Tinker Lady en haar bakkunsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Tinker Lady en haar bakkunsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 22:26

Huh bakwerk? In deze sneeuw?

Nou nee, deze foto's heb ik net binnen gekregen van een keer begin december. En ik wou ze toch plaatsen, omdat ik over het algemeen vrij veel heb aan tips van bokt, mist ze onderbouwd zijn.

Lady is een 13-jarige Tinkermerrie die ik sinds oktober recreatief rij. We rijden voornamelijk buiten, en maar enkele keren in de bak. Niveau hebben we dus ook niet echt, bak dient alleen om het huidige niveau op pijl te houden, en om zowel bij de amazone als bij het paardje eventuele foutjes weg te werken. Het grootste probleem waar we op dit moment tegen aan lopen is de rechtergalop. Dit is voor zowel amazone als paard moeilijk, voor de amazone omdat ze soms het paard met de zit blokkeert, en voor het paard door enige stijfheid van het enkele maanden niks doen. En verder kan aan de houding van de amazone ook nog wel het een en ander gebeuren. Belangrijkste hierin is het uitzitten van de galop. Toen deze foto's gemaakt werden kon ik domweg niet op mn kont zitten, maar vorige week, op de hei, had ik ineens het knopje gevonden, en hij werkt tot nu toe nog steeds :D. Daarnaast is ook de beenligging niet alles, tenen naar binnen, dan zullen de hakken vanzelf een stuk beter worden! En ook de handen kunnen verbetert worden, meer dragen, en lichtere aanleuning zodat paardlief écht het hoofd zelf gaat dragen en helemaal mooi rond gaat worden op den duur. Maargoed, zoals gezegd is de bak eerder uitzondering als regel bij ons, dus we zien op den duur wel waar het schip strand! (Wil niet zeggen dat ik geen tips kan gebruiken, rijden blijf ik toch wel, en het paard ook lopen :P)

Ik draag geen cap omdat ik zelf vind dat de kans dat ik van dit boomprove paardje val, en daarbij ook nog zodanig terecht kom dat een cap zou helpen relatief klein is, al weet ik verdomd goed dat hij er zeker is! En omdat ik het idee heb dat mijn huidige cap eerder letsel kan veroorzaken als voorkomen. Hij staat namelijk vrij hoog op mijn hoofd, waardoor hij bij een klap makkelijk in mijn nek terecht kan komen.

1. Meet Lady en Lotte
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Ons concentratiepunt, galop
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Op mijn handen na vind ik dit een mooi plaatje (meer dragen)
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Voltetje
Afbeelding

9. Over strekken gesproken
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. Strekken kan natuurlijk nog beter :Y)
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. Nog een galopje dan
Afbeelding

15. En klaar zijn we alweer...
Afbeelding

Zoals jullie allemaal kunnen zien is het een supermegageweldig paardje waar ik helemaal gek op ben, en nog lang van hoop te genieten!
Enne, wie weet, tot ooit in de ring?

Meraki

Re: Tinker Lady en haar bakkunsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:23

Let op je tenen! :P

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:28

Leuk paard waar je op rijdt! En ze loopt lekker voorwaarts ook.
Vergeet je tenen niet als je rijdt, naar binnen te steken. En je mag best de teugel iets losser laten, als je die dan rustig oppakt en er weinig druk op geeft loopt ze prima. (ze probeert haar nek er nu in te drukken, omdat je teveel druk geeft op de teugel ;) )

xLauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:50

commentaar heeft lot zelf al gezegd :+
echt, Lady en jij zijn super leuk samen! :+:
en jeeeeeetje wat kan Lady strekken zeg! :~

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:13

Ik vind er leuk uitzien, ze lijkt het erg naar haar zin te hebben. Op veel foto's loopt ze met haar oortjes naar voren of staan ze naar jou. Dat strekken ziet er echt super uit! :D

Vooral op foto nr. 14 lijkt het alsof je toch nog uit het zadel komt? Naja, je moet dus nog iets meer op je kont gaan zitten. Je armen zitten netjes langs je lichaam, maar het tweede deel van je armen zouden misschien op sommige stukken wel wat hoger mogen (snap je wat ik bedoel? haha, ik vind het lastig uitleggen). En tja, wat je zelf ook zegt, je tenen staan lekker naar buiten.

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:14

Vooral bij de galop staan je tenen naar buiten, en lijkt het net of je heel erg zit te klemmen met je zit. Met als gevolg dat je *sorry als het banketstaaf overkomt* nog beroerder in t zadel zit.
Probeer wat meer te ontspannen in de galop, dan kun je het ondanks de gang van t paard waarschijnlijk ook al wel beter uitzitten.
Voor de rest vind ik dat het net te veel op de voorhand is, probeer veel overgangen te gaan rijden om die achterhand te activeren.
Succes!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:03

Wat een lieverd!!!
misschien moet je wat minder naar je mooie paardje kijken en wat meer naar voren ;)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:56

Leuke tinker zeg!
Sluit me aan bij de anderen m.b.t je tenen. Ik zit nu zelf te twijfelen of ik zal zeggen dat je misschien de beugels een gaatje korter kunt doen. Dan heb je namelijk wat meer grip op de beugel en kun je je tenen wat makkelijker naar binnen draaien ;)
Verder op foto 4, heel duidelijk te zien: je tenen + dat je nog iets meer op je kont moet zitten. Maar dat geef je zelf al aan.
Erg veel plezier en succes nog met haar :D!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 18:59

