Monty@work, voor het eerst op Bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mir_horses

Monty@work, voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 18:47

Even inleiding natuurlijk! Ik rij zelf zo'n 6 jaar ongeveer, op maneges, dat afwisselend in groeplessen en ook prive. Daarnaast heb ik 2 keer een verzorgpaard gehad.
Sinds oktober heb ik dan mijn eigen paard.
Monty, 4,5 jaar, afstamming onbekend, komt oorspronkelijk uit Denemarken en is nu driekwart jaar in Nederland. En nu bijna een jaar onder het zadel.
Ik berij Monty nu ongeveer 2,5 maand. Want toen hij bij me kwam heeft hij een longontsteking gehad, vervolgens was het zadel wat ik wilde kopen nergens meer op voorraad. Maar nu zijn we hard aan de slag.

De laatste week gaat het wat minder met ons tweeen. Ik stuit op verzet, eigenwijsheid en spanning. Vind het in het begin moeilijk om te ontspannen, gelukkig gaat dit na een paar minuten over.

Mijn punten om aan te werken; Ik hou echt ontzettend slecht mijn onderbenen stil, wanneer hij vlot doorloopt lukt me dit beter. Het lijkt dan ook dat wanneer hij langzamer loopt dat ik continue drijf, maar dat zijn echt zwabberen benen.
Daarnaast oefen ik nog steeds galop met hem, is niet makkelijk, hij is moeilijk aan te springen, een grote fout van mij is om voorover mee te gaan in het aanspringen. Maak het voor hem niet makkelijk om aan te springen.
Daarnaast zijn mijn voeten te ver in de beugels, en hakken niet goed uitgedrukt. Een hoop om aan te werken dus..

Alle tips zijn welkom.

http://www.youtube.com/watch?v=XWubZX07-uw

En in dit filmpje trek in één keer aan zijn bit omdat hij totaal niet luisterde, vandaar mijn harde en strenge nee..

http://www.youtube.com/watch?v=gALJBuCmVjk

Breezke

Re: Monty@work, voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:50

Je minpunten geef je zelf al aan,ik zelf vind het geen ontspannen beeld geven.
Nog veel succes met hem :)

maariejellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:52

Je drijft ook op het verkeerde moment, probeer aan te sporen waneer je zit. In het begin is dit wel moeilijk af te leren maar oefening baart kunst :P En in de galop, binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:53

Hij lijkt wel sloom doordat het lijkt alsof je steeds aandrijft, maar tegelijker tijd zitten je handen ook steeds rukjes aan de teugels te geven, dus misschien maak jij hem wel sloom. Dan zeg je met je been dus sneller en met je hand langzamer. Misschien gewoon iets meer teugel geven en je handen stil leren houden? (dressuurruiters houden volgensmij van korte teugels, maar goed dat is aan jou).

Je bent net begonnen, maar ik vind jou paard niet eigenwijs ogen, wees bewust van welke hulpen je zelf allemaal geeft. Spanning volet hij.

Het is een mooie pony!
Laatst bijgewerkt door Rangeela op 24-01-10 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:54

probeer je paard recht te laten lopen op rechte lijnen en meer stelling te vragen in de figuren
verder mag hij wat actiever want soms sjokt hij een beetje
misschien helpt zonder zadel rijden een beetje om je benen stiller te leren houden, dan moet je wel klemmen

verder vind ik het echt een leuk beestje! ziet er prima uit voor een jonkie ;) ga zo door

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:56

Ik begrijp wel waarom hij niet lang in galop blijft. Je zit hem in de weg, jouw zit verstoord zijn balans, daarom ploft ie weer in draf.
Je kan dan beter een verlichte zit aannemen, om hem zo weinig mogelijk uit baland te halen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:56

Word je niet moe van al dat gedrijf?
Been geven, gaat pony niet sneller dan een tik.

Verder veel les nemen, je hebt nog een hoop schoonheidsfoutjes, maar ook een hoop inhoudelijke foutjes die verbeterd moeten worden.

