Royal & Goldwin, privé- en dressuurles!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Channiiiej

Royal & Goldwin, privé- en dressuurles!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 10:35

Omdat mijn vorige topic niet aan de regels voldeet en werd gesloten, hier een nieuwe poging!

Zaterdag waren er weer fotootjes gemaakt, toen ik aan het rijden was! Deze wilde ik even met jullie delen! :D
Ik had eerst in de ochtend mijn verzorgpaard (Angel) gereden, hier zijn geen foto's van!
Daarna had ik privéles op Royal, voor de wedstrijd van volgende week!
Vervolgens had ik nog gewone dressuurles, op Goldwin!
Je kan je misschien wel voorstellen dat dat behoorlijk uitputtend/vermoeiend was haha! :P

Nou, hieronder de fotootjes! Ik ben zelf niet helemaal tevreden over mijn rijden van vandaag. Ik heb een aantal puntjes waar ik echt nog aan moet werken! Tips, reacties en commentaar zijn natuurlijk wel, maar wees wel een béétje lief :D

Ik vind het lastig om te zeggen op welk niveau ik rijdt! Ik heb geen eigen paard, maar ik rijdt op veel verschillende paarden (zowel paarden die ingereden moeten worden als paarden die Z hebben gelopen).. Ik rijdt FNRS wedstrijden op niveau F7, dit staat ongeveer gelijk aan B dressuur.

De punten waar ik tegenaan loop zijn;
- Handen meer bij elkaar en meer dragen
- Hakken uittrappen!!
- Paard minder diep rijden (neusje meer eruit) en dus niet achter de loodlijn.

Ik probeer aan deze punten te werken, maar ik vind het erg lastig. Ik probeer tijdens het rijden zoveel mogelijk in spiegel/raam te kijken naar mijn houding en steeds te denken; hakken en handen!

Foto's Royal

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Halthouden en groeten oefenen (voor in proefje)
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Halsstrekken in stap (voor in proefje)
Afbeelding

10. Middendrafje
Afbeelding

Foto's Goldwin
11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

Laten jullie even een reactie achter? :D :o

JustSmile

Re: Royal & Goldwin, privé- en dressuurles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:15

Ziet er goed uit! Dat van je hakken en handen zei je zelf al, dus daar zeg ik niks van. Waar je wel op moet letten is dat je neit teveel naar je paard kijkt, is toch net ff zonde van het totaal plaatje:P

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 14:50

Marlous1991 schreef:
Ziet er goed uit! Dat van je hakken en handen zei je zelf al, dus daar zeg ik niks van. Waar je wel op moet letten is dat je neit teveel naar je paard kijkt, is toch net ff zonde van het totaal plaatje:P

Bedankt voor je reactie! Haha jaa je hebt helemaal gelijk over dat kijken! Maar die paardjes zijn ook soo mooi he :o :P

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:03

Je geeft inderdaad zelf al je verbeteringspunten aan.
Als tip zou ik nog zeggen dat je je ellebogen meer bij je lichaam moet houden. Als het goed is, zouden dan je handen ook dichter bij elkaar komen te staan.
Succes ermee. ;)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:04

Leuke paardjes zeg! Ik vind alleen dat je bij Royal erg veel met je sporen in zijn buik zit. Probeer te drijven en dan de sporen weer van zijn buik af. Bij Goldwin doe je dit ook wel maar wat minder.
Ik vind ze overigens allebei erg mooi lopen, succes met je proefje!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:08

Mijn eerste (vrij onaardige) reactie was: Sporen af! Als je je benen niet kan beheersen. man! Bij het eerste fotootje trek je je dekje bijna omhoog met je spoor. Heel onvriendelijk en heel erg niet nodig!
Afijn, mijn tweede reactie (al een stuk liever) is dat je goed moet oefenen op je balans, ik zie een paar foto's waarbij je iets voorover 'valt' en een paar waar je achterover 'hangt' dat zijn zeker verbeter puntjes, en wat meer lengte in je lichaam!
Succes

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 16:11

Bedankt voor de tips! :D

@Mir_horses; Dat over die sporen klopt inderdaad wel. Omdat ik m'n hakken zo optrek, gaan de sporen natuurlijk ook omhoog! Gelukkig ben ik wel "goed" in mijn tenen naar binnen draaien, waardoor mijn hakken (en dus de sporen) weer van het paard af komen te staan! =]
Ik heb het 'hakken optrekken' op het ene paard veel meer dan op het andere paard. Weet iemand waardoor dit zou kunnen komen? Kan het misschien ook aan het zadel liggen?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:14

Hakken optrekken is steun zoeken op je knieeen, niet op je knieen leunen, helpt al de helft! Dus de voorkant van je knie weghouden van de voorkant van je zadel!

