Rijden op Zaartje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veerle

Rijden op Zaartje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 13:51

Dit is Zaartje, mijn verzorgpony, ik rijd haar nu een paar maanden en het gaat steeds beter!
Ze is soms wat moeilijk, een beetje rennerig. Aan het begin loopt ze met haar hoofd helemaal in de lucht maar als ik haar dan goed aan het werk zet begint ze nageefelijk te lopen en rustiger te worden.
Ze loopt vaak veelst te diep maar dit doet ze helemaal uit haarzelf, tips tegen dit zijn ook welkom!

Verder is al het commentaar welkom!

1. :D
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Zo loopt ze dus eigenlijk normaal/meestal, maar daar zijn bijna geen foto's van...
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Weer te diep...
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Aaah, dit ziet er wel heel erg uit, ik moet er echt iets aan gaan doen...
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. Hier vind ik het er ook best goed uitzien, maar mijn houding is niet perfect
Afbeelding

12. Hahahaha
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. Nou dat was het dan weer :D
Afbeelding

:wave:

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:55

Leuk meis! Ik hoop niet dat je veel groeit anders pas je straks niet meer op Zaartje :( Maar het gaat nog prima nu hoor als je haar niet in de weg zit. Tenen iets naar binnen en benen iets naar achteren leggen, verder lijkt het zadel wel wat te klein voor je. En meer je eigen handen dragen, dus iets hoger en je paard ruimte geven.

Judibo

Re: Rijden op Zaartje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:04

Leuke verzorgpony heb je :j
Ik zou je beugels wat langer doen, dan kan je denk ik wat lekkerder zitten.
Verder valt het me op dat je op al de foto's waar ze te diep komt, jij je benen afsteekt. Zorg dat je weer naar voren rijdt als ze gaat duiken of achter de teugel kruipt en hou je handen gewoon netjes stil voor je.
Nageeflijkheid komt doordat je van achter naar voor rijdt; je paard moet dus goed aan je been en voorwaarts zijn.

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:49

Leuke pony!
Probeer wel je eigen handen te dragen, je zet ze nu laag en breed.
Soms kun je dat wel even doen om je pony wat te helpen, maar probeer ze over het algemeen wat hoger te dragen.
Lekker veel tempo wisselingen gaan maken, vooruit en meer sluiten.
Probeer dat alleen wel zo veel mogelijk met je zit te doen, zodat je een stille hand kunt houden.
Vanuit hier komt je pony meer op het achterbeen, en zal ze gemakkelijker nagevelijk gaan lopen.
Als ze nog steeds veel wil rennen ga dan veel voltes rijden, dan geef je haar minder de kans om als een gek over de lange zijde te crossen.
Succes nog!

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 14:53

Bedankt voor jullie reacties ik heb er zeker wat aan! :D

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:56

Ga geen commentaar geven op het rijden maar ik zou als ik jou was niet met die laarzen rijden. Als je in de beugel blijft hangen heb je een heel groot probleem mocht je vallen! ;)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:00

De beugels zou ik ook korter doen. Verder leuke setje.

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:03

De beugels mogen wel een gaatje langer. Je moet net 1 mooie knik hebben. Verder je handen wat hoogdragender. Let er op dat de pony niet te diep loopt. Verder ziet het er netjes uit! Erg leuke pony :D

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:04

Leuke pony hoor!
Alleen moet je toch je beugels iets langer doen, want denk dat jij je benen zo naar voren steekt, omdat ze te kort zitten en jij je benen niet lang wil maken, omdat de pony al wat klein is. Je past er echt nog wel op, dus gewoon je benen lang maken iets naar achteren leggen, dat ziet er al veel netter uit. En je handen wat hoger en sluiten.
En wat Judibo al zei als je pony duikt moet je hem gewoon meer voorwaarts rijden als hij dat doet. Ik zou je pony gewoon lekker bezig houden met veel oefeningen en schakelen. Dan word hij wat alerter op jou. Veel succes op je mooie pony

