4 Jarige Haflinger @ Dressuurwerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roweentje89

4 Jarige Haflinger @ Dressuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 17:41

Ik open hier ook maar eens een topic over de haflinger die ik doe rijden.
Hij is van een vriendin van me, brudoe hier op bokt.
Ze heeft hem sinds 11 september 2009.

Toen hij bij ons op stal kwam kon je er net op zitten en beetje mee rond'hobbelen' meer kwam er niet uit.
Door veel tegenslagen van voornamelijk het weer konden we hem niet goed in de bak rijden en hebben dus voornamelijk buiten gereden en zo alleen conditie(en een beetje spieren) opgebouwd. Sinds 2 weken huren we 2x per week de binnenbak in de buurt en kunnen we weer fatsoenlijk alles oppakken. De eerste week heeft iemand anders hem gereden en sinds deze week rij ik hem weer intensief.

Even info over hem:
Haflinger.
4 jaar.
Niveau: basis ingereden.

Waar we op het moment aan het werken zijn is gewoon lekker voorwaarts rijden, proberen de achterhand al goed mee te nemen. Voornamelijk figuren correct rijden. Kijken of meneer al wat meer met aanleuning wil gaan lopen.

Het enige is dat hij nog niet constant in de aanleuning loopt, maar dat verwacht ik ook nog helemaal niet van hem.
Ik vind het belangrijk dat hij een goede balans krijgt, recht loopt, netjes zijn lichaam gaat gebruiken en dan zien we wel verder hoe snel het allemaal gaat.

Probleem waar we enigzins tegenaan lopen is dat wanneer ik de galop hulp geef, hij ineens explodeert, enorm met zijn hoofd gooit en er dan een bok achteraan doet. Hij doet het echt gewoon uit gekkigheid, want als ik daarna hem weer oppak en nog eens de galop wil aanspringen doet hij het niet meer. :) Hij is gewoon enorm jong in zijn hoofd, dat komt er met de tijd wel uit.
Ook een beschaafd galopje is dan moeilijk voor hem. Hij gaat niet zo hard, maar snijdt flink de hoeken af en gooit zich als het ware echt naar binnen. In draf heeft hij dat totaal niet, we gaan er dus met de galop ook goed mee aan de slag.

Eigen commentaar:
- Beugels mogen gaatje langer, maar omdat hij soms nogal ineens kan 'exploderen' heb ik ze voor mijn gevoel liever iets korter.
- Tenen naar binnen.
- Geen pianohandjes.
- Benen mag ik soms iets meer naar achter leggen, steek ze soms naar voren toe.
- Voor me blijven kijken en niet naar dat prachtige dier onder me :+:

Hier zijn de foto's. Ze zijn vandaag genomen. Foto's staan niet op volgorde. Oja, en aan in en uitstappen doen we natuurlijk wel :D, alleen geen foto's van.

Afbeelding
Meet us.

Afbeelding
Gooien met z'n benen kan die wel.

Afbeelding
Inzet volte.

Afbeelding
Heerlijke foto, vind ik zelf, zo met dat kontje eronder :+:

Afbeelding
Poging tot beschaafd galopje.

Afbeelding
Galopje.

Afbeelding
Begin van de ''explosie''-foto. Krijgen jullie een beetje een idee wat ik bedoel. Hierna komt dus een bok. :+

Bedankt voor het kijken en reageren alvast.
Graag alleen serieus commentaar aangezien we ook serieus met hem aan de slag zijn aan het gaan en er hopelijk in Juni een eerste oefenwedstrijdje (B) inzit.

Pebbs

Re: 4 Jarige Haflinger @ Dressuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:46

Hoi ! Leuke haf heb je ! Je zit er netjes op vind ik ! :) TOPP !
Voor de B vind ik dat je pony nog wel wat nageeflijker mag lopen, op sommige foto's zie je wel dat ie je hand op zoekt maar kantelt die daar nog in. Probeer die kanteling int hoofd weer weg te halen als ie dat doet.. Verder qua activiteit ziet het er goed uit :) Ik zou zeggen, ga zo door :) Succes ! :D

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 17:48

Bedankt voor je leuke bericht.
Hij zoekt mijn hand idd op en daar probeer ik hem in te ondersteunen.
Hij gaat ook sneller dan een momentje te diep lopen. Dit proberen we op te lossen door goed actief voorwaarts te blijven en dus van achter naar voren te rijden.

