Sergi&Ik @onze eerste wedstrijd by moniquevandervlist

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise19

Sergi&Ik @onze eerste wedstrijd by moniquevandervlist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:07

Hallo :wave:

Afgelopen zondag hebben Sergi en ik onze eerste onderlinge dressuurwedstrijd gereden.
Ik had alleen woensdag gereden en zaterdag, omdat ik ziek was geweest de hele week.
Had woensdag oefenparcours dus niet echt geoefend en zaterdag dan wel.
We hadden 187 & 195-6 gereden, kreeg een -2 en daarna -4 voor een volte die te groot was.
Ons niveau is ongeveer B, en heb Sergi nu 2maanden.
Daarvoor heb ik ongeveer 1,5jaar niet echt serieus meer gereden.
Overigens heb ik ook op safe gereden, dus daarom de lange teugels.
Punten waar we op moeten letten:

- Nog rechterop zitten
- Benen eraan houden
- Teugels niet te lang laten worden
- Hakken laag

Beugels zijn zo kort omdat ik zelf nog niet helemaal een goede onafhankelijke zit heb, door de beugels wat korter te doen zit ik steviger en zit ik hem dus niet in zijn mond in de weg. ;)

Hier dan de foto's..

Binnenkomen:
Afbeelding

Volte geloof ik:
Afbeelding

Afbeelding

Weer volte:
Afbeelding

Van hand veranderen enkele passen middendraf:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het weer haha ;)
Ik moet ook leren mijn schouders meer te ontspannen, mijn armen en polsen.
Heb op deze pc geen foto van hoe het in het begin ging helaas, maar dat was een heeeeel stuk slechter haha ;)

Groetjes Serg&Laris

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:09

hele mooie pony :D

je zit er netjes op alleen ik zou je beugels 2 gaatjes langer doen.

je paardje mag meer ontspannen hij drukt erg zijn rug weg!

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:09

ja riss idd schouders er meer ontspannen en geen knaaken zoeken ;)

veder leuke combi

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:11

ik vind je beugels wel erg kort! ook vind ik je handen best streng lijken, ze lijken een beetje op het zadel te liggen. probeer je handen wat meer te dragen en voor je te houden, nu druk je ze een beetje naar beneden. verder ziet het er rustig en netjes uit. succes ermee

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:11

@lovelucy: Klopt! Maar heb hem dan ook op safe gereden, plus dat ie gewoon weet dat ik hem niet op zijn kop ging zitten :+
We zijn hier ook hard mee aan het werk, mijn beugels blijven voorlopig zo kort i.v.m het nog niet helemaal in balans zitten van mijzelf. Heb binnenkort dan ook zitles :)

@Brennie: Komt omdat mijn teugels zo lang zijn, als mijn instructrice dit ziet krijg ik ook ruzie denk ik :D
Moet mijn handen meer dragen en dus ook de teugels korter.. :)
Laatst bijgewerkt door Sunrise19 op 19-01-10 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:12

Heel eerlijk vind ik het er wat getrokken uitzien en in vergelijking niet genoeg met de kuiten bijgereden. Je moet (nou ja moet moet, moet niks natuurlijk) in je hoofd houden dat als je 1 kilo in de hand hebt dat er 10 kilo in de benen moet zitten. Aan de hand van je beenhouding (hakken weinig uitgedrukt) denk ik dat er zo ook weinig kracht in je been zit. Denk daar dus zeker aan. Dan gaat je paardje ook veel minder tegen de hand lopen, zoals in sommige foto's te zien is.
Wat ik wel leuk vind: je paard loopt lekker ruim. Profiteer van die ruime gangen en je komt mooi voor de dag op wedstrijd!

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:15

Het ziet wer echt niet verkeerd uit in zo,n korte tijd. Alleen de ontspanning mis ik een beetje. Je duwt je handen op het zadel, denk ook omdat je teugels wat lang zijn. Als je je teugels iets korter neemt en je handen gaat dragen zul je zien dat hij jouw hand veel beter gaat volgen. Dan loopt hij er ook net iets meer doorheen. Nu blijft hij net op een punt hangen, wat spanning veroorzaakt. Ook zou het helpen als jij je benen lang maakt . Nu voelt hij heel de tijd de spanning van jouw benen.
Heel mooi paardje en met wat lesjes gaan jullie er zeker komen!

