Opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenniferlevy

Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:25

Hallo, Ik rij op manege paarden en als ik moet opstappen. Wat ik vaak met een krukje doe, lopen de paarde weg of plof ik heel vaak neer in het zadel. Ik heb al heel vaak aan mijn lesgeefster gevraagd alleen zij zegt dat ik me moet ontspannen wat niet lukt. Ik heb ook vaak last van los zittende zadels. die dan strak genoeg zit alleen dan toch mee beweegt met het opstappen.

XX

Jenniferlevy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:52

Trouwens Alvast Bedankt! voor het lezen!

Valerie_V

Re: Opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:54

Ik wil eerst even zeggen dat het heel goed is dat je met een krukje opstapt! Dit is minder belastend voor de paarden rug.
Als je paarden hebt die weglopen is het het handigst als je gewoon even aan iemand vraagt of ze het paard vasthouden.
Het ploffen in het zadel is niet erg fijn voor het paard dus je moet gewoon proberen rustig te gaan zitten.

_Sascha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:56

Tsjaah...wat dat weglopen betreft zou ik gewoon vragen of iemand je paard dan even vast wil houden.
Maar wat bedoel je precies met dat het zadel meebeweegt? Want als de singel goed zit kan dit eigenlijk niet een groot probleem zijn.

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:06

Inderdaad goed dat je met krukje opstapt.

Wat het weglopen betreft wees consequent.
Loopt het paard als je op wil stijgen, zet hem dan weer naar achteren.
Dan nog een keer proberen, doet hij het weer, zet je hem weer naar achteren.

Zo werkt het bij mij altijd heel goed.

Heb je je zadel wel goed aangesingeld?
Ik zou na een rondje stappen even kijken of je nog een keer aan moet singelen.

rafiskatje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:07

Zoals andere mensen al vermelden inderdaad aan je lesgeefster vragen het paard vast te houden zodat je rustig op kan stappen en hiermee ook de rug van het paard niet belast. Misschien voel je je ook meer ontspannen als je weet dat iemand het paard vastheeft en hij niet weg kan stappen. Succes! Heb je hier iets aan?

Jenniferlevy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:09

_Sascha_ schreef:
Tsjaah...wat dat weglopen betreft zou ik gewoon vragen of iemand je paard dan even vast wil houden.
Maar wat bedoel je precies met dat het zadel meebeweegt? Want als de singel goed zit kan dit eigenlijk niet een groot probleem zijn.

Als ik mijne ene voet in de beugel doe dan zak meteen heel het zadel een kant op!

Jenniferlevy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:09

rafiskatje10 schreef:
Zoals andere mensen al vermelden inderdaad aan je lesgeefster vragen het paard vast te houden zodat je rustig op kan stappen en hiermee ook de rug van het paard niet belast. Misschien voel je je ook meer ontspannen als je weet dat iemand het paard vastheeft en hij niet weg kan stappen. Succes! Heb je hier iets aan?

Jaa bedankt!

rafiskatje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:13

Dat het zadel iets de kant opzakt waar je opstapt lijkt me normaal, het moet niet heel erg gaan zakken. Want is dat zo dan moet je het zadel nog wat strakker aansingelen. Neem aan dat je lesgeefster ook wel kan zien of het strak genoeg zit toch?

_Sascha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:56

Jenniferlevy schreef:
_Sascha_ schreef:

Als ik mijne ene voet in de beugel doe dan zak meteen heel het zadel een kant op!

Als je dan vraagt of iemand je paard vasthoudt, en diegene 'hangt' aan de andere kant van het zadel zijn allebei je problemen opgelost ;)
Als je opstapt is het verstandig om iemand tegengewicht te laten geven, zodat het zadel dan dus niet helemaal jouw kant op schuift omdat jij heel veel gewicht geeft aan 1 kant van het paard. En inderdaad consequent zijn met opstappen. Je paard móet stil blijven staan. beloon hem dan ook als hij braaf stilstaat.
Succes ermee!

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:58

wat ook helpt tegen het glijden van je zadel is als je opstijgt, niet recht omhoog maar met je bovenlichaam dicht bij je zadel blijven en je bovenlichaam een klein stukje over het zadel brengen. dan je rechterbeen voorzichtig over het zadel brengen. Moet je wel lenig voor zijn hoor :o , dit gaat wel vaak het beste als je een opstapje hebt. Succes!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:01

padany schreef:
wat ook helpt tegen het glijden van je zadel is als je opstijgt, niet recht omhoog maar met je bovenlichaam dicht bij je zadel blijven en je bovenlichaam een klein stukje over het zadel brengen. dan je rechterbeen voorzichtig over het zadel brengen. Moet je wel lenig voor zijn hoor :o , dit gaat wel vaak het beste als je een opstapje hebt. Succes!

