Linda 6 jaar L1 @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yucome

Linda 6 jaar L1 @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 20:11

Hallo! :wave:

Ik had nog wat foto's van 2 of 3 maanden geleden, wou er toen ook al een topic van maken maar net toen ik klaar was viel internet uit en toen had ik geen zin meer om hem opnieuw te maken haha :z .

Maargoed, Linda is een 6 jarig vosje en ik heb dit winterseizoen succesvol afgesloten en we zijn nu hard aant trainen om in L net zo'n goede punten te kunnen halen. Helaas denkt Linda daar af en toe anders over :Y) .
Wijken is nu een groot struikelblok, heb er niet echt veel fotos van want daar waren we toen nog niet echt mee bezig. Maar het probleem bij het wijken is dat ze niet echt snapt dat ze opzij moet voor me been, en als ik dan met de zweep ofzo bij tik verstrakt ze en gaat ze bokken.

Ik heb mijn sporen eigenlijk niet meer om gehad, want ik zat veel met mijn hak en spoor te drijven en ik ben me nu eerst aan aant leren om meer met mn kuiten enzo te drijven.

Ik heb les van Sha (Shalala @ bokt )

Nou kijk zelf maar:

1. Afbeelding
Losstappen

2. Afbeelding
Nog steeds

3. Afbeelding
Losdraven. Hier is mijn houding dus weer slechter :o.

4. Afbeelding
Losgalloperen

5. Afbeelding
Opgepakt

6. Afbeelding
Halthouden

7. Afbeelding
Wat schouderbinnenwaarts meepakken, wat ze niet moeilijk vind.

8. Afbeelding
Toch nog een wijkfoto

9. Afbeelding
En weer uitdraven

10. Afbeelding
Hopen op een snoepje

Nog een foto van de training van paar weekjes geleden:
Afbeelding

Nog een foto van een wedstrijdje deze winter:
Afbeelding

Edit; even ter vergelijking: toen ik r net had ( 2 jaar geleden nou: [RT-HAW] Mijn nieuwe pony @ dressuur )
Bedankt voor t kijken! :D
Laatst bijgewerkt door Yucome op 28-01-10 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:25

Ziet er super uit, alleen die handen nog even van je schoot halen :j
Succes met de wedstrijden!

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:26

ziet er goed uit,
alleen je beenhouding, maar daar ben je gelukkig mee bezig :Y)

misschien kan je dat wijken eerst vanaf de grond aanleren. dat ze vanaf de grond leert om voor druk te wijken.
dat kan je doen op de volte, je moet naast der staan en haar stelling en ontspanning vragen, zodra ze haar binnenachterbeen van de grond haalt 'duw' je als het waren met je zweepje tegen haar zij waar je benen liggen.
zo leert ze te snappen dat ze moet wijken als jij je been eraan zet.

succes in ieder geval

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:27

Ik vind het er niet zo slecht uit zien. :)
Probeer wel inderdaad je handen wat hoger te dragen.

Succes met d'r

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 20:32

Haha, ja mijn handen ik laat graag me teugels steeds wat uit mijn handen glippen waardoor ik mijn handen verder naar achter moet doen snapje :P.

Hoebedoel je vanaf de grond aanleren?
Volte openen en sluiten zijn we al mee bezig :).

Bedankt allemaal! :D

Haha miesj dat was snel wou je net een berichtje sturen :Y)

Annepoes

Re: Linda 6 jaar L1 @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:40

Heel erg leuk paardje zeg, ik zie ook je teugels te lang worden. maar ziet er verder netjes uit!!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:46

Toevallig kwam ik een paar dagen geleden op jouw profiel terecht en toen vond ik je pony al zo leuk. Grappig dat ik jullie nu hier zie. Het rijden ziet er echt supervriendelijk uit, ze pakt het volgens mij allemaal heel fijn op en vindt het wel leuk om met jou te werken. :) Ze is echt heel knap. :9 Echt een heel aansprekend koppie zit erop, mag je trots op zijn!

Probeer je onderbenen alleen iets verder naar achteren te leggen, dan zit je net iets beter in evenwicht. :)

** Zit trouwens even je oude topic te bekijken, maar wat een vooruitgang ook zeg. Jullie zijn echt naar elkaar toegegroeid en het is echt een sportpony geworden! +:)+

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 00:38

Ziet er heel erg netjes uit! En het commentaar is al gegeven.
Ah ik ken het probleem van het wijken, heb zelf ook lang gedaan om wijken netjes te krijgen. Wat tips die die mij erg hebben geholpen:
gewicht op het buitenbeen plaatsen. En je lichaam meedraaien zodat jouw schouders hetzelfde staan als zijn 'schouders'. Dus dan staat je binnenschouder wat naar achteren in vergelijking met je buitenschouder
Hoop dat je er wat aan hebt!