De B proef is pas in Juni :) Dus hoop dat hij tegen die tijd toch netjes nageeflijk loopt. Anders doe ik iets fout denk ik :+

Bedankt!

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:50

Ik ken het ! Ik rijd op het moment een 4.5 jarige haf ! Die is ook nog heel erg zoekende naar je hand. dan te diep, dan komt ze kantelent omhoog, en dan gooit ze der hoofd er weer uit.
Gister liep ze echter de sterren van de hemel, nageeflijk, aanleuning, achterhand eronder, ruggebruik, ik voelde me geweldig, zo hoorde het :D
Met een beetje oefening komen jullie er wel hoor !
En tegen de tijd dat jullie gaan starten gaat het vast al stukke beter ! :)

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 17:52

Ja, ik ben er ook van overtuigd. Dit is wat we in 1 week bereikt hebben. Dus tegen die tijd moet het wel goedgekomen zijn.
Hij gebruikte vandaag ook al met steeds meer momenten echt zijn hele lijf. Dan voelt dat echt zo goed aan!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:53

Mij storen vooral je handen, die heb je wat overdreven hoog en ver naar voren gestoken. Zo zet je ook spanning op verkeerde delen van je arm. Je arm moet volledig ontspannen zijn en je onderarm moet via de teugels in een rechte lijn naar het bit toe lopen. Dan heb je ook meteen een rustiger contact.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:55

Ziet er leuk uit!
Op die 'gekke' foto vind ik het opvallen dat jij je handen omhoog doet en hem in zijn mond 'trekt'. Probeer dat bokken en gek doen vooral alleen voorwaarts op te lossen, mnet in zijn mond zitten hebben jullie beiden niks aan. Verder vind ik het wel netjes dat je je handen hoog hebt, maar op een paar foto's zijn ze wel iets té hoog. Probeer je teugels en onderarmen in 1 lijn te houden, dit is het meest ideaal voor beide. Ook valt het mij op dat het helemaal op de lepel van je zadel zit. Dit zorgt voor tijdens het lichtrijden steeds een klap in zijn rug en als je gaat doorzitten zorgt dit voor een niet prettig draagvlak.

Verder vooral lekker dooroefenen en eens komt de B wel!

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 17:57

Klopt ik stoor mezelf ook aan mijn handen.
Ik moet ze normaal lager, samen en omhoog hebben.

Maar zijn manen zitten daar zoooooo in de weg :+ Normaal maken we hem ook altijd even een vlechtje daar want je zit met de teugels en handen enorm door die manen te friemelen dan :+

Maar bedankt voor je commentaar, mijn handen moet ik echt op letten ja.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:58

Jaimyliefje schreef:
Mij storen vooral je handen, die heb je wat overdreven hoog en ver naar voren gestoken. Zo zet je ook spanning op verkeerde delen van je arm. Je arm moet volledig ontspannen zijn en je onderarm moet via de teugels in een rechte lijn naar het bit toe lopen. Dan heb je ook meteen een rustiger contact.

Echt overdreven hoog vind ik ze niet, maar meer dat het op enkele foto's lijkt dat ze haar handen/polsen lijkt te kantelen. Een soort knikje. :j

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 17:59

M_Vainqueur schreef:
Ziet er leuk uit!
Op die 'gekke' foto vind ik het opvallen dat jij je handen omhoog doet en hem in zijn mond 'trekt'. Probeer dat bokken en gek doen vooral alleen voorwaarts op te lossen, mnet in zijn mond zitten hebben jullie beiden niks aan. Verder vind ik het wel netjes dat je je handen hoog hebt, maar op een paar foto's zijn ze wel iets té hoog. Probeer je teugels en onderarmen in 1 lijn te houden, dit is het meest ideaal voor beide. Ook valt het mij op dat het helemaal op de lepel van je zadel zit. Dit zorgt voor tijdens het lichtrijden steeds een klap in zijn rug en als je gaat doorzitten zorgt dit voor een niet prettig draagvlak.

