draver, 9 jaar oud, heel moeilijke galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KarminaP

draver, 9 jaar oud, heel moeilijke galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 10:57

Mijn negenjarige draver heeft een vreselijke galop. Wanneer ik in de bak met hem galopeer gaat hij ontzettend hard, snijdt alle hoeken af,
en op cirkel valt hij volledig naar binnen. Ik heb al vele topics gezien waar mensen met een draver een relatief rustige galop hebben bereikt.
Ik wil dit ook heel graag maar weet niet zo goed hier aan te beginnen.
Ik longeer regelmatig en laat hem dan ook een paar keer aanspringen. Vroeger was het zo erg dat hij gewoonweg viel aan de longe in galop.
Ik rijd af en toe met een gogue (dit op aanraden van mijn instructeur).
Hebben jullie tips voor mij?
Mijn droom is om een mooie arbeidsgalop op de hoefslag te kunnen doen, maar het lijkt allemaal zo onrealistisch.
Dit paard gaat nooit meer weg en ik wil er samen met hem het beste van maken. Alleen weet ik even niet meer hoe.

Zijn er mensen met dezelfde problemen die al veel vooruitgang hebben geboekt?

Anoniem

Re: draver, 9 jaar oud, heel moeilijke galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:02

Joh zo begint bijna iedereen met een draver, dat komt wel goed. Kwestie van goed sterk en soepel maken, bijvoorbeeld door veel te schakelen en wijkende oefeningen te rijden, en 'm goed aan de hulpen zetten. Veel overgangen rijden, leer 'm daar de balans in vinden en bouw dat rustig uit.
Mocht de aansprong zelf ook moeilijk zijn, dan is dat vaak kwestie van even het juiste momentje pakken. Werk maar vanaf een volte halve baan en spring aan nét voordat je weer op de hoefslag komt, als je paard op het binnenachterbeen staat. Dan heeft 'ie maximale stabiliteit voor die eerste sprong. Maar dan moet je paard natuurlijk al wel zo ver zijn dat hij dat gewicht op dat binnenachterbeen kan hebben. Goed voorbereiden dus.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:03

Heeeel veel geduld, ik heb zelf ook een draver die momenteel netjes een arbeidsgalop kan lopen, maar dit heeft heel lang geduurt, hij moet z'n balans zoeken en heeft dit momenteel nog niet gevonden, misschien een tip is om de galop zoveel mogelijk op rechte stukken te oefenen, dus bijvoorbeeld tijdens een buitenrit, zo is het makkelijker voor je paard zijn balans te vinden. vooral niet te veel voltes nog rijden dit is nog te moeilijk voor je paard. En ik persoonlijk zou geen gogue gebruiken, omdat je paard het waarschijnlijk al moeilijk genoeg heeft in de galop, en wanneer je hem dan ook nog met een gogue naar beneden vraagt kan hij zijn balans nog moeilijker vinden. Kortom, lange rechte stukken en let hierbij in het begin nog niet op z'n hoofd halshouding. Zo heb ik het aangepakt met mijn draver

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:05

Een ander probleem is ook dat wanneer ik bijvoorbeeld binnenstelling vraag en ik druk met mijn binnenbeen om hem er rond te krijgen, dan versnelt hij enorm en dan dramt hij gewoon door m'n hand (kan ik hem niet meer opvangen).
Het is gewoon nu en dan te lastig.
Maar ik kruip er vanavond gewoon weer op hoor met de grootste smile :D

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:06

@ MariskaFally, ja dat dacht ik ook. Om de gallop te oefenen gebruik ik inderdaad geen gogue. Ik zal het veel proberen op buitenrit.
Was je draver ook zo een ramp in galoperen in het begin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:13

KarminaP schreef:
Een ander probleem is ook dat wanneer ik bijvoorbeeld binnenstelling vraag en ik druk met mijn binnenbeen om hem er rond te krijgen, dan versnelt hij enorm en dan dramt hij gewoon door m'n hand (kan ik hem niet meer opvangen).
Het is gewoon nu en dan te lastig.
Maar ik kruip er vanavond gewoon weer op hoor met de grootste smile :D

Dat betekent dat je nog lang niet klaar bent met je voorbereidende werk. Leer 'm het verschil tussen wijken voor druk van 1 kant of 2 kanten. Leer 'm zijn lichaam rond te maken om je binnenbeen zonder dat de buitenschouder wegvalt, help 'm zijn balans te vinden.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:17

@sonja, je hebt gelijk. Ik voel me er ook het beste bij om die galop nog even aan de kant te zetten (behalve op buitenrit dan) en meer tijd te besteden aan de basis.