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:11

Hoi, beugel lang, heel belangrijk. Handen tillen en niet vastzetten wat je duidelijk doet. Verder valt je paard uit elkaar en maakt zich dus lang. Hij is niet actief genoeg valt dus uit elkaar en loopt ze overdreven naar beneden (of wordt getrokken). Dus veel minder show-rijden en veel meer schakelen en actief voorwaarts. Niet zoals hij op sommige foto's onder je uitrent maar wel contact blijven houden met de voorkant. 1-2-3 en weg in draf /galop. Niet eerst onder je uit laten rennen. Verder veel meer op je kont zitten en echt gaan ontspannen in die armen. Het ziet er heel erg oncomfortabel uit vooral voor het paard. Lekker voltes inrijden en schakelen in de gang en terugrijden op je zit. Dus echt aan het werk gaan, en niet druk zijn met de voorkant. Het grootste probleem is altijd de ruiter, hoe de ruiter rijdt..zie je terug in het paard. Dus ook de fouten. Nou komt dit absoluut bij elke ruiter voor..paardrijden moet je oefenen oefenen leren leren in je hoofd prenten en heel veel doen! ;) Dat geldt voor elke ruiter..dus ga er goed aan werken zodat je paardje de kans heeft om ook goed te gaan lopen. Zo zal ook je paard lekkerder in zijn vel gaan zitten en het rijden een stuk leuker worden. Voel je niet bezwaard, ik geef enkel tips. Voor elke ruiter, hoe goed hij/zij ook is, blijft paardrijden altijd verbeteren en werken.

Maryooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:21

Allereerst leuke pony.
Ik denk doordat je natuurlijk in je hoofd ook heb dat je pony erg opvliegerig is je benen afsteekt.
Ze valt ook erg uit elkaar, dit kan je dus inderdaad oplossen door veel overgangen en figuren te rijden.
Probeer je pony ook actief en bezig te houden zodat ze ook geen mogelijkheid krijg om te gaan rennen.
Succes meid!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:28

Hoe oud is de pony? Ik heb precies zo'n welshje gefokt en op 1jarige leeftijd verkocht en uit het oog verloren.

cvelthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:50

Sorry,
maar het lijkt een beetje op de fotos
dat je trekt
maar het kunnen ook momentopnames zijn
maar die indruk had ik
verder een superleuk beestje
lijkt me lekker pittig diertje

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 21:05

Minjon schreef:
Ga geen commentaar geven op het rijden maar ik zou als ik jou was niet met die laarzen rijden. Als je in de beugel blijft hangen heb je een heel groot probleem mocht je vallen! ;)

Ik weet dat het gevaarlijk kan zijn, maar de beugels zijn groot genoeg om er niet in te blijven steken, en ik let er ook erg op dat ik mijn beugels achter mijn tenen houd.

chocobroodje schreef:
Hoe oud is de pony? Ik heb precies zo'n welshje gefokt en op 1jarige leeftijd verkocht en uit het oog verloren.

De pony is nu 5 jaar dacht ik, het zou kunnen dat ze hiervoor in Amsterdam stond maar verder weet ik het niet echt.

cvelthuis schreef:
Sorry,
maar het lijkt een beetje op de fotos
dat je trekt
maar het kunnen ook momentopnames zijn
maar die indruk had ik
verder een superleuk beestje
lijkt me lekker pittig diertje

Ik trek haar niet, ze loopt uit zichzelf zo met haar hoofd, ik trek misschien soms wel wat om haar rustig te krijgen, ik ga dit nu ook meer met voltes oplossen.

Verder hebben jullie gelijk dat ik met te korte beugels rijd, ik doe dit zelf niet om dat ik bang ben om te groot te zijn maar ik vind korte beugels fijn, maar ik zie nu dat het er veel minder mooi uit gaat zien, ik ga ze langer doen!

Oja ik rij trouwens maar 1 keer in de week op deze pony, dat vind ik wel heel jammer.

