Weeltje v hoeve Oosterschultinge @ kringwedstrijd 23 jan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrna91

Weeltje v hoeve Oosterschultinge @ kringwedstrijd 23 jan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:41

hoii

Dit ben ik met mijn paardje weeltje
Weeltje is een 6.5 jarige merrie V. Osmium
We rijden op dit moment B+11
Het gaat nog lang niet altijd lekker met rijden met name wedstrijden niet.
Afgelopen zaterdag ging het voor mijn gevoel heel lekker.
kun hem nu rustig onder mij houden en ze liep lekker ontpannen.
Alleen ik zie dat mijn houding wel errug slecht is!!

dingen waar we tegenaanlopen zijn:
Weeltje is enorm druk en loopt graag door te drammen
Hij is soms zwaar op de hand.
Gelukkig gaat het de laatste weken lekker vooruit :)
Helaas gaat het nu weer vriezen dus weer weinig trainen :( maar daar zullen de meeste van jullie ook wel last van hebben

mijn eigen dingen:

Rechtop zitten
hakken beter uitdrukken en echt gaan zitten in het zadel
beter op 2 teugels gaan rijden en de achterhand er meer onder laten komen

ben benieuwd wat jullie ervan vinden en tips zijn welkom!!
(hou het a.u.b. een beetje vriendelijk ;) )

Op de volte
Afbeelding

Afbeelding

van hand veranderen
Afbeelding

Afbeelding

Doorzitten (gaat ook nog niet van harte )
Afbeelding

Galopje in de verte
Afbeelding

Afbeelding

afwenden
Afbeelding

Veel te diep (vlak voor HH)
Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden
tips zijn altijd welkom
hou het een beetje vriendelijk ;)

Lindor92

Re: Weeltje v hoeve Oosterschultinge @ kringwedstrijd 23 jan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:49

hee daar hebben we weeltje..! :D

nou je hebt um wel netjes aan het lopen hoor..! :D
idd wat aandachtpuntjes aan je houding..maar dat hebben er wel meer :P

Anata

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:15

Heei
ziet er leuk uit, maar je onder benen kunnen wel iets naar achter en recht op zitten soms.
Groetjes!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:19

Je hebt je paard netjes aan het lopen, alleen je houding vind ik iets minder. Ik stoor me aan je benen, deze liggen te ver naar voren en op sommige foto's je voeten te ver in de beugels. Je handhouding daar in tegen vind ik erg netjes

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:53

ziet er wel leuk uit,
heb een paar verbeterpuntjes:P
Je houding is niet al te best, je heb je voeten zowat in zijn neusgaten zitten, zo kun je ook niet gemakkelijk hulpen geven, en als je ze wat meer naar achter houd (in en lijn, hoofd-schouders-kont-hakken) kun je ook de achterhand er nog meer onderrijden. Ik vind ook dat je paardje soms wat te diep loopt, en ik weet niet of ik t goed zie maar t lijkt soms of je wat piano handjes hebt!

groetjes

Uhhhm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:09

Het is hierboven al gezegd en je merkte het zelf ook op, maar: rechtop zitten, hakken uitdrukken en denk inderdaad aan je beenligging. Deze is vaak te ver naar voren. Let ook op dat je paardje niet te diep gaat lopen, probeer dat voorwaarts op te lossen. Ook eventueel zwaar worden in je hand; voorwaarts oplossen.

Wat mij verder opviel is dat het lijkt of je op de foto, waar doorzitten bij staat, naast je paard hangt. Denk er dus om dat je boven je paard blijft.;) Allemaal kleine dingetjes die je met trainen en blijven oefenen wel goed krijgt.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:24

Ik ben het eens met alle commentaar hierboven. Ik vind dat je paardje al behoorlijk netjes loopt. Let er echt op dat hij niet te zwaar wordt of te diep komt, daar krijg je alleen maar meer problemen mee als je verder komt.

Verder valt het mij op dat je paardje op de allereerste foto veel verder naar binnen kijkt dan dat hij loopt. Hij valt als het ware over de buitenschouder. Let er dus inderdaad op dat je goed je buitenteugel erbij houdt in de wendingen.

Je beugels lijken mij ook erg lang. Ik denk dat dat verklaart waarom je zo met je onderbenen naar voren zit. Als je je benen op de juiste plaats zou leggen dan kun je je beugels niet aan houden.
Probeer eens een tijdje zonder beugels te rijden en probeer dan te voelen waar je benen horen. Liefst met iemand erbij die vanaf de grond kijkt hoe het eruit ziet. Je oor, schouder, heup en hak moeten op 1 verticale lijn liggen.
Als je eenmaal goed gevoeld hebt hoe het zou moeten zijn kun je daarna je beugels weer aan doen en dan proberen weer je benen op de juiste plaats te houden. Waarschijnlijk zul je merken dat je beugels een stuk korter moeten.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 05:32

Ziet er erg leuk uit, maar ga wat trotser op je paardje zitten. Jullie zijn een leuk stel en geniet ervan..
Doe voor de netheid ook je voeten minder ver in de beugels. Dat toont al een stuk netter meteen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:16

Voor de B is het beeld niet zo verkeerd, voor de L1 moet hij al meer actief van achteruit en opwaarts gereden worden. (gezien je stand denk ik dat je daar naartoe aan het werken bent).

