Rijden op manegepaard (tips??) [vernieuwd]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosborstel

Rijden op manegepaard (tips??) [vernieuwd]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:25

Heee,
Ik rijd nu ong anderhalf jaar op U-Malka. In totaal rijd ik nu ong 6 jaar. Even wat over haar;
Zwarte merrie, 8 jaar en echt een paardje met karakter.
Haar niveau weet ik niet precies, ik denk dat ze M-oefeningen kan lopen maar echt wedstrijden zal ze niet rijden.
Ze is een manegepaardje ;)
Ze wordt ingezet in alle lessen (van beginnend tot gevorderd) maar wordt 9 van de 10x met bijzet gereden. Dan is ze super lief en zo mak als een lammetje. Echter... wanneer ze de bijzet eraf heeft, is ze echt lastig :P Ze gooit haar hoofd in de lucht en gaat sterretjes kijken.. Ze loopt dan onder je vandaan en stuur en rem zijn ineens weg :P
In het begin zonder bijzet heb ik haar met 'bloed' (niet echt hoor ;) ), zweet en tranen gereden.
Nu gaat het nog steeds met ups en downs. Mede doordat zij kei vaak hengstig is (en dan ook gewoon totaal niet loopt) is dit extra moeilijk...

Er zijn natuurlijk een aantal dingen waar ik nog steeds zelf op let, maar wat vinden jullie?
Ze zet inderdaad haar benen er niet goed onder, hier ben ik nog aan het werken (wordt wel moeilijk omdat ik maar 1x per week op haar rijd)
Tips??

http://94.100.120.74/591300001-59135000 ... _ulXK.jpeg
http://94.100.115.203/744650001-7447000 ... _TMNn.jpeg

oeps foto's deden het niet (nu wel);
http://94.100.115.138/744700001-7447500 ... _3z4P.jpeg
http://94.100.121.133/744650001-7447000 ... _EZWU.jpeg
http://94.100.120.146/744650001-7447000 ... _e-yk.jpeg

Beugels mochten daar wel wat langer en handen wat meer naar voren..

Tips zijn altijd welkom!

(oja, ik had al een berichtje gemaakt, maar die voldeed niet aan de eisen :(:) )

cvelthuis

Re: Rijden op manegepaard (tips??) [vernieuwd]

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:52

Wat een leuk paardje
misschien je beugels een gaatje langer?
maar het paard loopt er lekker bij
Goedzo!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:56

Leuk paard idd, maar wat zit ie achter de LL..
Zo hoort dat niet hoor.. :o
Je zult hem dus meer van achteren naar voren moeten rijden, actief houden en echt niet zo veel sleutelen aan de voorkant. Dit kan natuurlijk ook grotendeels de bijzet als oorzaak hebben, dat ie zo loopt. En hij loopt dus met bijzet, omdat ie anders sterren kijkt? Misschien dan toch niet zo een geschikt manege/beginners paard?

Maar al met al een leuk paard, en de mensen op bokt die van bovenstaande wat meer verstand hebben zullen vast uitweiden over hoe&wat je allemaal moet doen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:00

Het eerste wat me opvalt, is dat het paard op alle foto's te diep en op de voorhand loopt.
Ik vind het knap dat je haar nagevelijk probeert te rijden, maar dat krulletje is niet het doel. Het is het resultaat.
Paarden lopen nagevelijk (actief, over de rug, ontspannen) als resultaat van goed rijden. Dus schakelen, losmaken (stelling en buiging vragen) , en verzameling. Zorgen dat het paard z'n lichaam op de juiste manier gebruikt. Dit alles met een stille, vriendelijke hand, die wanneer nodig een kleine ophouding geeft om het paard te verzamelen of wat op te vangen.
Dat is in feite het echte rijden, hoe simpel het ook klinkt het kan jaren duren om het onder de knie te krijgen, en dan nog zal het niet altijd perfect gaan, en zul je dingen niet voelen/merken.

Vraag of je instructrice dit eens kan uitleggen. Verder wens ik je veel sucses verder, want het is een erg knap paard. Vind ook dat je haar netjes aankleed, sjiek hoor!

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 20:06

Dankje!
Jaa in de lessen ben ik er ontzettend mee bezig. Vooral om de benen eronder te zetten zeg maar. Ik moet zeggen, deze foto's waren van afgelopen zomer (@ manege/onderlinge wedstrijd) en liep idd te diep. Is nu niet meer zo heel erg het geval.

Het is en blijft lastig dat ze een manegepaard is. Dus dan werk je heel hard aan iets en de volgende dag zit er gewoon weer iemand anders op (met bijzet/met een andere manier van rijden)... Maar met de kerstvakantie mocht ik haar een hele week rijden, na een paar dagen merkte ik al verschil :)

@ Miss_Malfoy; hoe kun je het beste een paard verzamelen? Schakelen en stelling/buiging begrijp ik ;) (ik rij meestal ook veel voltes etc.)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:17

Ok, op die manier.

