Vrijheids-, circus-, (moderne) dressuur een en hetzelfde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Vrijheids-, circus-, (moderne) dressuur een en hetzelfde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 17:12

Bij poedeldressuur en sneldressuur is de africhting niet serieus plaatsgevonden en overhaast tot gewenste resultaten te komen.
Met behulp van dwang en ontbreken van logische onderbouwing.
Over het begrip hogeschool is in het heden en verleden verwarring, door de aankondiging in het circus onder hoge school. De wijze van circusdressuur rijden en gaan, kan niet aan de eisen van (moderne) klassieke dressuur voldoen. Vaak zijn de circuspaarden niet verzameld volgens de moderne klassieke eisen. En lijkt meer op vrijheidsdressuur dan (moderne) klassoieke dressuur. Opzich niks mis mee, omdat het doel en eisen anders zijn. De circusruiter heeft het doel een mooie show te tonen in het circus. En de (moderne) klassieke dressuurruiter het doel aan de eisen volgens (moderne) klassieke dressuur te voldoen.
Zo zijn er ook bekende circusruiters die tevens (moderne) klassieke dressuur ruiters waren.

Hoe is denken jullie hier over, vrijheids-, circus-, (moderne) dressuur een en hetzelfde?

skins

Re: Vrijheids-, circus-, (moderne) dressuur een en hetzelfde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:33

Ik vind niet dat dit hetzelfde is.
Circusdressuur zal inderdaad meer voor de show zijn en ik denk ook dat de paarden heel veel tot het uiterste gedwongen worden. (ik heb hier geen ervaring mee, maar ik denk dat dit zo is).
Vrijheidsdressuur zie ik eerder iets als afwisseling op de gewone dressuur. Het versterkt de band met je paard en je oefent ook andere spieren dan in de gewone dressuur.
Dressuur vind ik gymnastie voor het paard om het paard beter te maken. Ik probeer mijn pony hier niet in te dwingen, maar dressuur heeft voor iedereen een andere betekenis.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:49

Ik vind de moderne dressuur meer op een circus lijken tegenwoordig :+. Alles is gericht op show en punten. -O-

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 20:55

Arabesk daar kan ik u helaas alleen maar gelijk in geven, omdat de show belangrijker is geworden dan de uitvoering. En dan te bedenken dat meneer Janssen er pas een show van wil maken, was een tijd terug een nieuwstopic over?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:09

Te snelle dressuur heeft meestal tot gevolg, dat de stap de dupe wordt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:28

En hopla, FS, je ene topic loopt nog en voila het volgende wordt geopend? Wat wil je er mee bereiken eigenlijk? Je zegt nooit op een paard te zitten, maar volgens de theorie heb je alle waarheid in de zak? Hoe kan je dan oordelen en veroordelen? Als je het zelf nooit hebt kunnen voelen? Je kan een meestersmid zijn, supergoed in zijn vak, maar rijden is een ander vak. En van alleen maar horen, kan je geen oordeel hebben in de echte rijderij. Als je nooit gevoeld hebt, hoe een echt dressuurpaard moet voelen onder je kont, waar scherm je dan mee? Je hebt een broertje dood aan Sjef Jansen en de "hollandse school", zo wil hij het zelf niet eens benoemen, want zo heeft hij het nooit benoemd. Nederlandse school dan? Er is niks nederlands aan de paarden ldr en rollkur (klinkt ook niet echt nederlands) rijden, want dat is door oa de duitsers (zowel spring! als dresuurruiters) al jaren toegepast.
Even terugkomend op de vraag of alles eigenlijk hetzelfde is, nee, bij vrijheids- en circusdressuur wordt gebruik gemaakt van de natuurlijke manier om een baas (mens) te plezieren, misschien met of zonder te gymnastiseren. Bij moderne dressuur c.q. klassieke dressuur, moet een paard eerst worden losgewerkt, gegymnastiseerd, alvorens de oefeningen (op hoog nivo) te kunnen vertonen. En natuurlijk als Happy Athlete, want anders pleziert het paard zowel zijn ruiter als het publiek niet!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 20:41

setteke welk topic? U heeft niet goed gelezen, het was onder anderen perenboompie die er van gemaakt hebben dat ik een hoefsmid ben die nog nooit op een paard gezeten heeft.
Meneer Janssen en mevrouw van Grunsven ken ik persoonlijk, zij mij ook. Onder het genot van goede koffie een goed gesprek voeren is geen probleem, des ondanks discussie is normale omgang mogelijk. Kritiek mag gezegd worden, ook over mijn werk.
Circusdressuur heeft een geschiedenis, vergeten wordt dat er in die tijd geen dressuur concoursen waren zoals die nu bekend zijn. De dressuur in het circus bewonderd en nu in de moderne tijd is dat ineens een belediging?
Ik heb niks tegen cirsus- en vrijheidsdressuur, kan er van genieten net als de paardensport. Maar ik heb wel wat tegen tricks zoals verzwaarde ijzers, belletjes en katrollen. Als de normale scholing en training niet snel genoeg is, maakt de ruiter misbruik van poedeldressuur ten koste van het paard.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:59

Arabesk schreef:
Ik vind de moderne dressuur meer op een circus lijken tegenwoordig :+. Alles is gericht op show en punten. -O-

Juist.
En daarom loopt er ook zo´n circus direkteur rond, die alle touwtjes in handen heeft gekregen.
Omdat de andere bobo´s zich daar in glanzen kunnen, ten koste van de paarden.

Diamantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:08

Fabersmid ik snap soms je teksten niet helemaal hoor, wellicht heeft u wat moeite met de nederlandse taal of ik heb moeite met lezen :D maar om te reageren: circusdressuur is gericht op het vermaak van anderen en om er zelf winst uit te halen, klassieke dresuur dat kost jou zelf alleen maar geld (tenzij je anky heet)
IK zie dat als twee verschillende werelden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 21:20

poownielover laten we mijn schrijven maar de schuld geven. Betreft rijden geen verschillen volgens u of toch ook?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:36

Ik denk dat er een verschil gemaakt moet worden tussen GOED en SLECHT paardrijden en dat komt in alle stromingen voor. We kunnen wel zeggen dat modern klassiek paardrijden ook altijd goed paardrijden is, maar wie bepaalt dat?

Podhajski en Oliveira hadden beiden schijnbaar erg veel respect voor dhr. Knie. Daar heb je dus twee verschillende klassieke leraren die erg veel respect hadden voor een circus dresseur. Daarvoor werd Oskar Stensbeck al uitgenodigd om paarden te trainen in Duitsland, nadat hij veel paarden voor het circus had opgeleid.

Het is allemaal wel heel leuk en aardig om de verschillen zo duidelijk mogelijk neer te zetten, maar net als in de echte wereld is het opleiden van paarden niet zo zwart en wit.
Op dit forum zijn we het allemaal eens dat brute kracht geen plaats heeft in het rijden. We verschillen meestal alleen maar in het gebruik termen en hoe we bepaalde oefeningen uitvoeren.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 22:40

Juist om het geen u clarence beschrijft kan ik niet begrijpen waarom men zich aangevallen voelt zodra je dit schijnbaar gevoelige onderwerp ter discussie voert.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:44

Respekt hebben wil niet zeggen dat men het dressuur noemde in de zin van.
Oliveira trad ook op in het Circus.
Maar Circusdressuur is geheel anders dan de moderne Klassieke Dressuur.
Dat is geen afdanken van, geheel niet, maar het heeft in vele dingen niets met elkaar te doen qua uitvoering.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:55

Professor schreef:

In de zin van wat?

Citaat:

Ja, is hij volgens u dan wel of niet een dressuur ruiter?

Citaat:

Als we nu eerst eens bepalen hoe het precies anders is, dan kunnen we daar betere conclusies uit trekken.

Citaat:
Dat is geen afdanken van, geheel niet, maar het heeft in vele dingen niets met elkaar te doen qua uitvoering.

In wat voor vele dingen heeft het niets met elkaar te maken?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:58

Geweldig inhouderlijk clarence
Geweldig.
U lijkt wel ? die alleen maar aan het hakken is, maar geen inhoud heeft.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:05

Professor schreef:
Geweldig inhouderlijk clarence
Geweldig.
U lijkt wel ? die alleen maar aan het hakken is, maar geen inhoud heeft.

Als u uw zinnen beter verwoordt, dan hoef ik geen "domme" vragen te stellen. Mijn vragen zijn een logisch vervolg op uw onduidelijk schrijven. Dat niet alleen, ze zijn ook nog eens totaal serieus bedoeld.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:07

Professor probeer clarence te beantwoorden, bij deze zal ik mijn poging ondernemen. Clarence val niet aan op het schrijven van anderen, het is en blijft Nederlands misschien niet de moderne jip en janneketaal.

clarence schreef:
Professor schreef:

In de zin van wat?

Dat de respect er is, maar dat circusdressuur niet (moderne) klassieke dressuur is en zo te benoemen.

Citaat:

Ja, is hij volgens u dan wel of niet een dressuur ruiter?

Beide circusruiter en dressuurruiter, zo waren er meer grote bekende begaafde ruiters van beide rijden.

Citaat:

Als we nu eerst eens bepalen hoe het precies anders is, dan kunnen we daar betere conclusies uit trekken.

Dacht dat kort samengevat beschreven te hebben?

Citaat:

In wat voor vele dingen heeft het niets met elkaar te maken?

Hoe bedoeld u deze vraag?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:16

Arabesk schreef:

eens :j

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 08:36

Wanneer een topic al begint met poedeldressuur bent u mij al kwijt.
Om over de rest van de toonzetting maar te zwijgen.
Zo denigrerend zie ik maar weinig mensen spreken. Knap hoor, ga vooral zo door.

Het gaat helemaal niet om de inhoud het gaat om de behoefte aan willen hakken op anderen.

