Wonden van het rijden// weten jullie raad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fiija

Wonden van het rijden// weten jullie raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 14:33

Hej

Ik rijd dressuur en wanneer ik goed doorrijd heb ik last van wonden op mijn knie.
Het komt doordat mijn broek schuurt tegen mijn been. Ik rijd al super lang paard en heb dit nooit gehad.
Ik heb er nu iets meer dan een half jaar last van.

Herkennen jullie dit? En hebben jullie er oplossingen voor? Of weten jullie waarom het nu ineens wel is?
Laat het me dan weten! :D

Groetjes!

Nicci_2O1O

Re: Wonden van het rijden// weten jullie raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:49

Ik heb het niet met plekken op mijn knieen, dus kan je daarmee helaas niet helpen, maar..
Ik heb ALTIJD na het rijden blaren op mijn ringvingers, ook al draag ik handschoentjes, misschien dat iemand daar ook tips voor heeft?

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:52

Nicci_2O1O schreef:
Ik heb het niet met plekken op mijn knieen, dus kan je daarmee helaas niet helpen, maar..
Ik heb ALTIJD na het rijden blaren op mijn ringvingers, ook al draag ik handschoentjes, misschien dat iemand daar ook tips voor heeft?

heb je al pleisters geprobeerd? of zo'n speciale blaren pleister, die eigenlijk voor je voeten zijn, maar dat maakt niet uit

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:52

fiija schreef:
Hej

Ik rijd dressuur en wanneer ik goed doorrijd heb ik last van wonden op mijn knie.
Het komt doordat mijn broek schuurt tegen mijn been. Ik rijd al super lang paard en heb dit nooit gehad.
Ik heb er nu iets meer dan een half jaar last van.

Herkennen jullie dit? En hebben jullie er oplossingen voor? Of weten jullie waarom het nu ineens wel is?
Laat het me dan weten! :D

Groetjes!

heb ik ook gehad, lag aan de rijbroek

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:53

Op de eerste heb ik geen antwoord, heb het nooit gezien (ja bij mensen die met spijkerbroek rijden en geen ervaring hebben maar dat is hier niet aan de orde)
Blaren op de ringvingers zou ik willen zeggen, teugels niet op je vingertoppen laten glijden of met open hand rijden, je hand sluiten zonder te knijpen dan ligt de teugel goed...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:09

in het eerste geval: andere broek proberen of beugelriemen onder het zweetblad doen (vaak is het de rand van de beugelriem die schuurt)
in het tweede geval: losser in de handen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:12

Alle bovenstaande dingen zou ik eens proberen :)
Ik heb het ook heel erg, maar vooral als het warm is. Op mijn knieen, achterwerk, vingers heel naar. Ik heb zelf een tijd met zo'n volledig schapenwollen dek over mijn zadel gereden. Dat werkte, maar zag er niet uit.

Zeker geen rijbroek met leer aantrekken, en idd beugelriemen onder het zweetblad doen. Succes!

_carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:15

het kan misschien ook dat er in de binnenkant van je rijbroek iets schuurt,
daar kun je misschien iets over laten heen plakken.

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:24

Ik had het ook een tijdje, maar dan een brandgevoel. Nadat ik een nieuwe rijbroek had gekocht was het weg, du bij mij lag het aan de rijbroek.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:09

idd zoals hier al gezegd is, blaren op de vingers kan komen doordat je de teugels te hard vasthoud en te veel knijpt met je handen, probeer de spanning uit je handen los te laten. Kapotte huid van de knieeën kan komen door het materiaal van de broek vaak icm met te hard knijpen van de knieeën.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:14

1e zou ik zeggen heb je nieuwe rijbroek gekocht? een ander zadel? beugels korter of langer gemaakt? ga na wat de veranderingen zijn sinds je dit heb.

2e heb ik ook last van maar s'winters, omdat mijn handen dan droog zijn haal ik ze met brommerrijden ook open (alleen mijn gashendel.) ik rijd daarom s'winters met handschoenen. Mijn paard is controle dat ik ze niet te strak heb, dan steigerd ze namelijk (jong dier)

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:16

kan ook komen als je rijbroek iets te groot of te lang is,zodat hij teveel plooit bij je knieen...misschien strakker naar beneden trekken,eventueel goed in je sokken doen.Heb er zelf geen last van als ik lange paardrij sokken aandoe...maar met een goedkoop merk rijbroek heb ik het ook...

JM_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:39

Denk dat het door de rijbroek komt die je nu hebt.
al zou het aan 1 rijbroek liggen dan krijg je het met de andere
ook omdat het dan gevoeliger is.

ziggygirl2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:43

ligt aan de rijbroek zelf.
had ik ook en als ik een andere aan deed had ik het niet.

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:17

Ik heb geen last bij mijn knieen, maar bij mijn kont (daar waar je zit). Ik heb vanalles en nog wat geprobeerd (ik had het wel al vanaf het begin). Bij mij waren het de kleding. Ik heb kleding van katoen nodig... En een onderbroek met kleine pijpjes en een rijbroek met zachte naden. Als ik me daaraanhoudt gaat het aardig (met mijn gelpad erbij helemaal geweldig). Dus het is misschien slim om eens goed naar je paardrijbroek kijken: het kan aan de soort stof liggen,maar ook aan de naadjes, of dat hij wat losser zit en er kleine kreukels ontstaan tijdens het rijden? Verder kijken of er ook maar iets veranderd is op het moment dat je er last van krijgt.

Succes!

