Heel hard gaan met springen, oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dniekje

Heel hard gaan met springen, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 12:42

Hallo allemaal :)

Mijn zusje wil heel erg graag springen met haar pony.
Alleen is er iets dat haar tegen houd, de pony gaat namelijk ontzettend hard.

Nu zul je zeggen, fijn want dan hoef je hem in iedergeval niet aan te schoppen.
Maar zo fijn is het niet, als je haar terug wilt rijden reageert ze niet.
Voor de hindernis gaat ze al hard, en na de hindernis pakt ze al gauw de reis aan.
Vaak springt ze hierdoor ook erg vlak, wat ook niet altijd fijn is.

Aan de dressuur zal het niet liggen, ze loopt M1 + 7.
En hiervoor met mij ook M1, met 25.
Terugrijden en verruimen gaat ook allemaal goed.

We hebben al aardig wat geprobeerd,
Halthouden na de hindernis, voltes rijden, balkjes
Maar daar word ze ontzettend heet van.
Het is een pony die behoorlijk in het bloed zit, en snel opgefokt is.
Dus dat helpt allemaal niks.
Op dit moment springt ze met een martingaal, het helpt wel héél ietsjes, maar niet veel.

Er word met haar 1 keer in de 2 weken op de springles gesprongen, verder niet.
We zijn niet van plan er een pessoa bit of wat dan ook in te hangen. :)

Tips/trucs zijn allemaal welkom.
Bedankt :)

Liefs,

petitparis

Re: Heel hard gaan met springen, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:49

hmm
't eerste wat in mij opkwam was eerst cavalettiwerk of hele kleine sprongetjes/kruisjes waar de pony nog net over kan stappen. 3 of 5 op rij en telkens halthouden of van draf naar stap na elk balkje/kruisje.
als je toch naar sprongetjes gaat, in-uitjes bouwen en die redelijk krap zetten zodat de pony als die goed meedenkt en kijkt niet vlak en ver kan springen.
en anders tja dan dacht ik ook aan een pessoabit. ik ken er veel die alleen voor het springen hiermee rijden, omdat hun paarden te heet worden tijdens het springen en gewoon door de bak scheuren... Zelf gebruik ik voor het springen hetzelfde bit als voor dressuur, maar heel soms voor galopwerk (op een kleine renbaan)ook een pessoabit, omdat ik niet wil dat mijn paard het "leert" dat ze er gewoon kan vandoor gaan als ze dat wil. Maar da's een keuze die je maakt.

veel succes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:50

dus wel dressuren, je tempocontrole is duidelijk niet voor elkaar. Wat zegt je instructeur ervan?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:50

Heb toen ik nog jong was ook hetzelfde probleem gehad met mijn pony.
Met oefenen veel in en uitjes en het liefst een stuk of 4 a 5 achterelkaar op een afstand van ongeveer 2.60 2.70.
Dan moet ze terugkomen in tempo omdat de afstand krap staat en moet terugkomen op het achterbeen om de laatste in uit te halen .
Wel in draf inkomen of wanneer dat niet wil een drafbalk ervoor.
In het parcours niet teveel lange lijnen rijden dan word de aanloop naar de hindernis wat korter en heeft de pony minder tijd om na te denken.
Dit hielp bij ons wel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:53

Laatst bijgewerkt door Lielle op 07-01-10 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 12:53

Dankjewel voor je reactie petitparis :)!

Ik was het er vergeten bij te zetten,
Caveletti's en in-uitjes hebben we ook al geprobeerd.
Pony denkt dan wel mee, maar gaat voor en na die tijd weer heel hard.

Het niet gebruiken van een pessoabit is een keuze die we hebben gemaakt omdat ze erg gevoelig is bij haar hoofd. :)
En het kan voor haar een hele verandering zijn (pony is ook erg gevoelig) en we willen niet dat dit ten nadele gaat van de dressuur.

Liefs

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 12:56

@Lielle,
Dressuurmatig loopt ze heel fijn, reageert ze goed op hulpen.
Ook met terugrijden en vooruitrijden.