Ik denk verder dat je een heel leuk paard hier aan hebt (ook om bijvoorbeeld wedstrijdjes te rijden), maar het is duidelijk dat de fouten bij jou als ruiter liggen. Ik zie een paard die graag wilt werken, afentoe al je hand opzoekt, maar dan word tegengehouden, omdat jij nog niet zo goed weet wat je aan het doen bent.
Maar dat is niet erg, daar kun je les voor nemen. Jullie komen er dan echt nog wel :D

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:05

Ik vind het echt geen rijden, maar meer meerijden.

Je hangt vooroover met je bovenlichaam, je hebt een hele slechte balans, corrigeert niet waar het nodig en imo doe je maar at.

Begin een met zitlessen, je zit niet op je kont maar op je **** ;)
Dan ga je eerst aan de stap werken, ontspannen en los en dan pas na de draf toe werken.
Doe oefeningen met hem niet steeds datzelfde rondje waarin hij steeds in diezelfde hoek gaat rennen, hij verveelt zich stierlijk en en jullie leren hier niets van.

Zoek een goede lesgever, al is het maar voor eens in de 3 weken, niet trekken aan dat bit want hij doet gewoon wat jou lichaam vertelt en dat is hard na voren.

Zorg voor afwisseling, balkjes, van hand veranderen, rijd je bochten uit en ga vooral aan je eigen zit werken ;)

HEt is een hele leuke pony, en jullie zijn ook een leuke combi dus ben benieuwd naar je volgende topic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:13

Ik zie een ruiter die zich met de beste bedoelingen de tandjes werkt, maar daardoor haar paard een beetje in de weg zit. Je stoort 'm in z'n bewegingen.
Ik zou je van harte aanraden om eens wat zitlessen te nemen, om je zit wat onafhankelijker te maken en wat meer balans te vinden.
Je zult zien dat als jij beter kunt zitten, je je paard beter kunt sturen en voorwaarts kunt houden.
Ik vind je paard helemaal niet eigenwijs, in tegendeel. Ontzettend lief dier.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:18

Ik vind je pony helemaal niet eigenwijs, maar juist echt super braaf!!! Je hebt nog een lange weg te gaan, maar dat komt zeker goed. Als je een jaar verder bent zul je al erg gegroeid zijn in je rijden. Maar dan moet je wel goed les gaan nemen, priveles wel te verstaan. Zodat je constant goed begeleid wordt. Je hebt een jonge pony, die zelf ook nog weinig kent, dus kun je samen gaan leren!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:20

Waar is je stuur....waar is je controle? Je zwalkt van links naar rechts en terug.
Wat ik in deze filmpjes zo ontzettend mis is de o zo belangrijke basis.

Ik vind het heel begrijpelijk dat je op verzet en spanning stuit bij Monty.
Eigenwijsheid zou ik het absoluut niet noemen.
Monty is niks niet eigenwijs, maar de ruiter die erop zit is zo ontzettend onduidelijk naar hem toe.
Hij kan haast niet snappen wat de bedoeling is.

Je spoort aan, maar ondertussen trek je hem op de rem.
Gasgeven en remmen tegelijk gaat echt niet.

Daarnaast zit er veel meer spanning bij jou dan bij Monty.
Op een bepaald beeld springt hij ergens heel lichtjes voor weg. En meteen zie je jou helemaal verkrampen.
En het rondje wat daarop volgt verkramp jij alweer zodra je dat punt in zicht krijgt terwijl Monty er nog totaal geen aandacht aan besteed.

Wat betreft de galop, waarom zit je niet door voor je aanspringt?
Het lijkt wel alsof je hem in galop wilt duwen en tegelijk trek je dus aan die rem.
Kom je weer op het gasgeven en remmen.

Ik hoop dat je dit niet opvat als commentaar/kritiek, maar als leerpuntjes en dat je hier wat mee doet.
Wat iemand al aangaf, dit is geen paardrijden. Je lift mee en ook dat doe je totaal buiten de bewegingen om.

