feline en ik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimberlyd

feline en ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 18:30

Hallo,

Hier een topic over de haflinger waar ik op rijd.
Ik rij nu nu ongeveer een half jaar op haar.
Ze werd eerst gereden door Roelke_ hier op bokt die haar ook beleerd heeft maar zij is naar een andere stal gegaan en toen helaas gestopt met feline.
De foto's die ik hier plaats zijn van toen ik voor het eerst met haar in het land ging rijden.
Ik ben wel heel benieuwd of jullie nog wat leerpunten voor me hebben. (rijd nu trouwens al niet meer met een hulpteugel en ik weet het ik heb mijn beugels te kort, maar ze was nogal druk en dan vertrouw ik het meer als ik de beugels wat korter heb)

Nou hier zijn de foto's
Afbeelding
net voordat we halthouden

Afbeelding
aan het draven (nog erg gespannen)

Afbeelding
weer draven (nu al wat meer ontspannen)

Afbeelding
volte rechtsom

Afbeelding
weer vlakt voor het stilstaan

Afbeelding
galop

Afbeelding
nog een keer galop

Nou ik ben heel benieuwd naar de reactie's!
Alvast bedankt.

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:41

Hee leuke pony!, waarom reed je dan met hulpteugel. op de eerst foto zou ik je bekken wat meer naar voren doen, zodat je een mooie rechte rug hebt! verder ziet het er goed uit succes met je paardje!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:43

Laat maar foto's zien zonder hulpteugel... dit zegt niets.
Het ziet er, mede door dat onding, zo gespannen en onvriendelijk uit. Als je er nu niet meer mee rijdt, zie ik liever foto's van nu....
Het is een erg mooie pony, dus wanneer je hem op een gezonde manier rijdt is het vast erg fijn om te zien!

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:44

Ninx schreef:
Het ziet er, mede door dat onding, zo gespannen en onvriendelijk uit. Als je er nu niet meer mee rijdt, zie ik liever foto's van nu....

ben ik mee eens!

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:45

Ninx schreef:

ben ik mee eens!

kimberlyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 18:45

@ maudje: Ik moest van mij instructrice eens 2 dagen proberen met een hulpteugel te rijden omdat ze steeds mee met haar hoofd omhoog kwam terwijl dit eerst niet zo was.
Bedankt voor je reactie ik zal er aan werken!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:46

mmm.. zit je wel recht? soms erg tegenstrijdige bewegingen tov het paardje
behoorlijk gedwongen allemaal.
Niet het gewicht van het paardenhoofd dragen he? dat moet hij zelf kunnen.. (of zie ik dat verkeerd?)

maar goed, beugels gaatje langer.. komt allemaal goed hoor!

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:47

kimberlyd schreef:
@ maudje: Ik moest van mij instructrice eens 2 dagen proberen met een hulpteugel te rijden omdat ze steeds mee met haar hoofd omhoog kwam terwijl dit eerst niet zo was.
Bedankt voor je reactie ik zal er aan werken!

okee succes er mee ! komt vast goeed! :D jullie zijn een leuke compie!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:48

laat die slof los..wanneer hij losgelaten moet worden. Goed navragen (als je dan toch al met een slof wilt rijden) HOE je hem moet gebruiken. Dit bedoel ik niet aanvallend.. mocht je dat denken.

Kan geen kwaad toch? om het toch nog even te vragen aan je instructrice?
Laatst bijgewerkt door Anomien op 28-01-10 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:49

Knert schreef:
laat die slof los..wanneer hij losgelaten moet worden. Goed navragen (als je dan toch al met een slof wilt rijden) HOE je hem moet gebruiken.

Ze gebruikt hem gelukkig niet meer....

kimberlyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 18:49

@ ninx: Ik vind het ook niks zo'n hulpteugel maar het was een tip van mijn instructrice.
Ja klopt ze was erg gespannen (had ik ook al aangegeven).
Ik zal snel foto's maken zonder hulpteugels. Maar dit is erg lastig omdat ik eigenlijk altijd alleen ben..

Anomien

Re: feline en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:51

ah oke, je gebruikt hem niet meer ! Top.. vooral voor de langere termijn erg goed.. Maar mocht je weer zo'n tip krijgen, goed navragen WAT het doet en HOE je hem moet gebruiken.

Verders zijn jullie een mooie combi, en nogmaals mijn waardering dat je zonder hulpteugels rijdt!

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:52

Ik vind de hulpteugel erg strak zitten.. maar vlgns mij is het geen slof maar een tieleman. Voor de rest kan ik hier weinig over zeggen. je handen moet je iets meer dragen maar heb het idee dat de pony door de dwang gaat hangen.
en je beugels geef je zelf al aan.

ik zou graag foto's zien van hoe het nu gaat zonder de hulp teugel

kimberlyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 18:53

Ninx schreef:
Knert schreef:
laat die slof los..wanneer hij losgelaten moet worden. Goed navragen (als je dan toch al met een slof wilt rijden) HOE je hem moet gebruiken.