Verder vooral lekker dooroefenen en eens komt de B wel!

Ik los het ook op met voorwaarts. Dit is een moment opname! Je lost niks op met op de plek.
Handen hoog heb ik hiervoor al gezegd. Komt door zijn manen en mijn lastige rechterpols die blokkeert soms.

In de lepel kom ik niet neer wanneer ik lichtrij, hier let ik erg op, omdat ik weet dat dat slecht voor de paardenrug is.
Ik heb de beugels iets te kort, waardoor ik dus iets naar achter zit, als ik gewoon dit. Dit wordt opgelost wanneer de beugels een gaatje langer gaan.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 17:59

Ja een knikje, klopt. En vooral in mijn rechterpols. Ik voel dat zelf ook, die pols is al niet helemaal zoals een normale pols moet zijn. Kan daar sowieso al iets minder mee doen in het algemeen:)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:03

aaah vandaar! Zou ook kunnen verklaren dat je andere pols is 'mee gaan doen'. Misschien niet zo erg als jij zegt als je rechterpols het doet, maar toch zich een beetje aanpast aan de rest van jouw houding. (Weet niet precies hoe ik het moet uitleggen, maar als ik ergens met mijn lijf verkeerd zit, dan zit ik altijd tegelijk op meerdere plekken verkeerd.)

Wel goed dat je dit al besefte en hier ook mee bezig gaat. Ik weet hoe lastig je polsen kunnen zijn (ik had, en soms kruipt het weer terug, namelijk het zelfde knik probleem :j) verder vind ik het er allemaal heel vriendelijk uitzien! Lekker rustig aan opbouwen en beginnen. En een leuk combinatie. Ga zo door! :D

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 18:05

Hartstikke bedankt voor je leuke reactie.
En ik geloof ook echt dat mijn andere pols mee is beginnen te doen. Voor de rechterpols is het moeilijker om rechtop te blijven, maar voor de linker makkelijker om te buigen, dus denk idd dat die zich zo mee heeft aangepast. :P Ik ga er in ieder geval heel goed op letten en kijken of ik het eruit ga krijgen!

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:49

Ziet er goed uit hoor!
Lekker voorwaarts en de dingen waar je op moet letten gaf je zelf al aan.
Het nageeflijkere lopen komt vanzelf. Gewoon lekker doorgaan zo, hij is ook pas 4! ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:12

Voor de klasse B zou hij idd nageeflijker moeten worden.

De foto's zien er heel voorwaarts uit, paard loopt ruim voor zijn kunnen en dat is natuurlijk heel positief. Om hem sterker te krijgen echter, is het zaak om niet alleen voorwaarts te rijden maar ook heel veel terug te schakelen, dus veel overgangen terug en weer wegrijden, schijnovergangen (doen alsof je naar stap wilt, maar zodra hij de overgang wil maken of je voelt dat de achterhand minder meekomt rij je gelijk weer voorwaarts weg) en korte snelle tempôwisselingen. En daarbij mag je ook echt zo terug rijden dat hij ver onder zijn eigen tempo komt, maar hou je steeds in de gaten of zijn achterhand goed actief blijft. Daar wordt hij sterker van en dat gaat je ook in de galop weer van pas komen. Ik zie verder geen foto's van zijdelingse buiging maar ook daar kun je mee werken om hem soepeler en rechter te krijgen en hem aan twee kanten gelijk aan de hulpen te krijgen, slangevoltes, gebroken lijnen, middellijn met voltes halve baan links en rechts...
Bij de galop zie ik ook terug wat jij benoemt, dat hij zich gewoon tegen het binnenbeen ingooit. Dat zal wel verbeteren als je hem meer opzij kunt zetten voor je binnenbeen met wendingen, figuren en wijken voor het been. Tot die tijd zou je kunnen kijken wat er gebeurt door op de lange zijde een volte halve baan te maken en op de helft van de volte halve baan aan te springen in galop, dan heb je de buiging al meegenomen vanuit de draf. Als hij al een pasje kan wijken, kun je vanuit het wijken aanspringen in galop, dan is hij ook van je binnenbeen af.
Mocht hij je voor zijn: op de foto zie je ook dat hij heel erg terug komt om die bok te kunnen gaan maken, geef hem eens een flinke peut met je been dat hij voorwaarts wegschiet ipv te gaan lopen springen onder je ;)

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:27

Mooie haf.
Idd moeten je handen lager, op sommige foto;s zit je wat naar achter. Ik ga met het commentaar van Urielle mee :).