Ga op zoek naar iemand die goed lesgeeft en die samen met jullie aan de basis gaat werken.
En pak meteen ook jouw algemene houding mee. Die kan ook nog veel verbetering gebruiken.
Als je dat doet, dan zou het zoveel beter gaan en ik denk dat het resultaat er dan ook zeker mag zijn.
Alleen zul je daar heel veel tijd en moeite in (willen steken)

Succes ermee.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:23

meisje toch,
je bent wat te groot voor het zadel.
je galophouding is slecht, je stuitert enorm, zit aan de teugels te plukken en hangt helemaal naar voren. ik vind het niet zo gek dat hij in draf valt.
het eerste filmpje oogt beter, wat me opvalt is dat je constant zit te klikken met je tong, heel vervelend voor het paardje.
ik zou voorlopig heeel veel lessen.
(dit commentaar is niet vervelend bedoelt hoor)
je hebt een super leuke pony.

edit; even iets weggehaald dat ik te grof vond overkomen.
edit2; wat verandert omdat anne marie me grof vond ;)
Laatst bijgewerkt door mang op 24-01-10 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:33

Hoi, wat een leuk paardje! Een eigen paardje is heel wat anders dan een manegepaard.
Je bent nog maar net weer begonnen, logisch dat je tegen vanalles aanloopt. :(:) Wat ik goed van je vind is dat je er geen krulletje in trekt.
Het eerste waar je volgens mij aan moet werken is hoe je zit.
Je begint gewoon met stil staan. Zit je op je zitbeenknobbels? Waar zijn je benen? zit je recht op? wat doet je adem? zit die boven in? Breng je adem zoveel mogelijk naar je buik. Ga stappen en herhaal het rijtje, vooral je ademhaling is belangrijk. Zing een liedje of vertel een verhaaltje, zit je nog steeds op je zitbeenknobbels, zit je rechtop? Hetzelfde in draf. Je komt erg ver uit het zadel. kun je je niet een klein beetje laten opgooien.
Het ziet er nu naar uit dat jij heel veel doet. Jouw paardje moet het doen en jij bent bestuurder.
Je begint net, doe het in kleine stapjes, paardrijden is moeilijk maar ook erg leuk.
Als je wat meer aan je paardje bent gewend wordt het ook al heel anders.
Je hebt vast wel les.
lekker door oefenen. :7

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:38

@ Mang: En de rest vind je niet grof overkomen?
TS; je hebt een leuk beestje onder je reet, het enige wat ik mis is vertrouwen. Heeft hij misschien iets gedaan waardoor hij dat verdiend? Hij is jong, maar zo op het eerste gezicht wel betrouwbaar. Laat hem zien dat je hem vertrouwt, en doe nog geen dingen waarin je je nog niet zeker voelt. Als je eraan toe bent zou ik proberen iets brutaler te rijden. Wees trots op je mooie paard, en laat dat ook zien. "Dit ben ik, en dit is Monty, en wij zijn mooi samen!" Geniet ervan, en laat je niet gek maken. Doe alles op jouw tempo, en alles komt goed. Remember, je hebt nog 10, 15 jaar samen. Waarom haasten?

@Justkid: Mooi gezegd!

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:46

Ik reageer eigenlijk nooit op dit soort topic's maar moet toch even wat kwijt.
Heel leuk paardje heb je gevonden. Maar bij jou zijn er idd nog flink wat punten om aan te werken.
Teneerste drijf je bij elke pas. En als je paard versneld (wat naar mijn idee niet echt de bedoeling is) ga je voorover zitten ipv terug om hem te remmen, verder neem je wel je teugels aan.Beetje tegenstrijdig.
Het zadel is ook idd te klein voor jou.
En spanning is ook iets wat ik alleen maar zie.

