Zitles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zitles is noodzakelijk

Ja, ik heb zitles gehad
70 (51%)
Ja, ik heb nooit zitles gehad
39 (28%)
Nee, ik heb zitles gehad
5 (3%)
Nee, ik heb nooit zitles gehad
23 (16%)

Totaal aantal stemmen: 137

Sjaad

Zitles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 20:44

Naar aanleiding van mijn huidige opleiding ben ik in gedachten veel bezig met dit onderwerp.

Stelling;
Zitles is noodzakelijk om je 'dressuuropleiding' als ruiter of amazone te beginnen
.

Ja of nee en waarom?
Heb jij zelf ooit zitles gehad voor je houding, zit, positie en bewustzijn van je lichaam te paard?

( Met zitles bedoel ik overigens zitles aan de longe, zonder teugels en beugels )

Caily

Re: Zitles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:47

Ja, ik heb zelf nooit zitles gehad, maar ik heb dan ook vele moeite met goed op mn paard zitten. Door zelf na te gaan denken van wat logisch is, en dingen die ik op bokt lees ed probeer ik mezelf nu het een en ander bij te brengen, en dat gaat langzaam maar zeker wel. Ik rij inmiddels alleen wel al 6 jaar, heb al twee jonge diertjes serieus gereden, die dus een amazone hebben gehad die ze goed de baas kon zijn en zelf lekker laten lopen, maar ze ook hinderde met haar eigen zit. En dat geeft mezelf ook geen lekker gevoel.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:49

Ik heb als kind veel zitlessen gehad..
Helaas de laatste jaren niet meer..
toch weer eens vragen of iemand me eens wil rondslingeren..

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:51

Ik vind dit inderdaad noodzakelijk. Als jij geen onafhankelijke zit hebt, zit je het paard alleen maar in de weg. Dan kan je ook niets van het paard verwachten.

Zelf heb ik in het begin ook zitles gehad. Maar mijn huidige instructeur let hier ook nog steeds op. Foutjes sluipen er toch in. Vaak heb ik er ook last van dat als mijn paard niet lekker loopt ik wat gespannen ga zitten. Dit werkt natuurlijk averechts, ik geef mijn spanning aan hem door. Als hij ontspant ga ik ook netter zitten, maar dit moet andersom. Ik doe dit dan ook niet bewust, en om mij hierop te wijzen heb ik mijn instructeur. Dus je kan ook eigenlijk wel zeggen dat ik nog steeds zitles heb, met vlagen als ik het fout doe :)

Chococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:52

Ik had graag zo leren rijden. Denk dat ik daar later veel plezier van gehad zou hebben.
Helaas werd je bij de mange gewoon op een pony gezet en hobbelen maar.

Zijn er nu manege's die dit wel bieden?

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:54

Chococo schreef:
Ik had graag zo leren rijden. Denk dat ik daar later veel plezier van gehad zou hebben.
Helaas werd je bij de mange gewoon op een pony gezet en hobbelen maar.

Zijn er nu manege's die dit wel bieden?

Ja zeker wel! Ik heb dit dan ook op de manege geleerd vroeger als beginnertje. Maar ze hadden in de tijd ook een speciale instructeur die zitles gaf aan de wat gevorderde ruiters.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:55

Bedoel je centered riding?
Ik wil graag eens een echte zitles, al let mijn lesgeefster ook heel veel op mijn houding. Ik heb nog nooit een zitles gehad, ik heb wel al naar instructeurs gezocht maar in de buurt waar ik woon is er weinig te vinden.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:16

Het was geen echt centered riding, maar heeft er wel veel van weg. Centered riding is wat meer gericht op communicatie met je paard, en dit ging puur om je eigen houding.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:37

Ja zitles is noodzakelijk, en ja ik vind dat eigenlijk iedere dressuur 'opleiding' hiermee zou moeten beginnen. Een onafhankelijke zit ontwikkelen, ontspanning en voelen wat er onder je gebeurt, als dat alles in orde is, kan men eens gaan denken aan de rest. Een stap die zo vaak overgeslagen wordt.