Ze gebruikt hem gelukkig niet meer....

Klopt ik gebruik hem niet meer... vind het echt een onding en het werkt helemaal niet bij haar, ze word er alleen maar zenuwachtig van...

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:04

En het was geen slof volgens mij. anyhow: hulpteugel is al weg, beugels zijn al langer, dus reacties daarop zijn niet zo nuttig denk ik ;)

Ik kan je aan de hand van deze foto's niet heel veel tips geven. Probeer je lang te maken en je paard lekker actief te laten lopen. Het ziet er nu een beetje uit alsof je steeds ophoudingen aan het maken bent. Maar goed, er valt niet heel veel te zeggen over deze foto's.
succes

kimberlyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 19:04

Afbeelding
Hier heb ik nog een foto zonder hulpteugel maar die is niet zo duidelijk vind ik zelf

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:09

dat is toch veel mooier en ongedwongerder.. :o (huh dat staat er krom)..
maar je snapt me wel.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:10

hier loopt je paard wel mooi. Wel een momentopname, dus of dat constant zo is geen idee, mar dit geeft een fijn beeld.
Je houding, ik hoop dat je niet voorover valt? handen zijn goed.
Hier lijkt het haast alsof je beugels iets te lang zijn omdat je je hak niet helemaal uit kan drukken.
blijft lastig om echt nuttige tips te geven :)

kimberlyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 19:11

Knert schreef:
dat is toch veel mooier en ongedwongerder.. :(:) (huh dat staat er krom)..
maar je snapt me wel.

jah daar loopt ze idd veel mooier! maar vond de foto niet zo duidelijk dus vandaar dat ik hem er niet bij had gezet.

kimberlyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 19:13

Daphaan schreef:
hier loopt je paard wel mooi. Wel een momentopname, dus of dat constant zo is geen idee, mar dit geeft een fijn beeld.
Je houding, ik hoop dat je niet voorover valt? handen zijn goed.
Hier lijkt het haast alsof je beugels iets te lang zijn omdat je je hak niet helemaal uit kan drukken.
blijft lastig om echt nuttige tips te geven :)

Bedankt.
Dit is hoe ze nu loopt. Vind het zelf ook een veel mooier beeld.
Hier heb ik mijn beugels hoe ik ze normaal ook heb (op de andere foto had ik ze korter omdat ze zo druk was).

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:45

Had je misschien de hulpteugel erbij omdat hij zo druk was?
Wat een leuke haf..
Maar die andere foto geeft idd een fijner beeld,

kimberlyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 20:47

Likemaaike schreef:
Had je misschien de hulpteugel erbij omdat hij zo druk was?
Wat een leuke haf..
Maar die andere foto geeft idd een fijner beeld,

Bedankt voor je reactie
Nee hulpteugel was een tip van mijn instructrice omdat ze haar hoofd steeds meer omhoog deed maar ik vind het helemaal niks ze gaat er alleen maar van stressen...
Ja idd het is echt een super hafje en ben blij dat het nu zo gaat als op de als laatst toegevoegde foto!

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:01

ik zou als je de hulpteugel verder gaat gebruiken misschien een sukje losser doen...

de foto zonder hulp ziet er al beter uit, tenen alleen naar binnen draaien! En niet voorover vallen...
veel succes!

kimberlyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 21:26

lissisanne schreef:
ik zou als je de hulpteugel verder gaat gebruiken misschien een sukje losser doen...

de foto zonder hulp ziet er al beter uit, tenen alleen naar binnen draaien! En niet voorover vallen...
veel succes!

nee ga niet meer met hulpteugel rijden, vond het echt niks.
Bedankt voor de tip, mijn tenen zijn echt een probleem! hihi

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:13

Ik vind eerlijk gezegd het plaatje niet heel erg fijn. Je hebt een onwijs leuke Haflinger onder je kont, waar je blij mee moet zijn.
Die hulpteugel zou ik er zeker af halen (lees dat hij er af is nu), en er nooit meer om terug hangen. En als hij er zo nodig om moet, zou ik hem nooit, maar dan ook nooit zo strak zetten. Dan heb je een grote kans dat je straks geen leuke Haflinger meer onder je kont hebt, omdat ze staat met een rugprobleem.

Probeer lekker te variëren in hoofd-/hals houding, beetje hoger, beetje lager. Beetje stelling links, stelling rechts, slangevoltes rijden, lekker gymnastieken, zonder getrek. Ik vind haar trouwens erg op de voorhand lopen, nu is dit logisch als je haar nog niet zo lang rijdt, maar probeer haar dan niet 'in de krul te trekken', daar word namelijk niemand beter van. :) Eerst lang en laag rijden, dan kan ze buikspieren kweken, waar ze uiteindelijk de oprichting mee moet 'opvangen'.

Succes! :*