Doe gewoon alles rustig. pas verder gaan in tempo als het vorige tempo goed is, Lukt iets niet probeer het nogmaals of ga even wat anders doen en probeer het dan nogmaals.
Ga les nemen, en veel succes verder :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:48

ben ik trouwens de enige die ziet dat je telkens op het verkeerde been lichtrijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:50

onley schreef:
ben ik trouwens de enige die ziet dat je telkens op het verkeerde been lichtrijd

Nee, maar dat is nog een van de kleinste dingetjes, ik zie grotere die eerst opgelost dienen te worden.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 20:08

Bedankt voor jullie reacties!!
Natuurlijk heb ik allang les, dat vind ik 'normaal' wanneer je een jong paard heb. En trouwens niet alleen bij een jong paard. Dit heb ik iedere week. Het is de laatste 2 weken dat ik meer gespannen erop zit, komt mede doordat hij mij een keer eraf gegooid heeft, en daarnaast is hij met wat minder balans gaan lopen. In dit filmpje reed ik in de binnenpaddock en mijn moeder heeft gefilmd op het moment dat ik eigenlijk geen figuren reed.
In de binnenbak laat ik hem zoveel mogelijk doen, voltes, slangenvolte, gebroken lijn ect. Zowel om hem wat los in zijn lijf te maken en voorwaarts te blijven houden.
Ik vind het echt heel moeilijk om hem voorwaarts te houden, moet ik nou hem één keer een opdonder geven, dat hij er keihard van door schiet.. of toch niet??

Overigens bedoelde ik met eigenwijs niet in dit filmpje hoor, de eigenwijsheid was er afgelopen donderdag. Toen reed ik met 3 andere paarden in de binnenbak, toe was het continue stilstaan e.d.. Hier in dit filmpje doet hij inderdaad echt zijn best voor me.

Ik merk ook de laatste week dat hij sterker wordt in het bit, dat is mijn schuld natuurlijk. Maar ik heb niet het idee dat ik heel veel mijn handen beweeg. Is het handig om de teugels voor de komende keren ietsje langer te houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:11

Je moet duidelijk en consequent zijn met je been, maar eerlijk gezegd ziet het er nog niet naar uit dat je je paard een 'opdonder' kunt geven zonder 'm zelf daarbij zo vreselijk in de weg te zitten dat 'ie niet gestraft wordt voor zijn goede voorwaartse reactie, als 'ie een sprong naar voren maakt.
Ik zou dat dus zeker met beleid doen, niet té fanatiek...
Oefen hier gewoon op met je instructeur erbij...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:12

Er zit nog heel veel tussen jouw continu drijven en een opdonder geven....namelijk consequent zijn.
Been geven moet een directe reactie opleveren. Zodra hij niet reageert een tikje bij je kuit. Eis reactie, alleen op die manier krijg je het gewenste resultaat.

Edit: Die opdonder zou ik hem sowieso niet geven. Meteen daarop wordt ie dubbel gestaft omdat jij dan zo verkrampt.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:27

Weetje, ik heb zon gevoel dat jij over 1 jaartje super ver bent met die pony. Ik herken mezelf er gewoon in.
Toen ik mijne net had liep ze precies zoals jouwe! Die liep zo omdat de vorige eigenaar hem niet helemaal netjes reed ( lees gas geven en remmen tegelijk, veeeeel drijven etc. ) Ik kreeg dus een pony die naar buiten keek, niet aan teugel wou lopen, ontzettend hard in de mond was en niet te sturen, niet vooruit wou lopen. En ik zie het nu weer bij jullie.
Ik ben begonnen met voor loslaten, en dan niet de teugels losgooien maar gewoon contact houden maar verder je hand heel stil houden. En toen ben ik figuren gaan rijden, achtjes, slangevoltes etc. totdat de buiging en stelling beter was. Veel overgangen rijden zodat je controle krijg over het tempo. Hij moet voor je been vooruit gaan wanneer jij dat wil en als je je been stil houd moet hij in t zelfde tempo vooruit blijven lopen. Als dalijk al die basis dingetjes goed zijn, en je pakt je teugels wat meer op en kan met je been naar je hand rijden waarop hij dan na gaat geven ( heel belangrijk is om dan echt te ontspannen, dan issie zo harstikke zacht in de mond ;) ) dan ben je weer een stuk verder! Maar heb geduld, ik heb mijne na 2 jaar zover dattie L1 kan gaan lopen.