Ikzelf heb een jaar zitles gehad op een hoog geschoold ervaren paard. Geen teugels, geen zadel en dus ook geen beugels. De luxe van een zadel kreeg ik na een paar maanden. Beugels nog veel later... Een Z-proef heb ik nooit gereden, maar een nette onafhankelijke zit kan ik gerust zeggen, heb ik wel. De 'kunstjes' die er op hoger niveau bijkomen, komen dan vanzelf wel.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:23

Ja ik heb zitles gehad. En vindt dit zeker zeer belangrijk. Wij geven al onze leerlingen nog steeds zitlessen aan de longe zonder beugels en zonder teugels en veel gymnastische oefenen. Heel belangrijk voor een onafhankelijke zit.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:47

Ja, heel belangrijk. Ik heb na 14 jaar paardrijden, nu eindelijk zitles. Stap gaat redelijk maar in draf ben ik compleet in onbalans. Ik moet opnieuw leren rijden. Een uitdaging voor mij, en daarmee ook voor mijn paard.

@Sjaad: hoe zit het met zitles in jouw opleiding? Hoe gaat dat er aan toe (pure interesse)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:52

ik ben jaren springruiter geweest, maar door ongeluk gestopt. ff western gedaan om dan toch te belanden in de dressuur.
Echter kan je je wel voorstellen dat met een verleden als springruiter en dan western,mijn houding verre van ideaal was (schouder naar binnen, holle rug, pianohanden etc)
Dus ben ik me helemaal gaan herscholen, beginnend bij mezelf. En dat met zitleseen. Met een stok achter en onder men schouders, leren zitten en balanceren. Gevoel krijgen met een paard. invloed van beenhulp en voelen welke reactie je krijgt. Dan invloed van houding op tempocontrole etc.

In elk geval heel vermoeiend en echt bloed zweet en tranen gekost, maar het loont de moeite

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:58

Na 13 jaar van verschillende instructeurs/instructrices les gehad te hebben,
kreeg ik van iemand te horen dat ik niet licht lichtreed, maar zwaar lichtreed
en ben toen via haar bij mijn huidige instructrice begonnen met zitlessen aan de
longe. Ben toen flink aan mijn houding gaan sleutelen door middel van vooral balansoefeningen
en mijn houding is aanzienlijk verbeterd hierdoor :)

Oefeningen die mij heel erg geholpen hebben zijn het leren balanceren door middel van
het staan in de beugels en de sta-sta-zit, sta-sta-zit oefening :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:43

Ja zeker belangrijk.

Met een houding die niet in balans is, zit je je paard constant in de weg, waardoor je van hem dus ook niet kan verwachten dat hij de oefeningen goed uitvoert.
Ik vind het ontzettend zonde dat er in NL zo weinig aandacht besteed wordt aan een goede houding en dat er maar zo weinig mensen te bereiken zijn die écht goede zitles kunnen geven. Dus geen instructrice die je verteld dat je naar links hangt, of dat je tenen naar buiten steken. Maar iemand met kennis van de anatomie van de mens en die je vanaf de basis goed neer kan zetten op je paard, waardoor je niet meer naar links hangt.

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:30

Ja, zeker, ik heb zelf nooit echt zitles gehad maar mijn normale (beginners) lessen verder wel omgetovert tot een soort van zitles (wou je gaan opzadelen kreeg je te horen dat dat niet nodig was) omdat ze de houding toen gewoon even belangrijker vonden dan dat je alle figuren uit je hoofd zou kunnen rijden dus ik heb er zeker wel veel lessen aan besteed maar nooit echt proffecioneel. Ik vind dat zeker wel jammer, maar ik ben wel blij dat ik iets van zitles heb gehad.

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:15

Ik vind zitles wel degelijk belangrijk. Op een manege word je inderdaad vaak zo op een pony geplant en hobbelen maar. Een onafhankelijke zit is dan ver te zoeken terwijl dit zo ontzettend belangrijk is. Het is belangrijk dat je je bewust bent van wat er onder je gebeurt en wat je lichaam doet en 'moet' doen.

Zou graag een paar zitlessen hebben gehad vroeger, denk dat ik dan een stuk beter zou zitten.

Chococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:18

Van mij mogen ze iedereen die voor het eerst komt rijden standaard laten beginnen aan de longeerlijn met zitles.
Goed om te horen dat er maneges zijn die wel zitles aanbieden.

Loveskyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:37

Ik heb zelf zitles gehad en heb er nu veel profijt van.
Zonder zadel en zonder hoofdstel in galop, en dan met je handen je cap vasthouden. Ooo wat vond ik het toen eng maar ik heb er veel zelfvertrouwen van gekregen en ook een stevige zit! Als een paard bokt, val ik niet zomaar meer van mij paard af!

Ik ben dus heel erg voor zitlessen!

Loveskyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:39

Trouwens, mijn nichtje zit nu ook op paardrijden sinds kort. En zij mogen niet eens beginnen met 'dressuur' rijden. Zij krijgen voltige les en dus ook in galop zonder hoofdstel en zadel zonder dat ze ook maar ooit echt hebben gereden.

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:41

Ben van plan om weer zitlessen te nemen, ben er een aantal jaren uitgeweest en dat merk ik wel aan mijn zit.

Maar vroeger hadden we om de week zitles tijdens de les. Met 10-12 mensen in de bak, allemaal beugels uit en teugels in de knoop en lichtrijden maar.
Af en toe moesten we ook zonder zadel. Hartstikke leuk (en vooral nuttig!) om te doen.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 01:43

Interessant om te lezen, dank jullie!

Willekes; Bij ons op stal is zitles het eerste wat je krijgt, vanzelfsprekend. Er zijn diverse oefeningen en elke trainer heeft er weer zijn eigen manier voor. Maar ik denk dat er in Nederland nog heel veel geleerd kan worden op dat gebied. In mijn idee zijn er nog te veel mensen die niet weten hoe echt voelen 'voelt'.

Merci beaucoup!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 02:21

Ik vind zitles zeer belangrijk, vraag zelf eens per 2 maanden een zitles aan bij mijn instructrice (leren wij beiden van, zij longeren en ik zitten). Zo blijft mijn zeer behoorlijke zit zeer behoorlijk, en hopelijk ooit geweldig.

Bij mijn eigen lesklanten geef ik in principe 1 keer per maand een zitles (bij wekelijks les), gecombineerd met een theorieles. Het valt mij alleen op dat veel van mijn lesklanten die zitles helemaal niet op prijs stellen en het pas na een aantal keer beginnen te begrijpen, als ze door krijgen dat hun paard echt beter gaat lopen na een zitles. (wie er spullen heeft voor een theorieles, oud harnachement en ander spul dat anders rechtstreeks de kliko in zou gaan: Daarin heb ik altijd interesse)

Zal ook wel met leeftijd te maken hebben. Veel van mijn lesklanten zijn tieners die net van de manege komen en denken dat ze binnen een jaar op het nivo van Anky en Edward zitten. Een fenomeen dat je vaker ziet bij mensen die hun eerste paard hebben na een manegeleven. De wat oudere, ervarener klanten zijn dan vaak weer heel blij dat ik ze meer leer dan alleen maar hun rondjes in de juiste gang en hoe netjes aan te rijden op een hindernisje. Ik gebruik altijd als argument dat ze ook bij de Spaanse Rijschool in Wenen en de meeste topruiters nog minstens 1 keer per week een zitles krijgen aan de longe, zonder beugels en zonder teugels.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:08

Ja ik vind het belangrijk maar dan wel op de goede manier, die uit het leger (iemand die niet kan zitten net zo lang rond laten rijden tot die dood op is en wel moet zitten en ontspannen) ben ik geen voorstander van. Ik ben wel voor bewustwordig en verbetering in houding en denk dat het in combi met dressuur les of western of springen, etc heel veel meerwaarde kan hebben.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:27

Ik heb jarenlang zitles gehad en ik geef zelf ook zitlessen. Als een ruiter op de goede manier zit, helpt hij het paard. De meeste mensen zitten het paard (onwetend) in de weg en maken het het paard ongewild moeilijk om de oefeningen uit te voeren.

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:41

ik heb nooit zitles gehad ! tuurlijk word er wel is wat over me zit gezegd maar ik vind niet dat ik er een les voor nodig heb mijn stem is dus nee niet noodzakelijk en heb het neit gehad ;) het kan natuurlijk wel handig zijn maar ik vind het neit nodig !