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 16:19

Bonita_Bon schreef:
Hakken optrekken is steun zoeken op je knieeen, niet op je knieen leunen, helpt al de helft! Dus de voorkant van je knie weghouden van de voorkant van je zadel!

Oke, dat ga ik zeker proberen (wil er zo veel mogelijk aan doen om ervanaf te komen!!)
Maar zou het misschien ook aan het zadel kunnen liggen? Het zadel van Royal vind ik namelijk totaal niet fijn.. Een ander paardje waar ik een hele tijd op heb gereden, had een zadel die voor mij echt perfect zat. Hier was mijn houding (mijn benen) dan ook een stuk beter (vind ik inieder geval)!
Hier een voorbeeld van mijn houding op dit paard/dit zadel (dit is geen moment opname, is op alle foto's en in de filmpjes zoo :o)

Afbeelding

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:48

Vind dat je op deze foto alsnog met je handen niet op de juiste positie zit. Je laat ze een soort hangen, neem anders je teugels iets korter. Je moet je handen rechtop houden en meer dragen. ;)
Maar je beenhouding is inderdaad beter op deze foto.

Maarja, een goede ruiter kan op elk zadel rijden hihi :D

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:52

Idd ~Careano, en weer zoek je naar je balans want je onderbenen en voeten staan hier voor je lichaam en das verdomt lastig, probeer maar eens te gaan staan (op de grond) met je voeten voor je lichaam...

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 18:56

Ja, ik weet ook wel dat het aan mijn houding ligt hoor haha! :P
Was gewoon benieuwd of het ook van het zadel af kan hangen (dat met m'n hakken optrekken heb ik het dan over)!

Ik doe me best om het te verbeteren! =]

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:35

Ik ben het met Bonita_bon eens, je been ligt opde laatste foto veel te ver naar voren, je hak, heup en schouder horen 2 rechte verticale lijn te vormen en dat is hier niet het gaval. hier zit je wat teveel in "stoelzit" zoals mijn instructrice dat altijd noemt:P als je zo op de grond word gezet zou je achterover vallen. Eigenlijk meoten ze je van je paard af kunnen tillen, op de grond zetten en dan moet je blijven staan, zonder dat je houdeing veranderd zegmaar
Zelf heb ik ook dat ik me benen iets naar voren af steek. Voor mij helpt het om me beugels een gaatje langer te doen, waardoor ik me hak iets minder uit kan drukken(deed dit altijd behoorlijk overtuigd;)) waardoor mijn been meer onder me lichaam kwam:) Hopelijk heb je daar wat aan

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 19:39

Marlous1991 schreef:
Ik ben het met Bonita_bon eens, je been ligt opde laatste foto veel te ver naar voren, je hak, heup en schouder horen 2 rechte verticale lijn te vormen en dat is hier niet het gaval. hier zit je wat teveel in "stoelzit" zoals mijn instructrice dat altijd noemt:P als je zo op de grond word gezet zou je achterover vallen. Eigenlijk meoten ze je van je paard af kunnen tillen, op de grond zetten en dan moet je blijven staan, zonder dat je houdeing veranderd zegmaar
Zelf heb ik ook dat ik me benen iets naar voren af steek. Voor mij helpt het om me beugels een gaatje langer te doen, waardoor ik me hak iets minder uit kan drukken(deed dit altijd behoorlijk overtuigd;)) waardoor mijn been meer onder me lichaam kwam:) Hopelijk heb je daar wat aan

Bedankt voor je tip! Alleen bij mij is juist het probleem dat ik juist moeite heb met mijn hakken uittrappen! :P
En inderdaad dat verhaal van die houding enzo, dat heb ik ook vaak gehoord haha :P
Probeer er ook aan te werken (A)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:23

Ten eerste je sporen af.
Als je je hakken nog niet goed uitdrukt en nog niet stil zit met je benen, hoor je ze helemaal niet op te hebben. Bovendien lijkt het ook nog alsof je ze ondersteboven aan hebt.

Volgens mij gebruik je erg veel kracht ook om je paard aan de teugel te krijgen. De hals is ook niet zo mooi rond als ik eigenlijk zou willen zien. Heel jammer :)

Wel leuke paarden hoor :j
Succes!

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:29

Channiiiej schreef:
Was gewoon benieuwd of het ook van het zadel af kan hangen (dat met m'n hakken optrekken heb ik het dan over)!