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:15

Wat een superleuke pony, hele mooie draf heeft hij

Probeer je handen iet meer te dragen, want je zet ze nu een beetje vast ;)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:17

Ik weet wel hoe ik het moet doen, maar heb daar echt op safe gereden. Geen hand en geen been eraan.. Deed dus gewoon helemaal niks. Hij valt ook ontzettend uit elkaar, en komt graag op de voorhand dan.
Wilde gewoon een braaf proefje neerzetten, verder niks spannends aan.
En ben nog aan het leren, vooral wanneer ik moet ontspannen en wanneer ik druk moet geven met de teugel. Verder moet ik idd mijn benen eraan houden en vanuit mijn benen tegen mijn hand inrijden.. Maar dat vergeet ik nog weleens :+

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:21

waarschijnlijk hoor je dit vaker, en werk je er ook al aan. Ik zou het paardje wat meer soepel zien. Oftewel lekker veel inbuigen zodat er minder onderhalsspier wordt gebruikt en meer die mooie bovenspier die hoort op te bollen. En ja natuurlijk is dat net iets hard werken en minder makkelijk voor het paard en vindt het paard het zo wel lekker. Dus ik zou thuis wat meer in buigen in voltes en toch echt wat meer door gaan vragen zodat het giraf-effect wat minder wordt. Is namelijk heel herkenbaar bij mijn merrie. Als ik dan contact met haar mond nam, ging ze nog demonstratiever met haar neus naar voren en zette ze haar kaken vast. Ik ben daar een tijdje tegenin gegaan. Maar met veel schakelen in de gangen, en dan opvangen van voren met contact werd ze veel gevoeliger voor hulpen en kon ik haar steeds soepeler om mijn benen slangenvoltes indraaien. Bij vastzetten van de kaak tijdens actieve draf (geen rennerige draf maar actief en paard blijft onder jou) contact evenveel op beide teugels en even een ophouding maken en weer meegeven met je hand. Even wat doorvragen dus. Maar je zult merken als je bij het inrijden de activiteit wat opschroeft maar op je zit goed jouw ritme aanhoud zodat het paard niet onder je uit rent, en je draait verschillende oefeningen in dat zelfs aan de langere teugel je paardje soepel om je binnenbeen indraait en je steunt ben je buitenbeen. Verder handen tillen en automatisch meer op je bips zitten. Ziet er gelijk proffesioneel uit. Let hier op mbv spiegels/ramen. Uiteraard is het zo dat als de ruiter goed zit en rijdt het paard onbelemmerd zijn oefeningen kan uitvoeren. Een paard leert snel en graag, dus kan een paard volgens iemand niet goed rijden dan ligt dat altijd aan de ruiter. Ook zeg je dat je paardje op de voorhand valt en uit elkaar valt..hier zit het basisprobleem! Los dit op en je kunt pas weer verder. Activiteit, en door activiteit sleut de achterhand mooi onder het lichaam, is de sleutel van paardrijden. De kunst is wel het actief rijden en niet racen zonder contact met de voorhand. Sommige meppen hun paard vooruit en trekken dan hard in de mond. Dat is geen activiteit en ook geen contact. Maar dit zijn maar tips. Belangrijkste is plezier, en dat zie ik! :) Mooi team!

x_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:23

Op de 1e foto lijkt het een beetje of je pony met zn kont naar binnen loopt..proberen recht te houden dus ;-)
en zoals hier boven; handen dragen en rechtop zitten.
En hij mag wel wat ronder lopen, verder wel een leuke pony!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:28

@Jocelin: Jij zegt gewoon precies wat het probleem is en waar we nu mee bezig zijn :D
Idd die onderhals zet hij er graag bij, maar hij is eigenlijk zeer makkelijk te rijden. Voor mij is het alleen zo moeilijk omdat ik nooit de basis geleerd hebt. Iemand die dit wel kan, rijd er zo mee weg haha. Hij weet gewoon dat ik het nog niet snap en maakt daar gebruik van, geen schuld van hem maar van mij.
De oefeningen die jij aangeeft rijden wij ook veel, en hij mag sowieso wel wat actiever worden en meer gaan zakken van achter.
Hij heeft zelf waarschijnlijk een jaar niks gedaan, en had in het begin ook wat last van zijn rug. Hij wilde in het begin dus ook absoluut niet zakken van achter en nu begint dat steeds meer te komen.
Hij begint wel steeds makkelijker in te buigen en ronder te worden. Maar dit vergt een stukje handigheid die ik nog ontzettend mis. Ook mis ik zelf een stukje gevoel, omdat ik nooit geleerd heb te voelen. Dat begin ik nu te leren, en dat begint steeds meer te komen.
Ben echt blij met jou reactie! Want je zegt precies hoe het er dus voorstaat :D