Mee eens en probeer ook niet aan je zadel te gaan hangen. Pak bijv. een plukje manen erbij.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:04

ik stap ook altijd met een krukje op. Ik heb mijn paarden geleerd op alle plekken waar ik ze parkeer, stil te staan. In essentie door ze iedere keer als ze gaan lopen steeds weer terug te zetten op de plek waar ze stonden. Kost tijd, maar werkt.
Bij manegelessen wordt dat natuurlijk een stuk moeilijker, die tijd heb je niet en je rijdt het paard niet alleen. Dus ik zou zeggen, vraag iemand het paard vast te houden in jouw geval.
In het zadel ploffen is echt een zaak van ontspannen, op het moment dat je je been over het paard zwaait moet je daar even blijven hangen. Dan kun je rustig gaan zitten. Is echt een zaak van oefenen! Succes.

itsmelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:42

Je kan het beste vragen of iemand het paard even vasthoud.
& of die gene even kan hangen aan het zadel ( zodat die niet onder zijn buik hangt als je opstapt :) )

Het is ook kwestie van oefenen hoor. Niks om je voor te schamen

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:47

Natuurlijk kan je iemand vragen of die even het paard wil vasthouden en gaan tegenhangen máaar.. dat zou dus betekenen dat je nooit een X alleen kan rijden omdat je paard dan weg loopt.
Probeer eerst te gaan werken aan je ''ploffen'' in het zadel.
En als dat goed gaat, ga je opstappen zonder iemand erbij, loopt je paard weg; duidelijk en consequent zijn en terug zetten. En zo ga je net zolang door tot je paard stil staat. Dan uiteraard wel duidelijk belonen ;)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:53

ik plof ook nog wel eens in het zadel..
nu heb ik mijn instructrise gevraagd, en die zei je moet eerst gewoon even rustig leunen op de beugels en dan gewoon voorzichtig gaan zitten! :D

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:15

het lopen, ligt denk ik ook aan wat het paard gewend is, ik denk dat een beginner minder duidelijk laatzien 'ho stop, niet lopen & blijven staan jij!' ;)
maar misschien dat je kan vragen of iemand het paard waarop je rijd wil vasthouden, of je pakt VOOR het moment je op wil stappen de teugels op een redelijke maat goedvast & die hou je dan vast op het moment dat je het linker deel van het zadel pakt.
met je rechterhand dan de rechterkant & als je dan opstijgt & het paard wil lopen iets druk of iets trekken met je linkerhand (hand waarin dan je teugels zitten) zodat het paard als het goed is weer halt houd. :)
voor het ploffen kan ik alleenmaar zeggen, stevig in je linkerbeugel gaanstaan, been er rustig overheen & rustig gaan zitten.
hier moet je écht aandenken, dit gebeurt niet vanzelf. ;)
desnoods voor schuivende zadels iemand laten hangen aan de beugel/beugelriem aan de andere kant waarvan je opstijgt. :)

YLoveSpooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:55

_Sascha_ schreef:

dat probleem hebben wij ook met de haflingers op mijn manege. onze oplossing is dat 1 iemand aan de andere kant aan het zadel gaat hangen terwijl de andere opstijgt :P niet ideaal maar werkt wel :D

mickymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:17

eerst:
met een krukje opstappen is wel goed van je!
2e:
met dat zadel dat wegglijd:
vraag of iemand anders wilt hangen aan je andere beugel(aan de andere kant)
scheelt echt een stuk

amandanaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:11

zorg dat je zadel goed vast zit.. anders kan er aan de andere kant iemand hangen..

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:31

Waarschijnlijk blaast het paard zijn buik op bij het aansingelen. Hierdoor lijkt het in eerste instantie iof het zadel goed vastzit, maar is dit niet zo. Loop eerst een paar passen, singel dan weer opnieuw aan en stap dan pas op

Whatever572

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:24

De meeste paarden kunnen niet stil blijven staan als er iemand op hun rug stapt. Goed van je dat je een krukje gebruikt i.v.m het belasten van het rug zijn paard dan hoeft hij niet meer in te spannen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 01:46

over het aansingel probleem; er zijn aansingel plankjes te koop. zo kun ja aansingelen zonder zelf veel kracht te zetten. en buik uitzetten helpt dan lekker niet meer! zet het paard desnoods met het hoofd tegen de bakrand als hij niet wil stil staan
dit zijn oplossingen voor als er geen hulp in de buurt is!
en anders vraag ff iemand die wil vasthouden om stress te voorkomen

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 02:19

Donna89 schreef:
over het aansingel probleem; er zijn aansingel plankjes te koop. zo kun ja aansingelen zonder zelf veel kracht te zetten. en buik uitzetten helpt dan lekker niet meer! zet het paard desnoods met het hoofd tegen de bakrand als hij niet wil stil staan
dit zijn oplossingen voor als er geen hulp in de buurt is!
en anders vraag ff iemand die wil vasthouden om stress te voorkomen

Wat moet ik me daar bij voorstellen? }:0

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:22

krukje is wel een goede oplossing, vraag of je instructeur het paard even wil vast houden of iemand die bij jou in de groep rijd