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:03

Erg mooi paardje. En een vos, helemaal mijn smaak :D . Ik vind het er goed uitzien. Je paard loopt lekker door de rug, hij maakt zich lang in het los- en uitdraven en -galloperen, hij loopt op zijn eigen benen, zoekt je hand op.

Aandachtspuntje: let erop dat je bij het halthouden je handen niet vastzet en dat je bij het wijken (foto 8) niet inknikt in je heup.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:07

Ik vind het wel redelijk goed maar...
Ik heb het idee dat je je handen op je schoot draagt en je handen daar vast zet om hem op deze 'manier' aan de teugel te zetten/ houden. Dit zie ik liever anders. Ga rechtop zitten, armen in een knik, handen stil, teugels korter, en ontspannen met de hand zodra hij nageeft. Nu heb je de neiging hem op deze manier vast te houden omdat je te weinig ruimte hebt. Foto 3 en 6 vind ik niet zon fijn beeld. Het halsstrekken en de laatste wedstrijd foto juist wel.

Voor de rest is je pony in een mooiere conditie gekomen. Zoals eerder gezegd ' meer een sportpony geworden'. Je bent idd voorruitgegaan.
Citaat:
let erop dat je bij het halthouden je handen niet vastzet

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:37

Vind het er heel vriendelijk uitzien, denk dat je wel moet proberen haar iets meer op de achterhand te gaan rijden. Ze loopt nog erg veel op de voorhand, en ik snap dat het moeilijk is. Wel goed dat je lekker veel lang en laag rijd, goed voor de buik spieren, zodat als ze over een tijdje op moet richten, ze haar rugspieren en buikspieren goed kan gebruiken. :j
Ohja, nog éen dingetje: Probeer je benen wat verder naar achter te leggen, dat je wat meer 1 lijn hebt vanaf je hoofd naar beneden. Succes verder!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:51

Ziet er mooi uit :)
bij het schouderbinnenwaarts moet je erop letten dat je niet een knik in je zij krijgt en naar links gaat hangen. Blijf zo recht mogelijk zitten, verder ziet dat er goed uit.
bij het wijken denk ik dat je iets meer buitenteugel erbij moet pakken om je pony te begrenzen. Probeer anders eens een stukje schouderbinnenwaarts op de ac-lijn te rijden, kijk eens of dat lukt.
Super los en uitrijden, zo zie ik het heeeel graag :D
Mooie combi, lekker dooroefenen, jullie komen er wel :)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:52

Wat een onwijs leuke pony!
Ik ben het eens met het overige commentaar; loopt lekker op eigen benen, ontspannen, zoekt jouw hand op, train lekker zo door! Je rijdt vriendelijk, idd alleen je beenhouding, maar daar wordt aan gewerkt! Super!

Eén dingetje, kan zijn dat ik het verkeerd zie, maar op de foto van de schouderbinnenwaarts lijkt het alsof jij je binnenbeen naar achteren doet en je buitenbeen op de singel houdt, de hulp voor de schouderbinnenwaarts is andersom, omdat het anders gewoon 'wijken op de hoefslag' is. Met je buitenbeen druk je 'm naar binnen (die leg je naar achteren) en je binnenbeen houdt hem voorwaarts (op z'n plaats houden).

Succes met deze mooie pony!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:03

Leuke combinatie zijn jullie. Het rijden ziet er heel vriendelijk en ontspannen uit met prima ruggebruik. Ga zo door.
Blijf goed voor je kijken en let op je handen, ze mogen vaker wat hoger zodat je onderarm en teugel een rechte lijn blijven vormen. Imo mag het zadel ook een eindje naar achteren.

Veel succes verder!

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 20:42

Dankjullie wel allemaal voor de complimentjes en commentaar, ben ook heel trots op mijn knappe pony :D.

Ik ga idd vaker scheef zitten, helaas heb ik dat zelf niet door ;(. Maar mijn instructrice wijst me dr vaker op dan werkt t wel :). Ja we rijden eerst 20 minuten lang en laag los en op het einde bouwen we ook weer zo af :D. En ze loopt echt fijn dan, ook altijd 8'en en 9'ens voor halsstrekken :P.