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:38

Sunrise19 schreef:
@Jocelin: Jij zegt gewoon precies wat het probleem is en waar we nu mee bezig zijn :D
Idd die onderhals zet hij er graag bij, maar hij is eigenlijk zeer makkelijk te rijden. Voor mij is het alleen zo moeilijk omdat ik nooit de basis geleerd hebt. Iemand die dit wel kan, rijd er zo mee weg haha. Hij weet gewoon dat ik het nog niet snap en maakt daar gebruik van, geen schuld van hem maar van mij.
De oefeningen die jij aangeeft rijden wij ook veel, en hij mag sowieso wel wat actiever worden en meer gaan zakken van achter.
Hij heeft zelf waarschijnlijk een jaar niks gedaan, en had in het begin ook wat last van zijn rug. Hij wilde in het begin dus ook absoluut niet zakken van achter en nu begint dat steeds meer te komen.
Hij begint wel steeds makkelijker in te buigen en ronder te worden. Maar dit vergt een stukje handigheid die ik nog ontzettend mis. Ook mis ik zelf een stukje gevoel, omdat ik nooit geleerd heb te voelen. Dat begin ik nu te leren, en dat begint steeds meer te komen.
Ben echt blij met jou reactie! Want je zegt precies hoe het er dus voorstaat :D

En ik herken jou in mij, toen ik aan een hele lange moeizame rij-periode begon. Ik had er geen gevoel in en snapte niet hoe ik iets voor elkaar kreeg. Ik liet mezelf flessen en als iemand anders opstapte die wel gezag had kon mijn merrie opeens ( want ze rijdt Z2) alle oefeningen indraaien. Langzaamaan voel je hoe het ook kan, hoe het beter kan. Dit is een heel fijn gevoel ook omdat je weet dat het zoveel beter is voor je paard. Als die basis er niet is, het nageeflijk lopen, kun je eigenlijk niet verder. Maar na een jaar amper iets doen is dit al heel goed hoor! En zodra je het begint te voelen..dan kom je als een stuk dichterbij. De volgende stap is dat je dingen die je in de les leert, meeneemt naar wedstrijden. Ook hierin zie ik mezelf. Thuis streng zijn, gelijk het paard en mijzelf corrigeren en absoluut heeeeeel consequent zijn( Niet dingen zomaar toegeven of door de vingers zien) en op wedstrijd zat ik eigenlijk alleen meer heel mooi te wezen. Ik wilde het niet verpesten met schoppen of haar op dr donder geven. Ze kwam dus over als een mak lammetje en ze liep niet op haar best. Ze begon het door te krijgen dat zodra we de wedstrijdbak ingingen ik haar toch niet zou corrigeren. Ze is zoiezo braaf maar het was allemaal veel te makjes en braaf. Ik moest van mijn zus, die haar naar Z2 reed, haar (als ik de wedstrijdbak inreed en de jury schreef nog wat op) eens flink corrigeren en gelijk even wat dingen van haar vragen. Dus een flinke volte in middendraf..kreeg ik geen middendraf dan een flink schop! Ik begon dus met haar dingen te vragen in de wedstrijdring. Ook tijdens het voorlezen van de wedstrijd schopte ik haar regelmatig in de hoek 'even recht'. Ik durfde veel meer in de ring en dat wilde de jury eindelijk zien. Op mijn coupons veranderde het 'te braaf, ga meer rijden' in 'goed gehandeld, paard goed gecorrigeerd' en 'meer pit in paard, super!'. Nu rijd ik tegenwoordig dus 'echt'. Ook tijdens mijn proef ben ik aan het werk. Kijk, zoals soms tijdens een les je een keer flink op z'n sodemieter geeft is niet netjes in de ring maar je moet wel blijven rijden en hierbij hoort ook wel eens een schop. Alleen zou ik het dan in een hoek doen onder de jury. Het paard merkt niks maar je zet hem wel even op de plek. Sommige jury's zien het soms zelfs graag dat je het beestje eindelijk eens aanpakt en actief houdt. Oftewel echt meer gaan durven. Anders krijg je dat je thuis helemaal tevreden bent en je op wedstrijd niks van je ervaring laat zien. Dus gewoon lekker doen, durf te rijden op wedstrijd! ;)

Sunrise19

Re: Sergi&Ik @onze eerste wedstrijd by moniquevandervlist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:47

Ik mag sowieso meer rijden ook in mijn les, maar durf dit nog niet helemaal.. Want ben dan bang dat ik het misschien weer verkeerd doe :+ Dus daarmee zijn we nu ook aan het werk. Serg heeft ook Z2 gelopen en onder mijn instructrise herken je hem niet meer terug :+
Idd heel frustrerend want wil het zelf ook kunnen..
Wel fijn dat iemand precies hetzelfde heeft gehad, vind ik ontzettend leuk :D
Ik ga nu sowieso proberen er meer aan te rijden, zodra ik het allemaal even iets beter snap en sneller kan.
Krijg nu ook regelmatig op mijn kop dat ik geen cm moet toegeven met de teugel wanneer HIJ dat wilt. Pas wanneer IK vind dat het goed is mag ik hem dan pas die ontspanning geven.
Vind het nog erg moeilijk om dit allemaal op het juiste moment te doen. Maar ach, we komen er wel :D
We zijn nu pas 2maanden aan de gang, en ben ook niet van plan direct landelijk te starten.
Volgende onderlinge is in Februari, hoop dat ik dan betere foto's kan laten zien :D
Overigens is hij niet zo onder me uit rennerig enz, maakt zich alleen graag sterk in zijn kaak als ik hem dan een keer een schop bij geef. Donderdag mag ik weer lekker aan de bak in de les, want heb nu doordat ik ziek was ook weer 2 lessen gemist.
Dat werkt ook niet mee :+
Hopelijk gaat het snappen en het voelen binnenkort steeds makkelijker worden, dan kunnen we iig weer verder.
En echt heel erg bedankt voor jou tips! :D