Qua zit denk ik dat je jezelf erg gaat helpen door erop te letten dat je meer voorin je zadel zit, wrs. voor jouw gevoel bijna met je doos tegen de voorkant. Je bekken zit vaak te ver achterover gekanteld, waardoor je je balans gaat compenseren door met een bolle rug voorover te gaan zitten en daarmee met wat wij hier noemen een 'kippenkontje' op het zadel te gaan zitten. Bekken dus wat meer rechtop (voor jouw gevoel misschien wat naar voren) en dan kun je beter rechtop blijven in je bovenlichaam. Probeer verder te rijden met een losse knie en de hoek tussen heup en bovenlichaam groter te krijgen. Evt. voor de start even hulp vragen van de kant door je been van het zadel af te halen en van achter naar voren op de juiste plek, recht onder je heup te schuiven zodat je een goede startpositie hebt.

Je paard maakt zich graag lang naar beneden omdat hij zo niet met zijn achterbeen onder hoeft te komen en dat kost hem minder kracht. Jij wil hem toch enigszins bij elkaar houden en daardoor komt hij dan ook nog achter de loodlijn. Nou loopt hij pas B dus met veel training van overgangen etc. wordt hij vanzelf ook wel sterker. Het duwen/hangen hoef jij ook niet toe te staan. Je kunt kijken of hij lichter wordt in de hand door veel schakelwerk en schijnovergangen, maar het kan zijn dat hij alleen maar zwaarder wordt omdat hij dat achter nog niet verwerkt krijgt. In dat geval mag je best een keer kort pareren om hem los te krijgen van het bit en gelijk erna goed aan te vullen met het been. Je paard is lang in de rug en dat is natuurlijk een extra handicap, maar goed, daar heb je dan het voordeel van extra souplesse weer mee ;) Veel (schijn-)overgangen en tempowisselingen kort op elkaar zijn goed voor hem, om hem achter sterker te krijgen, snel in zijn achterbeen en ook ruimer, want je wilt er naar toe dat zijn achterbeen meer richting je zadel komt, dat hij zijn bekken wat kantelt en het achterbeen er meer onder komt, en dan kan ook die voorkant lichter worden.

ni3nkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:03

heeeej Salomonster..!!
Nou ik vind je knollie er echt al stuk beter uitzien dan toen je hem kreeg! Jammer dat het met wedstrijdn nog steeds niet helemaal geweldig gaat..!!
Vind het btw (jaja moet ik zeggen ik rij zo fantastisch (A) (not!!)) wel terecht wat je zegt over je houding!
Kvond dat je houding tijdje terug stukkie netter was..! Kvond juist altijd jou zit zo super mooi! Alsk die foto's met Umbo zie ook... JALOERS!! :p
Vooral bij die eerste foto lijkt net of je je benen wat naar voren duwt (jaaa moet me toch aan de regels houden he :p)

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:27

ik heb een paar kleine tips maar als eerst een compliment! Ik vind dat je je armen echt mooi houd (ben jaloers)
Maar, nu even een paar kleine tips: je zit best ver met je voet in de beugels als ik kijk op de foto's kan ook zo lijken door de foto omdat die in beweging is.
En met doorzitten probeer rechtop te blijven zitten en niet als een zoutzak te gaan zitten met een bolle rug, probeer je rug echt recht te houden want anders ziet het er slordig uit!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:46

paf schreef:
ziet er wel leuk uit,
Je houding is niet al te best, je heb je voeten zowat in zijn neusgaten zitten, zo kun je ook niet gemakkelijk hulpen geven, en als je ze wat meer naar achter houd (in en lijn, hoofd-schouders-kont-hakken) kun je ook de achterhand er nog meer onderrijden. Ik vind ook dat je paardje soms wat te diep loopt, en ik weet niet of ik t goed zie maar t lijkt soms of je wat piano handjes hebt!

groetjes

Ik ben het ermee eens dat haar beenligging te ver naar voren is,
maar om het nou zo te verwoorden vind ik nou ook weer overdreven
en dat wilde ik toch even zeggen!

verder vind ik dat je m voor de B goed aan het lopen hebt, probeer idd zo vaak mogelijk op je houding te letten en je er bewust van t zijn, Succes :D

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:25

Roos_3 schreef:
paf schreef:
ziet er wel leuk uit,

groetjes

Ik ben het ermee eens dat haar beenligging te ver naar voren is,
maar om het nou zo te verwoorden vind ik nou ook weer overdreven
en dat wilde ik toch even zeggen!

verder vind ik dat je m voor de B goed aan het lopen hebt, probeer idd zo vaak mogelijk op je houding te letten en je er bewust van t zijn, Succes :D

Dat is de officiele beenligging. Maar bijna niemand houd zich er meer aan. Kijk maar naar de echte dressuur ruiters, die hebben over het algemeen hun benen toch wel aardig een stukje verder naar achter liggen.