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:59

De pony loopt niet alleen te diep maar drukt ook z'n rug weg.
Ik zal de pony ronder gaan rijden. dit doe je door een lichte druk op de teugels te houden, en vanuit achter tempowisselingen te maken.
niet verder met je handen gaan vragen, zij moet zelf gaan nageven. als ze te diep gaat gooi je te teugels losser. (het kan zijn dat je dan struikelt.) daarna kan je weer met een lichte druk op je teugels gaan rijden.
Goed rijden is neit alleen het neusje naar beneden maar je hele paard rond rijden.

owja en ik zal ook de beugels wat langer doen. misschien is dit wel een beetje spannend maar je leert er veel beter door zitten.

Succes! Tis wel een schattig beestje.

Sammo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:23

Hooii,

Op de foto's heb ik het idee dat hij wat naar binnen valt, verder mag je je benen ook wel wat meer tegen het paard aanhouden alhoewel dat wel erg moeilijk is als je paard onder je uit loopt maar als je hem van achteren bijdrijft en dit van voor ophoudt dan zal hij veel compacter gaan lopen. Je zit kan je verbeteren als je meer naar voren blijft kijken zo word je houding wat rechter.

Veel succes!

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:41

Een pony kan je niet alleen nagevelijk rijden met je handen. Probeer je handen te dragen en netjes op zijn plaats te houden. Hou gewoon licht contact. Verder zie je dat jij je benen afsteekt, probeer ze erbij te houden. Jou pony kan minder snel diep lopen als hij goed actief is.

Als jou pony te snel gaat probeer dan niet te gaan trekken, dit win je niet. Maak jezelf lang (wat makkelijker met langere beugels gaat) en ga diep in het zadel zitten. Als het niet goed lukt helpt het ook om naar boven te kijken, dan maak je je automatisch lang. Als je draaft kan je eventueel ook langzamer proberen te lichtrijden, voor een pony is het niet fijn als je niet in zijn ritme aan het lichrijden bent, en zal zich waarschijnlijk aanpassen.

Voorderest heb je een ontzettend leuke pony, en ik wens je veel succes! :)

Antalyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:45

Mooie pony!

Het valt me op dat het paard iets naar binnenvalt. Maar ik zie dat dat commentaar al is gegeven. Verder ziet het er leuk uit en commentaar heb je verder zelf wel gegeven ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:53

Ben ik de enige die ziet dat je beugels niet alleen te kort zijn, maar ook nog eens heel ongelijk hangen? Kijk maar eens op de laatste foto, of vergelijk de hoek in je knieen op de andere foto's maar eens!

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:20

Kleinvosje, lijkt of is ook zo denk ik amazone zit ook scheef op de laaste foto dus dat kan het ook vertekenen.

ts ga meer aan de gang met die pony zijn achter kant laat die voorkant lekker voor wat het is hij moet zijn achterhand er onder gaan zetten zodat die zijn rug goed gaat gebruiken dan komt die van zelf naar je hand. lekker veel schakelen draf middendraf terug enzo zo leer je dus ook om je onder je te houden en lekker veel slangen voltens en gebrokenlijntjes rijden.. of op de binnenhoefslag zodat je der goed recht kan maken wat denk ik wel heel lastig is maar al heb je dat allemaal voor elkaar zal je zien dat pony veel fijner gaat lopen

vindt het een leuke pony!

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:23

Flaver schreef:
De beugels zou ik ook korter doen. Verder leuke setje.

korter ? aha :+

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:26

wat een leuk beestje! gelukkig weet je zelf al wat je fout doet met rijden! maar je doet het nog best leuk!

Ik vind je alleen wel een beetje te groot voor zaartje!

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:34

Leuke pony,

alleen vind ik jou veel te groot. Voor jouw eigen houding zou je eigenlijk een gaatje langer mogen zitten, maar... je hebt nu al ongelofelijk je tenen naar buiten wijzen omdat je anders je pony's voorbenen in de weg zit....

Op een grotere pony kom je veel beter tot je recht!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:40

Leuke pony.
Vind alleen wel dat je, je beugels een stukje langer moet doen.
Vind je wel een beetje aan de grote kant als ik eerlijk moet zijn :o
Voor de rest ga ik mee met de meeste bovenstaande reacties..

RobbyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:45

leuk paardje,
alleen hoe komt het dat het paardje op veel momenten te diep loopt?