Ik denk dat het hakkenoptrekken niet zo zeer aan het zadel ligt, maar meer aan het feit dat er teveel spanning op je been zit en je dus eigenlijk niet lekker zit en je been laat hangen. Nou kun je natuurlijk het ene zadel lekkerder vinden zitten dan het andere, maar probeer je zitbeenknobbeltjes(zoals me instructrice ze noemt;)) te voelen, dan pas zit je goed, en dan je been ontspannen laten hangen:) dan zit je misschien al beter.

En ik las idd iets van je handen, volgens mij knik je je polsen naar binnen op de laatste foto, dat probleem heb ik ook, heeel moeilijk om af te komen:S

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 21:12

Marlous1991 schreef:
Channiiiej schreef:

Ik denk dat het hakkenoptrekken niet zo zeer aan het zadel ligt, maar meer aan het feit dat er teveel spanning op je been zit en je dus eigenlijk niet lekker zit en je been laat hangen. Nou kun je natuurlijk het ene zadel lekkerder vinden zitten dan het andere, maar probeer je zitbeenknobbeltjes(zoals me instructrice ze noemt;)) te voelen, dan pas zit je goed, en dan je been ontspannen laten hangen:) dan zit je misschien al beter.

En ik las idd iets van je handen, volgens mij knik je je polsen naar binnen op de laatste foto, dat probleem heb ik ook, heeel moeilijk om af te komen:S

Bedankt weer, ik ga erop proberen te letten haha, op die zitbeenknobbeltjes =P
En dat van m'n handen heb ik inderdaad last van, gelukkig gaat het nu al wel iets beter =]
Je komt idd erg moeilijk af van die soort dingen :P

hennadot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:46

Ziet er goed uit! Probeer wel te denken aan je hakken idd, misschien is het makkelijker om je beugels een gaatje langer te maken. Ik vind ze best kort zo als je ze nu hebt. Van foto`s is het natuurlijk heel moeilijk om commentaar te geven omdat het momentopnames zijn, maar probeer bij het halsstrekken er voor te zorgen dat je paard zijn neus nog wat meer naar voren steekt. Dat ie dus niet meer in de krul blijft lopen, maar echt strekt met zijn hals. Maar zoals ik al zei, ziet er prima uit:)

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 11:15

hennadot2 schreef:
Ziet er goed uit! Probeer wel te denken aan je hakken idd, misschien is het makkelijker om je beugels een gaatje langer te maken. Ik vind ze best kort zo als je ze nu hebt. Van foto`s is het natuurlijk heel moeilijk om commentaar te geven omdat het momentopnames zijn, maar probeer bij het halsstrekken er voor te zorgen dat je paard zijn neus nog wat meer naar voren steekt. Dat ie dus niet meer in de krul blijft lopen, maar echt strekt met zijn hals. Maar zoals ik al zei, ziet er prima uit:)

Dankjewel! :D
Ik ben het er inderdaad wel mee eens dat ik te kort zit!
Alleen ik heb het probleem, als ik mijn beugels langer maak, dat ik op mijn tenen ga staan..
Weet iemand misschien hoe dit komt/wat hier tegen te doen is?! (A)

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:29

hoe het komt, weet ik niet. Maar wat je dr tegen kunt doen: oefenen oefenen oefenen:P Ik heb altijd het idee dat ik van die wiebelbenen heb als ik me beugels langer doe, dan kan ik ze minder stil houden en ga ik idd ook een beetje op me tenen staan:S
Nu doe ik eens in de zoveel tijd me beugels gewoon een gaatje langer:P in het begin is dat heel raar, maar na een tijdje gaat het goed en ligt me been stiller(me instructrice zegt het ook) en dan doe ik ze dus weer een gaatje langer, ga ze van de week weer n gaatje langer doen en dan zit ik dr al 3 langer dan normaal, en eindelijk echt op n goede lengte(A):P

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 12:33

Marlous1991 schreef:
hoe het komt, weet ik niet. Maar wat je dr tegen kunt doen: oefenen oefenen oefenen:P Ik heb altijd het idee dat ik van die wiebelbenen heb als ik me beugels langer doe, dan kan ik ze minder stil houden en ga ik idd ook een beetje op me tenen staan:S
Nu doe ik eens in de zoveel tijd me beugels gewoon een gaatje langer:P in het begin is dat heel raar, maar na een tijdje gaat het goed en ligt me been stiller(me instructrice zegt het ook) en dan doe ik ze dus weer een gaatje langer, ga ze van de week weer n gaatje langer doen en dan zit ik dr al 3 langer dan normaal, en eindelijk echt op n goede lengte(A):P