Wanneer je merkt dat een paard voorwaarts is, wil je dat op den duur aan de voorkant op gaan vangen. Je maakt als het ware je paard korter. Het hangt heel erg van het paard af, ik probeer het door contact op de buitenteugel te houden. Met de binnenteugel vraag je stelling. Ook kun je op de juiste momenten een ophouding maken. Wanneer dat is kan je instructrice waarschijnlijk het best vertellen.
Het belangrijkste is om te zorgen dat je licht contact houd met de mond. Maar ik weet niet in hoeverre dat in jou geval mogelijk is? Anders zul je met terugwerkende hand moeten gaan werken, maar dat is vrij ingewikkeld.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 20:26

Ze is wel sterk in de mond, ze gaat als het ware hangen.
Ook is ze meestal niet erg voorwaarts (heb soms moeite om haar aan het been te houden) En als ik dat eenmaal heb en ik vraag weer wat, dan komt ze gelijk terug in tempo. Dat is ook iets waar ik veel moeite mee heb.
Als het kan en als je natuurlijk wilt;) zou je dan die terugwerkende hand ook willen uitleggen?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:36

Oké...
Pff ik weet niet zo best hoe ik dat uitleg. Een bokker heeft het ooit heel mooi uitgelegd maar hoe. :+

Ik ken je probleem wel, maar bij een paard die gaat hangen op het moment dat jij sterk word. En daar heeft 'ie helemaal gelijk in.
Probeer om zelf niet sterk te worden. Een keer een ophouding en dan weer loslaten. Ook niet je handen vastzetten, ze moeten een lijn met de teugels vormen.
Het is vooral een kwestie van goed losrijden.
Controleren of je rem gas stuur het doet tot je er gek van word.
Als ze dan lekker voorwaarts is en los in het lijf, met stelling en buiging, en goed aan de hulpen, ga je dat een beetje opvangen met je buitenteugel. Gewoon iets meer contact zoeken, maar dus niet sterk worden. Het moet fijn voelen. Met je binnenteugel ga je stelling vragen, zodat je daar ook contact mee houd. Af en toe maak je ook weer even recht. Ondertussen blijf je controleren of je rem gas stuur het doet. Terwijl je stelling vraagt, en overgangen rijd, probeer je af en toe je teugels wat korter te maken. Het aan elkaar rijden dus. Af en toe even heel zachtjes een ophouding maken, meer niet.
Als ze dan nog steeds probeert sterk te worden, kun je je instructrice weer om hulp vragen. Af en toe kan het dan namelijk helpen om toch even door te vragen. (Ja bokt shoot me ik weet het, maar het is nu eenmaal een sterk paard en je kunt niet eeuwig lief blijven wachten.) Gewoon even een grotere ophouding, en weer normaal contact. Dus niet blijven trekken dan maak je het paard enkel sterker.
Maar ik zou het makkelijker vinden om uit te leggen als ik er bij ben en zie wat er gebeurd, ik kan dat via internet niet altijd even goed. Het is iets ingewikkelds, en verschilt van paard tot paard.

Iemand die het verhaal over de terugwerkende hand beter uit kan leggen?

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 20:47

Okee ;)
Ik snap de grote lijnen wel! Maar het probleem van haar is, wanneer ze niet met bijzet rijdt of niet gelijk beetje naar beneden rijdt (ik begin in de les altijd met lang laag) dan gooit ze haar hoofd omhoog en reken er maar op dat je haar kwijt bent. Dit oplossen met lief afwachten, sorry klinkt bot, gaat volgens mij niet echt. Ze zet zich dan zo vast en je voelt haar echt onder je vandaan lopen..
pfff heb nog zo'n lange weg te gaan ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:53

Oké, dan komt idd die terugwerkende hand aan bod ja.
Dan is het (imo) niet erg om een keer wat sterker te zijn. Maar ook direct weer druk eraf. Mischien kan ik het over een week een keer filmen ofzo. Of mischien zelfs foto's, bij mijzelf.
Dus je vraagt even door, ontspant het paard weer ontspan jij ook. Mocht hij toch echt gaan hangen, kun je dit ook weer proberen op te lossen door de juiste hoeveel been/ophouding.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 20:58

okee, jaa ze heeft vaak 1 kant die ze voornamelijk vasthoud (meestal rechterhand) dus dan drijf ik met het rechterbeen net zo lang totdat ze los laat.. best vermoeiend! Maar we blijven door gaan :P Vrijdag heb ik weer les, ik ga het proberen!

