Bokken als je been en of tik geeft, hoe af te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Llover

Bokken als je been en of tik geeft, hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 08:12

Ik heb een probleem en weet op zich wel wat je er aan kan doen, tenminste dat zeggen veel mensen om mij heen: pak hem eens flink aan, geef hem een hardere mep: maar ik geef eerlijk toe dat ik daar niet zo veel zin in heb, omdat ik geen zin heb om er naast te liggen, ik heb ook nog twee kinderen en ik kan mij geen gebroken been permiteren om het zo maar even te zeggen.

Wat doet hij precies: in stap gaat het prima, ook als je een iets vlottere stap vraagt, maar als ik dan een overgang wil maken naar de draf en je geeft meer been dan trapt hij met zijn benen naar mijn been zeg maar, ook als je een spoortje om hebt en als je een tik geeft geeft hij een bok, de ene keer totaal niett hoog, de andere keer echt zo hoog, dat je pijn in je rug krijgt. Nu is mijn bijrijdster er ook al van af gevallen, niet door een bok maar doordat hij toen weg rende en zij uit balans raaktte, maar toch. Vrij vervelend dus allemaal, wie heeft er tips om het bokken af te leren zonder keihard te moeten slaan, is zoiezo niet helemaal mijn ding trouwens.

Graag tips. :D

TurboTinker

Re: Bokken als je been en of tik geeft, hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 08:14

Lastig, maar wellicht kun je proberen op dat moment zijn hoofd omhoog te houden, of hem abrubt op de volte te zetten, of af te wenden, zodat hij voor een tel even uit balans raakt, en daardoor misschien niet bokt?

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 08:16

ja maar als hij zelf uit balans raakt dan valt hij helemaal om, dat was er ook gebeurt met mijn bijrijdster, hij viel echt helemaal op zijn zij! ja ik vind het ook lastig hoor, zo moeilijk....hij is ook echt niet voorwaarts te rijden op deze manier.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 08:37

Heeft je paard altijd al gebokt of is het iets nieuws,het kan namelijk ook aan het zadel liggen.Een paard bij ons bokte ook in draf en die had last van z,n rug vanwege het zadel.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 08:39

Ja ik heb nu tijdelijk een leen zadel omdat ik een nieuwe hulsebos heb aan laten meten, maar op zich ligt dit zadel goed en ik heb er een bontje onder. Maar daarvoor had ik inderdaad een slecht zadel en toen deed hij het bokken al, nu is hij het volgens mij nog steeds gewend om te doen, maar hij schudt ook veel met zijn hoofd.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 08:45

Voor de zekerheid dan even zijn rug na laten kijken ;)
Hopen dat je nieuwe zadel snel aankomt.

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 08:46

Misschien een idee om een x iemand anders erop te zetten? ;)

En dan even zn rug na laten kijken..

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 08:47

Medische oorzaak is uitgesloten? Een paard raakt normaal niet zo makkelijk uit balans.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 08:47

Ja dat wilde ik inderdaad nog laten doen voor dat mijn nieuwe zadel er is en ik wil ook zijn tanden nog na laten kijken vanwege dat hoofd schudden, maarja dan denk ik eigenlijk dat dat bokken daar niet mee op zal houden? ik hoop van wel natuurlijk!

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 08:47

Hoe oud is het paard?

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 08:48

KambiusH schreef:
Misschien een idee om een x iemand anders erop te zetten? ;)

En dan even zn rug na laten kijken..

Toevallig gaat er vanmiddag iemand anders op, ik ben benieuwd.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 08:48

Llover schreef:
Ja dat wilde ik inderdaad nog laten doen voor dat mijn nieuwe zadel er is en ik wil ook zijn tanden nog na laten kijken vanwege dat hoofd schudden, maarja dan denk ik eigenlijk dat dat bokken daar niet mee op zal houden? ik hoop van wel natuurlijk!

Als je door een DA zijn rug laat nakijken kan hij misschien zien wat er niet goed zit,
en misschien moet je er dan een osteopaat bij halen.
Tanden nakijken is inderdaad ook een goeie :j

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 08:49

Fira schreef:
Hoe oud is het paard?

6 jaar, wordt 27 maart 7 jaar.Maar ik kocht hem toen hij 4 was en is helaas ook nooit goed ingereden.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 08:50

Guinevere schreef:
Medische oorzaak is uitgesloten? Een paard raakt normaal niet zo makkelijk uit balans.

hij rent weg als een gek en doet zo idioot dat hij omvalt, nee lijkt mij ook niet normaal maar is volgens mij gewoon onbezonnen heid, ik kan een vriendin van mij eens naar zijn rug laten kijken, zij is dierenarts....