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 17:48

Badankt voor jullie reactie :D
Mijn houding is iid. echt super slecht. (was eerder geloof nooit zo slecht :O)
Ben nl de laatste tijd nogal aan het kloten met me rug enzo...ga nu sinds kort naar een of andere cesar therapie. daar is uitgekomen dat mijn bekken vast/scheef zitten hopelijk gaat na wat oefenen alles weer goed :D

op foto 4 en 7 (geloof ik) vind ik mijn houding wel goed hoop dat ik hier ooit weer op kom.

@aurora3 zal mijn beugels is een stukje korter doen ;) heb het laatst wel een paar keer gedaan maar dan heb ik het idee dat ik in de springhoudig zit :p

de punten voor deze wedstrijd waren trouwens 174 en 176 punten. (1 proef beoordeeld door 2 jury's ;))

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:59

Myrna91 schreef:
Badankt voor jullie reactie :D
Mijn houding is iid. echt super slecht. (was eerder geloof nooit zo slecht :O)
Ben nl de laatste tijd nogal aan het kloten met me rug enzo...ga nu sinds kort naar een of andere cesar therapie. daar is uitgekomen dat mijn bekken vast/scheef zitten hopelijk gaat na wat oefenen alles weer goed :D

op foto 4 en 7 (geloof ik) vind ik mijn houding wel goed hoop dat ik hier ooit weer op kom.

@aurora3 zal mijn beugels is een stukje korter doen ;) heb het laatst wel een paar keer gedaan maar dan heb ik het idee dat ik in de springhoudig zit :p

de punten voor deze wedstrijd waren trouwens 174 en 176 punten. (1 proef beoordeeld door 2 jury's ;))

mischien helpt hoelahoepen:P Wij moeten altijd hoelahoepen van onze instrecteur als onze heupen niet los genoeg zijn. Mishcien is het het het proberen waard?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:32

Als je bekken echt vast zit kun je ook bij de osteopaat los laten maken, mijn eigen bekken staat graag links naar boven en naar voren en die moet ik ook regelmatig weer even recht laten zetten. Daarna kun je dan met spierversterkende oefeningen je bekken goed op zijn plaats proberen te houden.

Meisje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:15

leuk paardje heb je onder je lopen.. ik ga mee met het commentaar van een paar hierboven.. let af en toe op je benen! verder vind ik foto 7 echt een super fijn beeld geven, zowel van jou als van je paard.

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:43

Leuk paard, je hebt m ook lekker aan het lopen:P Ben het verder eens met de reacties hierboven.

Je mag alleen zelf wel wat trotser op dat leuke dier gaan zitten, zat om trots op te zijn:P

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:10

Niet gek hoor!!

Probeer eerst zelf lekker te ontspannen op je paard. Ik heb het gevoel of je nu probeerd te helpen. Gewoon (?) lekker rechtop zitten en ontspannen. Daardoor ontspan je ook je hand wat meer en voel je veel beter hoe het daar onder je gaat. Succes!!

zolady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:58

leuk paard zeg!
het lijkt wel of je gespannen op je paard zit(?)
maar het ziet er wel goed uit pobeer ook je benen iets meer ver naar voren te steken (zie je vooral op de eerste foto;))

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 17:36

bedankt voor de reactie's!

Ja ik ben nogal aan het kloten met mijn houding. ik ben meer bezig om mijn paard lekker ontspannen te laten lopen en mijn handen rustig en ontspannen te houden en daar leid mijn houdig nogal onder (A) maar ik zit normaal ook al krom. heb daar nu sinds een paar weken naar therapie heen om mijn houding. (niet omdat ik zo krom zit op het paard) maar anders ook krom zit tis eigenlijk gewoon mijn gewone houding ik hoop dat met deze therapie mijn gewone paardrijhouding ook gaat verbeteren :D

x_mnq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:47

misschien ook je voeten minder ver in de beugels steken?
en wat jezelf al zei, rechter op zitten..
Verder vind ik het er wel netjes uitzien!

foreveryou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:08

probeer wat rechter op te zitten,
je zit alsof je in een luie stoel zit,

Ik denk dat het wel zou werken als je eraan denkt.

Incredimail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:42

Het lijkt alsof je op sommige fotos wat voorover kukkelt en ik denk dat je beugels wel een gaatje langer mogen ipv korter in ieder geval niet korter. Handen mogen soms wat meer gedragen worden en op de laatste foto loopt het paard wat te diep.
Voor de B niet slecht hoor, blijf aan het rijden/tips werken en het komt goed.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:14

leuke fotos! En super paardje!
je geeft het belangrijkste commentaar zelf al, zijn kont mag er wat meer onder. Ook mag je bovenlijf wat rechter. Je schouders krommen allebei naar voren, waar je ze vast lijkt te zetten. Probeer je schouders meer naar achteren te plaatsen. en naar voren kijken! :D
Als je probeert je bekken wat meer te kantelen ( als dat gaat met je zere rug) zit je beter op je billen, en neem je je benen wat mee naar achter.
super mooie combi verder, komt wel goed!