paar probleempjes met mijn paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nrkee

paar probleempjes met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 17:28

Hoi allemaal,
Ik rijd op een paard op de manege en daarbij heb ik wat probleempjes
Hij was eerst een pensionpaard, maar is nu overgekocht door de manege.
Ik weet dat hij mooi aan de teugel kan lopen, hij heeft ook dressuur wedstrijden gedaan,
maar ik krijg hem nooit heel de tijd of langer achter elkaar aan de teugel, telkens alleen eventjes en dan loopt ie weer als een manege paard
terwijl ik hem wel naar voren rijd en opvang met mijn handen, en de teugels kneed met mijn vingers.
Ik weet gewoon dat hij mooi kan lopen daarom vind ik het vervelend dat het me niet lukt

En een ander probleempje, hij snijd de hoeken heel erg af. In stap en draf kan ik hem voor zijn maar in galop vaak niet. het is ook een erg groot paard (1.70 misschien nog groter) maar als ik de binnenteugel strak houd en mijn binnenbeen eraan houd gaat hij zo schuin galopperen (maar wel door de hoeken) Maar dan loopt hij met zijn achterbenen van de hoefslag af en zijn hoofd bijna tegen de wand aan. En zodra ik de binnenteugel ietsjes losser laat snijd hij meteen in 1x af waardoor ik heel mijn evenwicht kwijt bent. Mijn instructrice en ik zijn wel wat dingen aan het proberen om dit op te lossen maar het is dus nog steeds óf schuin galopperen, óf afsnijden
Iemand tips? En helpt het als ik mijn sporen vaker aandoe vooral met het door de hoeken krijgen.

Alvast bedankt!

love_urla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:48

je kan misschien aan de vorige eigenaar vragen of hij dat vaker deed
en om tips vragen

KiWiKo

Re: paar probleempjes met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:49

het is een manegepaard....... wat wil je doen\?

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 17:53

KiWiKo schreef:
het is een manegepaard....... wat wil je doen\?

?

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:54

Volgens mij legt ze dat uit..?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:56

wat wil je verbeteren aan een manegepaard die door honderd andere mensen ook verbeterd word.........

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 18:01

Nee, want ik ben de enige samen met nog 1 meisje die erop rijd, omdat hij maar 1 uur per dag mag lopen ivm artrose.
En ik vind het gewoon leuk om hem mooi te laten lopen, en te merken dat het steeds beter gaat. Sommige mensen hebben er genoeg plezier aan om op een manege alleen rondjes door de bak te crossen maar ik leg de lat hoger en wil zodra het goed gaat onderling wedstrijden gaan rijden. dat is wat ik met hem wil doen ;)

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:03

KiWiKo schreef:
wat wil je verbeteren aan een manegepaard die door honderd andere mensen ook verbeterd word.........

Nu is het duidelijk wat je bedoelt ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:03

dus jij wil een kapot paard de lat hoger leggen........... wat zegt je instructuer hiervan?>

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:06

Nrkee schreef:
Nee, want ik ben de enige samen met nog 1 meisje die erop rijd, omdat hij maar 1 uur per dag mag lopen ivm artrose.
En ik vind het gewoon leuk om hem mooi te laten lopen, en te merken dat het steeds beter gaat. Sommige mensen hebben er genoeg plezier aan om op een manege alleen rondjes door de bak te crossen maar ik leg de lat hoger en wil zodra het goed gaat onderling wedstrijden gaan rijden. dat is wat ik met hem wil doen ;)

Misschien helpt het om veel, heel veel, overgangen te rijden en telkens figuren mee pakken. Hier wordt hij los van en hou je de controle over hem wat misschien weer helpt bij het afsnijden van de bochten. Als hij los komt zal hij dan, als je er niet aan zit te sjorren, vanzelf naar beneden komen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:07

al eens geprobeerd om je hand gewoon stil te houden ipv van te kneden. Een stille hand voelt voor een paard veel prettiger dan telkens dat gepluk in zijn mond

en wat kiwiko al zegt, tis een paard met artrose daar kunnen ook problemen vandaan komen, paard kan best pijn hebben

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:10

Oh, ik had er overheen gelezen dat hij Artrose heeft. Wees er maar voorzichtig en zuinig mee... en wat trustHim ook zegt...een stille hand werkt vaak veel beter. Het gaat erom dat hij los is en over zijn rug wilt lopen en niet of hij zijn hoofd in de krul heeft.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 18:12

kapot paard? Hij heeft een half jaar stil gestaan, nu heeft hij 1x (of misschien vaker, dat weet ik niet precies hoe dat zit) een spuitje in zijn been gekregen waardoor hij helemaal geen last meer heeft van die artrose. En hij doet het weer super goed, enthousiast, altijd blij om je te zien, vind het leuk om in de lessen mee te rijden en ga zo maar door. Volgens zijn vorige baasje vond hij wedstrijden ook altijd leuk. Mijn instructrice vind het prima als ik meedoe aan wedstrijden omdat je niet eens merkt dat dit paard artrose heeft vanwege die injectie(s). Dus dat is iets heel anders als een 'kapot' paard.

@Serafina80: ja het klopt wel dat als hij wat losser is, bijvoorbeeld na de 1e keer galop in de les, hij veel beter aan de teugel loopt etc dan wanneer we net opstarten.
Wat bedoel je precies met overgangen rijden?

