trainingsschema dressuurpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarolineP

trainingsschema dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 19:13

Ik wil meer weten over trainingsschema's.

Met name over het stuk "rust".
Je kunt niet contstant even zwaar trainen er moet ook rust ( dagen) ingebouwd worden.

Wie weet daar meer over?

Moet het topic verplaatst worden naar Praktijkproblemen?
Laatst bijgewerkt door CarolineP op 24-01-10 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallout

Re: trainingsschema dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:13

Bij Razelma (mijn bijrijdpaard) zijn er 1 á 2 rustdagen. Sowieso één dag lekker vrij en als het weer het toestaat ook een dagje lekker rustig aan doen in het bos.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 19:18

Ik denk aan bijv. schaatsers. Die zijn op trainingskamp, werken zich daar zwaar in het zweet ( verleggen grenzen) en daarna is er een bepaalde periode van rust.
Bij paarden zal het wel net zo werken.
Ik bedoel dus zware training, verleggen van grenzen van het paard.
M.a.w. hoe bouw je spiermassa op?

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:21

Spiermassa bouw je op door de spieren die je sterker wilt zien te trainen. Zijn dat bijv. de bilspieren ga je daar oefeningen voor doen als overgangen etc. Niet direct te zwaar beginnen want ook paarden kennen spierpijn :Y).

Een rustdag hebben ze naar mijn mening echt wel nodig :j. Liever 2 dan 1.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 19:23

Ik denk dat de aangesproken spiergroep rust moet krijgen. De rest van het paard niet!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:25

Ik denk toch zeker dat paarden wel 1 a 2 rustdagen in een week nodig hebben hoor.

Hoeft niet 1 dag trainen 1 dag vrij 1 dag trainen 1 dag vrij enzovoorts maar lekker over de week verdeeld. De andere dagen zou een andere spiergroep trainen ook niet verkeerd zijn.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:28

Ik geef 1 dag in de week echte rust, dat is 2 dagen na de lesdag (meeste inspanning), na de lesdag volgt een rek-en-strek-dag, dan dus de rustdag. Dan weer een rek-en-strek-dag, dan een actieve dag met proefgericht rijden. Daarna een bosrit of een andere spiergroep pakken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:34

MD => RT-P

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:41

Net zoals annemelk.

2 keer in de week les, waar we er echt aan rijden en grenzen verleggen. Na deze les doe ik altijd longeren. Vind ik persoonlijk fijner. Ik kan hem dan zo bijzetten hoe ik wil. Daarna 1 dag rust. Weer les. Longeren. Rekken en strekken de dag erna en die dag daarop of extra 1 dag rust of lekker naar buiten, of een sprongetje maken.
Verder komt die elke dag of op de wei of in een paddock.

Het is ook hoe je paard erop reageerd. De ene keer geef ik hem een dag extra vrij als hij het nodig heeft.

Verder is het ook belangrijk om te kijken wat voor voer je je paard geeft. Dat hij genoeg binnen krijgt, als hij veel verbrand.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:42

Ik zou als ik jou was mij meer gaan verdiepen in hoe je spieren kunt opbouwen, hoe verzuring ontstaat etc.... Ga zelf eens flink sporten, vraag eens een trainingsschema voor jezelf bij de sportschool, dan kun je zelf ondervinden wat training met je lichaam doet. Die info kun je weer gebuiken bij de training van je paard. Veel ruiters doen zelf eigenlijk niets aan hun eigen conditie en hebben vaak geen benul hoe je een training opbouwd, maar ook hoe spierpijn voelt en wanneer het weer weg is. Daarom zie je bij dat soort mensen vaak overbelaste, maar ook onder belaste paarden (onderbelasting kan ook nadelig zijn voor je paard; blijft het arm bespierd, te weinig conditie, en sommige paarden worden er ook gewoon lastig van)

Met een zware training breek je spieren (spiervezels) af. Daardoor ontstaat spierpijn/verzuring. Dat moet ook want dan komen meer en sterker terug. Spierpijn/verzuring na een zware training is de tweede dag na een zware training meestal op zijn ergst. Dus als je wat wil opbouwen moet je inderdaad niet continu zwaar trainen. Verder moet je ook op de juiste manier trainen (dus dressuurmatig ook goed weten wat je doet). En verder moet je je wijze van trainen afstemmen op je paard; het ene paard moet je meer op kracht trainen, de ander misschien meer op souplesse etc.