Haha okee, dan moet ik ook maar gaan oefenen oefenen :P
Ik vind het zoo vervelend, om lang te zitten haha xD
Maar weet wel dat het nodig is :P

Ik ga gewoon m'n best doen en idd steeds een gaatje langer =]

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:08

Opzich zien de foto's er goed uit ;)
Veel punten zijn al aangegeven in bovenstaande reacties.
Als ik jou was zou ik de sporen af doen. Ik zou eerst oefenen zonder sporen om je hak uit te drukken. Als dat goed gaat, kun je eventueel met sporen gaan rijden. Nu zit je namelijk steeds met die sporen in dat paard. Niet echt fijn voor het paard dat je onder je hebt lopen, maar het geeft ook niet zo'n vriendelijk beeld ;) Verder zou ik de beugels een gaatje langer doen.
Vind het er voor de rest prima uit zien hoor! Erg veel succes en plezier nog :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:41

Leuke paarden hoor! Zijn dit nou manegepaarden? Ik vind het echt goede paarden die netjes getraind zijn, leuk! Ik denk dat jij nog een eind kan komen, als je de kans neemt!

Wat me opvalt is dat ze allebei regelmatig op de voorhand lopen. Het eerste paardje op een paar foto's, en het tweede paardje eigenlijk op iedere foto.
Het eerste paardje loopt ook weleens niet op de voorhand. Probeer dat verschil te leren voelen. Lastig uit te leggen vanaf een computerscherm. Als er iemand naast staat die tegen jou roept: 'loopt op de voorhand', of: 'nu beter', dan kan jij voelen wanneer dat precies gebeurd en kan je hier bewust aan werken.
Wat je daar van leert (voelen) kan je ook gelijk meenemen naar het tweede paardje!

Veel succes met ze!

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 11:47

GJ9 schreef:
Leuke paarden hoor! Zijn dit nou manegepaarden? Ik vind het echt goede paarden die netjes getraind zijn, leuk! Ik denk dat jij nog een eind kan komen, als je de kans neemt!

Wat me opvalt is dat ze allebei regelmatig op de voorhand lopen. Het eerste paardje op een paar foto's, en het tweede paardje eigenlijk op iedere foto.
Het eerste paardje loopt ook weleens niet op de voorhand. Probeer dat verschil te leren voelen. Lastig uit te leggen vanaf een computerscherm. Als er iemand naast staat die tegen jou roept: 'loopt op de voorhand', of: 'nu beter', dan kan jij voelen wanneer dat precies gebeurd en kan je hier bewust aan werken.
Wat je daar van leert (voelen) kan je ook gelijk meenemen naar het tweede paardje!

Veel succes met ze!

Bedankt voor je berichtje en je tips enzo! :D
Jaa, dit zijn inderdaad manegepaarden! Erg leuke :D
Wat natuurlijk jammer is met manegepaarden, is dat je er niet zo heel vaak op rijd en dat er allemaal verschillende mensen op rijden!
Op Goldwin rijd ik bijna nooit (dit was de eerste keer weer sinds 2 jaar)!
Op Royal rijd ik wel vaker, omdat hier weinig mensen op willen rijden (hij kan best flippen soms :P) Zie; http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2h745xz&s=6 en http://www.youtube.com/watch?v=6OJt1FA9E58
En dit zijn dan nog kleine sprongentjes haha.. Ben er dan ook al een paar x afgegooid :o

Ik ben het wel eens met het commentaar over op de voorhand lopen! Ik vind het nog wel erg moeilijk om te merken wanneer dit zo is, en wat ik er precies aan kan doen!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:53

Oei, haha, die foto's uit je linkje. Dan heb je hem netjes lopen hierboven hoor!

Goede manege, dat ze zulke leuke paarden hebben!

Ja idd lastig als er steeds weer een ander op zit, je kan niet echt iets opbouwen met ze. Maar aangezien je ze redelijk in dezelfde houding hebt lopen, heb je er zelf wel heel veel van geleerd, omdat je het een en ander op verschillende paarden weet toe te passen!

Op de voorhand lopen is ook lastig ja. Het belangrijkste is dat je ze goed aan het been hebt. Door tempowisselingen te oefenen, leren ze 'van achter' te vertrekken, en dan zullen ze meer in balans gaan lopen.

Maar het belangrijkste is toch wel een extra paar ogen denk ik! Ik heb daar zelf altijd heel veel aan in ieder geval. Dan roept mijn instructrice ineens heel enthousiast, jaaaa, netjes! Dan probeer ik heel goed te onthouden hoe dat nou voelt, en kan ik daaruit verder werken!

Succes!