Ja is wel een goede tip misschien om niet te kneden, want ze zeggen altijd wel in de les dat je moet kneden zodat hij na gaat geven, maar ik heb eigenlijk nog nooit geprobeerd om met stille handen te rijde. Ga ik zeker proberen!

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:14

Met overgangen bedoel ik: stap, draf, stap, draf, stap, halthouden, stap, draf. Of juist tempowisselingen zoals middenstap, middendraf, verzamelde stap/draf etc. etc. Zorgen voor veel afwisseling. Als je namelijk veel overgangen rijdt zoals hierboven beschreven en zorgt voor de afwisseling kom je paard los en houdt hij zijn koppie erbij.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:16

paard blijft ondanks kunstgrepen toch kapot

maar is het nu een manegepaard of niet?

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:16

KiWiKo schreef:

Mee eens...

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 18:23

KiWiKo schreef:

het was eerst een pensionpaard, en is sinds 2jaar ong. overgekocht door de manege. maar alleen ik en een ander meisje rijden op hem, omdat ze het ook zonde vinden om hem zo'n 'manegepaard' te laten worden, omdat hij nog veel te jong is om achter andere paarden aan te draven en nog best veel in zijn mars heeft, tenminste als hij geen last meer krijgt van zijn artrose.& zijn vorige eigenaar stond het ook niet toe als er allemaal onervaren mensen op rijden. Vind ik wel goed van haar, want ik vind het altijd zonde om te zien als paarden die nog veel in hun mars hebben de rest van hun leven in een binnenbak rondjes moeten lopen.

Ik heb de vorige eigenaar wel ooit gesproken, maar niet over het afsnijden . Bij haar liep hij wel altijd heel erg mooi, maar zij rijd ook al vanaf haar 6e paard, en ze is nu 45 dusja. Nu komt de eigenaar eigenlijk bijna nooit meer bij ons op de manege, omdat ze nu een ander paard heeft bij een pensionstalling in net buiten de stad. Wel jammmer, had het haar nog wel willen vragen over het afsnijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:24

geen antwoord op mijn vraag :)

is het nou een manegepaard of niet :)

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 18:31

wat versta jij onder een manegepaard dan?
Ik weet niet hoe ik het moet zien, kan hem eerlijk gezegd geen manege paard noemen maar wat dan? pensionpaard is het ook niet want hij is wel van de manege. Dus ligt eraan wat jij eronder verstaat. ik versta onder een manegepaard een paard dat vrijwel dagelijks en alleen in lessen meerijd op de manege, waar heel veel verschillende mensen op rijden etc en dat is niet zo bij Roy (zo heet hij )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:33

een manegepaard is een paard wat in de lessen meeloopt en die dus niet al je enigste eigenste gezien kan worden

een paar dagen in de week is ook gewoon manegepaard

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:37

een beetje raar dat je instructeur geen oplossingen/ ideen heeft! Heb je een goede instructeur? Als mijn paard het zou doen zou ik oefenen, veel over gangen rijden? De hoeken eerst in draf /stap netjes door en dan op de lange zijden weer een galopje / drafje , uiteindelijk kijken of het dan in een rustige galop ook lukt?

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:38

en als jij je manege paard goed snapt en andersom dan kan je net zo goed 10 keer beter presteren met dat paard als een ander. Elk paard kan door de hoeken lopen!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:45

Dit paard is duidelijk scheef in zijn lijf. Jij zal als ruiter als je hem echt wil verbeteren je moeten gaan verdiepen in het rechtrichten van je paard. Dat is dus ook o.a een taak van je instructrice maar die zal dat waarschijnlijk ook niet weten >;)
Het schuin galoperen met zijn kont naast de hoefslag is een duidelijk voorbeeld. Als jij je kennis verbreed in het " echte paardrijden " is dat een meerwaarde voor de rest van je leven. Dus verijk je zelf door kennis op te doen in het rechtrichten, lees je in , ga kijken bij lessen in hte rechtrichten en nog veel beter ga zelf lessen hierin.

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:55

Ik heb altijd geleerd dat een paard wat de hoeken afsnijdt niet goed in balans gaat. Dan is hij niet echt nageeflijk, gebruikt zijn rug niet goed en plaatst zijn achterhand er niet goed onder en waarschijnlijk is hij scheef ook.
In een rustig tempo werken aan de nageeflijkheid en rechtgericht gaan en langzaam de hoeken door, zodat ie zijn balans kan houden, zou ik proberen. Nadat lichamelijke problemen uitgesloten zijn.
Paard heeft artrose. De injecties maskeren alleen de pijn, maar de artrose blijft. Dat kan natuurlijk dan toch een belemmering zijn. En dan kun je het probleem rijtechnisch niet oplossen.

Zie net dat iemand anders ook al bedacht had dat ie scheef was ;)

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:02

en anderen instructeur nemen?
iedereen kan je nu wel tips gefen maar of het echt zal helpen weet ik niet.
je kan denk ikook eerst beter basis dingen leren zoals overgangen. (omdat je ook nog niet wist wat het waren)
zo gat het paard vanzelf hals strekken of wat ronder lopen.
ALS je dat met alleen je zit voor elkaar kan krijgen dan kan je verder met rond rijden.

sucses