Verder, als je echt wedstrijgericht traint doe je er verstandig aan wedstrijd- en trainingsperiodes te plannen. In een trainingsperiode ga je gericht verbeteren en in een wedstrijdperiode plan je een aantal wedstrijden achter elkaar (wedstrijdritme!) en check je of je echt verbeterd bent. Standaard elke week een proefje oefenen bijvoorbeeld slaat dus ook nergens op. Dat doe je dan alleen in de aanloop naar een wedstrijdperiode; dan ga je meer proefgericht trainen.

Er zijn zoveel zaken die komen kijken bij een juiste training van een dressuurpaard, dat valt echt niet samen te vatten. Dit:

Chantal___ schreef:
Bij Razelma (mijn bijrijdpaard) zijn er 1 á 2 rustdagen. Sowieso één dag lekker vrij en als het weer het toestaat ook een dagje lekker rustig aan doen in het bos.

Heeft bijvoorbeeld niets van doen met een trainingsschema. Eigenlijk moet je het zo zien; veel mensen hebben paardrijden als hun hobby, en sommige hebben het doelgericht trainen van een paard als hobby. Beide zijn twee verschillende dingen. Voor een goed trainingsschema moet je ieder moment ook goed kijken naar je paard, en waar nodig steeds het schema bijstellen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:51

Ik hou meestal 2 rustdagen voor mijn paard.
Als ik les heb dan moet hij er flink aan trekken, dus dan rijd ik de dag erop lekker rustig alleen wat op ontspanning en wat loswerken.

De dag erna rust en dan weer een dag lekker ontspanning.

Met wedstrijden net zo.

Verder kijk ik ook naar mijn paard.
Zo was hij een paar weken erg lastig met de kou.
Nou sorry voor hem maar dan kan hij een rustdag wel vergeten.
Hij hoeft dan niet elke dag flink aan de bak, maar stap er wel elke dag ff op of hij gaat aan de longe.

Nu is hij weer wat rustiger.

Overigens heeft mijn paard toen hij 3,5 was een paar keer een knie op slot gehad.
Hij was toen wat slapjes van achter.

Ik ben toen bij de DA geweest en hij heeft toen anabolen gehad zodat zijn achterhand wat sterker zou worden.
Ik heb toen 30 dagen flink moeten trainen anders hebben de anabolen geen effect.

Hij heeft het ook nooit weer gehad.

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:51

CarolineP schreef:
Ik bedoel dus zware training, verleggen van grenzen van het paard.
M.a.w. hoe bouw je spiermassa op?

Spiermassa en conditie bouw je op door te zorgen voor een piekbelasting, wat eigelijk inhoud dat je net iets meer vraagt dan het lichaam kan qua kracht en hartslag (boven180) Hierdoor maak je eigelijk heel lichtelijk weefsel kapot. Om spiermassa op te bouwen moet het lichaam de kans krijgen om te herstellen en sterker terug te komen, daarvoor is de rustdag. Onder rustdag moet je actieve rust verstaan, dus wel bewegen. Neem je geen rust maar bijv. 2 dagen piekbelastingen achter elkaar dan krijg je schade op schade en is de kans op blessures groot.