Handen vast zetten doe ik niet echt, als k dat doe dan komt ze tegen me hand en dan pakt ze dr bit vast zodat ik niet meer kan sturen. Maar t lijkt idd wel soms zo, bij halthouden is het geloof ik ook ja daar hebben jullie gelijk in ;).

Dankjullie voor de tips van sb en wijken zal het eens proberen :). Binnenbak is fijn en licht ja. Foto's zijn gemaakt met fuji s5800.

Houding ga ik ook aan werken. En over t op de achterhand rijden, ik rij altijd al heel veel schijnovergangen enzo en de achterhand is echt al verbetert dan vroeger hoor :) maar idd nog laaaaaaaaaang niet perfect haha.

Elke_horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:01

ziet er echt heeeel mooi uit!!!!

je kunt inderdaad nog wat doen aan de houding van je handen! misschien kun je met het weiken je been verder naar achteren leggen. zo leert ie dat ie de druk van achter krijgt. en van voor hem inhouden (ik weet niet hoe gevoelig je paardje voor benen is). dan duw je hem met je been naar de zijkant. en hou je hem gegen met je andere been!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:12

hele mooie pony, verder gaan je benen afentoe wat naar voren (maar dat wist je zelf al)
bij het halsstrekken in draf mag ze lager en halthouden was niet vierkant maar verder super!
mooie bergopwaartse galop

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:55

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 09:44

@ Elke, ze reageert wel op mn been, maar ze snapt niet dat ze opzij moet ze gaat wel op vooruit maar nite opzij ;). Verder bedankt :)

@Mimeslosydy ja klopt haha, en halsstrekken gaat goed hoor, ik kan dr met dr neus over de grond laten lopen, of ietsje hoger dat maakt niet uit. Altijd 8'en en 9'ens voor halsstrekken.
Verder bedankt :D.

foreveryou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:51

erg netjes,
wat ik zie tijdens het wijken is dat je eigelijk naast je paard zit,
Je zit erg ver naar rechts.

Probeer daar aan te werken.

SpeedyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:07

iets beter voor je kijken,, voor de rest vind ik het een gaaf paard!

Cartagena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:50

Erg mooi paardje, volgens mij heb je m ook lekker aan t lopen! Voor het wijken is het denk ik toch een kwestie van strenger zijn. Er is weinig moeilijks aan om opzij te gaan voor je been. Wat ik ook weleens doe als ik te weinig reactie krijg op een zijwaartse hulp: stilstaan en dan in stilstand opzij. Gewoon echt recht opzij (en dan wel een klein beetje voorwaarts zodat ze wel voorlangs overkruist...) Daarmee maak je je paard wel echt duidelijk wat je wilt met je hulp, zijwaarts gaan!

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:38

Leuke pony, ik heb enkel het idee dat je zit te danken is aan je zadel. Vooral op de derde foto valt me op dat je helemaal niet in het dieptepunt van het zadel zit (meer achterop de lepel) waardoor je je bekken niet kan kantelen en je benen automatisch naar voren gaan.
Dit kan natuurlijk ook de oorzaak zijn in het bokken bij het wijken... ;)

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 14:00

Dankjullie voor de reactie's. Strenger zijn met wijken heeft echt geen nut als ze het niet snapt ;). Dan word ze harstikke gespannen en verstrakt ze helemaal. En in stap doet ze het goed, alleen in draf minder.

Hoezo? Past het zadel dan niet goed of hoe meot ik dat zien?

Heb afgelopen vrijdag mijn eerste L1 wedstrijd gehad. Was 2e met 199 punten. En de 1e had 200 punten dus ben harstikke tevreden!

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:02

proficiat met je L1-debuut!.

Zo vanaf de foto's te zien lijkt het zadel op je pony niet verkeerd te liggen. Alleen het zwaartepunt, waar jij zit lijkt wat te ver naar achteren te liggen, waardoor je teveel op de lepel gaat zitten. Je bekken kantelt dan automatisch naar voren waardoor je benen dus ook naar voren gaan liggen.
Daardoor heb je geen ideaal evenwicht in het zadel om fijn met de bewegingen mee te gaan en hulpen te geven.
Dan kun je wel veel je benen statisch naar achteren willen trekken om goed te zitten, maar dan pak je het probleem niet bij de oorzaak aan.
Maargoed dit is enkel wat ik constateer ahv de foto's, in werkelijkheid kan het beeld natuurlijk anders zijn.. ;)