Aansporen tijdens draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Aansporen tijdens draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:17

Oke, ik weet dat het lastig is om tips te geven over internet en dat ik het beter aan mijn instructrice kan vragen, en dat doe ik ook wel :D
Maar toch wil ik hier ook even mijn "probleem"voorleggen, mischien heeft iemand van jullie wel goed advies of een handigheidje of whatever.

Ik rij nog niet lang, heb een les of 8 gehad en op zich gaat het best goed. Maar ik vind het erg lastig om aan te sporen tijdens het draven en evengoed door te gaan met lichtrijden. Ik weet dat ik been moet geven als ik in het zadel terugzit, maar als ik been geef gaat mijn voet steeds verder in de stijgbeugel.
Jullie antwoord zal waarschijnlijk zijn dat ik mijn been lang moet houden...maar dat lukt net, ik trek mijn been onbewust op als ik aanspoor.

Herkennen jullie dit, tips/trucks? alvast bedankt :D

Eshh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:26

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar druk je hakken uit tijdens het drijven, misschien dat dat helpt?

Ik heb (nu) geen (meer) last van het probleem dat mijn voet erin verder in de stijgbeugel gaat, misschien is dat een kwestie van herhalen dat je je hak moet uitdrukken totdat je het automatisch doet?

Sorry ik zie net dat je je benen onbewust optrekt, maar daar heb ik wel advies voor,
dat had ik eerst ook, ik moest constant herhalen dat ik moest uitdrukken.
Daardoor leerde ik het vanzelf aan, misschien is dit een goeie tip?
Laatst bijgewerkt door Eshh op 12-01-10 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:26

Je zult nog niet je juiste balans hebben gevonden. Zit je wel midden in het zadel? Als je je balans kunt houden, kun je je benen mooi lang maken en daardoor gaat het drijven met de kuit ook beter!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:30

Ja natuurlijk herkennen wij ook dat probleem hoor, eigenlijk iedereen die leert paardrijden heeft er heel lang last mee gehad.
Dit is iets dat normaal is, en probeer je er dus niet te veel op te consentreren want dan wordt het eigenlijk alleen maar erger, en doe je weer andere dingen fout.
Paardrijden is iets dat je echt niet kunt leren na een paar lessen, echt niet , zelfs al ben je vrij sportief aangelegt je gaat er nog heel lang over doen hoor. En met heel lang bedoel ik echt jaren en jaren, ikzelf rij al meer dan dertig jaar, steeds ook les gehad , en ik volg nu nog steeds privélessen en extra bijscholing.
Verdiep je ook in boeken, en vergelijk verschillende manieren van leren.
En na jaren les, van verschillende lesgevers, dan ontwikkel je eigenlijk jouw eigen sisteem een beetje want ieder doet het toch een tikkeltje anders, het moet gewoon bij je passen en bij je paard, maar de basis en de eisen blijven wel hetzelfde.
succes verder.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:37

Ik zit wel midden in het zadel ja. Ik krijg ook steeds te horen dat mijn houding heel goed is en dat ik daar niks aan moet veranderen.
Nu ik erover nadenk, als ik mijn been lang maak zit mijn onderbeen niet meer mooi om de buik van het paard, waardoor ik het idee heb dat ik niet kan aansporen (snappen jullie wat ik bedoel)

Dus mischien is het minder onbewust dat ik mijn been optrek als ik dacht :o
Balans is wel iets wat ik nog beter moet zien te vinden ja...of eienlijk vooral het afhankelijk gebruiken van lichaamsdelen :)

@aeolusnr1: Ja daar ben ik me ook helemaal bewust van hoor :) en ik verwacht ook niet dat ik van de ene dag op de andere kan paardrijden :D maar ik wil zo graag dingen verbeteren zodat ik in elk geval de basis dingen goed kan uitvoeren, en een paard op snelheid houden lijkt me best een basis ding ghihi :D

En ik weet ook wel dat ik me er niet teveel op moet concentreren, maar wil wel graag weten of ik dingen heel erg fout doe die ik makkelijk kan verhelpen :)

thnx voor de reacties tot zover :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:09