Succes! Met de juiste begleiding worden jullie echt een super combinatie!

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 20:28

Oke bedankt, dan ga ik dat doen. Bedankt!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:33

Probeer goed te voelen wat je paard onder je doet. Niet eerder aanspringen, dan wanneer je zelf er goed rechtop op zit en wanneer het paard de juiste activiteit en stelling aanneemt. Desnoods blijf je lekker draven.

Eerst stappen en elke stap onder je proberen te voelen, waarbij het paard recht onder je blijft (met iets binnenstelling als dat lukt). Daarna draven waarbij je hetzelfde doet. Puur consentreren op sturen en tempo, en, niet geheel onbelangrijk, je eigen zit. Pas wanneer je dit volledig onder controle hebt ga je aangalopperen.

Wanneer je een paard wilt corrigeren, kun je beter een zweepje gebruiken dan aan de teugels te trekken. Want ja, wat is nu 'HO' en wat is 'nee mag niet'..

Lekker blijven oefenen, nadenken over wat je doet, dan komt het helemaal goed!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:34

heel veel commentaar is al gegeven..
let eens op je stelling...hij kijkt gewoon de hele andere kant op.
Soms zie ik je trekken en hooo,roepen als ik eindelijk eens een klein beetje voorwaartse draf zie...
Hij wil nageven,maar je geeft hem de kans niet.

Probeer eens een beetje te spelen,halve ophoudingen...niet trekken!
Op het moment dat hij nageeft handen naar voren en hem de ruimte geven...en voorwaarts houden!
Galopperen zou ik nog helemaal niet doen,werk eerst maar eens naar een goede voorwaartse,ontspannen draf toe waarin hij nageeft!...met correcte stelling.
En ook een overgang maakt van stap naar draf met correct ruggebruik.
Deze pony is er zo door!(correct gebruik van de rug)
Ik heb hem al zeker een aantal keren zien 'zakken'...probeer daar op in te spelen!

succes verder!
Het is een mooie haf!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:56

Ga een periode meerdere keren in de week lessen met hem, en neem priveles... in een groep verzand je snel.
De pony oogt vriendelijk, werkwillend... erg leuk, maar ook ietwat verward en gefrustreerd van jouw tegenstrijdige berichten.
Ik zou veeeeeeeeeeeeeeeeel minder doen in dit stadium. Ik zou eerst maar eens verschillende tempo's in stap proberen, vanuit halthouden weer wegrijden en alles met hele korte impulsen.
Dus bij halthouden denken aan halthouden, kort kneepje met je handen en diep zitten... zodra je paard stil staat: direct ontspannen. Op jouw been moet hij ook direct weer vertrekken, geen reactie op het been... heel klein tikje achter het been.
Niet constant drijven, iemand waar je continue tegen scheeuwt schrikt daar ook niet meer van... het stompt af en hij wordt sloom wanneer je zoveel drijft.
Ga bij iedere letter halthouden, en rijdt weer weg... Pas wanneer je pony wat ontspant, en je merkt dat hij reageert op steeds kleinere aanwijzingen (dat hij dus al bijna aanvoelt dat je wil halthouden of wegrijden... alles gebeurt alleen op jouw aanwijzing, niet eerder!) kun je gaan aandrijven, ook dan weer schakelen. Draf, naar stap, paar keer halthouden.... klaar.
Ik zou in de binnenbak niet meer dan 20 minuten geconcentreerd rijden, dat is lang zat. Het moet niet frustrerend voor hem en jou worden, dan hebben jullie er beiden geen lol meer in.
Aangezien hij zo jong is, is dat sowieso meer dan voldoende.
Kun je er ook mee naar buiten? Oefen dan dezelfde dingen...
Ga niet alleen maar in die bak rijden.... dat is doooooooooodelijk saai. Leer elkaar eerst maar eens wat beter kennen!