Jos en ik 5e keer bitloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Searcher

Jos en ik 5e keer bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 20:39

Sinds kort rijden Jos en ik bitloos. Dit leek me een goed alternatief omdat ze snel gevoelig is in de mond en dan in verzet gaat. Het bevalt zo goed dat we voorlopig een tijdje alleen maar zo gaan rijden, kijken wat er gebeurt.

Naam pony: Yoshino
Leeftijd: 7
Ras: is wel duidelijk :D
Niveau: nog niks, hopelijk deze zomer B (mss met de B van bitloos)

Ik ben me bewust van mijn zadel wat los komt van de achterkant, dus daar hoef ik geen opmerkingen over. Dit wordt snel opgelost.

Sinds ik nieuwe kniewrongen heb en mijn beenhouding verbeterd is doe ik andere dingen weer minder goed :=

Ik laat mijn handen zakken/hangen ipv dat ik ze boven de schoft houd (wat ik eerder wel deed).
Deze keer heb ik niet echt "arrogant" gezeten (zie vorige HAW-topic [RT-HAW] Na veel pech in 2009 weer rijden met Jos). :+
Jos kan wel eens wat sterk zijn, zowel op t bit als met bitloos hoofdstel.
Ik moet goed contact houden met beide teugels, dit is erg verbetert, ze pakt niet meer 1 kant vast.

Wel vind ik dat ze hier goed op reageert, ze is net zo te rijden als met een bit.
Helaas werkt de bak wat tegen en kan ik niet alles er uit rijden momenteel.
Ga wel eens naar de manege maar daar is ze heel drammerig en t is een half uur heen rijden (en dus ook terug).

Hangend handje en hangende binnenteugel.
Afbeelding

Helaas weer dat handje :=
Afbeelding

Ingekakte houding.
Afbeelding

Netjes drafje maar ik ben beetje afgeleid.
Afbeelding

Wat te diep maar is moment opname.
Afbeelding

Beter maar iets meer meegeven.
Afbeelding

Sta-momentje.
Afbeelding

Wordt weer wat sterk.
Afbeelding

Dit plaatje ben ik zelf wel blij mee.
Afbeelding

Mijn houding verprutst t plaatje.
Afbeelding

Ik zou niet galopperen maar ging dr net terugnemen en ze maakt zich dan sterk.
Een seconde hierna had ik dr weer terug.
Afbeelding

Even uitdraven.
Afbeelding

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:09

wat een mooi plaatje (fjord +sneeuw)!
misschien wat minder tenen uitsteken, beetje opletten met niet te veel omlaag kijken en zoals je zelf al zegt je handen niet te laag?

Villanelle

Re: Jos en ik 5e keer bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:26

Je moet niet zo negatief zijn over je houding hoor, ziet er best netjes uit :)
Let idd op je uitstekende tenen, soms wat meer rechtop zitten en je handen niet te laag. Wat voor bitloos hoofdstel is het? Kruislings? (kan het niet zo goed zien)

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 21:28

Het is een kaakgekruisd hoofdstel van Dr. Cook van kunststof.

Bedankt voor je reactie!

marielleee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:30

Op het eerste gezicht lijkt het net of elke foto fout is, je zet boven elke foto al het benodigde commentaar :P

Verder zou je er nog voor kunnen zorgen dat je iets meer rechtop blijft zitten en dat hij niet te veel op de voorhand gaat lopen (dit zou ook het trekken kunnen veroorzaken, maarja, fjorden zijn over het algemeen wat sterker in de mond dan bijvoorbeeld kwpn'ers)

Verder ziet het er goed uit!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 06:31

Niet zo negatief zijn hoor!
Zo slecht is het helemaal niet! :)
Probeer écht heel veel overgangen te rijden, zodat ie zijn achterhand ook lekker meeneemt :)

Ligt je zadel wel goed? Het lijkt zo vorover te kiepen?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 07:40

Ziet er super netjes uit hoor! Ze reageerd netjes.
Maakt ze zich ook zo sterk mét bit?
D'r kont mag er wel wat meer onder maar de voorkant heb je op de meeste foto's wel al.
Ik vind jouw houding echt wel netjes hoor! Je bent Anky niet dus je hoef ook niet heel de tijd kaarsrecht te zitten. ;)

Veel bitloos plezier nog!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 07:47

Jouw houding is echt zo verkeerd nog niet. Leuke foto's om naar te kijken, het ziet er vriendelijk uit. Sneeuw, zon en Fjord altijd goed.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 07:58

Ik vind je houding ook helemaal niet slecht hoor. Probeer je bekken ietsje te kantelen ;) Heerlijk gezicht zo in de sneeuw :D

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 10:27

Bedankt voor jullie reacties!

@ Minjon: dat van mijn zadel staat ook in het topic, ik ben me er bewust van dat t los komt van de achterkant.