Tjaaaa wat moet ik daar nu nog op zeggen hé.
Je blijft van jezelf zeggen van ik zit goed in het zadel, en een paard op snelheid houden is toch gewoon basis, dus dat kan ik makkelijk door een paar bewegingen oplossen.
Ik moet je echter teleurstellen, je lesgever zegt nu dat je er mooi opzit en dat je er niks aan moet veranderen, das omdat je in dit stadium van je kunnen gewoon echt niet beter kunt, en je dus tevreden moet zijn met wat het is, als je het volhoud zal je ervaren dat je na jaren les nog steeds gewezen zult worden van , wel nu gaan we eens trachten jullie eens goed te laten zitten want dit is echt niet goed, en dat zul je echt og heel veel keren horen.
Hoe verder je kunnen evolueerd hoe meer ze daar dan ook de puntjes op de i-gaan zetten.
Je zit nu op een vrij tam paard, als ze je nu op dit moment op een zenuwachtig, schichtig, feller paard zouden zetten, dan denk jij da je gewoon ineens gelanceerd wordt als bij wijze afgeschoten met een raket naar de maan, en de maan zal je echt niet bereiken maar de grond wel.
Doe gewoon wat je legever zegt, luister goed, oefen veel, en stukje bij stukje ga je evolueren, en als je het volhoud komt er een moment da je mssn in staat zal zijn op dat heviger en feller paard te stappen en dit dan ook tot een goed einde kan brengen.

Blabla1980 schreef:
Ik zit wel midden in het zadel ja. Ik krijg ook steeds te horen dat mijn houding heel goed is en dat ik daar niks aan moet veranderen.
Nu ik erover nadenk, als ik mijn been lang maak zit mijn onderbeen niet meer mooi om de buik van het paard, waardoor ik het idee heb dat ik niet kan aansporen (snappen jullie wat ik bedoel)

Dus mischien is het minder onbewust dat ik mijn been optrek als ik dacht :o
Balans is wel iets wat ik nog beter moet zien te vinden ja...of eienlijk vooral het afhankelijk gebruiken van lichaamsdelen :)

@aeolusnr1: Ja daar ben ik me ook helemaal bewust van hoor :) en ik verwacht ook niet dat ik van de ene dag op de andere kan paardrijden :D maar ik wil zo graag dingen verbeteren zodat ik in elk geval de basis dingen goed kan uitvoeren, en een paard op snelheid houden lijkt me best een basis ding ghihi :D

En ik weet ook wel dat ik me er niet teveel op moet concentreren, maar wil wel graag weten of ik dingen heel erg fout doe die ik makkelijk kan verhelpen :)

thnx voor de reacties tot zover :)

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:21

vooral goed je bovenbenen ontspannen, dat is met name je binnenbeenspier van je dijbeen ontspannen. Succes!

Blabla1980

Re: Aansporen tijdens draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 07:53

@aeolusnr1 : Mischien heb je wel een heel goed punt :D
bedankt voor je uitgebreide reactie :)

@padany: maar hoe kan ik mijn binnenbeenspier ontspannen en toch mijn knieen en onderbeen aansluiten? naja dat ga ik vanavond eens proberen ;)

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:07

ik had daar vroeger ook altijd last van, maar ik heb alleen geen flauw idee meer hoe ik er vanaf ben gekomen haha succes iig!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 11:06

LostEscape schreef:
ik had daar vroeger ook altijd last van, maar ik heb alleen geen flauw idee meer hoe ik er vanaf ben gekomen haha succes iig!

:D hihi nou hopen dat ik dat over een tijdje ook kan zeggen ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:30

Bedankt voor je begrip hoor "Blabla" maar ik kon het even niet anders uitleggen hoor, ik hoop da je het me niet kwalijk nam.
Ik weet echt ook wel dat alle handelingen op een paard eigenlijk net zo heel moeilijk zijn, maar tis de manier van aanvoelen en timing en uitvoering en ..... dat zijn dingen die je niet zomaar kan, en dat is steeds ook verschillend bij elk ander paardje, dus nu een tijdje blijven oefenen om dit paardje, dan overstappen op een ander en daar dan weer een tijdje mee verder doen en dan weer wisselen naar weer een ander, hoe meer paarden je uiteindelijk bereden hebt hoe beter.
Ook iedere instructeur legt de nadruk net op iets anders en daar leer je ook van.
succes

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 17:29

Natuurlijk, ik vraag om advies, dus ik ben blij met iedere verklaring/ uitleg. Maakt niks uit hoe mensen het uitleggen :)

Ik ga gewoon veel oefenen :)

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:02

Ik had er ook last van dat ik mijn benen steeds optrok. Van mijn instructrice moest ik mijn beugels langer maken. Sindsdien blijven ze mooi laag.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:14

Over dat ontspannen en toch aandrijven. Probeer je onderbeen voor je gevoel iets naar achteren te leggen, zodat je hak onder je heup zit. Dus niet naar voren steken.De beugel leer je vanzelf onder de bal van je voet te houden. En niet getreurd, zoveel mensen trekken hun been nog wat op na menig jaren rijervaring (zoals ik bijv. op een volte) :+

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:23

Ik weet dat ik been moet geven als ik in het zadel terugzit
Beter is je kuit aan leggen als je staat, maar wel moeilijker. Als je zit staat het binnenachterbeen op de grond, dus heeft je beenhulp daar geen effect op.

ik moest constant herhalen dat ik moest uitdrukken
Uitdrukken in de vorm van hak maximaal naar de grond drukken is niet goed. Je kan dan niet meer veren in je enkels en vaak gaan je benen ook te ver naar voor waardoor een stoelzit verkregen wordt. Hierdoor rijdt je achter de bewegingen en ploft op de rug van het paard, hij zal daardoor eerder terug geen in tempo dan actiever lopen.

