grotere paarden in het nadeel in de dressuursport??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

grotere paarden in het nadeel in de dressuursport??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:06

tegenwoordig is de meest gangbare stokmaat van een kwpn sportpaard rond de 1.68
kleinere paarden worden minder verkocht in verband met ruiters die steeds groter worden en dus niet op kleine paarden kunnen
mijn vorige paard was 1.68 en ik zelf ben 1.73
het paard was al aan de kleine kant voor mij
nu ben ik op zoek naar een nieuw paard; een paard van minimaal 1.70 liefst groter

Nu hoor je steeds vaker overal dat grotere paarden het niet goed doen op hoger dressuurniveau omdat ze niet zo wendbaar en lenig zouden kunnen zijn als een kleiner paard

dit leek me wel een leuk punt ter discussie

dus waarom wel of waarom niet een groter paard in de dressuurring uitbrengen
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 07-01-10 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Re: grotere paarden in het nadeel in de dressuursport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:10

De mijne is 1.75, heb hem alleen in het begin wat meer tijd gegeven (van derde naar vierde jaar) omdat ik toen echt het idee had dat ie veel energie voor zijn groei nodig had.
Verder doet ie het super en gaan we binnenkort overstap naar Z2 te maken en ik hoop dat dat nog niet het max. haalbare is.
In het begin zocht ik wel de 20x60 bakken uit voor wedstrijden, daar kwam ie beter to zijn recht, maar nu draai ik hem om een dubbeltje.
Ik ben zelf 1.82 dus op een paard van 1.65 lijkt het net of ik op een pony zit.

Het heeft eigenlijk maar 2 nadelen.
- de standaard boxen van 3 x 3 zijn te klein
- en zonder een krukje kom ik er heel lastig op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:14

Er is een hele tijd geweest, en zelfs nu zijn er nog veel ruiters, die per se een paard van rond de 1.75 wilden, ondanks hun eigen lengte. Ik denk eerder dat de tendens weer een beetje bijdraait naar het normale. Ik krijg een paard van 1.80 met mijn 1.65 echt niet meer bij elkaar gereden. Als je zelf groot bent is het logisch dat je een paard kiest bij je postuur maar je hebt een hele tijd van die kleine druppies op die kastelen gezien.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:19

nou niks mis mee hoor een groot paard ikzelf rijd een paard van 1.76.5 en meteen de eerste wedstrijd 3e met 214 2e wedstrijd 1e met 184 en 2e met 192 en 3e wedstrijd 3e met 209 echt waar grote paarden zijn wel lenig, maar je moet gewoon ook de tijd nemen om hem te trainen in indoor veendam stonden alleen maar paarden van 170 of groter in de prijs uitreiking, dus waar zeuren ze over?!

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:21

Mijn paard is 1,84 en ik ben 1,86. Dus voor elkaar geboren! Stap zo op zonder krukje en kan niet zonder mijn kleintje!! Je moet wat meer moeite doen om hem er goed onder te kunnen rijden maar dit gaat ons prima af. Rij ook wel op kleintjes maar ja die benen van mij zijn echt lang, hihihihi.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:26

zijn jullie grotere paarden allemaal met kwpn papier?
ben ook wel benieuwd naar de afstamming
sommige hengsten zoals rousseau staan bekend om hun grote nakomelingen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:34

Je hebt kleine paarden die stijf en absoluut niet wendbaar zijn.
Je hebt kastelen die toch zeer lenig en erg wendbaar zijn.