@ zodiacje: ja ze kan zich met bit ook zo sterk maken. Het is aan mij om los te laten maar ik hoef niet alles toe te staan natuurlijk. Dat drammen wordt minder naarmate ik langer rijd, ben nog niet zo lang weer bezig na een blessureperiode.

Ben blij met de positieve reacties!

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:52

Ziet er goed uit!!
Enige wat me opvalt is dat ze op wat foto's op de voorhand neigt te lopen, net niet helemaal op de voorhand maar ze neigt er zeg maar naar.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 18:34

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:04

Ziet er fijn uit!

Inderdaad proberen wat activer voorwaarts te rijden zodat zijn achterhand meer gaat dragen.

Veel plezier nog met hem! :D

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:13

wat een leuke fjord

Let op je tenen en heb het idee dat je vaak naar beneden kijkt (nou snap ik dat wel met z'n knapperd onder je:P)

even een oftopic vraag wat voor'n deken heb je daar nou op liggen?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:24

Ik vind je houding best meevallen hoor. Hij is echt leuk geschoren zo.

Maar ik snap niet zo goed waarom je gaat rijden met een zadel dat niet goed ligt? Is het niet beter te wachten tot de zadelmaker geweest is of er een bontje ofzo tussen leggen?

Nikita66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:56

Wat een leuke ontspannen combi. Op de ene foto dat je zelf aangeeft dat hij wat diep loopt, ik vind het geen storend beeld, maar ik zou hem idd op dit moment wel even wat meer ruimte geven.
Het lijkt mij niet dat hij protest geeft maar gewoon iets te veel op je hulp komt. Geef hem daar even wat voorwaartse ruimte om hem vervolgens weer op te pakken.

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:33

ziet er fijn uit!

ik rij mijn fjord ook bitloos, maar kan er alleen over dromen om haar zo mooi 'onderin' te krijgen.. lang en uitgerekt lukt echter wel :p

Korrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:18

ziet er goed uit :-) alleen zorgen dat je horizontale en verticale lijnen juist zitten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:12

Je kunt niet van jezelf en je paardje verwachten dat het goed gaat als je zadel niet correct ligt. Je zadel lijkt voorover te kiepen, daardoor is het niet vreemd dat jezelf ook voorover gaat zitten.

Verder vind ik de druk op de teugels vrij hoog, zo veel zelfs datde neusriem omhoog gaat en de bakstukken in bogen gaan staan.

Als ik dan de laatste galop foto zie, dan is het niet zo vreemd dat ze voorwaarts gaat, gezien je beenhouding. Je been zegt voorwaarts je hand zegt terug.. een soort gasgeven met de rem erop.

Bedenk dat een paard alleen iets kan vastpakken wat vastgehouden wordt.

en wat al eerder geschreven is, als je zadel niet goed (meer) ligt of niet (meer) past, wacht dan op de zadelmaker.

Voor de rest ziet het er wel mooi uit.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 20:39

Ter info: mijn zadel ligt NU bij de zadelmaker (voor de 2e keer nadat t opvullen niet helemaal goed was verlopen. De zm beweerde dat t goed lag (zoals op deze foto's dus) maar ik laat t toch aanpassen.

@ Alane: ze pakt niet vast, ze gaat soms hangen. En vanwege de bak durfde ik er niet meer aan te rijden zodat t ophield omdat ze ook wel eens versnelt en ik niet op ongelukken zit te wachten. Het is op een enkele foto zo, op de meesten is het goed (vind ik).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:53

Je paard kan alleen gaan hangen als je vast houdt.... en het bolle bakstuk zie ik vaker dan op een enkele foto...
Ik ben van mening, en is ook alleen maar mijn mening, dat wanneer je rijdt ten alle tijden dat moet kunnen doen wat nodig is,en anders je training aanpassen aan de bodem gesteldheid

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 19:57

Ik heb mn training aangepast, daarom reed ik er ook niet heel erg aan en dan gaat ze meer hangen. Dat is niet in 1 x op te lossen. En Jos is nog niet zover dat je ALTIJD de gewenste reactie krijgt als je dr iets aangeeft(we zijn geen grand prix ruiters he) en ik hoef niet onderuit. Maar dat je t vaker wel dan niet ziet ben ik niet met je eens. Die lichte foto's waar je t op ziet zijn van 1 en t zelfde stukje en dus heel snel achter elkaar genomen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:29

Vaak is een zadel wat op de rug loskomt juist te klein, het 'knijpt' aan de voorkant waardoor het aan de achterkant gaat opwippen.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:56

Nogmaals: het lag bij de zadelmaker, heb het nu weer terug en moet t nog proberen. Graag reacties waar ik iets mee kan want dat het zadel op die foto's niet perfect ligt weet ik al lang en dat zeg ik zelf al in mijn topic en is als het goed is verholpen.

nutteloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:52

je zegt dat het bij de zadelmaker ligt om opgevuld te worden, met opvullen maak je de boom toch niet breder? Dus zou het nog steeds niet goed passen als je hem weer terug hebt.