Op mn kont zitten werkt het knopje inmiddels, maar toch bedankt voor alle tips daarover! :)

En beugels had ik laatst juist een gaatje langer gedaan, maar heb ze daarna toch maar weer op deze lengte gedaan, eerst maar eens mn tenen netjes krijgen! :)

Edit: Dat commentaar op het voorwaarts zijn vind ik trouwens wel erg leuk, van zichzelf is ze niet zo heel snel, maar ik heb er aardig aan gereden wat dat betreft :)

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:54

Leuke tinker! Zorg dat je je tenen niet naar buiten steekt, en naar voren kijkt. Ook mag je best wat trotser gaan zitten! Je hebt een mooi paardje onder je kont dus daar mag je zeker wel trots op zijn! Zorg dat je je paardje lekker actief rijdt dan komt de rest kwa nagevelijkheid vanzelf(Als je daar naartoe wilt rijden natuurlijk!)
Succes!

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:57

vind dat de pony alleeen goed loopt qua achterhand. laat hem over zijn rug lopen, dan krijg je meer een goed plaatje ik he ook een tinker en die doet dat nu uit eindelijk wel en dan krijg je veel beter paardje, ik vind dat het net lijkt of die sloft, zonde dan krijg je het standaard suffe tinker imago.
Je ziet ook echt dat hij zijjn neus er uit wil steken! en daardoor verschrikkelijk uit elkaar valt.

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:20

Hoi, leuke tinker heb je maar je tenen steek je heel erg naar buiten die moet je wat meer recht naar voren steken en ik zie op 2 foto's dat je in de verkeerde galop zit, let daar op! Groetjes.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 21:21

Welke foto's zit ik dan in de verkeerde galop :?

Zenna_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:40

Ze zit gewoon overal goed hoor.
Jullie zijn leuk team!
Denk wel om je handen en tenen!.

Daisy_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:48

Leuk paardje ze heeft mooie gangen !
En ze kan mooi streken dus daar zal je wel goeien cijfers mee krijgen
in de wedstrijden

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:46

haha, dat van die verkeerde galop komt door foto 14. Iemand die het gangenwerk niet zo goed kent, denkt dat het buitenbeen naar voren grijpt.

Verder ziet het er goed uit. Ik zeg dit normaal gesproken NOOIT, maar jij moet echt je tenen naar voren houden zeg! :D
Herinnering: Drijven met de binnenkant van je been, niet de achterkant :P

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:23

hoi Lotje :)

Ziet er op veel punten goed uit, maar gelukkig dat je het knopje gevonden hebt om in het zadel te blijven zitten met galop. Met de beweging meegaan hè ;)

JE TENEN!!! :D mogen ook wel weer een stukje naar binnen en probeer vooral je handen wat meer te dragen!

Verder vind ik het er super uitzien, ga zo door meid :D

Kom gauw een keertje mee kijken :D

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:27

Wat leuk om een bekend paardje te zien! Ik heb manon 1 keer op lady zien rijden en het is echt een leuk beestje..

Werk inderdaad aan je tenen!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:09

je zit nergens in de verkeerde galop maar wat ik wel zie is de punten die jij strekken noemt noem ik het uit elkaar vallen van een paard. Strekken is een bepaalde oefening en inderdaad ze gooit haar benen er super uit maar het is niet netjes zeg maar.. (doet moet je niet rot opvatten want zo bedoel ik het niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:10

commentaar geef je zelf al, blijf goed op je houding letten! :)
Vind de reden waarom je geen cap draagt nogal raar, het is en blijft een paard, en zodra je weet dat je cap niet goed zit koop je een andere ;)
Verder vind ik het een erg leuk paardje! :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:31

Hallo,

Allereerst: dapper (net als alle anderen) om jezelf zo kwetsbaar op te stellen op bokt!

Jullie zijn een leuk team en kunnen heel veel verder komen samen!
Als je nou 1x per week/twee weken les zou gaan nemen, dan gaan jullie echt vorderingen maken: Dat zou ik je echt aanraden!

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:29

Wat een super leuke merrie! Ze heeft de gangen er goed in zitten.Het ziet er uit als een goed begin, let inderdaad op je tenen.Maar ook op je zit! Op de foto waarop je een volte rijdt vind ik je nogal naar binnen (rechts) vallen. Probeer ook je schouders meer te ontspannen, dan druk je vaak je onderarmen niet zo naar beneden.

lancwilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:52

Probeer je je paardje ook wel een wat ronder te laten lopen?
Want hij loopt namelijk een beetje uitelkaar.

Maryooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:28

Leuk paardje kan lekker strekken.
Probeer wel op je eigen houding te letten.
Het ziet er een beetje uit alsof ze een loopje met je neemt hoe braaf ze dan ook wel niet zou zijn ;)

Ik vind het er allemaal ene beetje gaotisch uit zien !

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:14

Hee!
Leuke tinker met goede gangen zo te zien, je houdiing is ook netjes rechtop, nu nog wat meer ontspanning in je handen en... je tenen hahah.

Ze valt heeeeel erg naar binnen. Dat kun je voornamelijk op die volte foto zien. Om de galop te verbeteren kun je werken aan je paard meer verzameld rijden, dus overgangen van die ruime draf naar verzameld of stap en weer terug. Dat stimuleert het gebruik van de achterhand. Die hele ruime draf ( of strekken) is niet mooi, helaas valt ze daar helemaal uitelkaar en oogt het eerder opgejut. Wel kun je zien dat ze ruimte heeft in haar passen!
ga zo door en blijf er plezier inhouden!