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:03

Wat een leuke combinatie, rustig zo verder blijven trainen en lol erin houden dan komt het goed.
het valt me wel op dat het lijkt alsof je paard niet in balans loopt want ik zie op bijna iedere foto dat je paard zijn achterbenen niet recht achter de voorbenen zet.. volgens mij duid dit erop dat het paard niet in balans loopt maar ik kan er naast zitten??

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:07

Leuk hoor, leuk beestje.
Misschien wat achterover zitten en beugels wat langer doen,
dan komt het helemaal goed met jullie!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:17

Hij loopt wel in balans, alleen hij is nog een beetje scheef. In het begin ging die helemaal scheef :+
Dus we zijn hem nu ook weer aan het rechtrichten. :D
En nog bedankt voor de berichtjes :D

_Leonieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:24

Ik vind dat je goed bezig bent door eerst te zorgen dat je zelf beter kunt rijden, voordat je allemaal (moeilijke) dingen gaat vragen van je pony. Hij is trouwens echt wel heel knap.
En inderdaad, niet zo je handen vastzetten. En als je je beugels langer doet, komt dat rechterop zitten wel.
Succes en vooral plezier met hem! ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:43

Leuke plaatjes Laris! Hij is knap :+:
Probeer idd je handen niet vast te zetten. Serg mag er wel af en toe wat meer doorheen met dat hoofdje.
Beugels een gaatje langer kan idd ook geen kwaad :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:01

Larissa, ik vind het echt een hele leuke pony! :+:
Je geeft zelf al aan waarom je tijdelijk met korte beugels rijdt.
Probeer hem iets meer te laten ontspannen en blijf zelf werken aan je eigen ontspanning.
Heel veel succes!

cvelthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:48

Wat een prachtig beestje
Alleen je handen en benen een beetje
maar dat geef je zelf al aan
ik zou er lekker rustig op blijven rijden..
het komt vast allemaal wel goed
ik vind wel dat sommige fotos er lekker ontspannen uitzien

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:53

mooie foto's heeft Monique gemaakt :)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:21

cvelthuis schreef:
Wat een prachtig beestje
Alleen je handen en benen een beetje
maar dat geef je zelf al aan
ik zou er lekker rustig op blijven rijden..
het komt vast allemaal wel goed
ik vind wel dat sommige fotos er lekker ontspannen uitzien

zo ontspannen vind ik het er niet uitzien hij drukt op alle foto's zijn rug weg.
verder erg leuk dier!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 22:21

Bedankt nog voor de reacties.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:46

Lastig, om goede tips te geven nav foto's waarbij de ruiter zelf al zegt op safe te hebben gereden, te lange teugels te hebben en de beugels te kort te hebben gedaan omdat de onafhankelijke zit nog niet goed is.

Ik heb daar wel een paar kanttekeningen bij.
- waarom sporen als er nog geen onafhankelijke zit is?
- je zegt dat je je been er niet aan had, maar ik zie overal opgetrokken hakken/knieën; ook met je beugels wat korter voor stevigheid kun je wel je been 'lang' houden; denk maar aan de springles.
- te zien aan de foto's kantel je je bekken niet lekker in. Mogelijk land je hierdoor regelmatig wat achterin het zadel, wat de nagefelijkheid en het ruggebruik van je paard niet ten goede zal komen.

Persoonlijk vind ik dat je op deze manier geen proef moet rijden. Je leert je paard nu dat op het moment dat je een wedstrijd gaat rijden, jij stopt met rijden en hij mag lummelen. Kijk maar naar je foto's; jij werkt niet meer, je paard drukt de rug weg, en dan kom je er in de B nog prima mee weg als je je figuren een beetje aardig rijdt, maar denk vooruit... Wees slim, maak niet die fout die zoveel ruiters maken. Maak je paard niet 'showsmart', maar RIJ in de ring! Dit is een heel wezenlijk deel van de opvoeding van je paard; gewoon serieus een werkje doen in een andere ring met een juryhokje en in je eentje in de rijbaan na een volle inrijbak.

Ik zou iets meer langetermijnvisie nastreven als ik jou was want jullie zijn een leuke combinatie waar zo te zien nog heel wat winst uit te halen is.