Jammer en sneu dat een onderwerp zo dom wordt gepresenteerd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:07

équitation de cirque:
Het grote verschil tussen de moderne Klassieke dressuur en de circusdressuur is naar mijn mening dat bewegingen meer automatisch worden vertoond, gevolg van een van buitengeleerd lesje.
Maar niet berustend op verzameling. Dit ligt aan naar mijn smaak het volgende: De ware hogeschool berust op het lichte, nageeflijke van het verzamdelde paard dit kost veel tijd veel energie en veel talent.
Een circusrijder moet geld verdienen en zijn paarden zo vlug mogelijk aan het publiek vertonen.Bovendien wil het publiek waar voor zijn geld, moet iets zien dat moeilijk is, althans lijkt, wil daarom grote hulpen zien.
Het ware hogeschoolpaard beweegt zich op nagenoeg onzichtbare hulpen van de ruiter, het gaat als het ware vanzelf. Dit bevredigd het grote publiek niet, die wil spektakel.
Men moet en mag niet afkeurend denken over het circusrijden men moet het wel duidelijk onderscheiden, het meeste wat in het circus getoond word is niet het gevolg van een hoge verzameling en derhalve kan men het geen hogeschool rijden noemen.(uitzonderingen zijn er altijd)
Zelf heb ik nog een mooi boek hierover, "De Hoge School" waarin beschreven staat de Hooge School, en de dressuur van het vrijheidspaard, en manoeuvres, carousselrijden, voltige enz.. auteur H.J.Lijsen,
waarin men het verschil kan proeven.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 09:29

Paardentango schreef:
Wanneer een topic al begint met poedeldressuur bent u mij al kwijt.
Om over de rest van de toonzetting maar te zwijgen.
Zo denigrerend zie ik maar weinig mensen spreken. Knap hoor, ga vooral zo door.

Het gaat helemaal niet om de inhoud het gaat om de behoefte aan willen hakken op anderen.

Jammer en sneu dat een onderwerp zo dom wordt gepresenteerd.

Paardentango keer op keer valt u mijn berichten aan, dat heb ik u per pb proberen uit te leggen. Dat u mijn schrijven veroordeeld, omdat u verblind bent en daardoor niet kan oordelen maar alleen veroordelen. U schiet de ware betekenis helemaal mis en maakt er uw betekenis van.
Ik heb poedeldressuur en sneldressuur nit uitgevonden of zo benoemd, maar ook dar zal u niet van mij aannemen. U begrijpt blijkbaar ook niet wat er mee bedoeld wordt, het te snel beleren en trainen van het paard en daardoor dingen slecht of niet uitvoeren. Dus ook als ik een paard te snel zou beleren en trainen, zou ik deel nemen aan poedeldressuur. Dat is mij zo niet geleerd, het beleren en trainen van een paard kost tijd, de verfijning van het rijden de werkelijke dressuur het gehele leven lang.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:32

Beste Professor,
Bent u op de hoogte van Dhr. Fredy Knie zijn werk, zowel Sr als Jr. en de achterliggende gedachte?
Een van de ontmoetingen van Dhr. Klimke en Mej. Anne Grethe Jensen met de familie Knie.
Beide Olympische ruiters die klaarblijkelijk iets met Dhr. Fredy Knie hadden.

Afgezien van de verschillen tussen de vrije dressuur, en dan bedoel niet het liggen, zitten en pootjes geven als een hondje, maar het werkelijke tonen van het paard zijn kunnen en zijn kracht en nobelheid.
Helaas is die tijd voorbij, het wèrkelijk hoge school rijden, het wordt namelijk niet meer gewaardeerd. Bovedien zijn de ruiters verdwenen. Zoals Baucher er ook een van was.

Voorheen was het de enige plaats waar nog hoge school werd gereden. nu rijdt men sport.
Ik proefde altijd iets heel anders, en zie verschil tussen kunstjes in vrijheid met vier paarden of een hoge school ruiter.
Helaas zijn die laatste inderdaad uitgestorven.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 16-01-10 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:34

iemand die niet het verschil kan zien tussen een circus kunstje en dressuur op het hoogste niveau gereden, heeft nog een hoop te leren.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:38

Beste FaberSmid ik heb de woorden als respect, tolerantie en eerbied ook niet uitgevonden. Toch meen ik ze te moeten gebruiken om te voorkomen dat mensen elkaar in de haren gaan zitten en respect verandert in minachting.

Hou toch op met iedereen om u heen maar te vertellen dat ze iets 'niet geleerd' hebben. Het komt zo raar over. Ik denk dat u bijvoorbeeld nog aardig wat van mij kunt leren of van enkele paarden hier. U kent mijn CV niet en ook niet mijn levensweg. Daar mag u nog eventjes op wachten.

Wees wat gematigder, het is net als bij de paarden.

Wat iemand er in stopt komt er ooit een keer uit.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 09:41

KiWiKo zoals u schrijft, ieder heeft nog genoeg te leren dat is geen schamen. Beide zijn een knap staaltje werk en goed uitgevoerd geen poedeldressuur. Daarom begrijp ik ook niet waarom onterecht het zo wordt aangetrokken als een persoonlijke aanval. Die zich aangevallen voelen, komt dat door schuldgevoel of twijfel?

Paardentango hou op met mijn schrijven naar uw veroordeling te schrijven. U heeft mij per pb geschreven de wijze les over het goede voorbeeld geven, het tegendeel schrijft u.