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 08:51

Probeer eens het paard aan de longe, al dan niet bijgezet, met zadel op sterker te maken en goed voorwaarst op je stemhulp.
Als dat goed gaat, zet er dan een ruiter op en maak met dezelfde hulpen de overgang naar draf. Ruiter lift dus alleen maar mee.
Als dit goed gaat (en dit dus langer dan 10 min. goed gaan), kan de ruiter de beenhulp erbij gaan geven.
En dan moet je echt doorzetten, bokken op been is dus net zolang been totdat ie stopt met been. Uit zichtzelf terugkomen in tempo is dus juist tempo verhogen.
Als je dat zelf niet luk, zul je hem tijdelijk door iemand moeten rijden die dit wel goed kan en durft aan te pakken.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 08:52

Citaat:
6 jaar, wordt 27 maart 7 jaar.Maar ik kocht hem toen hij 4 was en is helaas ook nooit goed ingereden.

Dan kan ook een goede reden zijn dan, wel zonde eigenlijk.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 08:53

misschien komt het daar door??
Deed hij het toen je hem had gekocht ook al?

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 08:54

jury schreef:
Probeer eens het paard aan de longe, al dan niet bijgezet, met zadel op sterker te maken en goed voorwaarst op je stemhulp.
Als dat goed gaat, zet er dan een ruiter op en maak met dezelfde hulpen de overgang naar draf. Ruiter lift dus alleen maar mee.
Als dit goed gaat (en dit dus langer dan 10 min. goed gaan), kan de ruiter de beenhulp erbij gaan geven.
En dan moet je echt doorzetten, bokken op been is dus net zolang been totdat ie stopt met been. Uit zichtzelf terugkomen in tempo is dus juist tempo verhogen.
Als je dat zelf niet luk, zul je hem tijdelijk door iemand moeten rijden die dit wel goed kan en durft aan te pakken.

Ja dat is dus het probleem, dat kost vaak heel veel geld om hem door een professioneel iemand door te laten rijden en ik mag niet longeren in de binnenbak waar ik nu sta, maar als we straks buiten weer kunnen longeren kan ik hier wel wat mee.....

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 08:56

letsrhc36 schreef:
misschien komt het daar door??
Deed hij het toen je hem had gekocht ook al?

Nee toen was hij wel fris maar boktte niet, iemand anders heeft hem een jaar gereden en toen ik hem terug had deed hij dat bokken dus, dat met zijn hoofd deed hij wel al daarvoor trouwens.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 09:00

Weet je wat het wel is: tijdens het longeren loopt hij hartstikke netjes, en luisterd ook goed naar je stem en de overgangen zijn ook vrij netjes, ik als ruiter breng hem dus uit zijn balans of ik en het zadel dat hem niet voegt......

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 09:02

Dan is het inderdaad het zadel/rug, óf ben je te lang/te zwaar voor je paard?
Ik neem aan van niet want bij jou bijrijdster doet hij het ook.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 09:03

misschien is er iets met zijn hoofd/tanden dat als je aandraaft iets onbewust met je handen doet en/of als je een tik geeft ook iets met de teugel doet? misschien bokt hij daarom? misschien deed die er eerst op reed dat niet?

Het is maar een idee :D

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 09:06

Nou ik ben wel te zwaar inderdaad :o en dat gaf mij bij mijn vorige paard geen beperking, die liep prima, was natuurlijk wel ouder, maar mijn bijrijdster is veel lichter en die lag er inderdaad wel naast en een manege meisje laatst ook ( die zet ik er ook niet meer op hoor, dat schiet niet op natuurlijk).

Ik ben wel vrij onrustig met mijn handen ja en als ik hem een tik geef dan laat ik idd mijn teugel vaak los, mijn zus zei ook al: dan maar niet meer met de zweep rijden, ook omdat ik hem liever toch niet wil slaan en ik door het slaan dan ook uit balans raak inderdaad.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 09:09

Llover schreef:
Nou ik ben wel te zwaar inderdaad :o en dat gaf mij bij mijn vorige paard geen beperking, die liep prima, was natuurlijk wel ouder, maar mijn bijrijdster is veel lichter en die lag er inderdaad wel naast en een manege meisje laatst ook ( die zet ik er ook niet meer op hoor, dat schiet niet op natuurlijk).

Ik ben wel vrij onrustig met mijn handen ja en als ik hem een tik geef dan laat ik idd mijn teugel vaak los, mijn zus zei ook al: dan maar niet meer met de zweep rijden, ook omdat ik hem liever toch niet wil slaan en ik door het slaan dan ook uit balans raak inderdaad.

Dat vindt hij misschien niet fijn

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 09:10

Ja en ik vind het niet fijn als hij bokt ;) haha....nee ik snap je.