Ieder paard moet goed gebouwd zijn, de verhoudingen moeten kloppen. Ik zie vrij veel grote paarden waarbij die verhoudingen niet helemaal kloppen. Ze zijn ook vaak wat minder makkelijk bij elkaar te rijden, zeker als ze ook nog lang zijn in de rug en (wat nog wel eens voorkomt) wat slap van achteren. Veel lange meiden zoeken vooral een groot (zwart) paard met veel beweging, maar kijken niet of het paard verder ook goed in elkaar zit. Als je dan zelf niet zo goed kunt rijden en je heb een sterk paard, is de kans dat je paard stijf wórdt natuurlijk groot. Bij een kleiner paard zit het allemaal wat strakker in elkaar, dus dat kan meestal iets meer lijden.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:38

het probleem van grote paarden is dat ze minder makkelijk bi elkaar te rijden zijn

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:39

tamaramt schreef:
zijn jullie grotere paarden allemaal met kwpn papier?
ben ook wel benieuwd naar de afstamming
sommige hengsten zoals rousseau staan bekend om hun grote nakomelingen

Osmium wil ook nog wel eens flink wat maat geven :j

Wat betreft de discussie ben ik het helemaal met Kendra eens.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:42

de mijne is een polansky x ferro x variant
zijn volle broer is net zo groot
zijn halfzus van krack C is maar 1.62 en 1 van Jazz is 1.66.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:49

De absolute hoogtemaat zegt ook niet alles....heb hier 3 paarden van rond de 165 staan. Toch lijkt de één veel groter dan de ander, oa doordat de ene veel meer front maakt en zich 'groot' maakt onder het zadel.
Goed gebouwde paarden lijken meestal ietsje kleiner omdat de verhoudingen kloppen....joekels met heule lange stelten lijken vaak nog groter - en zijn vaak moeilijk te rijden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:06

Het valt me vaak op dat grote paarden in de lagere klassen beter scoren dan de kleintjes. Ik denk dat dat komt omdat grotere paarden soms lastiger te verzamelen zijn waardoor ze in de hogere rubrieken weer in het nadeel zijn.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:08

scum, klopt jouw berichtje wel?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:13

Mijn vorige paard was 1.71 en was lenig en los in het lijf, met rijden gemakkelijk bij elkaar te rijden.
Heb nu een paard op proef staan en die is 1.80.
Paard is los in het lijf, makkelijk te rijden en loopt enorm makkelijk van zichzelf.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:15

Ik heb zelf nu een propje :D van 1.62 ik zelf ben 1.76. Hiervoor heb ik eentje gehad van 1.72 hoog. En er zijn duidelijke verschillen het propje is veel makkelijker te rijden dan de grote. Vooral verzamelen enzijgangen doet hij met de hoeven in de neus. Terwijl de grote er grote moeite mee had.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:26

Ik verkies persoonlijk ook wel paarden rond m70. Maar heb er nu zelf eentje staan van m78, met een giga front erop. Dus als je ernaast stapt en hij geeft een showtje weg, ja dan heb je wel zoiets van: wat een paard. Maar eens erop heb ik een super gevoel, hij is lenig, snel over de benen en gewoon fijn te rijden.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:31

Leuk onderwerp!

Ik denk dat er echt veel van de bouw van het paard afhangt. En ook het karakter speelt een rol.
Als je zelf niet zo heel groot bent maar wel een groot paard wil, dan moet je dat zeker niet laten, als het jouw droom paard is. En als hij goed gebouwd is en een fijn meewerkend karakter heeft, dan is er toch geen probleem?

Heb eerst een paard gehad van 1.71 (toonde veeeeel groeter), en best heel grof gebouwd, en een vechter voor zichzelf. Die was heel moeilijk te rijden.
Nu heb ik een 4 jarige van 1.75 (toont kleiner), en deze is super makkelijk te rijden, loopt van zichzelf heel makkelijk, dan maakt de grote niet uit! oja, ben zelf niet zo groot, ben blij als ik de 1.68 haal :-)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:42

Okay, ik kan me lelijk vergissen, maar wat mijn ervaring tot nu toe is, is dat de echte “kastelen”, grote paarden dus, vaak wel een heel vriendelijk en cool karakter hebben, een soort GVR zeg maar. Ik heb er diverse gereden en ook meegemaakt in de omgang en die zijn stuk voor stuk allemaal bijna niet van hun stuk te brengen. Heel stabiel in karakter.

Ik hoop maar dat als de trend van grotere paarden zich doorzet, dat daarin dan weer niet gerommeld gaat worden met van die opgefokte dingen.