Offtopic: De laatste foto is op manege de blauwe steen he?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 22:58

Bedankt Urielle, hier kan ik zeker wat mee. :)
Ik doe inderdaad veel wendingen met hem en schakelen ga ik ook een begin mee maken.
Hij heeft nu een goede conditie opgebouwd dus kan ik ook wat langer met hem gaan rijden, dan kan je toch veel beter opbouwen in een uurtje rijden.
En we merken ook echt dat we vooruit gaan!

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 22:58

racheeel_: Dat is idd de blauwe steen ja. We staan er niet met de paarden, maar we huren de binnenbak wanneer de buitenbak bij ons niet te rijden is. :)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:58

En die buitenbak is in Nuth/Hunnecum toch? :D
Zou daar eerst mijn paard stallen maar uiteindelijk toch naar stal met binnenbak verhuisd.

Vind je houding erg netjes, zeker op 'n jong paard.
Handen vind ik persoonlijk niet te hoog, probeer ze alleen wel elk aan de goeie kant van de hals te houden.
Wb de galop ga ik met Urielle mee, en verder gewoon blijven oefenen met dit leuke beestje. :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:05

Ik vind de martingaal wat aan de korte kant. Als hij normaal met zijn hoofd loopt, zit er een knikje in de teugel. Het lijkt of er geen martingaalstopje aan zit.
Op zich goed dat je met martingaal rijdt. Zo heb ik ook vaak jonge paarden gereden. Op het moment dat ze wat heftig met hun hoofd zijn, kun je zelf je hand nog stil houden. Dan krijgt ie niet gelijk een ruk na. En andersom ook, als jij iets onrustig met je hand bent, komt dit niet gelijk door naar het paard.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 23:29

Hij zou een iets grotere martingaal mogen hebben, maar ik heb alles goed nagekeken en het zit hem niet in de weg en knelt hem nergens. Dus het gaat nog. (het is de bedoeling om hem zonder te gaan rijden, dus hij heeft deze niet lang meer om.)
Er zitten wel martingaal stopjes aan de teugels. :) Zijn alleen bijna niet te zien. :+

Hij kan soms inderdaad vanuit het niets heel heftig met zijn hoofd gooien en dan wil ik hem niet onnodig in zijn mond zitten.

Bedankt voor het commentaar!

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:25

Erg leuke haflinger :)
Op sommige foto's steken je tenen naar buiten toe, probeer hierop te letten en op de laatste foto lijkt het net alsof je voorover leunt? Kan ook een momentopname zijn maargoed ;)

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 10:40

Ik was die hoek daarvoor net in de galop aangesprongen. De galop is echt een lastig punt van hem en ik probeer soms wat dingen uit om het hem makkelijker te maken.
Op het moment dat ik iets voorover leun springt hij makkelijker de galop aan.

Hier zijn we dus nog goed aan aan het werken. :)

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:42

hee,
nou hij mag wel iets meer naar beneden lopen!
Ik zie dat je martigaal rijd, ik dnek dat je beter met slofteugel kunt rijden!
Dan kan die bijv. in galop minder zijn hoofd in de lucht gooien!
Voorderest vind ik het netjes en af en toe lekker gek doen vind ik soms ook wel leuk.

leuke pony succes er mee

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:31

Dat bokken met aangalopperen is wel een beetje een haf-trekje ;)

Verder vind ik dat je hem netjes rijdt en dat hij op sommige foto's heel mooi zijn achterhand eronder heeft en dat vind ik knap voor zo'n jong beestje.

Ik ben het niet met de meeste eens over het nageven. Ik schrijf veel bij wedstrijden en daar zie ik paarden die veel minder nageven of erger paarden die in de krul getrokken worden.

Ik vind dat je op de goede weg zit!