Wat je kan doen, begin met tellen en hou jou ritme aan dus 1-2-1-2-1-2 etc. gaat je paard langzamer probeer hem dan mee te nemen door in jou tempo te blijven rijden en eventueel een keertje actiever/groter gaan staan en heel belangrijk weer zachter zitten.

Een andere oefening is staan in de beugels en zorg dat je in je gewrichten kan veren (enkels/heupen/knieën). Als het goed is kun je nu ook weer 1/2/1/2/1/2 tellen. Probeer in het staan eens een paar keer je kuit aan te drukken/aan te leggen.

Dan kun je oefenen dat als je been wilt geven je even blijft staan en vervolgens dit steeds korter te doen.

Vraag je instructie ook een je te laten voelen wat nou precies een beenhulp is.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 08:41

bedankt voor de tips dames, maar ik heb t :D het lukte gister wel :D.

Mijn rechter voet was vooral het probleem en de instructrice heeft deze beugel nou wat langer gemaakt. Verder moet ik nu niet alleen mijn hak uitdrukken, maar ook mijn onderbeen anders houden zodat mijn kuit echt tegen de buik van het paard zit (tenen naar binnen, been mag niet over de voorkant van het paard komen, maar onderbeen moet wel meer naar voren). En het ging nu best goed. natuurlijk gaat mijn voet nog wel eens iets te diep in de beugel zitten, maar ik ben al blij met de verbetering :)

@Lizzle, ik kreeg juist steeds te horen dat ik mijn voet niet zo ver naar achter moet doen :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 08:51

Je hak hoort op de rechte lijn onder oor, schouder en heup te zitten, dus niet erachter (naar voor vallen) maar ook zeker niet ervoor (naar achter klappen)

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:45

Probeer je hakken naar beneden te drukken en alles wat hier boven staat:)
Suc6

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 11:48

doortjuhhh96 schreef:
Probeer je hakken naar beneden te drukken en alles wat hier boven staat:)
Suc6

sorry hoor, ik waardeer het als mensen moeite doen om reactie te geven, maar lees minstens wat er hier geschreven staat.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:51

Het werkt het best als je aan knijpt terwijl je gaat zitten. Dan val je ook niet zo snel uit het ritme :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:54

Zoals ik al zei is je hakken maximaal uitdrukken niet goed. JE kan beter proberen je in te denken dat je met je voeten plat op de grond staat. Teveel je hakken naar beneden dan rem je (krijg je ook spanning en zit je niet meer lekker mee voor het paard), teveel je hakken omhoog, dan val je op je neus. JE moet als een natte dwijl om je paard heenzitten, benen laten afhangen, meer niet benen klemmen. Iets wat je in de loop der tijd zal ontwikkelen want dat is natuurlijk best heel moeilijk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:58

Blijf bij alle inspanning op de paardenrug toch proberen om toch ook te ontspannen (ook je benen).
Het klinkt tegenstrijdig, maar het is heel belangrijk. Anders verkramp je gauw en dat helpt je ook niet verder. En drijven is niet hetzelfde als knijpen met je been.

Het is leerzaam om je te verdiepen in centered riding. Er is een goed boek van Sally Swift daarover. Een echte aanrader.
Succes met je ruitercarriere ;)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 15:36

Thnx dames :)
Idd ontspannen. dat zegt mijn instructrice ook altijd...maar klinkt inderdaad nog heel tegenstrijdig voor mij, zal vast wel goedkomen door ervaring dat ontspannen :o

Als een natte dweil om ja paard :D ghihi

Centered riding, oke dankje voor de tip, zal ik zeker eens wat info over opzoeken :)

miriampanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:15

Ik had dr vroeger ook last van. Gewoon ontspannen en in je hoofd gewoon steeds zeggen dat je het niet moet doen.

mickymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:52

jah wat de meeste ook zeggen goed je benen lang maken(hakken naar beneden)
en ik weet neit of je al hebt geleerd hebt om doortezitten?
zoja:
dan zit je even door en spoor je hem even aan en daarna ga je weer verder met lichtrijden