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:58

Bij die van mij hielp dat ik voor de hindernis stopte. Hij moest reageren op mijn ophouding. Kan wel even duren dat de pony het door heeft maar het kan wel effect hebben.
Dus gewoon aanrijden en telkens stoppen wanneer de pony onder je uit wilt lopen zo vaak totdat hij het niet meer doet en in een tempo blijft aanrijden. Bllijft hij in een tempo dan pas neem je de sprong. Verwacht niet dat het met twee keer opgelost is soms kan het wel weken duren. Zo als ik het lees is het echt een stukje gehoorzaamheid. Geen ander bitje gaan gebruiken is zonde, met dressuur doet de pony het goed en is ze wel gehoorzaam dus komt het bij springen vanzelf. Mijn paard deden ze voorheen een pelhalm in omdat hij niet te houden was maar inmiddels rij ik hem met een dubbelgebroken trensje. Het heeft wel bijna een jaar geduurd voordat hij hier niet meer rennerig op was. Geduld is een schone zaak.
succes

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:02

Ik denk, ondanks dat je zegt dat je veel voltes rijd, haar toch eigenlijk haar zin geeft door daarna over de hindernis te gaan. Mijn oplossing zou zijn, gewoon hindernis zetten 1 is genoeg of een in-uitje, net wat je wil, en rijden. Trekt ze op de hindernis aan, gelijk volte 10m! en Niet erover laten gaan! Zo leert ze dat ervandoor scheuren hopelijk af. Zodat er geen beloning is. Het zal wel even duren, maar ze moet naar jou luisteren!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:07

ik ga met kruimeltje mee.
Anders in stap op de hindernis af en dan rustig aandraven.
Wanneer de pony het op een lopen zet halthouden en niet eerder erover dan dat ze rustig is.
zelf heel rustig in je rijden blijven en de hulpen eenvoudig houden.
Ik praat veel tegen mijn pony`s.
Ik klets ze de oren niet van het hoofd maar wel wanneer ze iets goed doen zeg ik braaf en iets verkeerd zeg ik nee.Of op een blijde toon ...goedzoooo...

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 13:09

Bedankt voor de reacties allemaal :)!

Ik moet wel zeggen dat als je haar met een soort van, los teugeltje rijd, dat ze een heel stuk rustiger is (dit dan wel met lage hindernissen).

Praten doet ze zowiezo heel veel tegen de pony,
Het is een pony die snel gespannen is en heel goed reageert op stem.

Misschien is dit handig om te weten.
Ze is redelijk gevoelig in de mond, als je haar in de mond zit gaat ze harder en harder.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:10

Dniekje schreef:
@Lielle,
Dressuurmatig loopt ze heel fijn, reageert ze goed op hulpen.
Ook met terugrijden en vooruitrijden.

waarom kun je dat tempo dan niet onder controle houden met springen?

Begin eens om in een sukkeldrafje aan een lang teugeltje naar een kruisje draven of in een sukkelgalopje over een balkje? Dan weet je meteen of je tempocontrole idd voor elkaar is :)) Mijn ervaring is dat je er met springen pas achter komt dat het toch wat minder goed is dan je zelf dacht.
Een andere optie om te voorkomen dat ze gaat rennen is een lage hindernis op de Ac-lijn zetten, op D. Dan rijd je een schuine lijn van H naar D , springt de hindernis en draait dan meteen een halve volte halve baan naar rechts (dus een rechtsomkeert). De remmende werking van de bakrand en de volte zorgen dat hij niet makkelijk aan het rennen gaat zodat jij er ontspannen op kunt blijven zitten.

nog een variant is twee lage hindernissen op een meter of 10 van de bakrand, een beetje schuin en dan links en rechts van de middellijn zetten. Afwenden op de middellijn en ertussendoor draven. De volgende keer eens de linker hindernis, dan weer de rechter en zo afwisselen. Dan moeten ze op je bliven letten en wachten wat jij aangeeft.

Citaat:
ik ga met kruimeltje mee.
Anders in stap op de hindernis af en dan rustig aandraven.

en zo leer je ze juist versnellen op de sprong, als je dit niet heel goed getimed en gedoseerd kunt uitvoeren.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:11

Ze mag er niet zomaar meer vanuit gaan dat jullie de hindernis in beeld ook daadwerkelijk gaan nemen en ze moet dus leren wachten op je hulpen!
De oefening om haar, zodra ze het initiatief overneemt, stil te zetten of over te gaan op de kleine volte, zou ik wat consequenter blijven volhouden.
Wachten is het antwoord. Ik geloof niet in een ander bit of andere hulpteugels.
Werk daarnaast ook dressuurmatig nog meer aan je tempocontrole.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:17

oh vraagje, hoe rijdt je zusje naar de hindernissen, in verlichte zit of of gewoon "doorzittend" in het zadel? Misschien dat ze hier al het signaal geeft van "rennen" naar de pony toe dan. Mijn paard gaat ook veel enthousiaster als ik tijdens het galopperen in verlichte zit ga (zij durft dit ook wel als teken van "en nu mag ik kei hard in rengalop gaan" aanzien) Dus ik ga van zodra ik naar een hindernis rij, terug "zitten" en wacht totdat ze moet afzetten. Op deze manier kan ik meer op zit en met benen rijden en moet minder controle zoeken op mijn handen. Nu moet ik wel zeggen dat mijn paard nog jong is, pas leert springen en niet altijd van plan is daadwerkelijk over de hindernis te gaan. Moest ik telkens in verlichte aanrijden, dan had ik er al meermaals zonder paard over de sprongetjes geweest denk ik.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:19

