Winterbommetjes ....tip?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Winterbommetjes ....tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 14:02

Bommetjes ofwel mega frisse paarden, helaas hebben veel mensen er met dit weer last van :(:)

Ik heb er zelf momenteel ook last van :D
Hij loopt de hele dag buiten, maar hij doet/kan zich niet uitleven door de bevroren grond en sneeuw.

Zelf slinger ik hem even rond aan de longeerlijn voor ik erop ga, dan kan ik 3 kwartier fijn rijden.
Doe ik dit niet dan heb ik er echt mijn handen vol aan...
laatst bv liet een pony in de binnenbak een giga knetterscheet, nou mijn paard ging aan de kletter en daarna nog een keer of 2 :=

Hebben jullie nog tips of trucjes naast het even rondslingeren aan de longeerlijn? Want eigenlijk mag ik het niet ivm een nieuwe bodem in de binnenbak....

Joto

Re: Winterbommetjes ....tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:04

Jup, hier ook, Helaas is mn bak ook besneeuw en bevroren dus alleen in het land kan ze zich uitleven.

Dus als ik ga rijden is het opstappen en duimen dat je blijft zitten. Alhoewel, ze hebben nu allemaal maar vakantie gekregen :D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:04

als je paard normaal met dekens staat de eerste 20 min met uitrijdeken/fleecedeken erop rijden bij mega koud weer deken erop laten zo hoeven ze zich niet warm te lopen scheeld vaak ook al heel wat.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:06

ik pas de voeding wat aan, iets minder brok, meer hooi.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:07

Ik heb op dit ogenblik ook een bom op vier benen... overal spoken zien, ook al ben je er al 100 keer langs gegaan en niet rustig te houden. Longeren op voorhand helpt, maar losgooien nog het meeste, maar dan moet de kleine binnenpiste wel vrij zijn, en dat is hij niet vaak.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:07

toen die van mij tijdje heel wat minder eruit kwam had ik dit ook, echt om alles schrikken en rennen (terwijl hij echt heel koel is normaal .. meer buiten is kennelijk geen optie dus, misschien voer, bij mij hielp voor die paar daagjes gewoon i.p.v. sportbrok conditiebrok al erg veel . Aan de longeerlijn hoef ik niet te proberen dan word ik gelongeerd i.p.v. hij :')

gelukkig is het nu over ;) maar misschien heb je wat aan de tip

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:10

Mmm misschien heb ik gewoon een heel braaf paard want mijne is gewoon even lief als altijd :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 14:23

Edit* ik was het vergeten erbij te zetten, hij staat nu op 3 kg sportbrok (Pavo) en 1,5 schep pulp + kuil (paard van 1,76 m).

Eerst voerde ik daar nog 1 kg XP gistbrok en 2 kg Energie Omega 3 mix bij,
momenteel voer ik dit niet behalve 1 schep mix na het rijden als beloning (4 à 5 x per week).

Dus het voer is al teruggezet ;-)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 06-01-10 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:26

De mijne ook allemaal een bommetje, ik probeer ze zo vaak mogelijk los te laten in de piste, maar dit is vaak onmogelijk. Mijn merrie laat ik gewoon onder het zadel haar energie kwijt raken, laat haar maar even lekker lopen zonder te veel te vragen.
Mijn andere merrie dat is een ander verhaal, die moet ik elke dag een halfuur longeren, het eerste kwartier is het een grote rodeo, pas daarna begint ze een beetje serieus te worden, ook als ik dan opstap moet ze nog even uit kunnen razen, maar de bokkensprongen zijn er dan wel uit.
Als je niet kan loslaten en longeren, dan zou ik ze gewoon eerst een halfuurtje de energie eruit laten lopen, pas als ze al wat moe worden, beginnen trainen. Als ze zo opgefokt zijn dan leren ze toch niets...