Om echt te weten of je naar een piekbelasting traint zou je moeten werken met een hartslagmeter (boven 180/190). Dit is voor elk paard anders. Een heel jong groen paard kan dit al bereikt hebben na twee rondjes galop door de bak. Een ouder dressuur/springpaard heeft vaak niet eens een piekbelasting bereikt tijdens een zware dressuur/springproef.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 20:12

jasmijn78: dan heb jij het dus over rust dagen bv de dagen na een zware training.
Dus niet een periode zwaar werken en dan een periode van ( betrekkelijke) rust.
Voor de duidelijkheid; onder rust versta ik, longeren al dan niet bijgezet, buitenritje, weidegang.

samwise: dit komt dicht bij wat ik er zelf van dacht.

Ik heb het over een getraind dressuurpaard, die de volgende ( verzamelings) stap moet gaan maken.

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:31

Als je die mogelijkheid hebt is heuveltraining het allerbeste om krachttraining te doen voor de achterhand. Heb je die mogelijkheid niet dan is het werken met caveletti's/in-uitjes een goeide vervanger.
Ben je niet zo'n held in het caveletti/in-uit werk dan kun je je paard ook gewoon vrij laten springen over in-uitjes.
Zet een hele rij stijltjes langs de kant van de bak op 3 meter afstand van elkaar (met drafbalk op 2,20m voor de eerste en laat je paard hier een flink aantal keer overheen komen. Weer niet bang om het wat hoger te maken als hij het goed snapt.
Dit is echt intensief werk voor het lichaam en met name de achterhand.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 23:44

samwise; de training zelf is het probleem niet ( goede instructie), maar meer de intensiteit ervan.

Eigenlijk hebben we er nooit zo bij stilgestaan. In principe rijdt ze ( mijn dochter rijdt het paard) elke dag en varieert het werk.
Het viel ons op dat we nu i.v.m. de weersomstandigheden minder kunnen rijden, maar dat hij ineens hard vooruit gaat. Dan kom je in gesprek met mensen en ga je daarover nadenken.

Hij krijgt heeft al een tijd ( 2 jaar) last van telkens terugkerende schimmel. Ondanks 4 inentingen en vele Imaverol behandelingen, komt het telkens terug. Toen kwam ook "verminderede weerstand" ter sprake en dat kan door overtraining komen.

Hij is trouwens nooit ziek en is een vrolijk en goedgehumeurd paard.....

Kortom: ik ga me er serieus in verdiepen!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:19

CarolineP schreef:
jasmijn78: dan heb jij het dus over rust dagen bv de dagen na een zware training.
Dus niet een periode zwaar werken en dan een periode van ( betrekkelijke) rust.
Voor de duidelijkheid; onder rust versta ik, longeren al dan niet bijgezet, buitenritje, weidegang.

Je hoeft je paard niet perse te longeren, of buiten te rijden oid... (al is het natuurlijk wel belangrijk voldoende afwisseling in je training te houden) Je kunt best elke dag rijden, het gaat met name om de duur en intensiteit van je training. Dat bepaald hoe zwaar een training is. Verder zie ik trainingsperiodes als periodes waarin je met een hogere intensiteit gaat trainen, dat ga je trainen op het verleggen van grenzen, het aanleren en verbeteren. In wedstrijdperiodes 'onderhoud' je meer je niveau, train je meer proefgericht en moet de nadruk meer liggen op het scherp aan de hulpen houden van je paard, en zorgen dat hij niet vermoeid of verzuurd raakt zodat hij goed kan presteren op een wedstrijd.

Daarom snap ik mensen nooit die week in week uit op wedstrijd gaan. Dat kan nooit werken; een paard heeft tijd nodig om nieuwe dingen te leren, om sterker te worden. Soms ligt de focus op het verbeteren van het een, waardoor het ander soms weer eens wat verslapt.

Goed trainen begint allereerst met jezelf bij alles af te vragen WAAROM je iets doet, en onderzoekt WAT het effect daarvan is.