Ik vraag me gewoon af of het mogelijk is om elke draver (mits veel geduld) een mooie arbeidsgalop aan te leren.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:18

Hoe lang heb je hem nu? Verwacht niet binnen een paar weken verschil, het kost gewoon training. Ze moeten spieren opbouwen en balans krijgen in de bak. Veel overangen rijden, niet te lang proberen door te galopperen maar beginnen met kleine stukjes. Als hij eruit valt kan een balkje helpen om hem in galop te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:19

Ja hoor, dat gaat gewoon helemaal goedkomen. Heeft alleen wat meer tijd en voorbereiding nodig, maar dat gaat je gewoon lukken!

Longeer je 'm ook? Aan de dubbele lijnen werken is ook erg goed voor dergelijke paarden. Lekker los en lenig maken, goed rechtrichten, en fijn aan de hulpen zetten.

Leuk traject hoor met een draver. Zijn doorgaans erg fijne paarden om mee te werken.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:21

mmm ik zal eens een cursus longeren aan de dubbele lijnen moeten volgen want ik denk niet dat dit iets is dat je van een plaatje leert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:22

In welke regio zit je?

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:23

Natuurlijk lukt het om een goede arbeidsgalop te krijgen, hier gaat alleen een lange tijd aan vooraf met veel trainen. ik ben ruim 3 jaar bezig geweest de galop te krijgen zoals hij nu is, en we zijn inmiddels officieel M1 dressuur, dus het zit er wel in;) Veel geduld hebben en leer hem eerst de basis goed aan.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:24

Belgie oost-vlaanderen.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:29

ik heb zelf ook een draver verzorgd voor 6 jaar..

Bij dravers moet je gewoon veel trainen en ook veel geduld hebben. Dravers hebben het moeilijker met galop, dus je moet ook niet te veel hoge eisen stellen in één keer!

Ik raad aan om je paardje ook een paar keer aan een longeer lijn galopperen.. en verder.. rijden en geduld hebben (is het belangrijkste)

liefs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:31

KarminaP schreef:
Belgie oost-vlaanderen.

Jammer, hier in de regio (Overijssel) zit een heel goede instructrice namelijk voor het werken aan dubbele lijnen, die had ik je van harte kunnen aanbevelen.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:40

ik vroeg me ook af of longeren met een pessoatuig goed zou zijn. kwestie van de achterhand sterker te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:44

Kan geen kwaad, maar zou mijn eerste keuze met een draver niet zijn. Deze paarden hebben in hun verleden hun lijf zó anders gebruikt, dat ik het longeren anders aan zou pakken dan met pessoa.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:46

hij heeft echter wel nooit op de baan gelopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:47

Maar is wel gefokt voor dat doel, dus zijn spieren en lichaamsbouw zijn anders dan van een paard dat bedoeld is om dressuurmatig te lopen.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:51

inderdaad hij is langer gebouwd. Wat het er ook niet makkelijker op maakt is dat hij 1m 71 is. Dus nog moeilijker bij mekaar te rijden... geduld heb ik zeker. Alleen heb ik wel een droom met hem. Maar aan de reacties hier te lezen moet ik deze zeker niet laten varen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:52

Geef heb vooral de tijd om dit te kunnen opbouwen en fouten te mogen maken.
Ga je heb straffen, dan ben je verder weg..

Onze draver heeft er ook veel moeite mee gehad, maar heel langzaam aan door de juiste oefeningen en veel korte herhalingen leerde hij het. (Valt soms nog terug en dan zie je hem echt denken waar hij zijn benen nou neer moet zetten :Y) )

Wat misschien nog wel meer van belang is.. wat gebeurt er met jou zit en balans op het moment dat je van hem vraagt te galoperen, communiceren jullie hulpen met elkaar?

Waar in Oost vlaanderen zit je, mag ook per pb

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:54

je hebt Pb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:56

Zou ze dat niet zien zonder vermelding in het topic denk je? :D

1.71 is een flinke maat voor een draver, dat maakt het inderdaad niet makkelijker, maar 't is zeker niet onmogelijk.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:58

:D,
Ik merk wel dat hij heel erg slim is. Gisteren wisselde ik van hand in de galop en zonder ik het vroeg maakte hij onmiddelijk een galopwissel. Natuurlijk werd er dan gelachen: "Het paard kan nog niet goed galoperen, maar maakt wel al galopwissels" :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:59

Daar zou ik persoonlijk dus totaal niet blij mee zijn ;) en van hand veranderen in galop bij een paard dat niet in balans is vind ik ook niet het toonbeeld van slim trainen. Maar dat terzijde.