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:07

bij mij is de enige optie 2x per dag rijden. (2x 45 minuten).
ik rij 's middags en 's avonds.
Wanneer ik dit niet doe is mijn ruin veel te "opgefokt" en kan ik er niets mee doen. Nu loopt ie lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:55

Die van mij was ook altijd vreselijk opgefokt en ik liet hem maar een beetje gaan.. Ik ging er wel meteen op, maar stappen kwam er niet van, alleen maar dribbelen en drammen.. Dus liet hem eerst ff aan een langer teugeltje uitrazen, hij bokte niet of iets, hij wou gewoon lopen..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 08:14

KarminaP schreef:
bij mij is de enige optie 2x per dag rijden. (2x 45 minuten).
ik rij 's middags en 's avonds.
Wanneer ik dit niet doe is mijn ruin veel te "opgefokt" en kan ik er niets mee doen. Nu loopt ie lekker.

Dat zou idd de oplossing zijn, helaas kan ik mij die luxe niet permiteren :o
Ik werk 40 uur en moet ook nog eens een rit van 13 km heen en 13 km terug naar stal afleggen.

Ik ga die uitrijdeken eens proberen misschien helpt dat een beetje (btw ik moet er nog wel een aanschaffen ;) )
Want dat lange teugeltje uit laten razen gaat helaas bij de mijne niet, dan ga ik aan de kletter met zo'n 100 km per uur de bak door en/of zijn kop verdwijnt enthousiast tussen zijn benen :P heel fijn dat rillerige sensibele Jazz bloed...

Ik ben het helemaal met jullie eens, als je je handen vol eraan hebt kun je er niets mee en leren ze niets......
Gisteren had ik het eerste kwartier mijn handen vol aan hem en daarna heb ik een half uur fijn kunnen trainen.
Ik vind het echt vervelend dat ik het eerste kwartier aan de voorkant moet zitten om meneer bij de les te houden, maar het kan nu niet anders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 08:20

mijne is ook zo erg.. Hij staat zich al een week te vervelen... hij komt wel buiten maar word niet gereden(kan geen kant op!)

mijne krijgt bijna geen brok meer... alleen een bodempje omdat hij het zo lekker vind..

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 08:59

De makkelijkste oplossing is heel ver terug in krachtvoer, handje op een dag redden ze het echt wel mee; wordt ie te traag, kun je altijd voer weer opvoeren.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:14

Ze ook de mogelijkheid geven om even echt uit te leven.
Zó vreselijk veel paarden worden uit hun hok getrokken en wordt ervan verwacht dat mevrouw de ruiter erop kan stappen en paardje weer keurig loopt.
Óf aan de longeerlijn waarbij het beestje weer in keurslijf moet lopen.
Waarom er niet voor kiezen om ze een tijd los te gooien? Dan ben je meer tijd kwijt, maar ja.. het is tenslotte geen Tamagotchi :D Mag niet van de pensionstal waar ik sta? Dan misschien eens gaan kijken naar een stal waarbij je paard wél paard kan zijn...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:19

Gelukkig heb ik het getroffen met een paardje die niks geen extra energie heeft in de winter.
Lekker even losgooien inderdaad op momenten dat de bak leeg is. Kan er net die teveel energie uit voordat jij erop stapt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:23

Dat is wel erg kort door de bocht _rosita_
Ook al mag je paard los, gaat dat momenteel niet elke dag!
En dat de eigenaar zijn dure binnenbak zodirekt ook nog wil gebruiken zonder al te veel gaten in de bodem omdat de paarden die hebben omgeploegd, is ook te begrijpen lijkt mij.
Eergister was alles spekglad en kon ik ze met geen mogelijkheid naar de paddocks krijgen zonder glij partijen.
Dan kies ik toch echt voor een dag binnen i.p.v een gebroken been.
En los gooien is natuurlijk ook een risico omdat ze dan behoorlijk uit hun dak gaan, hier tenminste wel!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 09:35

_rosita_, als je de beginpost van ts leest dan lees je ook dat het paard de hele dag buiten staat ;)! Misschien eerst een lezen voordat vooroordelen tevoorschijn komen?

