (met hulp dus) gewoon veel oefenen en dan komt het goed;)
Ik hoop dat je er iets aan hebt en over een tijdje zou ik het leuk vinden om weer een topic te zien, want ik denk dat je dan weer een beetje vooruit bent gegaan;)
succes!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:14

dat je les neemt is al een hele goede stap in de goede richting :)
zoals al gezegt doe die spoortjes af en leer hem te reageren op je been, hoe, dat kun je het beste met je lesgever overleggen denk ik, Hij en Jij weten hoe dit paardje verder is.
Sommige paarden hebben veel baat op longeerwerk (stemhulpen) anderen zijn beter aan het been te krijgen door been geven -> geen reactie -> tikkie bij :)

ook zie ik in je overgangen filmpje als je naar stap gaat, gaan je benen naar voor, waardoor jou hele zit/houding naar voren word geplaatst wat betekend dat je paardje voorwaarts moet, terwijl je handen zeggen hooo. probeer daar even op te letten.

Komt vast goed met jullie :D

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:25

Zou het misschien een idee zijn om zelf weer even terug naar de basis te gaan en wat zitlessen te nemen? Dan wordt je beenhouding beter en dan heb je ook meer controle over je benen waardoor je dat constante aandrijven kan verminderen.
Je onrustige benen moeten nu erg verwarrend zijn voor de pony. Volgens mij valt hij ook meer in galop door het klikken met je tong dan door de beenhulpen want die zijn al constant aanwezig en steeds hetzelfde.

Verder wel een leuke pony, gewoon lekker doorlessen, je houding goed oefenen en dan gaat het vast veel beter!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:31

Corellaa schreef:
ook zie ik in je overgangen filmpje als je naar stap gaat, gaan je benen naar voor, waardoor jou hele zit/houding naar voren word geplaatst wat betekend dat je paardje voorwaarts moet, terwijl je handen zeggen hooo. probeer daar even op te letten.

Het viel mij ook op dat de instructeur bij de overgang naar stap zei: "trek d'r maar aan". Afremmen leer je m.i. op je zit en benen en desnoods je stem, niet op je teugels. In principe moet je in staat zijn de pony zonder teugels stil te zetten. Ook daar kan zitles bij helpen.
Paardrijden kan zo veel mooier en subtieler zijn dan alleen maar "been is lopen" en "teugels is stuur en rem".
Succes op deze mooie ontdekkingstocht!

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:00

Mir_horses schreef:
De sporen heb nu 3x om gehad. De reden is dat hij door mijn binnenbeen heen drukt. Als ik bijvoorbeeld een volte wil maken, gaat hij echt door mijn binnenbeen heen. Overigens was het op aanraden van een vriendin om sporen een aantal keer te gebruiken. Ik ben er niet weg van, en omdat hij nu beter naar mijn been luister gaan de sporen ook zeker weer af.

dat is dan fijn :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:03

mmm wat heb jij een leuk paardje zeg.
Ik zie wel verbetering, meer actie. Desondanks zou ik persoonlijk de sporen wel thuis laten.

Doordat jij te vaak been geeft.. stomp je hem zelf af op de langere termijn. Kun je weer overnieuw beginnen.

Rijd eens een nette B proef, kun je erna altijd nog een spoortje aandoen. maar dat is mijn mening.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:05

Probeer je meer te ontspannen in de galop, je stuitert te veel in het zadel.

Maak je lang in het zadel tijdens de galop en probeer al je spieren te ontspannen. Ga relaxt achterover zitten, als in een luie stoel! :) Als je de mogelijkheid hebt moet je eens een zitles nemen op een ervaren paard aan de longe. Als jij je niet ontspant doet je paard dat ook niet. :D

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:19

Als eerste, GOED HOOR!
Wat een voorruitgang, veel meer rust, veel minder getrek en je bent echt met dingen bezig.
Zoals de overgang naar stap echt petje af!

Je bent er nog lang niet, maar wie hier op Bokt wel dus denk daar maar aan als mensen lelijke dingen zeggen ;)

Hij loopt als veel rustiger en meer in takt, probeer als je dit een beetje onder de knie hebt met je eigen houding nog meer te gaan sleutelen.
Dat zal makkelijker gaan als je straks steeds meer ritme gevoel te pakken hebt.
Werk dan aan je handen, die zet je afentoe nog wat breed en plat neer, en je benen wiebelen naar voren maar imo is dat nog een stukje balans zoeken en probeer iets meer op je bips te gaan zitten!

Heel veel succes samen en ik vind het echt leuk om te zien hoeveel verbetering erin zit!

Nikita66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:50

Ik heb je vorige topic ook gezien, en tjonge ik zie toch een aantal verbeteringen. Het komt nu iig ook op mij over dat je hem ook met veel meer plezier rijdt.
Denk wel aan je houding, in filmpje 1 val je nog wat voorover, in filmpje 2 steek je je benen af en toe ook nog wel wat ver naar voren.

Het in de galop vallen, is in het begin niet zo'n probleem maar ik zou zelf proberen nu toch wel aan de hulpen te gaan werken, en probeer hem aan de longe op je stemhulpen te gaan trainen , maakt het rijden ook wat makkelijker.

Wat betreft je sporen, je prikt hem idd wel veel, probeer daar op te letten. De reden voor het gebruik vind ik niet verkeerd, als je hem er een zachte hulp mee geeft.
Typisch bokt om hier lang op door te gaan, Maar joh als Anky je die tip had gegeven was het wel goed. Dus meid, doe wat je gevoel je ingeeft, maar als je ze gebruitk gebruik ze verstandig en probeer dan wel je benen stiller te houden, anders word hij wel dood op de hulpen.

Veel succes, en ik wacht op de volgende resultaten. Nog een tip, blijf geregeld priveles nemen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:58

je paard is hartstikke schreef, kijk eens op
www.paardenbegrijpen.nl
daar staan oefeningen waardoor je paard beter gaat buigen en rechter wordt
als je je daar op concentreert en later pas op de galop gaat alles uiteindelijk makkelijker ;)
succes

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:16

rijden gaat als stuk beter dan de 2 vorrig films

maar pas op je benen wiebelen bij alle films met als zonder sporen

als paard niet luisterd staf niet af met bit te trekken

zelf blijf recht zitten

neem les om beter om te gaan met je benen tijdens rijden

waarom rij je niet met zweep

en neem voor alles de tijd is belangrijk voor jouw als je paard

is zo makkelijk een paard te verpesten