Nog meer mensen tips (A) ? Hoe meer hoe beter ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:00

Drijven zou niet vermoeiend moeten zijn, dus zorg ook daar dat ze goed aan de hulpen staat! Kuit eraan is wegwezen. ;)
Helpt het overigens om haar een beetje heet te maken?
Dat helpt bij chiel goed. Heel veel overgangen naar de galop en weer terug, daar wordt hij een beetje fel van. Tot het een kwestie is van in stap mijn buitenbeen een centimeter naar achter bewegen en beetje druk geven met mijn binnenbeen. :)
Zo gevoelig moet je ze eigelijk hebben.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 21:16

Heet maken.. dat zou wel n goede zijn! Ik merk inderdaad wel dat wanneer we snelle overgangen maken in de les dat ze wat sneller reageert. Maar het is nog lang niet voldoende :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:51

Nou, op zich zie ik een paard liever zo dan met het hoofd helemaal in de lucht. ook ziet het er wel ontspannen uit. En dat vind ik erg knap om bij een manegepaard voor elkaar te krijgen :)

Mijn tip om hem iets hoger te laten lopen: vooral voorwaarts drijven (zweepje of spoortje erbij?) Als hij wat voorwaartser loopt zal hij vast wat te veel om hoog komen, en dan moet jij dat met je handen opvangen. Als hij zich erg sterk maakt vind ik het best als je dan wat forser teruggrijpt hoor. Buitenhand goed erbij als grens, binnenhand om het verder mee af te stellen en been blijven geven. Vergeet dat niet.
veel ruiters die hun paard voorwaarts hebben en dan met hun handen gaan werken, vergeten dan hun benen :+ dus blijf drijven. Vooral op voltes en in hoeken zal het je makkelijker afgaan. Het is dan ook niet erg om eens vijf voltes achter elkaar te rijden om dat ene moment van nageeflijkheid te krijgen :)

Probeer verder om je handen niet te dicht bij je te houden. Wel heb je een mooie knik in je ellebogen.

Vind het helemaal niet verkeerd :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:56

Wat Daphaan zegt (blijft drijven) betekend dus niet om de zoveel tijd been geven. Maar blijf ook actief overgangen rijden, dus schakelen. Even een pasje veruimen tussenduur, dan weer even terugrijden, en dan weer vooruit. En dat op 1 lange zijde.
Ook tijdens figuren uiteraard.

Ik weet niet in hoeverre jullie mogen bepalen wanneer je wilt galoperen? Het kan werken om vanuit stap aan te galoperen, of juist heel snel van galop te wisselen.
In elk geval, zorg ervoor dat ze constant denkt van sh*t opletten, wat wil ze nu weer?

En goed je mag best een keer sterk zijn, ik vraag ook wel eens flink door, maar het is ook belangrijk om weer te lossen. Dus ook stukjes de hals laten strekken.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 21:59

Dankje, weet je, hier heb ik echt veel aan ;)
In de les krijg ik natuurlijk ook wel goede aanwijzingen maar nu kan ik mezelf alvast 'voorbereiden' :P
Soms zit ik namelijk zelf ff op een dood punt

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:25

Bedankt voor die toevoeging MissMalfoy ;) idd niet eindeloos drijven, alleen als hij ECHT een pasje meer moet lopen of dus insuft. En als je drijft echt reactie willen. :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:27

Daphaan schreef:
Bedankt voor die toevoeging MissMalfoy ;) idd niet eindeloos drijven, alleen als hij ECHT een pasje meer moet lopen of dus insuft. En als je drijft echt reactie willen. :)

Tja ik dacht als ik toch aan 't mierenn**ken ben. :+

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:05

leuk paard is het!
alleen je paard loopt wel erg diep op elke foto, meer van achter naar voren rijden dus en niet teveel aan de voorkant zitten! en je beugels zijn wat lang maar verder ziet het er goed uit!

Sheila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:09

probeer om je handen iets hoger te houden, en een beetje meer knik in je elleboog.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 18:19

Jeps, beugels zijn langer en handen zijn al wat meer naar voor :P

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:52

Ten eerst; Goed dat je het commentaar zo goed aanneemt en er wat mee doet! :j

Heel mooi paard, zeker de eerste foto geeft een mooi beeld, en je zit er wel netjes op :)
Tips zijn al gegeven, succes met het rijden! :)

lancwilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:08

Ja een leuk paard :D
Maar je paard loopt idd iets te diep, maar verder ziet het er prima uit!

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 18:15

Ik zal vragen of iemand binnenkort foto's wil maken,
want deze foto's zijn van mei ofzoo :P
Maar leuk dat jullie allemaal reageren :D

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:16

Mooi paard! Op de foto's zie ik geen bijzet toch? Maar daar loopt ze ook absoluut geen sterren te kijken :)
Paard loopt idd te diep, ik zou aan je instructrice vragen wat je daar aan kunt doen. Onthoud dat het krulletje in de hals het resultaat is en dat het bollen van de spier vanaf de oren tot aan de staartwortel het doel is. Daarom moet je er ook goed aan blijven rijden, zodat het achterbeen er goed onderkomt en je dus die bolling krijgt. Succes :)