2x rijden zou inderdaad een optie kunnen zijn, maar daar moet je dan idd wel de tijd voor hebben. Anders gewoon longeren als het kan en de andere dagen proberen te 'overleven' :P. Misschien kan je iets regelen met een stalgenoot die bijvoorbeeld overdag komt? Misschien kan zij hem even laten rennen (aan de longeerlijn of desnoods even opjagen?) als dat mag natuurlijk van de stalbaas! Voordeel is dan dat je paard iig al gelopen heeft voordag jij komt.

Ik ben nu heel blij met mijn pony. Ze kan een ontzettende heethoofd zijn en heel druk, maar in deze dagen kan ik gelukkig na 3 weken niet rijden en alleen maar los gewoon opstappen en een rondje buiten rijden :j. Overigens moet ik er wel erg in hebben dat ik haar wel regelmatig even laat uitstieren (gelukkig is onze longeerbak nog goed te doen :j). Ik ben jaloers op jullie binnenbak :P

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:14

De afgelopen weken heb ik er welgeteld 2 x op gezeten. De andere keren heeft hij gewoon doorgebracht in zijn box, aan de hand over het erf stappen of aan een longeerlijn in de bak. De bak is bevroren, gelukkig wel helemaal gladgetrokken dus wat stap- en drafwerk zit er wel in. Normaal is die van mij altijd de coole maar nu gooit hij, ondanks dat hij zelf al heel voorzichtig is nu, toch nog eens 4 beentjes de lucht in.
Meer dan vantevoren longeren en krachtvoer minderen kun je niet doen. Ik heb me er bij neergelegd dat het de komende weken niet veel beter zal worden. Zodra het weer en de bak weer goed zijn, pakken we het rijden wel weer op.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:25

Excuses naar de ts! Had er idd overheen gelezen dat paard hele dag buiten te vinden is...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:26

_rosita_ schreef:
Excuses naar de ts! Had er idd overheen gelezen dat paard hele dag buiten te vinden is...

Okee :)

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:03

wat al hier gezegd is, idd zo veel mogelijk terugzetten in krachtvoer en zo veel mogelijk hooi geven. Dit kan al helpen.
verder ook geen zoete voeding zoals bijv. appels, brood, melasse en liever geen voer waar haver doorheen zit.
Ook het voeren van wortels kan bij sommige paarden voor heftige reactie's zorgen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:12

Toch wel een goede tip hoor Rosita, TS zegt immers dat het paard wel butien staat maar zich daar waarschijnlijk niet uit kan leven ivm de harde ondergrond.
Dan kan het dus wel zin hebben om los te gooien in een onbevroren bak, zodat ze even lekker ongestoord kunnen rennen.
Mijn 3jarige loopt ook 24/7 buiten maar is ook wel frisser hoor met dit weer! Hij blijft echter braaf en weet dat spoken niet bestaan gelukkig :D dus bij hem neem ik geen maatregelen, maar anders zou losgooien op nr. 1 of 2 staan en van te voren longeren op de andere plek.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:44

Ik weet precies wat je bedoeld! Mijn paard is ook heerlijk fris. Hij staat overdag meestal de hele dag buiten, maar uitleven kan hij zich niet doordat alles bevroren is.
We hebben geen binnenbak en rijden zit er dus niet in. Ik laat hem maar gewoon staan. Buiten rijden is nu ook geen optie en alleen al helemaal niet. Kortom, hoe jammer ik het ook vind.. vakantie voor paard en ruiter.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:16

Die van mij heeft gelukkig ook nu niet zoveel extra energie meer.
Al krijgt ze wel een supplement voor haar stress-gedrag etc. Daardoor wordt ze dus rustiger.