Ik heb er zelf eentje van 1.76 gestart en eentje van 1.82 m getraind met mijn 1.63 m lichaamslengte. Ik kon er niet zonder opstapje op komen maar bij elkaar rijden wel. Het hangt ook een beetje af van de bouw van zo n kasteel natuurlijk.

Van alle grotere paarden ken ik er eigenlijk maar 1tje die niet helemaal spoort en die ik niet vertrouw.

Mijn eigen paard is 1.70 met een enorm front. Wat betreft rijden lukt het allemaal prima maar zo in de dagelijkse omgang word ik weleens flink door hem geïntimideerd (maar ik laat me niet kennen).

Ik mag dan een ukkie zijn maar ik hou wel van die grote paarden, die zo lekker lijken te dweilen als ze nog jong zijn, met hun lange benen, kleine en arm bespierde kontje en soms echt moeten denken waar ze een bepaald been moeten plaatsen. Ik vind ze over het algemeen echt heel charmant.

Het is een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeur en wat bij jou als ruiter voegt.
Mijn paard is langgelijnd en die heeft bv. nu in de carrousel wel wat moeite met bepaalde wendingen, dat merk ik wel degelijk. Het is een kwestie van erop trainen en als je nog een jong paard hebt, even wachten en wat de tijd gunnen zodat ze sterk genoeg zijn voor bepaalde wendingen in bv. proeven.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:49

X
Laatst bijgewerkt door Amyyy op 08-07-25 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:12

Doe mij juist maar een kleintje. 165 is voor mij in principe echt wel de max. Die van mij zit daar net onder. Maar die heeft wel lange benen en heeft iets langer 'uit moeten groeien'. omdat hij voor de lijnen waar hij uit komt wel heel groot is (moeder 147(oma 137) en vader 157). Ik ben zelf 178 en dus helemaal niet zo klein. maar ik vind persoonlijk dat dit formaat paard goed bij mij past. Als ik om me heen kijk zie ik veel combinaties waarbij de ruiter/amazone niet goed op het paard past omdat zijn/haar benen simpelweg niet lang genoeg zijn. Dan kun je toch ook niet verwachten dat je een paard makkelijk goed de bak door gestuurt krijgt?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:27

Maakt denk ik niet zoveel uit. Ligt idd aan de bouw. Heb zelf iets te lange benen voor mijn paard. Rij dus eigenlijk met iets te korte beugels. Dit is ook niet voordelig...

Lorento

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:43

De mijne is nu bijna 1.80. Moet ook wel met mijn 1.88. Het heeft lang geduurd voordat hij echt goed ontwikkeld en in verhouding was. Vanaf zijn 6de kloptte alles en kreeg hij meer kracht. Ik had het idee dat hij daarvoor veel energie in het groeien moest steken.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:46

Nouja, dan is het in elk geval goed dat je m die gelegenheid hebt gegeven en niet ten koste van alles bent gaan jakkeren. Vind het echt super mooi zo'n hoog paard.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:52

Lorento schreef:
De mijne is nu bijna 1.80. Moet ook wel met mijn 1.88. Het heeft lang geduurd voordat hij echt goed ontwikkeld en in verhouding was. Vanaf zijn 6de kloptte alles en kreeg hij meer kracht. Ik had het idee dat hij daarvoor veel energie in het groeien moest steken.

Klopt die grote paarden hebben vaak wat meer tijd nodig om lekker door het lijf heen te komen.
Het duurt even voordat ze alles lekker onder controle kunnen krijgen, dat ze daar genoeg kracht/handigheid voor hebben.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:55

Ik had een Don Schuffro van 1m80. Ik ben zelf maar 1m63, dus voor mij was hij echt te groot, maar hij was veel soepeler dan mijn kleinere paarden.

Aangezien ik hem zelf moeilijk bij elkaar gereden kreeg met mijn korte benen heb ik hem verkocht aan een grote ruiter. Het schijnt super te gaan met hem nu!