Grappig, want ik moet juist heel erg licht gaan zitten omdat ik anders te veel ga duwen met mijn zit en mijn paarden daar te heet van worden. Ik zit niet echt in verlichte zit maar wel met mijn kont licht uit het zadel en een beetje meer naar voren. Overigens mag een paard IMO niet zomaar gaan 'rennen' als ik verlicht ga zitten, in de cross rijd je wel altijd in verlichte zit en ook dan wil ik mijn eigen tempo kunnen bepalen.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 13:21

Mijn zusje gaat gewoon netjes zitten in het zadel, en dus niet in de verlichte zit voor de sprong.

Nu je het over cross hebt, met crosshindernissen is ze een stuk rustiger?
Van het zomer heeft ze op kamp een aantal cross hindernissen gesprongen waaronder de wal en bloembak, en daar was ze een stuk rustiger bij.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:24

En balkjes lopen dan? :)

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 13:25

Met balkjes gaat hij vaak ook erg hard.
Balkjes draven word vaak ook sprongetjes nemen in galop.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:26

dan zul je toch echt terug moeten naar de dressuur. Gooi maar een hoop balken in de bak, lekker gaan dressuren en af en toe eens over een balkje draven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:28

@lielle: eigenlijk wel elk paard is natuurlijk anders. Nu is het zo dat mijn paard geleerd is als koerspaard en nu tijdens het dressuren eindelijk snapt dat "dieper" zitten, meer verzamelen betekent. Maar van zodra ik op de galop baan kom en verlichte zit aanneem weet ze dat dit galop betekent en op enthousiaste dagen kan ze dus niet rustig galopperen aan een lang teugeltje en wachten op het teken om te versnellen zoals normaal, maar gaat ze er gelijk vandoor (om daarna stilgezet en uitgefoeterd te worden door mij :o )

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:32

Wat raar dat ze met cross sprongen rustiger is dan met ''gewoon'' springen. Bij die van mij is dat toch echt andersom.
Bij mijn paard moest ik de sprong nemen, als ik voelde dat ze onder me vandaan kwam moest ik voltes rijden totdat ze weer rustig was en op mij wachten. Soms was dit na 2 voltes maar soms ook pas na 10. Dit heeft bij mij iig ontzettend geholpen. Mijn paard is na de sprong nooit druk maar anderen in mijn les moeten soms na de sprong hun paard stil zetten. Eerste paar keer ging dat erg moeilijk maar daarna ging het wel.

Hoe reageert de pony als er een sprong in de bak staat? Is ze dan al drukker dan normaal?

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 13:34

Ja dan is ze meestal drukker dan normaal!

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 13:34

Ze heeft in het verleden wel M gesprongen.
Er is wel gezegt, naarmate de sprongen hoger worden,
word zij rustiger.

Maar ze hoort rustig te zijn ook met lage sprongen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:35

petitparis schreef:
@lielle: eigenlijk wel elk paard is natuurlijk anders. Nu is het zo dat mijn paard geleerd is als koerspaard en nu tijdens het dressuren eindelijk snapt dat "dieper" zitten, meer verzamelen betekent. Maar van zodra ik op de galop baan kom en verlichte zit aanneem weet ze dat dit galop betekent en op enthousiaste dagen kan ze dus niet rustig galopperen aan een lang teugeltje en wachten op het teken om te versnellen zoals normaal, maar gaat ze er gelijk vandoor (om daarna stilgezet en uitgefoeterd te worden door mij :o )

kan me voorstellen dat dat met een koerspaard een beetje anders werkt :)) Zo reageren mijn paarden erg op de fluitjes van de hindernisrechters van de cross ;)

maar dat lichter zitten om ze bij je te houden gebruik ik voor ieder paard, en dat werkt wel.

Ik merk overigens geen verschil met cross- of gewone hindernissen. Maar in de training doen we die nogal eens door elkaar heen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:38

En als je nu gewoon gaat dressuren, en zodra de pony de hindernissen negeert en fijn aan de hulpen is, een sprongetje meepakt? En zodra die zich dan weer opfokt, terugrijden, basis controleren, doet m'n rem/gas/stuur het, en dan weer eens proberen. Dat is iets wat ik zelf fijn vind.

Dat van die lage sprongen ken ik van m'n verzorgpaard. Voor hem begint het pas bij de 1 meter, omdat hij weet dat hij dan toch een beetje op moet gaan letten. :Y)