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:35

Misschien is het je zadel?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:45

Ik heb dit ook gehad, aan de binnenkant van mijn knieen!

Ik heb een ander zadel gekocht met minder kniewrong, en toen ging het pas over!

lief_heksje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:07

probeer inderdaad na te gaan wat er veranderd is sinds je dit hebt, je zegt zelf al dat je broek schuurt langs je been, dat geeft meestal aan dat je broek te wijd is of niet goed past anders kan de stof niet schuren. Kijk of het met een andere broek opgelost is en tot die tijd de huid goed insmeren met een vette creme.

Werkt ook voor de handen, zeker met die sneeuw en kou buiten gaan je handen 's winters veel sneller stuk dus koop een goede vette handcreme en blijven smeren!

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:19

Nicci_2O1O schreef:

misschien houd je je teugels te strak vast? gooit je paard zijn hoofd omhoog of naar beneden waardoor je teugels schuren??

wonden aan mijn knieen heb ik nog nooit gehad wel vroeger op mijn kont :d maar dit kwam omdat ik teveel naar voor zat bij het doorzitten! :p

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:50

Het zou inderdaad aan je rijbroek kunnen liggen. Maar dat hoeft niet.

Rij je een ander paard? Is je zadel veranderd? Ben je intensiever gaan rijden? Krijg je les en zo ja, kan je aan je instructrice/instructeur vragen of je zit is veranderd?

Het kan namelijk zijn dan je, zonder dat je het in de gaten hebt, anders bent gaan zitten. Dit kan wellicht komen omdat je rijbroek je ongemak bezorgt, waardoor je onbewust anders gaat zitten en het probleem verergert.

Ik zou als ik jou was eerst andere rijkleding proberen, en als dat het probleem niet oplost, zou ik het in je zit en/of zadel zoeken.

Er kunnen zoveel redenen zijn eigenlijk, maar door een voor een uit te sluiten kun je het probleem achterhalen en oplossen.

Succes.

Harry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:53

Ik denk ook dat het aan de rijbroek ligt ja :\
maar zelf no nooit gehad..

kleijwegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:55

ik heb het wel eens gehad.
het lag aan mijn rijbroek.
heb er toen gaasjes op gedaan en een nieuwe rijbroek gekocht

joke_devos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:21

Ik heb daar ook eens last van gehad.

Met een bepaalde rijbroek had ik altijd een soort van blazen aan de onderkant van mijn knie. Ik had het alleen wanneer ik met een bepaald paard reed en niet als ik met mijn eigen paard reed (het werd er wel erger van).

Het andere paard waar het over gaat is nogal lui aan het been en ik denk dat ik véél te veel met mijn benen bewoog en ze altijd maar teveel optrok en mijn broek onderaan de knie daar wat dubbel zat.

Ik weet niet of dit bij jou ook zo is? Maar misschien toch eens kijken of het niet aan de houding van je benen of je broek ligt?

Veel succes!

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 15:24

hej!

Oei ik had dit op bokt gezet, maar ik ben dus nog helemaal niet gewoon hier. Ik vond mijn bericht niet meer terug.
*D Ik dacht straf zeg, het staat er gewoon niet op *D tot ik bij eigen berichten ging kijken. Hihi nu ja dat terzijde.

Dankjewel voor de tips. aan de rijbroek kan het niet liggen. Ik heb er verschillende, al van jaren geleden( toen het nog niet was) En nieuwe
Ik heb het zowel met de nieuwe als oude. Sommige hebben ook geen leer.

Maar het zou idd wel aan het nieuw zadel kunnen liggen. Ik heb altijd met een wintecje gereden en heel even met stubben. Nu heb ik een eurorider ofzoiets *D deze zit zalig en de beugelriemen zijn onder het zweetblad te dragen( dus dat kan het ook niet zijn)

De laatste weken heb ik steeds (ook omdat het koud is) met een legging onder mijn rijbroek gereden samen met plakkertjes op de wonden. Het is nu al een stuk beter zo. Maarja in de zomer kan ik deze wel niet blijven dragen... het zit ook wel onhandiger.

En de kniewrongen laten aanpassen? kan je zadelmaker dit aanpassen?

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 15:29

Emerald schreef:
Het zou inderdaad aan je rijbroek kunnen liggen. Maar dat hoeft niet.

Rij je een ander paard? Is je zadel veranderd? Ben je intensiever gaan rijden? Krijg je les en zo ja, kan je aan je instructrice/instructeur vragen of je zit is veranderd?

Het kan namelijk zijn dan je, zonder dat je het in de gaten hebt, anders bent gaan zitten. Dit kan wellicht komen omdat je rijbroek je ongemak bezorgt, waardoor je onbewust anders gaat zitten en het probleem verergert.

Ik zou als ik jou was eerst andere rijkleding proberen, en als dat het probleem niet oplost, zou ik het in je zit en/of zadel zoeken.

Er kunnen zoveel redenen zijn eigenlijk, maar door een voor een uit te sluiten kun je het probleem achterhalen en oplossen.

Succes.

Wat jij zegt klopt wel. Ik ben inderdaad iets anders gaan zitten + ik rijd op een ander paard. Ik zat vroeger altijd met mijn hoofd naar beneden en met kromme rug, ik plooide ook steeds door in mijn buik. Maar hier heb ik hard aan gewerkt en nu zit ik rechter.. Zit ik dan nog steeds een beetje verkeerd? Of heb je misschien tips om anders te gaan zitten zodat er minder druk op komt?

Groetjes