Daarnaast vind ik naast een doordachte training het allerbelangrijkst dat een paard zich kan ontspannen, en imo kan een paard dat alleen volledig als hij minimaal enkele uren per dag voldoende bewegingsvrijheid EN contact met andere paarden (ECHT contact, dus niet alleen maar andere paarden kunnen zien). Als een paard zich lekker kan ontspannen zal hij sneller herstellen van een zware training en bouwen ze een hogere weerstand op. Veel lichaamsbeweging maakt hem sterk.

Ik ben niet van dat hysterische dressuurgedoe met alleen maar beweging in een klein paddockje, stappen aan de hand, tot aan de oren in de beschermers, geen contact met andere paarden. Als doorsnee ruiters en amateurs hebben we nu eenmaal geen salinero of totilas op stal die miljoenen euro's waard zijn en internationale wedstrijden lopen zodat je elk risico moet uitsluiten. Tot die tijd kun je je paard best gewoon paard laten zijn. Mijn paarden gaan bijvoorbeeld zomer en winter naar buiten, ook met vorst. Ze rennen, spelen, stoeien met elkaar, zitten daardoor ook wel eens onder de bijtwonden... Ook heb ik geen achterbergbodem oid om op te trainen. Als de bak bij ons mul is in de zomer stap ik gewoon wat vaker tussen door, train ik wat korter of zoek andere alternatieven. Ik ben er van overtuigd dat mijn paarden daardoor sterk, gezond en gelukkig zijn waardoor ze vrijwel nooit blessures en een hoge weerstand hebben (laat ik het afkloppen, want een ongeluk zit altijd in een klein hoekje... Maar ze zijn nog nooit overbelast geweest). Doordat ze niet altijd op een ideale bodem lopen, zoals nu bijvoorbeeld in het land met vorst, passen ze zich aan. Moeten ze zichzelf regelmatig corrigeren en dat maakt ze sterk. Sterker dan een kasplantje dat 23/7 in de box staat die bij de eerste beste misstap meteen stokkreupel is.

Handcreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:15

hoihoi :D

Ik wouw toch eventjes mijn mening kwijt in dit toppic. Ik zie dat iedereen het gelijk heeft over rustdagen, maar waarom rustdagen? Je paard heeft bijna 23 uur rust per dag. Is dat niet genoeg? Als je dan je paardje wilt trainen, begin gewoon rustig aan. pak hem 2 x een kwartiertje per dag en bouw dat op. Dat heeft volgens mij veel meer effect dan die rustdagen. ;)

groetjes handcreme

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 23:27

Als je beter leest ,zal je zien dat met rustdagen geen "op stal staan" dagen wordt bedoeld.

Handcreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:28

sorry ik heb niet het hele toppic gelezen.
Maar alsnog, waarom niet gewoon werken?

-zal nu eventjes de rest gaan lezen :Y) -

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:38

Ik probeer altijd 3 dagen na elkaar te rijden, de eerste dag loswerken, soms aan de longe. De 2de dag wat meer doortrainen, wat extra vragen en dan de 3de dag terug iets rustiger. Dan een dagje gewoon op de wei (hij komt trouwens elke dag op de wei) en niet werken onder de man of aan de longe. En dan weer 3 dagen trainen. Soms doe ik de 3de dag eens een wandeling of de 4de dag een wandeling ipv gewoon op de wei. Eigenlijk is dat ook allemaal wat afhankelijk van hoe de trainingen verlopen, of ik naar een wedstrijd toe aan het trainen ben of even afbouwen na een wedstrijd, ...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:40

met een beetje een dressuurpaard kan je met een training van 3 dagen in de week zo een half uur a drie kwartier gewoon goed genoeg progressie maken.

de rest kan licht longeren of helemaal rust als je weidegang hebt

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:45

Ik train toch meestal 5x in de week en ik moet zeggen dat het bij mijn paard toch wel het beste uitkomt. De andere paarden die ik train, rijd ik zo'n 3 à 4x in de week, maar die worden daarnaast nog een keer of 2 goed gelongeerd, dus ook echt aan het werk gezet.
Ik rij er ook één die eigenlijk best van al elke dag zou werken, maar zo'n dingen zijn echt van paard tot paard afhankelijk. De ene heeft met 3 dagen in de week genoeg, de andere beter 5 enz...
Uiteraard is de intensiteit van de training niet elke dag hetzelfde :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 00:17

KiWiKo schreef:
met een beetje een dressuurpaard kan je met een training van 3 dagen in de week zo een half uur a drie kwartier gewoon goed genoeg progressie maken.

Ja die van mij heeft ook genoeg aan 3 a 4 keer per week.
Alleen nu met die kou rij ik toch maar ietsje vaker.
Hij is lekker fris ;)

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 01:13

Ik train mijn paard in de winter lichter als in de zomer, gewoonweg omdat ik in de zomer meer van hem verlang.

Ik train mijn paard per week(de indeling per week varierd):
1 dag rust
1 dag longe( meestal licht bijgezet, veel draven en galopperen)
1 dag springles(veel lijntje)
2 dagen basis dressuurwerk
1 dag meestal wedstrijd, de resterende weken een beetje stap en stretch werk
1 dag zwaarder dressuurwerk.

Elke dag komt mijn paard in de stapmolen en in de zomer komt hij ook nog ongeveer 3 uur per dag in de wei.

In de zomer, ga ik ook nog wel een lange bosritten maken en crosstrainingen volgen. Heb ook nog wel de neiging om hem wel eens een in plaats van een zware dressuurtraining flink te longeren, ook verzamelen, met touwtjes of dubbele longe(niet aan beginnen als je geen ervaring hebt en/ of goede hulp).

Ik train gemiddeld zo'n drie kwartier per dag, begin standaard met een lange teugel een paar rondjes stappen en dan oppakken, deken eraf(als deze erop ligt) en dan direct lang laag galopwerk. Dit op beide handen en dan rustig drafwerk meepakken. Als ik mijn paard heb losgewerkt, ga ik heel even stappen. Vervolgens weer galop, kijken of hij iets meer wil verzamelen en opgerichter wilt worden. In mijn dressuurtrainingen ga ik vervolgens zijgangen oefenen en stukken verzameld. Niet te veel in 1 keer vragen, dat betekend spierpijn en een paard met spierpijn wil de dag erna niet lopen, buigen, strekken enz.

Na een zware training zet ik hem nooit geheel stil ook niet als hij toch in de molen of wei komt, dan ga ik wel een beetje stappen en rekken en strekken of simpel een stuk langs de weg stappen. Verder met een dressuurtraining kan het ook wel eens zijn dat ik met balkjes werk, drafbalken of 1 aan het begin van de lange zijde en 1 aan het eind.

Als je je er serieus in gaat verdiepen, kijk ook eens naar het voer, dit heeft veel impact op het herstelvermogen van het paard. Verder krijgt mijn paard meestal met verharen een vitaminekuurtje om hem iets te helpen.

Ik vraag veel van mijn paard, maar zoals nu met het koude weer(zelfs de bodem van de binnenbak in hard en aangevroren) train ik minder, op aanraden van de dierenarts(omdat de bodem hard is veert hij minder en is het zwaarder voor de pezen e.d.). Ik vind het onzinnig om minimaal een uur op het paard te zitten, met een half uur gedaan wat je wilde doen en het ging goed dan ga ik uitstappen, het werk moet leuk blijven.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 16:47

KiWiKo schreef:

Dit is wel een beetje dressuurpaard ;) , z'n conditie is heel goed.
Het is meer dat ik denk dat hij te veel/vaak getraind wordt....
Het blijkt dat hij na een periode van minder werk ( toen het zo sneeuwde) daarna beter gaat dan ervoor. Zo zijn we eigenlijk aan het denken gezet. In december zijn we een weekje weg geweest, toen is hij alleen buiten gereden en toen was ie ook ineens een stukje opgeschoten. Terwijl er niets speciaal met hem gebeurd was.